Huijari lupasi autoja Saksasta
Suomen ja Saksan kaksoiskansalaisuuden omaava Saksassa asuva mies on huijannut todennäköisesti kymmeniltä suomalaisilta auton tai moottoripyörän ostajilta rahaa Saksasta hankittavan ajoneuvon kauppahinnan etumaksuina.
Luvattuja autoja tai moottoripyöriä ei erilaisiin verukkeisiin vedoten ole koskaan toimitettu ostajille eivätkä asiakkaat myöskään ole saaneet jo maksamiaan rahojaan takaisin.
Samalla kaavalla tapahtuneita ajoneuvopetoksia on poliisin tiedossa jo yli 30.
Autokauppias on saanut yhteyden autojen tai moottoripyörien ostajiin lehti-ilmoitusten avulla, joita on ollut pääasiassa Keltainen Pörssi -lehdessä.
Ilmoituksissa on luvattu hankkia halvalla autoja Saksasta ja ulkomailta.
Petetyiksi tulleet ihmiset jakaantuvat tasaisesti ympäri Suomea. Jutun tutkimukset on keskitetty yhteen paikkaan Helsingin rikospoliisille.
Jutun vastaava tutkija rikosylikonstaapeli Kalevi Kaskentaus sanoo kyseessä olevan niin sanotun etumaksupetoksen.
Lisää aiheesta torstain Helsingin Sanomissa
Linkki hesariin.
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
ei sais ikinä antaa rahaa ellei tavara oo käsissä ,ikivanha sääntö. iso riski menettää! *huijarille ja *
huijatuille
Vaan ei taida toimia näiden välittäjien kanssa...(kuulapää @ Huhti. 21 2004,23:01) kirjoitti
Itselleni on jäänyt sellainen kuva, että rahat tulee siirtää välittäjälle ennen pyörän/auton rahtaamista kotosuomeen.
Meillä, joilla on mahdollista käyttää nettiä, on mahdollista hakea tietoa luotettavista välittäjistä, joihin voi luottaa.
*** mopoton ***
Niih, itekin viime vuoden lopulla haaveilin Saksasta tuotavasta Audi A4:stä ja kun tuttu jobbari lupasi asian hoitaa, uskoin puheisiin ja annoin 5000 euroa rahaa auton ostoon. Kun sitten lähestyi aika jolloin auton olisi pitänyt tulla Suomeen, piti kysellä tarkemmin yksityiskohdista mutt sällipä ei vastannutkaan! PRKL, tähän ikään mennessä KUKAAN ei ole jättänyt velkojaan maksamatta mulle ja päätin ettei jää nytkään. Onneksi tiesin missä jobbari asui mutt eihän se ovea tullut avaamaan. No, parin tunnin portailla istumisen jälkeen typerys tuli saunasta vilvoitteleen ja olipa näkemisen arvoiset ilmeet kun aloin kiristään saunatakin kauluksia samalla tivaten rahoilleni vastinetta. Pienenjälkeen ilmoitin ett on meidän kaikkien etujen mukaista ett rahat kokonaisuudessaan on mun tilillä seuraavana arkipäivänä, ja onnex oli sillä pinna alkoi oleen suht lopussa moisen epelin kans.
Kellekään en moista toimintaa suosittele, en auton hankinnassa tai maksujen takaisin perinnässä mutt auton sitten sain, toista kautta tosin, joten loppu hyvin, kaikki hyvin...![]()
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Näinhän ne välittäjät hyvin usein tosiaan toimivat, sillä heidänhän pitää itse ensin ostaa se ajoneuvo myyjältä ja jos rahat on välittäjällä jo, on hänen riskinsä tapahtumaketjussa lähes olematon. Välittäjälle varsinainen ostaja kuitenkin on täysi tuntemattomuus ja näin hänellä on vaara että tavara jää omiin käsiin ja omat rahat on sitten siinä kiinniVarsinaisella ostajalla taasen harvemmin on toimintatavan suhteen valinnan varaa jos yleensäkään haluaa jotain saada. Tietty väärän välittäjän valinnalla voi helpostikin saada yöunensa menetetyksi
Mutta pitää kyllä omasta kokemuksesta sanoa että kun se kuume iskee, tulee silmille sellaiset laput ettei tosikaan ja siten näiden "välittäjien" (huom sitaatit!) on helppo huijata rahatSamalla tavalla oli Graulin minulle omassa kaupassani vielä täysi tuntemattomuus, mutta tavara tuli kuten oli sovittu ja muutenkin homma pelasi kuin junan vessa. Silti väliin mahtuu muutama uneton yö "Uskallanko laittaa rahoja etukäteen? Entäs jos..." Ja mitä olen nyt jälkikäteen kuullut, on homma pelannut myös monilla muilla itse kaupanteon suhteen moitteetta. Välillä Hannua on tosin kuulemma hankala saada kiinni kännykälläkään, mutta toiminnassa itsessään ei ole moitteen sanaa
Sinänsä ihmetyttää kuinka helposti tuollainen "välittäjä" voikaan toimia, kun netti on kuitenkin olemassa ja lukuisilla palstoilla on juttuja jonkun kaverin hyvästä ja luotettavasta toiminnasta, sekä tietty kiroiluja näistä "välittäjistä". Mutta toisaalta vaikka netti näin meikäläiselle on kuin itsestäänselvyys, se ei varmaankaan ole sitä kaikille Saksa-ajoneuvoista kiinnostuneille![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Pari sanaa vielä välittäjistä.
Kokemuksesta vain sanoa pari sanaa.
Alkää ostako jos ette tiedä kaverista mitään.
Pelkkä kännykkä osoiteena, ei kiinteää osoitetta toimipaikalle.
Yksityiseltä ulkomailta tuojalta (ei mitään takuuta)
Yrityksellä tuottaminen on aina loppupelissä edullisin vaihtoehto, tosin koska yritys myös maksaa veron toistään, se ei ole halvin.
Mikään yritys ei tee sitä hyväntekeväisyytenä, vaan sen on myös maksettava siitä verot, kulut ja vielä saatava palkkakin.
Mutta siinä on se iso pointti, että saat rahasi takaisin jos yritys ei pysty toimittamaan tuotetta tai se hajoaa.
Hyvä keino on myös jututtaa muita pyörän/auton tuottaneita ja kysellä miten homma toimi. Suositus on aina paras.
!6 vuoden kokemuksella maahantuontia.
Yhdyn edelliseen, eli liikkeestä kun tilaa niin liikkeellä on vastuu pyörästä kuten normaalisti käytettynä myyty auto/pyörä. Myöskin jos pyörä ei vastaa odotuksia aina voi neuvotella kaupan purkua tai hinnan alennusta. Joka tapauksessa on huomattavasti turvallisempaa, vaikka kallimpaa, kuitenkin tilauksesta tuotu pyörä tulee halvemmaksi kuin valmiiksi tuotu pyörä...
nim. merk. kokemusta on tuonnista...
<br />
En ihan täysin tajua välittelyjä.
Lennät alennuslipulla saksaan, majoitut retkeilymajaan 2 päivää, kierrät viis moponmyyjää jotka oot plokannu mobilesta, ostat mopon.
Täyttäen ajoneuvonmyyntikaavakkeen jonka saa kirjakaupasta, käyt A) katsatusksessa ja rekisteröinti puljussa, tai B) vaan rekisteröinti puljussa josta saa siirtorekkarit ja tilapäisvakuutuksen. Paat joka paperin talteen. Ajat mopon kotiin.
V***u.
Ei maksa paljoo menee 4 päivää.
Itse hoidin asiat puhumatta sanaakaan saksaa, myyjä auttoi, eikä puhunut paljon muuta kun saksaa.
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Milläs whosia liikuit paikanpäällä? Bussilla, vuokra-autolla, taksilla.. ?
Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
Hampurissa, metrolla ja bussilla.
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
Hyvä pointti kyllä, sillä siirtymisiin menee aikaa ja katsastus/rekisteröinti hässäkkään koko päivä, ja pitää herätä aikasin.
Itse asiassa voisit samalla kysyä miksi joku ostaa pyörän suomesta? sehän on kalliimpi kuin saksassa...(EDIT: itse asiassa ihan hyvä kysymys... itse en taida ostaa suomesta enää...(whosia @ Huhti. 22 2004,15:04) kirjoitti
)
Syitä miksi joku haluaisi välityksen:
a. vaivattomuus ("avaimet käteen" halvemmalla kuin "Suomipyörä")
b. varmuus että löytyy sellainen kun haluaa
c. tuleekohan se kuitenkin paljon halvemmaksi tuoda itse? lento, bensat, majoitukset (perillä ja matkalla), lautta, silta maksut, safkat jne...
d. tietotaidon puute, eli onko tekninen tietotaito riittävän hyvä ettei kuseteta?
e. ajan puute
f. kielitaidon puute
g. tuontiliikkeen myöntämä takuu
h. ei ole vaaraa että pyörä hajoaa ulkomailla
<br />
Nuo b ja d kohdat ei mielestäni ole itsestään selvyyksiä välittäjänkään kautta tehdyssä mopokaupassa *(Velho @ Huhti. 22 2004,15:32) kirjoitti
Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.
"Ei sun kannata
ei kai kannata
pitää päällä vilkkua
jos oot jo ojassa"
Tuo on ihan totta... kuitenkin Suomessa toimivat firmat ovat Suomen lain alaisuudessa, jolloin on helpompi saada rahat takaisin tai hinnan alennusta jos pyörä ei vastaa odotuksia. Saksalaisesta firmasta on käytännössä mahdotonta saada rahoja takaisin/alennusta jälkikäteen.kirjoitti
Sopivan pyörän löytäminen on helppa JOS kyseisellä firmalla on ulkomailla henkilö joka katsoo pyörät etukäteen.
Tärkeä on aina tehdä kirjallinen sopimus ostettavassta pyörästä, jossa on eriteltynä viat ja kunto.
<br />
Itse soitin välittäjälle ja kerroin millaista haluan ja pyysin lähettämään autosta tiedot.Ei se niin hyvältä kuvassa näyttänyt mitä välittäjä oli sanonut ja pyysin, että pitäis olla parempi kuntoinen(hintaluokka 10k-15k€).No välittäjältä loppui mielenkiinto siihen kun ei eka kelvannut.Ajattelin, että ei toi voi olla iso homma hoitaa itsekin.Mobilesta katselin sopivan auton ja soitin liikeeseen ja kyselin autosta englanniksi koska saksani on tasoa korkeajännitys...kysyin myös, että hoitavatko mulle export-kilvet.Lupasivat hoitaa ja lensin saksaan,tarkastin auton ja ajoin himaan.Ei siinä välittäjää tarvinnut.Kotona oli tietysti laittanut paperille suomeksi ja saksaksi mitä papereita mun täytyy olla mukana saksasta lähtiessäni.
Sinut tuntien EN TODELLAKAAN olisi halunnut olla jobbarin housuissa ...tai siis pyyhkeissä kun menit käymään kylässä(MadMax @ Huhti. 22 2004,10:51) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Kun pienenä en jaksanut enää juosta ympyrää, niin isäni naulasi tosenkin jalkani lattiaan.
No, Nasse-setä nyt vaan sattui olemaan hyvin, hyvin vihainen. Ja kun sain asian päätökseen, myönnän ett juhlistin sitä Nasse-sedän kuperkeikkajuomalla...![]()
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Näistä saksassa toimivista välittäjistä en muista osaa sanoa mitään, mutta Graulinista ( Hannu Linden) osaan sanoa, etten ole kuullut keneltäkään pahaa sanaa.Minä ja ystäväpiirini olemme tuoneet graulinin kautta kymmeniä pyöriä ja autoja ja aina on homma pelannut ihan viimeisen päälle.
Jos paikan päälle olet mennyt, niin Hannu vielä uhraa päivän tai miten on sovittu, kuljettaen paikasta toiseen...
mies pitää minkä lupaa ja vähän enemmänkin..
Itse tilasin pyörän Vehicles Importista ja homma toimi hyvin. Eivät vaatineet koko maksua etukäteen, vain varausrahan.
Syy, miksi tilasin enkä hakenyt itse, oli että matkakulut, etsiminen, yöpymiset ja menetetyt tulot töistä poisolon vuoksi olisivat olleet vähintään saman tai enemmän kuin mitä välityspalkkio oli.
Täältä myös pointsit Graulinin ja Lindenin Hannun suuntaan. 1.5v sitten hommasin farkku Audin ja oli just mitä oli luvattu. Nyt tuli sitten pyörä ja jälleen kaikki toimi OK ja kulkine oli just niin hyvä kun Hannu kertoi sen olevan. Molemmilla kerroilla homma meni niinkun oli sovittu ja olen tyytyväinen. Joten voin varauksetta suositella ko. herraa kaikille, kun aikoo välittäjän kautta kulkineen hommata.
EA-Import Oy
- SIMOTA - Micron - Racefit - Pazzo -
- NGK - Motrix - Zard - Powerbronze etc.
Webstore: http://www.eaimport.net
myynti@mpm-performance.com
-03 Bussin kuski
Mulla kävi niin että tilasin automobile Oy nimiseltä firmalta Nivalassa Honda Goldwing 1200:n.Maksoin myyjän vaatiman käsirahan eli puolet ostohinnasta.Kauppiaalla on nettisivuilla hyvät kuvat pyörän vaurioista ja vakuutti että niistä huolimatta pyörä on muuten loistavassa kunnossa ja ajettu vain 54tkm.Edelleen myyjän vakuutettua että tuo pyörän kotiovelle ja jos ei miellytä ei ole pakko ottaa ja rahat palautetaan kokonaisuudessaan.Sitten pyörän viimein saapuessaan todettiin sen olevan todella kehnossa kunnossa:ruosteita ja hapettumia joka puolella,maalit lohkeilleet,yms.Lisäksi starttimoottori jumiutui eikä enää startannut kuin hädintuskin lisävirralla.Kuulemma juuri osti uuden akun! Ei tullut kauppoja ja kauppias otti tilinumeron ja lupasi palauttaa rahat. Muuten meni hyvin mutta vähensi summasta 10% täysin omavaltaisesti! Tiedusteltuani asiaa on kuulemma näyttömaksu välillä Nivala-Kempele,250€?
Myönsi vielä itse ettei moisesta oltu sovittu. Eihän tuo nyt kauhea summa ole mutta en kyllä anna periksi...tapellaan!
Ps. On näköjään muuttanut sivuilleen nuo kehumansa kilometrit nyt viisastuneena MAILEIKSI kuten ne olivatkin eikä kilsoja
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Lainaus Automobilen Oy:n sivuilta:(jarska @ Huhti. 29 2004,08:18) kirjoitti
Hinta: 4999EUR tax free (no offers please). Wingi myynnissä uudelleen (pyörän varannut Kempeleen kaveri meni suoraan sanottuna puihin). Wingi Oulussa 25-30.4. Tuotu Hollannista ajamalla viime viikolla. Eli tehty parissa päivässä 2000km:n koeajo ja toimivaksi havaittu!!!
<br />
Enp ole lukenut kaikkia tämän ketjun viestejä mutta seuraava heitto.
Tässä taannoin isossa maailmassa asusteli eräs suomalainen, joka petti suomalaisia tilaajia hyvin monen vuoden ajan. Tapasin hänet sattumalta ohimennen. Ensin toimitti (kuuleman mukaan) jotakin, jotta saavutti luottamuksen. Sitten jossakin vaiheessa hankki asiakkaaltaan rahat esim uuteen G-20 diesel vaniin. Hinta joko kokonaan tai lähes kokonaan. Autoja yms ei koskaan tullut. Kaveria yrittiviät virkateitä saada kiinni usean vuoden ajan. Ei vaan meinannut löytyä ja kaupat jatkuivat. Kuulin sitten myöhemmin ja lehdestäkin luin, että kiinni olivat saaneet ja Suomeen toimittaneet ja tuomiokin oli tullut.
Tuskin kuitenkaan sama.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Aika rohkeasti uskaltaa ilmoitella että homma meni puihin... tottakai jos tavara ei ole sitä mitä myyjä lupaa.(Velho @ Huhti. 29 2004,10:40) kirjoitti