Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Duunin parkkipaikalta poistuttaessa eivät valot ole reagoineet mopoon, vaan on täytynyt odotella autoja taakseen.

    Kyllästyin vihdoin ja laitoin ilmoituksen Helsingin kaupunginsuunnitteluvirastoon (KSV). Hämmästyksekseni vastaus tuli parissa tunnissa ja siinä todettiin, että risteyksen valot on uudelleenohjelmoitu ja toimivat taas.

    Näitä toimimattomia liikennevaloja on varmaankin enemmänkin, joten ilmoitus niistä vain tuonne www-palautelomakkeelle.



  2. #2
    Lainaa (anajavi @ Touko. 05 2004,17:54) kirjoitti
    Kyllästyin vihdoin ja laitoin ilmoituksen Helsingin kaupunginsuunnitteluvirastoon (KSV). Hämmästyksekseni vastaus tuli parissa tunnissa ja siinä todettiin, että risteyksen valot on uudelleenohjelmoitu ja toimivat taas.
    Kun olen tällainen parantumaton tapaus niin on pakko kysyä, että toimiiko ne valot kanssa paremmin, vai oliko tuo vaan perinteinen "joo joo, korjattu" -tyyppinen vastaus?
  3. #3
    Näitä valoja löytyy koko ajan joka puolelta. * Kirjoitin kerran Hesarin yleisönosastoon kirjoituksen, jossa mun pointtina oli, että saako punaisia päin ajaa, jos muuten ei risteyksestä ikinä pääse (esim. yöllä).

    Vastaus oli tietenkin tyyliä "ilmoittakaa meille heti missä tällaisia on". Mutta p****t mua huvita ruveta niistä kaikista raportoimaan. Ei kuulu mun hommiin, pitäishän niiden valojen toimia alunpitäenkin, testailkoot niitä ne instanssit joiden ne kuuluukin pitää kunnossa.

    Kun niitä toimimattomia valoja kuitenkin löytyy, niin haluaisin tietää vastauksen kysymykseen: Saako punaisia päin ajaa, jos vihreä ei ikinä vaihdu, vai odotellaanko loputtomiin? Tuskinpa liikennevirastoon ilmoittelu tulee kyseeseen siinä vaiheessa kun valoissa kökötät...




    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  4. #4
    Lainaa (wekkuli @ Touko. 05 2004,19:17) kirjoitti
    Vastaus oli tietenkin tyyliä "ilmoittakaa meille heti missä tällaisia on". Mutta p****t mua huvita ruveta niistä kaikista raportoimaan. Ei kuulu mun hommiin, pitäishän niiden valojen toimia alunpitäenkin, testailkoot niitä ne instanssit joiden ne kuuluukin pitää kunnossa.
    Kyllää on kumma asenne Aika turha urputtaa ko. liikennevaloista, jos ei ole edes sen verra viitseliäisyyttä, että ilmoittaa siitä netin kautta. Jos olet edes jonkin verran puuhastellut koneiden kanssa, niin luulisi olevan selvää, että huoltoa ne joskus kaipaavat. Vai onko sinulla sellainen moottoripyörä tai auto mihin riittää vain bensan osto? Ei koskaan öljynvaihtoa, renkaanvaihtoa, ketjuja, rattaita tai vaikkapa uusia jarrupaloja?
  5. #5
    Lainaa (vihtahousu @ Touko. 05 2004,21:33) kirjoitti
    Lainaa (wekkuli @ Touko. 05 2004,19:17) kirjoitti
    Vastaus oli tietenkin tyyliä "ilmoittakaa meille heti missä tällaisia on". Mutta p****t mua huvita ruveta niistä kaikista raportoimaan. Ei kuulu mun hommiin, pitäishän niiden valojen toimia alunpitäenkin, testailkoot niitä ne instanssit joiden ne kuuluukin pitää kunnossa.
    Kyllää on kumma asenne Aika turha urputtaa ko. liikennevaloista, jos ei ole edes sen verra viitseliäisyyttä, että ilmoittaa siitä netin kautta. Jos olet edes jonkin verran puuhastellut koneiden kanssa, niin luulisi olevan selvää, että huoltoa ne joskus kaipaavat. Vai onko sinulla sellainen moottoripyörä tai auto mihin riittää vain bensan osto? Ei koskaan öljynvaihtoa, renkaanvaihtoa, ketjuja, rattaita tai vaikkapa uusia jarrupaloja?
    Eihän tuo valojen toimimattomuus siitä johdu että ne olisivat jotenkin rikki tai mitään, vaan niitä ei ole alunperin ajateltu loppuun saakka. Ei vaan ole otettu huomioon sitä että niistä valoista saattaisi myös ajaa moottoripyörä.

    Edit: Enpä usko että kenenkään pyörästä puuttuu ostohetkenä esim jarrulevyt tai kaasukahva, niin että sitten vasta esim ekassa jarrutuksessa tai kiihdytyksessä joutuisi alkaa miettimään että missä ne ovat.



    "peli on menetetty"
  6. #6
    Lainaa (Grango @ Touko. 05 2004,22:40) kirjoitti
    Eihän tuo valojen toimimattomuus siitä johdu että ne olisivat jotenkin rikki tai mitään, vaan niitä ei ole alunperin ajateltu loppuun saakka. Ei vaan ole otettu huomioon sitä että niistä valoista saattaisi myös ajaa moottoripyörä. *

    Edit: Enpä usko että kenenkään pyörästä puuttuu ostohetkenä esim jarrulevyt tai kaasukahva, niin että sitten vasta esim ekassa jarrutuksessa tai kiihdytyksessä joutuisi alkaa miettimään että missä ne ovat.
    No joo, ehkä meni vähän hakoteille. Mutta lähinnä ajoin sitä takaa, että jos vain tyytyy soittamaan poskeaan ja jurputtaamaan että "Hoitakoon muut, ei kuulu mulle", eikä ole edes valmis ilmoittamaan epäkohdasta kellekään niin aika heikolla pohjalla on hommat. Eihän siitä hyödy kukaan, eikä mikään muutu, vähiten liikennevalot. Aina sitä vaan itsekin juuttuu niihin samoihin valoihinja ja tuskin niistä muutkaan mopoilijat pääsee läpi. Voihan se olla, että se liikennevalojen korjaaminen on vaan säätöjuttu, kuten monissa elektroniikkapiireissä. Ehkä.

    Siinä olen samaa mieltä, että per****stä noiden valojen säätö monessa paikassa on. Muutaman kerran olen joutunut öhöm.. ajamaan punaisia päin. Tosin myöhään illalla. Jos siitä nyt yhtään parempi omatunto itselle tulee..
  7. #7
    Lainaa (wekkuli @ Touko. 05 2004,19:17) kirjoitti
    Kun niitä toimimattomia valoja kuitenkin löytyy, niin haluaisin tietää vastauksen kysymykseen: Saako punaisia päin ajaa, jos vihreä ei ikinä vaihdu, vai odotellaanko loputtomiin?
    Niih, aiheesta on käyty aiemminkin keskustelua ja poliisin kanta on ollut se, ett jos tunnistin ei jostain syystä havaitse prätkää ja valot on ja pysyy punaisina, ei punaista valoa kulkusuuntaan näyttävää opastetta saa sivuuttaa ajamalla, joten prätkä tulisi tönätä punaisia päin ja vasta sitten jatkaa matkaa ajamalla. Ihmeellistä mutta totta...
    * Yamaha Tenere 700 -22
    * KTM 200 EXC -10
    * KTM 250 EXC-F -10
    * KTM 300 EXC Six Days -11
    * Husqvarna TE 450 -10
    * Yamaha YZ 250 -00
    * Suzuki Bandit 1200 GSF -04
    * Honda Transalp 600 -96
  8. #8
    Täältä Turusta löytyypi ainakin parit valot jotka ei reagoi mopottimiin. Esim käännyttäessä Kaskentieltä vasemmalle Vähäheikkiläntielle.

    Homma menee käytännössä näin: päiväsaikaan ongelmaa ei ole; valoissa ei tarvi kauaa odotella että auto ilmestyy taakse.
    Yöaikaan taas reippaasti vaan punaisia päin ellei vastaantulijoita näy; onpa ainakin helppo havaita muu liikenne.
    Tulin, näin, koitin
  9. #9
    Tiedän eräässä tapauksessa soitetun poliisille yöllä punaisissa seisottaessa... Vastaus oli että ei, punaisia päin ei saa ajaa ja ei, poliisilta ei tule ketään ohjaamaan liikennettä jotta niistä pääsisi luvan kanssa läpi. Lupasivat ottaa yhteyttä sinne liikennevalovirastomikälienee, jotta pistävät vilkuttamaan keltaista toviksi niin saa mopolla ajaa risteyksestä ilman pelkoa liikennerikkomuksesta.
    Ducati 996 biposto -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x4, Tuareg 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x3 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
  10. #10
    Täällä Jyväskylässäkin on noi tourulan valot mitkä ei oikein toimi yöllä. Se on todella mukavaa odottaa yöllä että tulispa joku auto tai rekka taakse. Noh joskus on palannut pinna ja olen vaihtanut kaistaa. On se ihme homma et viereisellä kaistalla palaa koko ajan vihreä vaikka siinä ei edes kukaan kulje. *

    edit: Sitä vaan tuli tässä mieleen et sit kun vaihtaa kaistaa niin vaihtuu omat valot vihreäksi.



  11. #11
    Mä voisin palkkaa vastaan, hyvillä keleillä, ajella testaamassa liikennevalojen anturoinnin toimivuuden.

    -ei vaan! kai nyt joka kunnassa on joku mopoilija liikennevirastossa joka voisi hoitaa asian sisäisesti.
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  12. #12
    Lainaa (ajf @ Touko. 05 2004,19:10) kirjoitti
    Kun olen tällainen parantumaton tapaus niin on pakko kysyä, että toimiiko ne valot kanssa paremmin, vai oliko tuo vaan perinteinen "joo joo, korjattu" -tyyppinen vastaus?
    Kyllä ne toimi. Aikaisemmin niistä ei päässyt lainkaan läpi.

    Vastauksessa jopa kerrottiin mitä asetuksia valoista oli muunnettu:
    "Havaintosi oli oikea, ilmaisinsilmukat kyllä havaitsevat moottoripyörät, mutta ne oli ohjelmoitu niin, että niiden päällä piti olla 5s. Moottoripyörä mahtui odottamaan silmukan ja suojatien väliin ja vihreän pyyntöä ei tullut.

    Olemme muuttaneet ilmaisimien ohjelmointia normaaliksi, eli riittää että ajoneuvo ylittää silmukan. Lisäksi olemme herkistäneet silmukoita."
  13. #13
    Lahdessa on tuollaisia valoja vaikka kuinka paljon.

    Muistui tässä mieleen kevariajoilta. Saattaa olla, että ovat korjanneet tilanteen.

    Mutta jos ottaa perusoletukseksi Lahden kaupungin perus menttaliteetin ja toiminta-aktiivisuuden, niin ei varmasti ole korjattu.

    Täytyypä tarkistaa tilanne kun menen porukoita tapaamaan ensi viikolla.
    Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
  14. #14
    Tuo olikin hyvä linkki, kävin heti ilmiantamassa ne kaksi risteystä joiden olen huomannut toimivan, a) huonosti ja b) ei ollenkaan.

    Kaikki vaan reippaasti ilmoittamaan havainnoistaan tuonne, niin saadaan valot vaihtumaan!
    -01 Ducati monster 620 Dark -> -97 Suzuki GSF 1200 S Bandit -> -04 Suzuki GSX 1400

    Still going strong!

    "There are 10 types of people. Those who know binary and those who don't."
  15. #15
    Väärin tai ei, ajan punaisia päin jossei valot selvästi toimi ja joudun turhaa odottelemaan tyhjässä risteyksessä.

    Joskus voi ola syykin pitkiin punaisiin. mm Ruoholahdenkadulla Hkissä paloi kerran punaiset tosipitkään, jengi kuumeni jonossa ja alkoi kiilaamaan keulille.
    Siellä keulilla syykin selvisi: länsisataman tavarajuna oli ajanut opasteen ohi ja automaattiohjaus pisti tietysti punaiset päälle koko risteykseen.
    Kyllä se junakin sieltä viimein tuli, puolet porukasta kävi tosin jo siinävaiheessa hiilenä.
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  16. #16
    Kysyin kerran tätä motukkajepareilta, ja vastaus oli että pakkohan siinä on punaisia päin ajaa, kun ei saa pakittaa eikä kaistaakaan monessa tapauksessa vaihtaa. "Päin punaisia, vaaraa aiheuttamatta."
    "Ei se hae kauneutta,
    Ei tavoittele totuutta,
    Ei se pyri selittelemään selittämätöntä
    Sade joka kastelee lehdet"

    A.W.Yrjänä
  17. #17
    Lainaa (Joni_V @ Touko. 06 2004,09:28) kirjoitti
    Tuo olikin hyvä linkki, kävin heti ilmiantamassa ne kaksi risteystä joiden olen huomannut toimivan, a) huonosti ja b) ei ollenkaan.

    Kaikki vaan reippaasti ilmoittamaan havainnoistaan tuonne, niin saadaan valot vaihtumaan! *
    Sama täällä. Katsotaan tuleeko ilmoitusta asian korjauksesta.
  18. #18
    Yhden järkeenkäyvän selityksen olen kuullut: joissain tapauksissa on vaikea löytää toimiva herkkyys, kun on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Iso rekka tms. voi liipaista tunnistimen viereiseltä kaistalta ja sekaisin menee.

    Ja kuten tuo ketjun alkuperäinen tapaus kertoo, lipumalla hitaasti valoihin voi saada ne toimimaan paremmin. Tämäkin "jostain" kuultuna mutta voihan kokeilla.
  19. #19
    Tampereelta samanlaisia valoja löytyy joka nurkalta
    Kerran jopa virkavalta muistutti pikavoitolla kun en jaksanu ootella ja lähdin kun ei autoja näkyny... Ne saatanan pellet oli jossain puskassa kyttäämässä..
    Viinikan esson valot pahimmat.
  20. #20
    Lainaa (MadMax @ Touko. 05 2004,23:43) kirjoitti
    Niih, aiheesta on käyty aiemminkin keskustelua ja poliisin kanta on ollut se, ett jos tunnistin ei jostain syystä havaitse prätkää ja valot on ja pysyy punaisina, ei punaista valoa kulkusuuntaan näyttävää opastetta saa sivuuttaa ajamalla, joten prätkä tulisi tönätä punaisia päin ja vasta sitten jatkaa matkaa ajamalla. Ihmeellistä mutta totta...
    Nussitaanko vähän pilkkua...

    Siis virallisesti moottoripyörän työntäminen on kuljettamista. Siitä syystä jos mopoa työntää tien varressa, täytyy pitää kypärää päässä. Samoin ei siis periaatteessa saisi edes työntää mopoa punaisia päin.

    Taas oli poliisisedältä väärä neuvo. Eivät hekään kaikkea tiedä *



    - "VFR kehrää ja paukkuu" -
  21. #21
    Lainaa (Kekkonen @ Touko. 06 2004,12:05) kirjoitti
    Tampereelta samanlaisia valoja löytyy joka nurkalta
    Kerran jopa virkavalta muistutti pikavoitolla kun en jaksanu ootella ja lähdin kun ei autoja näkyny... Ne saatanan pellet oli jossain puskassa kyttäämässä..
    Viinikan esson valot pahimmat.
    Ei tunnu Tampereellakaan poliisilla olevan parempaa tekemistä kuin kytätä et jonkun on pakko jossain vaiheessa ajaa pyörällä valoista läpi. * Täällä Hämeenlinnassa on useemmat valot mistä on jouduttu ajaan punaisia päin. Ollaan pystytty kattoon ettei poliisia näy, eivät sentään ole puskassa kytänneet. Reagoiko ne valot jollain infrapunalla vai onko niissä joku painotunnistin? *
  22. #22
    Hmm, minulle poliisi sanoi että ei saa ajaa punaisia päin, mutta voi
    toki käyttää maalaisjärkeä. Siis täh? Kertokaa nyt kaupunkilaistu-
    neelle että miten maalainen moisen dilemman ratkaisee???

    What's the difference between Buell and your wife?
    After two years Buell still sucks...
  23. #23
    Lainaa (Cebari600F @ Touko. 07 2004,15:28) kirjoitti
    Reagoiko ne valot jollain infrapunalla vai onko niissä joku painotunnistin? *
    Asfalttiin upotettu induktiosilmukka. Vaatii tietyn määrän metallia liipaisukynnykseen, joka on ilmeisen vaikea asettaa toimivaksi joka tilanteessa.
  24.  
  25. #24
    Minä kun luulin että liikennevalot ovat autoja varten noin yleensäki, ja että prätkällä saa ajaa miten haluaa, tai sitten tullu katsottua liikaa Ghost Riderii