Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Ajoin sen viime kesänä ensi kerran ja taitaa jäädä joka kesäiseksi vakioreitiksi.Eli hesasta aamulla turun ohi kustaviin josta lautoilla iniö-houtskär-korppoo-nauvo-parainen ja takas hesaan.Kotona myöhään illalla.Kannattaa olla kustavin lauttarannassa melko aikaisella lautalla, niin on aikaa katsella saaristoa ja tiet on hyvässä kunnossa joskin hieman kapeita paikoin.Ruokapaikkoja löytyy myös.Pientä skabaa tuntuu olevan välillä jos seuraava lautta on pienempi kuin edellinen....
  2. #2
    Suosittelenpa ottamaan vähän enempi aikaa mukaan. Niin sittenpä pysähdytte jossakin saarella b&b paikkaan/mökkikylään yöpymään, ja kaarratte koko lenkin, eli Ahvenanmaan kautta! Näin saa reissusta vielä enemmän irti, on meinaan sen verran kauniit maisemat!
    Life is a bitch... but ain't it funny to fuck it!?!!
  3. #3
    Upeet on maisemat ja tiet! Mutta saaristossa ei kannata pitää kiirettä. Meinaan että siellä niillä on kirjoittamaton sääntö ettei siellä ohitella jos edellä ajava ajaa rajoituksen mukaan!

    Eli jos ohitat åborkinaalin niin saattaa soittaa seuraavalle lautalle ja huomaat olevasi penaltipoksissa.
    nimim. lautta jätti rannalle ja tunnin venaus vaikka tilaa olisi ollut.
  4. #4
    Lainaa (jenssode @ Touko. 02 2004,18:36) kirjoitti
    Suosittelenpa ottamaan vähän enempi aikaa mukaan. Niin sittenpä pysähdytte jossakin saarella b&b paikkaan/mökkikylään yöpymään, ja kaarratte koko lenkin, eli Ahvenanmaan kautta! Näin saa reissusta vielä enemmän irti, on meinaan sen verran kauniit maisemat!
    Kun otsikkona on Saariston rengastie, niin koko reitti ei suinkaan kulje Affenanmaan kautta. Saariston rengastiellä ei siis ole mitään tekemistä ko. paikan kanssa. Affenanmaalle tosin helposti pääsee ja siellä kannattaa käydä, mutta silloin poiketaan tältä rengastieltä.
    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  5. #5
    Lainaa (Erik @ Touko. 02 2004,17:46) kirjoitti
    Ajoin sen viime kesänä ensi kerran ja taitaa jäädä joka kesäiseksi vakioreitiksi.Eli hesasta aamulla turun ohi kustaviin josta lautoilla iniö-houtskär-korppoo-nauvo-parainen ja takas hesaan.Kotona myöhään illalla.Kannattaa olla kustavin lauttarannassa melko aikaisella lautalla, niin on aikaa katsella saaristoa ja tiet on hyvässä kunnossa joskin hieman kapeita paikoin.Ruokapaikkoja löytyy myös.Pientä skabaa tuntuu olevan välillä jos seuraava lautta on pienempi kuin edellinen....
    Reitti on upee.
    Sen voi tietysti ajaa myös päinvastaisessa suunnassa eli alkaa Parainen - Nauvo jne.

    Kiirettä ei saisi olla, jos aikoo nauttia hienosta maisemasta ja kivoista teistä. Ei haittaa vaikka yöpyisi matkalla vaikka ei kävisi Ahvenanmaalla.
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
  6. #6
    Tarkoitus olis tänä vuonna ajaa kun viime vuonna jäi ketjujen katkeamisen takia puolitiehen. Nyt mennään kardaanipelillä jos vaikka pääsis koko kierroksen läpi. Se mitä nähtiin oli upeaa ja uskon koko reitin olevan sitä. Moikataan kun tullaan vastaan.
  7. #7
    Lainaa (kosonjar @ Touko. 02 2004,19:53) kirjoitti
    Upeet on maisemat ja tiet! Mutta saaristossa ei kannata pitää kiirettä. Meinaan että siellä niillä on kirjoittamaton sääntö ettei siellä ohitella jos edellä ajava ajaa rajoituksen mukaan!

    Eli jos ohitat åborkinaalin niin saattaa soittaa seuraavalle lautalle ja huomaat olevasi penaltipoksissa.
    nimim. lautta jätti rannalle ja tunnin venaus vaikka tilaa olisi ollut.
    * *
    Ihme ja kumma!
    Tämän täytyy olla yksittäistapaus. Mitään tuommoista sääntöä -
    kirjoittamatonta tai kirjåitettua - ei Saaristotiellä todellakaan ole.
    Sumputtamiseen ja lautan jättämiseen on olemassa muita ja päteviäkin syitä.

    Aina saa ja kannattaa ohitella jos on lauttaan kiire (minulla on lautta-aikataulu
    tankkilaukun karttataskussa päällimmäisenä). Ja yksi prätkä mahtuu
    täyteenkin lauttaan (lähestulkoon) aina.

    Mutta minäpä olenkin paikallisväestöä...


    Edit: typo.



    ZZR 1200
  8. #8
    Kyllä kai se on pakko itsekin mennä kun sitä niin kehutaan!

    -Toi sumputus simputus kuulosti aika pahalta
    Onko muut törmänneet?
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  9. #9
    Lainaa (kosonjar @ Touko. 02 2004,19:53) kirjoitti
    Upeet on maisemat ja tiet! Mutta saaristossa ei kannata pitää kiirettä. Meinaan että siellä niillä on kirjoittamaton sääntö ettei siellä ohitella jos edellä ajava ajaa rajoituksen mukaan!

    Eli jos ohitat åborkinaalin niin saattaa soittaa seuraavalle lautalle ja huomaat olevasi penaltipoksissa.
    nimim. lautta jätti rannalle ja tunnin venaus vaikka tilaa olisi ollut.
    Siellä mitään sääntöjä ole!!! Paskapuhetta.



    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  10. #10

    R.I.P.
    Liittyi Feb 2004
    Mynämäki
    Kannatta huomioida, jos lähtee lenkille Paraisten kautta, niin ainakin edelliskesänä viimeinen lautta Iniöstä Kustaviin lähtee klo 18.00. Viime kesästä en tiedä, kun kiersin reitin toisinpäin. Korjatkaa viisaammat jos on tuoreempaa tietoa.
    Peilistä näet parhaan kaverisi, elä niin, että pysytte ystävinä.
  11. #11
    Lainaa (R1100RS @ Touko. 03 2004,14:47) kirjoitti
    -Toi sumputus simputus kuulosti aika pahalta
    Onko muut törmänneet?
    en ole moiseen törmännyt,meidän porukka on yleensä päästetty suosiolla lähtemään ekana,ei tarvi sitten ohitella
  12. #12
    Lainaa (svheebo @ Touko. 04 2004,08:10) kirjoitti
    Lainaa (R1100RS @ Touko. 03 2004,14:47) kirjoitti
    -Toi sumputus simputus kuulosti aika pahalta
    Onko muut törmänneet?
    en ole moiseen törmännyt,meidän porukka on yleensä päästetty suosiolla lähtemään ekana,ei tarvi sitten ohitella
    Minä olen kyllä törmännyt. Vakiosysteemi on, että saaristolaiset ja ennen kaikkea hyötykuljetukset päästetään ensin. Sit on vuorossa ohittelu ja sit odotetaan taas seuraavalla ne hyötykuljetukset, jotka taas pääsee ensin, jne.

    Hyötykuljetukset on polttoainejakelua elintarvikejakelua, jne.

    Eiku maltilla. Kyllä se siitä...
    ... jotain piti muistaa
  13. #13
    Lainaa (seku @ Touko. 04 2004,12:39) kirjoitti
    Minä olen kyllä törmännyt. Vakiosysteemi on, että saaristolaiset ja ennen kaikkea hyötykuljetukset päästetään ensin. Sit on vuorossa ohittelu ja sit odotetaan taas seuraavalla ne hyötykuljetukset, jotka taas pääsee ensin, jne.

    Hyötykuljetukset on polttoainejakelua elintarvikejakelua, jne.

    Eiku maltilla. Kyllä se siitä...
    JuupaJuu... Kerrotaas nyt sitten mistä on kyse niin ei tarvitse mutustella omia "faktoja".

    Ensinnäkin saaristolaiset odottelevat siinä missä muutkin kulkijat. Edelleen hyötykuljetukset saavat myös aikansa odotella.

    Ainoa tapa päästä lauttajonossa ohi on hakea lääninhallitukselta tähän lupa. Luvan saatuaan armon kuljettaja kiinnittää tapuksesta riippuen joko valkoisen, vihreän tai keltaisen kilven autoonsa (eteen ja taakse).

    Lupia myönnetään vain tarpeeseen, niiden saanti ei ole niinkään helppoa. Luonnollisesti paikalliset taksit, linja-autot, saaristoon yhtenään toimittavat jakeluautot, yritykset joilla on toimintaa lautan molemmin puolin yms. saavat luvat. Yksityihenkilön tulee olla työssä lautan toisella puolella saadakseen luvat. Tavalliset saaristolaiset saavat vain haaveilla ko. kilvistä.

    Tämän tiedän koska olen asunut kymmenen vuotta saaristossa. Samointein voin kertoa käyttäväni veiläkin näitä lauttoja noin sata kertaa vuodessa. Koti kun on edelleen siellä vaikka asunkin muualla.

    Motoristeille lautat suovat joskus liennytystä, niihin kun jää aina koloja ja rakoja joihin moottoripyörä oivallisesti mahtuu. Nyttemmin kun saaristotie on tullut vuosien saatossa suositummaksi voi motoristien käydä huonosti. Kaikki kun eivät tunne käytöstapoja (ja miten voisivatkaan tuntea) ja ajelevat jonon ohi muina miehinä. Lautalle menessä voi halutessaan ohittaa jonon, mutta ei kannata jättää fillaria ns. ohituskaistalle, vaan siitä syrjään (autoilijat ovat tästä kiivaasti valittaneet). Jos lauttaa ei ole vielä täytetty, niin pari fillaria mahtuu hyvin keulille, jossa on muutama mopon mentävä rako. Lautan täytyttyä autoista jää aina rakoja joihin mahtuu myös mukaan. Toinen vaihtoehto on jonottaa kiltisti omaa vuoroaan, ja se on myös varmempi, mutta joskus hitaampi.

    Ongelmana on valittavat autoilijat, jotka tukkivat valituksillaan linjat, vaikka heiltä ei tilaa tavallaan viedä. Kait se on vittumaista katsoa sivusta kun mopoja mahtuu niihin rakoihin ja itse joutuu venaamaan seuraavaa lauttaa.

    Katsotaan nyt kuinka kauan voi mopolla vetää jonon ohi ennen kuin se kielletään...
    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  14. #14
    Basic: näin voi olla yhdellä lautalla, mutta eipäs tuo koske kaikkia lauttoja. Itse tiedän lauttoja saaristossa joilla toimitaan Sekun kuvailemalla tavalla. Tosin tuollaisesta simputuksesta en ole kuullut mistä Kosonjar puhelee... Ja kyllä pyörällä aina kannattaa mennä jonojen ohitse norkoilemaan, kyllä siitä ohjataan sitten lautalle mikäli/kun siellä tilaa on. Se on sitten a***ilijoiden omaa tyhmyyttä jos tuosta murjottavat!
    Life is a bitch... but ain't it funny to fuck it!?!!
  15. #15
    Jos olen asunut 10 vuotta saaristossa, ja sen jälkeen seikkaillut siellä 8 vuotta lisää, niin on oletettavaa että olen matkannut useammalla kuin yhdellä lautalla *

    <H6>Edit: korjasin hymiön, kun en näköjään niitä osaa sujuvasti viljellä...</H6>



    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  16. #16
    Käyn kalassa houtskarissa pääasiassa keväisin ja syksyisin ja vain kerran oon joutunu moisen kohteeksi . *Ehkä jonon ohitus, lähellä (n. 2km ) lauttarantaa veti herneen vihreäkylttisen vålvå kuskin nenään *. Kuski polotti jotain minulle ruotsiksi ja kun huomasi ettei tullut ymmärretyksi, meni juttelemaan lautan paikannäyttäjälle. Minulle penalti ja puhuttelu. Kertoi ettei pidä ohitella jonoa joka etenee rajoitusten mukaan. . Sainpahan juoda kahvit Nagussa rauhassa.

    No oon jättäny siellä kaahailun ja alkanu nauttia maisemista . Ongelmia ei ole ollut sen jälkeen.
  17. #17
    Lainaa (kosonjar @ Touko. 05 2004,21:38) kirjoitti
    Käyn kalassa houtskarissa pääasiassa keväisin ja syksyisin ja vain kerran oon joutunu moisen kohteeksi . *Ehkä jonon ohitus, lähellä (n. 2km ) lauttarantaa veti herneen vihreäkylttisen vålvå kuskin nenään *. Kuski polotti jotain minulle ruotsiksi ja kun huomasi ettei tullut ymmärretyksi, meni juttelemaan lautan paikannäyttäjälle. Minulle penalti ja puhuttelu. Kertoi ettei pidä ohitella jonoa joka etenee rajoitusten mukaan. . Sainpahan juoda kahvit Nagussa rauhassa.
    Aikas erikoista käyttäytymistä mielestäni. Kyllähän lautoilla aina luulisi löytyvän tilaa yhdelle moottoripyörälle, esim. kaistojen väliin, ilman että vie yhtään tilaa pois autoilta. mahtoikohan volvo:isti olla "föri"-kuskin appiukko tai jotain...?
    Mutta juu, näistä paikallisten oikeuksista, niitä minun kokemukseni mukaan toteutetaan ainakin eteläisimmässä saaristossa, tosin nuo ovat merenkulkulaitoksen lauttoja. Kun taas enimmäkseen taitaa lautat olla tielaitoksen omaisuutta...

    Kylläpä meni saaristotie jutustelu lautta painotteiseksi, mutta menkää kokeilemaan ja nauttimaan reitistä, kokemus siinä kuin lautatkin!
    Life is a bitch... but ain't it funny to fuck it!?!!
  18. #18
    Ja muistakaa että saaristossa on paljon viljelyksiä=multaa tielle traktorin renkaista

    Ja suosittelen ehdottomasti ajelulle saaristoon
  19. #19
    Mitenkäs tuo reitti kannattaako ajaa kustavista iniöön vai brändöhön? Eli kumpi ompi parempi?
    http://www.tiehallinto.fi/kartta/at19m.htm
  20. #20
    Tsekkaa: linkki

    Googlettamalla löytyy paljon infoa itse reitistä ja lautta-aikatauluista.



    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  21. #21
    Kannatettava reitti, mutta aikaa kannattaa varata. Eipä siitä paljon irti saa, jos vain tukka putkella porhaltaa lautalta toiselle. Esimerkiksi Iniössä kannattaa poiketa reitiltä yhden lauttavälin verran sivuun Keistiöön, siellä kaupan vieressä on mukava hirsikahvila.

    Ja kun on kiireettä liikkeellä, niin ei tarvitse niin stressaantua, jos joutuu yhden lauttavuoron verran ylimääräistä odottelemaan.
  22. #22
    Panden neuvo on hyvä.

    Lisäksi kannattaa miettiä, missä on mihinkin aikaan. Iniöön on esim. ikävä jäädä yötä viettään, jos alkaapi sataa ja yöharvennus alkoi lautoissa

    Kannattaa hiffata, että keskiviikko ja torstai on aikatauluteknisesti joskus kovin eri asia saaristossa ja kesän aluksi yöt on usein pirun kylmiä

    edit: lisätty "joskus"



    ... jotain piti muistaa
  23. #23
    Ajettiin viime kesänä kolmen pyörän porukalla Paraisilta Mossalaan ja oltiin Mossalan leirintäalueella mökissä yötä. Tuli pelkästään positiivisia kokemuksia niin lautoista kun muustakin. Tänä kesänä olis tarkoitus tehdä reissu uusiks ja vähän pidemmän kaavan kautta. Suosittelen kaikille!
  24. #24
    Ajoin torstaina tämän kustavi-iniö-houtskär-korppoo-nauvo-parainen reitin. Lähtö Vantaalta noin klo 09.00. Ajoin ensin kiireettömästi Naantaliin lounaalle ja sieltä pienen harhailun jälkeen Kustaviin. Siitä sitten em. reitille rauhallisesti. Ei tullut etukäteen katsottua lautta-aikatauluja ja siksi odotteluja oli melko paljon. Lopulta hieman ennen puolta yötä olin mantereella Paraisilla, josta ei enää huvittanut ajaa kotiin Vantaalle, joten menin Turkuun yöksi. Paremmalla suunnittelulla menee kyllä nätisti päivässä pks alueeltakin lähdettynä.

    Tiet olivat hyvässä kunnossa, ihmiset mukavia, eikä lautoilla ollut ruuhkaa.

    Mukava reitti!
  25.  
  26. #25
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Pyörähdin Mossalassa. Hakaniemi-Mossala-Hakaniemi 524km. 15 tuntia siihen meni paljoa lorvimatta, yhdentoista aikaan illalla olin himassa. Korppoon lautalta myöhästyin palatessa 2min, seuraava tuli tunnin päästä ja Mossalan lautalla oli kahvitauko, sitä piti odotella puoli tuntia. Kymmenen lossimatkaa kuuteen tuntiin.

    Lossit pelaa siellä hyvin. Saariin päin on aina jonoa, pois päin tyhjää. Tiet ihan hyvässä kunnossa, Mossalassa ja Kivimossa lähinnä enää kylätietä, ei mitään valtatietä. Mossalassa ja Kivimossa ei hirveästi ole nähtävää, Houtskari on jees ja siellä on hämmästyttävän paljon palveluja taajamassa. Pankkikonttoreitakin löytyy. Tiet on mukavaa mutkapätkää a'la Vironlahden museotie. Paikalliset ajaa ripeästi, 40 km/h yli rajoituksen normi. Polvi maassa pysyy lauttaletkan mukana

    Miltään avomereltä siellä ei näytä, vaan se on tiheää saaristoa. Näkymät vähän kuin Laajasalon sillalta.
    Houtskarin lautalla on kiva kahvila. Alunperin oli tarkoitus yöpyä Mossalassa, mutta en sitten jaksanut.
    Ruattia siellä puhutaan. Kannattaa aina ensin kysyä, että puhutteko suomea? Ihan mukavia ihmisiä kyllä.
    Kelit oli todella kohdallaan, siellä oli +24C.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.