Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    1. Älä aja keskellä kaistaa äläkä pysähdy valoissa keskilinjalle. Nelipyöräiset tiputtavat öljyä keskelle ja kohta sitä on renkaissa.

    2. Jos aiot nautiskella lyhyen mutkapätkän, aja se ensin hiljaa läpi ja takaisin tullessa vauhtia, jos ei matkalla ollut hiekkaa, jalankulkijoita, paljon liikennettä jne. On se sen ajanhukan arvoista, ja saa katsella maisematkin niin ei tullessa tarvitse niihin keskittyä.

    Tuo jälkimmäinen voi olla suurimmalle osalle itsestäänselvyys, mutta ei haitanne jos mainitaan välillä.
  2. #2
    Noniin, tuosta kakkos vaihtoehdosta olen kyllä kanssasi aivan samaa mieltä että kannattaa tutustua tiehen ensin ja sitten vasta ajella reippaammin jos siltä tuntuu (tietenkin nopeusrajoituksien sallimissa rajoissa) Mutta tuosta keskellä kaistaa ajamisesta ja keskelle kaistaa pysähtymisestä senverran, että ite kyllä ajelen keskellä kaistaa oljyistä huolimatta. Tuppaa meinaan nuo kotilokuskit käyttäytyä melko röyhkeästi jos rupeaa liian reunassa ajelemaan. Jotkut kiireisimmät ruvenneet liikennevaloissa rinnalle jo tunkemaan. Ja jääpihän sitten ainakin väistövaraa kumpaankin suuntaan kun keskellä kurvailee. No kirjoitelkaa myös omia näkemyksiä aiheesta.
    Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
  3. #3
    Siis nimenomaanhan Pitää ajaa kaistan keskellä jotta autokuskit ei luule sua mopoks tai vastaavaks ja osaa arvioida nopeuden eikä tule turhia ohituksia...
  4. #4
    No tämäkin vähän kaksipiippuinen juttu. Molemmissa on puolensa, keskellä kaistaa on enemmän tilaa, mutta myös enemmän öljyä. Meinasin kyllä kerran vetäistä lipat liikennevaloissa, kun olin pysähtymässä. Jalan alla olikin tosi liukas öljyläntti ja siinähän hetken sudin ja horjuin pyöräni kanssa. Onneksi pitoa löytyi viime tipassa ja pysyin pystyssä. Vaarallista.
  5. #5
    Mä koetan ajaa kaistan keskellä ja sitten vaikka valoissa jarrutellessa katselen onko siinä hiekkaa, öljyä tai kuolleita lokkeja. Jos on, ajan vähän sivuun siitä kaistan keskeltä. Ei se ole vaikeaa.
    * Arctic Ranger *
  6. #6
    Keskellä kaistaa ajamiselle toimiva vaihtoehto on vasemmanpuoleisessa rengasurassa ajaminen. Öljy ei ole ongelma, eikä kukaan luule mopoksi. Tätä kohtaa ajoradalla amerikkalainen mopotoverini kutsuu termillä 'command position', koska sillä otetaan koko kaista ns. haltuun.

    Itselläni ei ainakaan ole kokemuksia, että kukaan olisi alkanut punkeamaan oikealta ohitse.
  7. #7
    Urien keskelle ei kannata pysähtyä, vaan mielummin uran pohjalle, ylettyy paremmin jalat maahan
  8. #8
    Lainaa (Lem @ Huhti. 29 2004,13:09) kirjoitti
    Keskellä kaistaa ajamiselle toimiva vaihtoehto on vasemmanpuoleisessa rengasurassa ajaminen. Öljy ei ole ongelma, eikä kukaan luule mopoksi. Tätä kohtaa ajoradalla amerikkalainen mopotoverini kutsuu termillä 'command position', koska sillä otetaan koko kaista ns. haltuun.

    Itselläni ei ainakaan ole kokemuksia, että kukaan olisi alkanut punkeamaan oikealta ohitse.
    Mä ajelin juurikin näin kuten asian esitit, noooh minun tuurilla takana tuleva punainen paku ajo ihan perään kii ja yritti kokoajan oikealle puolelle kaistaa jakamaan. Nopeus oli jotain 80 luokkaa ja keskellä kaistaa oli jotain rypylää. Eipä auttanu muu ku ohittaa jonon seuraava ja sain ajella rauhassa, kunnes takana ajava auto päätti kääntyä. Eikä menny kauaa ku se sama paku taas tulla puksutti ihan perään kii ja oikealle puolelle kärkkymään, aika raivostuttava *
  9. #9
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Ajan yleensä jommassa kummassa rengasurassa, mikäli ura ei ole liian syvä (eli uraa ei juuri ole). Syynä on uran puhtaus. Valinta "urien" välillä riippuu siitä, kummalta puolen suurempi uhka tulee. Vastaantulijoiden kohdalla ajan siis oikeaa uraa, tyhjällä tiellä vasenta uraa. Kukaan ei ole yrittänyt tunkenut rinnalle, eikä se oikein olisi mahdollistakaan.

    - Tero
    1000
  10. #10
    Lainaa (Tinsku @ Huhti. 29 2004,12:33) kirjoitti
    Mä ajelin juurikin näin kuten asian esitit, noooh minun tuurilla takana tuleva punainen paku ajo ihan perään kii ja yritti kokoajan oikealle puolelle kaistaa jakamaan. Nopeus oli jotain 80 luokkaa ja keskellä kaistaa oli jotain rypylää. Eipä auttanu muu ku ohittaa jonon seuraava ja sain ajella rauhassa, kunnes takana ajava auto päätti kääntyä. Eikä menny kauaa ku se sama paku taas tulla puksutti ihan perään kii ja oikealle puolelle kärkkymään, aika raivostuttava *
    Turvallisuusvinkkina: sillon jos tosiaan haluaa rauhallisesti ajella eika viitsi hetkeks nostaa nopeutta reilusti, turvallisinta on pysahtya hetkeks tiensivuun, polttaa vaikka tupakki tai raapia paata, ja paasta k*sipaa menemaan menojaan. Kotilo takarenkaalla hairitsee, on vaarallinen, ja sen lisaks sotkee keskittymista ajamiseen..

    Juu, ja mie pysahyn vasempaan uraan valoissa sillon kun en oo kaistojen valissa, keskelta ei ylla tassut maahan
  11. #11
    Tsau,

    ja liikennevaloihin tai risteykseen pysähtyessä tulee katsoa että edellä oleva auto/paku/kuormuri näkee sut ainakin jostakin sivupeilistä, jotta tietää että olet siellä. Jos olet hyvin keskellä saattaapi olla että näistä isommista kulkuvälineistä katsottaessa olet sopivasti katveessa...

    Ja sitten kun ne yht'äkkiä saavat päähänsä hiukan peruuttaa jonossa, kun siellä ei ketään ole takana.... niin päällehän ne tulevat.

    Terkuin eräs tälläisen tilanteen kokenut
    Lennu Tampesterista
  12. #12
    Lainaa (patrika @ Huhti. 29 2004,15:20) kirjoitti
    Turvallisuusvinkkina: sillon jos tosiaan haluaa rauhallisesti ajella eika viitsi hetkeks nostaa nopeutta reilusti, turvallisinta on pysahtya hetkeks tiensivuun, polttaa vaikka tupakki tai raapia paata, ja paasta k*sipaa menemaan menojaan. Kotilo takarenkaalla hairitsee, on vaarallinen, ja sen lisaks sotkee keskittymista ajamiseen..
    JUST noin - olen samaa mieltä, mihinkäs sitä niin kiire koskaan...

    HarriS: kakkoskohta ei varmastikaan ainakaan kaikille ole itsestäänselvyys Hyvä vinkki ja hyvä, kun otit esille

    -A-
    "Tulla lujaksi - pysyä pehmeänä
    Siinä on haastetta kylliksi
    yhdelle elämälle"
  13. #13
    Kyllä noita öljyjä on molemmilla puolilla urissakin (ikävä kyllä), mutta totta että keskellä risteyksissä niitä läikkiä on enemmän Mutta jos ei tunne tietä niin ei kyllä kovaa kannata ajaa ja yleensä minä ajan eteenpäin en palaile samoja reittejä



    (...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)
  14. #14
    Lainaa (rico @ Huhti. 29 2004,13:09) kirjoitti
    Mä koetan ajaa kaistan keskellä ja sitten vaikka valoissa jarrutellessa katselen onko siinä hiekkaa, öljyä tai kuolleita lokkeja. Jos on, ajan vähän sivuun siitä kaistan keskeltä. Ei se ole vaikeaa. *
    Näin toimitaan, muuten joku on väkisin änkeemässä samaan tilaan.
  15. #15
    Nuo pers**ssä roikkujat on joskus varsinainen vaaratekijä varsinkin tuolla kasikympin ja siitä ylöspäin nopeuksissa.
    Tänä keväänä olen antanut selkeän käsimerkin tuollaisille roikkujille; vasen käsi suoraksi sivulle kämmen takanatulijaa kohti ja sitten pari 'työntöliikettä' taaksepäin. Useimmiten on tehonnut ja ovat ymmärtäneet jättää vähän enempi väliä.
    * Arctic Ranger *
  16.  
  17. #16
    Täällä länsirannikon kulttuurikaupungissa jos ajelee liikennevaloihin kaistan oikeassa reunassa, yrittää autot ohi vasemmalta. Jos ajelet kaistan vasemmassa reunassa, ne yrittää ohi oikealta. Jos ajelet keskellä kaistaa, ne yrittää ajaa takarenkaaseen kiinni. Hauskaa.

    Täällä on uskomattoman hauskoja ihmisiä... Mutta jos niiden antaa häiritä itseään, ovat he saaneet tarkoituksensa toteutettua, joten ei kannata provosoitua, vaan pitää sen pienen tauon tien pielessä ja soittaa vaikka jollekin pyromaanille, että menee ja polttaa sen xxx-zzz rekkarilla varustetun kotteron, kun ehtii... Nooh, ei nyt sentään, en kehota laittomuuksiin tai väkivaltaan. Mutta tauko on aina paikallaan...
    <p>Muuten sanoisin että meininki täällä muistuttaa Fingerporin lehtimiehen mallia. Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.</p>