Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 55:sta
  1. #1
    Itse ajelen periaatteessa joka viikko ajokaudella ns. letka-ajoa: viikkoajelulla on keskimäärin mukana 10-15 eri tasoisella kokemuksella varustettua pyöräkuntaa, kaikki eri pyörätyypit edustettuna. Kaksi kesää on harjoiteltu Bajahillin ohjeiden mukaan; välillä on mennyt hyvin, välillä on asiasta jälkeenpäin "keskusteltu"... * Letkan kärjessä valitellaan hidasta vauhtia ja peräpää * ihan tosissaan pysyäkseen vauhdissa.

    Ajan melko paljon porukan ekana ja siksi muiden kokemukset kiinnostavat. Kärkipyöränä ajaessa ei se ajamisen nautinto ole välttämättä aivan herkullista, meno muistuttaa enemmän kuorma-autolla ajoa: hitaat kiihdytykset, aikaiset jarrutukset, vauhti rajoitusten alle ym. Lisäksi ainakin vierailla teillä suunnistaminen ja jatkuva vilkuilu peileihin haittaa välillä keskittymistä omaan ajoon. Tuo oikea nopeus lienee se suurin huolen aihe: mutkatiellä 80 rajoituksella 70-75 on maksimi vauhti jos letkassa on yli kymmenen pyörää. Lisäksi kokemattomimmat eivät halua ajaa kärkipäässä vaikka se olisi oikea paikka ( ei haluta olla "tukkona" ).

    Monasti näkee muitakin porukoita tuolla tien päällä; osalla kärkipää tuntuu liikkuvan rajoitus +20 km/h ja jälkipää onkin eksynyt sitten "väärään" joukkoon. Lisäksi on urbaanilegendat porukoista, joissa keskinopeus ajelulla on 150 km/h...
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  2. #2
    Kahtena keväänä olen ollut melkein 20:n hengen porukassa avaamassa kesäkautta. Vetäjänä kokenut, jako ryhmän siten että keulille kustomit ja vähemmän ajaneet ja häntäpäähän sitten ne jotka voivat tarvittaessa kiristää vaijeria. Hyvin meni, keulilla täytyy ajaa verkkaisesti 'kuin kuorma-autolla' ja häntäpäässä joutuu sitten päästään välillä niin ettei parane kertookaan, tälle ei mahda mitään, tarpeeksi isolla porukalla on vieteriefekti väistämätön.



    Do you have premonitions of déjà vu?
  3. #3
    Riippuu porukasta, mutta taitaa olla meillä yleisin systeemi että etupäässä on vauhdikkainta porukkaa jotka tykkäävät vedellä mitä vauhtia sattuu ja harrastaa ripeitä kiihdytyksiä, takapää sitten tulee kun tulee, tämä siis esim kaupungeissa ja pikku maaseutulenkeillä, kun on selkeä reitti ja pysähdytään suht lyhyen ajon jälkeen kokoamaan porukkaa.

    Toinen on sitten kun ajetaan selkeästi vaikka johonkin tapahtumaan, niin kärki vetää ehkä nopeusrajoitus +10km/h (mittarivirhe) ja customeita+hitaita kuskeja kärjessä, kikkailijoita ja muita vauhdikkaammin ajavia on sitten perässä, saavat kiinni jos letka hajoaa ja haitariliikekään ei haittaa. (tasakaasu on hanurista)

    Detailit sitten vaikkapa sieltä Bajahillistä, käsimerkit ja muut, kun ovat hyvät "säännöt" kirjoittaneet.
    Rakastan Itseäni
  4. #4
    Lainaa (kap57 @ Maalis. 08 2004,14:30) kirjoitti
    Monasti näkee muitakin porukoita tuolla tien päällä; osalla kärkipää tuntuu liikkuvan rajoitus +20 km/h ja jälkipää onkin eksynyt sitten "väärään" joukkoon. Lisäksi on urbaanilegendat porukoista, joissa keskinopeus ajelulla on 150 km/h...
    Eikös se elämä ala vasta +200km/h?
    Rakastan Itseäni
  5. #5
    Bajahill...

    Pistäkää joku linkki kuntoon. Selain temppuilee, eikä suostu luomaan linkkejä...



    Desmo Jugend
  6. #6
    Ei muuta kuin kokenut keulaan niin ei suunnistus vie kaikkea huomiota itse ajamisesta. Sen jälkeen perään kokemattomimmasta alkaen. Kokemattomin siis kakkosena. Tämä ainakin toimii vaikka vaihteluahan sitä kaipaa itse kukin...
    - vesku -

    "viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
  7. #7
    Olen ainoan letkassa ajamiseni _joutunut_ olemaan kokemattomimpana ja tehottomimmalla mopolla letkan viimeinen. Jatkuvaa kahden vaihteen polkemista alas päin ja kaikki irti mitä mopo antoi. Oliko kivaa? NO EI!



  8. #8
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Ihan kaikille letka-ajo ei vain käy. Sen näkee ylläolevista kommenteistakin.

    Letkalla pitää yksinkertaisesti olla letkalle sopiva vauhti.
    Ei siinä mitään kummempaa juttua ole eikä tarvi. Hitaat eteen ja
    positiivinen asenne ja eikun menoksi.
    Minä tykkään kimppamenoista - ne ovat ihan mukavia.

    Soolojengillä on sitten omat soolojuttunsa. Hyvä niinkin.

    Aika saakelin vaikea näitä on yhteen sovitella - eikä edes
    tarvikkaan. Muistuu mieleen, kun porukkaa lähti Gardalle ja painoi
    sikana ziljoonaa pitkin Saksan motareita. Saattoipa olla kivaakin.
    Se ei vaan ollut mun laji. Mä olin nimittäin lomalla eikä mulla ollut
    mihinkään kiiru. Mistään en silti myöhästynyt.

    Yhteisajo, yhdessäelo ja monet muutkin yhteisasiat vaativat
    kultakin yksilöltä sopeutumista ja joustoa. Miksi suotta pakottaa
    sellaisia, jotka eivät halua - alkaa ahistaan.

    .., luulisin ...
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  9. #9
    Eh, mielestäni, jos letkassa on riittävän monta ajajaa, niin haitari-ilmiöltä ei voi välttyä jos tiellä on muitakin kuin vain oma porukka. Ylläolevista kommenteista näkyy että ihmiset tietää mistä puhuu.
    Do you have premonitions of déjà vu?
  10. #10
    kesällä ois tarkotus mennä kalajoelle piikki miittiin ja varmaankin ajellaan iso osa matkaa jonkinmoisessa letkassa, asiaa vaikeuttavat se, että parilla, mm.itselläni on hidas kustomi ja monella muulla vähän pirteämmät 2T kyykkärit. Moneen kertaan ollaan mietitty, että mikä ois paras järjestys ja varmaankin tuohon hitaat edellä systeemiin päädytään. Se ei todellakaan ole kivaa jos joutuu ajelemaan koko ajan tappi pohjas vikana, kun etummaiset ajelee liian kovaa... menee hermot ja maku koko hommasta.
  11. #11
    Itse olen ajellut paljon letkassa ja vetänyt letkaa.
    Parhaaksi kokemani ajotapa on sellainen, että edessä ajava odottaa takana tulevaa käännöksissä, risteyksissä tms. "eksyntäkohdissa"... Eli edellinen jää risteykseen ja on siinä niin kauan, kunnes näkee takaa tulevan mopottimen ja myös sen, että kuski on nähnyt hänet.
    Ja porukassa pitää sopia, että jokainen ajaa omaa vauhtiaan EIKÄ tarvitse kokoajan nähdä toisen takavaloa, koska tietää että joku odottaa edessä, jos suunta muuttuu. Tämän kun koko letka sisäistää, niin ajo on varsin mukavaa ja juuri omalle ajotaidolle sopivaa.
    Näin ollaan menty jo monta vuotta ja hienosti toiminut, ilman eksyilyitä
    yammu-mimmi, josta meinas tulla Honda-akka...
  12. #12
    Lainaa (yammu-mimmi @ Maalis. 09 2004,11:34) kirjoitti
    EIKÄ tarvitse kokoajan nähdä toisen takavaloa, koska tietää että joku odottaa edessä, jos suunta muuttuu. Tämän kun koko letka sisäistää, niin ajo on varsin mukavaa ja juuri omalle ajotaidolle sopivaa.
    Juuri näin!
    - vesku -

    "viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
  13. #13
    Mä en oikeen välitä letkoista, aikoinaan melontaporukoissa sanottiin että kolme on yhden porukan maksimi, sitten jaetaan kahteen porukkaan tai siis jakautuu. Haitariliike tekee vaaratilanteita, joista en tykkää, pakottaa jotkin ajamaan itselle sopimattomalla nopeudella, josta siitäkään en tykkää, koska sekin saattaa riskeerata yhden tai toisenkin turvallisuuden.

    Eli, jos näen jonkinlaisen letkan, menen jonnekin muualle...tai istun vaikka tien pielessä sen aikaa että on letka häipynyt horisonttiin.
    <p>Muuten sanoisin että meininki täällä muistuttaa Fingerporin lehtimiehen mallia. Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.</p>
  14. #14
    Lainaa (XJ600 @ Maalis. 08 2004,19:11) kirjoitti
    Olen ainoan letkassa ajamiseni _joutunut_ olemaan kokemattomimpana ja tehottomimmalla mopolla letkan viimeinen. * Jatkuvaa kahden vaihteen polkemista alas päin ja kaikki irti mitä mopo antoi. *Oliko kivaa? *NO EI!
    tuttu tunne...
  15. #15
    Ihan kohtuu hyvin on letkajenkka toiminu ainakin näissä PK-seudun miiteissä. Nopeimmat kärkeen, mutkapätkä kerrallaan mennään, ja kärki odottaa aina letkan kasaan seuraavassa risteyksessä tai muussa sopivassa paikassa. Näin kaikki saavat ajaa omaa vauhtiaan ja kaikilla on kivaa, paitsi tietenkin customisteilla. Lisäksi kaikki yleensä tietää mihin ollaan lopulta menossa (Inside: esmes Sössensströminkadun teploi), niin perille löytää vaikka eksyisi.

    Koheltamistakin on toki esiintynyt, mutta ei siitä sen enempää
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  16. #16
    Lainaa (Gixxerrr @ Maalis. 08 2004,14:36) kirjoitti
    Riippuu porukasta, mutta taitaa olla meillä yleisin systeemi että etupäässä on vauhdikkainta porukkaa jotka tykkäävät vedellä mitä vauhtia sattuu ja harrastaa ripeitä kiihdytyksiä, takapää sitten tulee kun tulee, tämä siis esim kaupungeissa ja pikku maaseutulenkeillä, kun on selkeä reitti ja pysähdytään suht lyhyen ajon jälkeen kokoamaan porukkaa.

    Toinen on sitten kun ajetaan selkeästi vaikka johonkin tapahtumaan, niin kärki vetää ehkä nopeusrajoitus +10km/h (mittarivirhe) ja customeita+hitaita kuskeja kärjessä, kikkailijoita ja muita vauhdikkaammin ajavia on sitten perässä, saavat kiinni jos letka hajoaa ja haitariliikekään ei haittaa. (tasakaasu on hanurista)

    Detailit sitten vaikkapa sieltä Bajahillistä, käsimerkit ja muut, kun ovat hyvät "säännöt" kirjoittaneet.
    .ORG!:n porukka tietää aikalailla kimppa-ajamisen säännöt ja niitä tosiaan välillä noudatetaankin. Niissä ajoissa rauhallisemmatkin kuskit kuten myös aloittelijat pystyvät kivaan kimppa-ajoon, esimerkkinä olkoon viimekesäisen Jysärin hyvin onnistunut n. 80 motoristin letka

    Viikko- tai kuukausitapaamisten yhteydessä meno on hieman hillittömämpää ja silloin ei oikein kimppa-ajamisestasta voi puhua. Rämäpäisimmät keulille ja menoksi, jossain sovitussa paikassa sitten taas tavataan
    Tuo tapa tietenkin karsii osan mahdollisista osallistujista pois ja niin on myös käynytkin...
  17. #17
    Lainaa (Make80 @ Maalis. 11 2004,16:00) kirjoitti
    Näin kaikki saavat ajaa omaa vauhtiaan ja kaikilla on kivaa, paitsi tietenkin customisteilla.
    Voisitko hieman selittää mitä tarkoitat.

    kyselee customisti
  18. #18
    Lainaa (MagnaMan @ Maalis. 11 2004,16:10) kirjoitti
    Lainaa (Make80 @ Maalis. 11 2004,16:00) kirjoitti
    Näin kaikki saavat ajaa omaa vauhtiaan ja kaikilla on kivaa, paitsi tietenkin customisteilla.
    Voisitko hieman selittää mitä tarkoitat.

    kyselee customisti
    Arvasin että tähän joku tarttuu Kevät on provojen aikaa. Olen antanut erään kanssamotoristin kertoa itselleni, että kustomilla ajaminen ei ole kivaa ellei samalla suorita jotain toimintaa joka on kivaa. Eräs toinen taas väittää, että kustomilla ajaminen ei voi missään olosuhteissa olla kivaa.

    On se vaan niin mukavaa provoilla...
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  19. #19
    Lainaa (Make80 @ Maalis. 11 2004,16:35) kirjoitti
    On se vaan niin mukavaa provoilla... *
    Jahas, taas astuin miinaan
  20. #20
    Jep Pitäsköhän ottaa semmone tapa käyttöön, jota on jo näkynytkin, että provot merkitään sanalla Provo niin miinaan voivat astua vain halukkaat ja lukutaidottomat
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  21. #21
    Olen joskus joutunut ajamaan 20-30 pyörän letkassa ja sellainen köröttely on suoraan täältä . Mielestäni letkan maksimikoko on 3 pyörää, joiden kaikkien tulee olla samantyyppisiä (esim. kyykkyjä, customeita), jolloin ei matkaa tehdään samaan tahtiin ja kyykyllä ei tarvitse vähän väliä hiljennellä odottelemaan customeita.
    Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
  22. #22
    Maksimi koko 3 pyörää... Höpön löpön! Olen ollut letkassa, jossa oli joku 200-300 pyörää (Walkka-ajo) ja mukavasti meni!! Tietysti siinä oli suurin osa samantyyppisiä pyöriä, mutta keulilla ajavat ajoi kyllä melko kovaa, niin arvatkaapas pitikö peräpäässä antaa kunnolla happee...
    I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
    -Jesco White
  23. #23
    Muutama vuosi sitten oli kawameetinki Himoksella ja sieltä lähdettiin kiertämään Päijännettä kahdessa n.60:n pärrän letkassa. Olin toisen letkan joku 50:s. En muista oliko se Korpilahti vai Luhanka jonka läpi tulin 50:N alueella 140 mittarissa ja häntä kertoi tulleensa 160 mittarissa. Se oli mun elämäni viimeinen letka-ajo. Mä olen myös tän max 3-4 pärrää kannalla. Ja Gardalle on kiva ajaa Rostockista 10:ssä tunnissa. (pieni provo)
    Paraatityyppinen letka, kuten esim. Liedon kirkkoparaati, on ihan kiva, mutta siinähän mennäänkin pienillä nopeuksilla eikä matkat ole pitkiä.



    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  24. #24
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (raider @ Maalis. 12 2004,08:19) kirjoitti
    ... En muista oliko se Korpilahti vai Luhanka jonka läpi tulin 50:N alueella 140 mittarissa ja häntä kertoi tulleensa 160 mittarissa. Se oli mun elämäni viimeinen letka-ajo. Mä olen myös tän max 3-4 pärrää kannalla. Ja Gardalle on kiva ajaa Rostockista 10:ssä tunnissa. (pieni provo)...
    Jokainen valitsee letkasta riippumatta ITSE oman vauhtinsa.
    Kaikille letka-ajo ei sovellu - eikä tarvitsekaan soveltua.
    Letkan keulilla ajavan on mietittävä onko kyseessä sittenkin karkuunajo.
    Gardalle ajaa ainakin puolet laivallisesta 10h ja loput hissukseen.
    Free world.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  25. #25
    Provoa, liioittelua tai ei, mutta jos jonkun taajaman läpi tosiaan ajetaan letkassa toistasataa, niin enpä nimittäisi moisia koheltajia motoristeiksi. Idiootti olisi lähempänä oikeaa termiä, jota taas tänne ei sovi kirjoittaa.

    Ilmeisesti järjen käyttöä on vaikeuttanut se, että siinä vauhdissa on jo se toinen aivosolu tippunut kyydistä...
    * Arctic Ranger *
  26. #26
    Lainaa (raider @ Maalis. 12 2004,08:19) kirjoitti
    Muutama vuosi sitten oli kawameetinki Himoksella ja sieltä lähdettiin kiertämään Päijännettä kahdessa n.60:n pärrän letkassa. Olin toisen letkan joku 50:s. En muista oliko se Korpilahti vai Luhanka jonka läpi tulin 50:N alueella 140 mittarissa ja häntä kertoi tulleensa 160 mittarissa. Se oli mun elämäni viimeinen letka-ajo.
    Letka-ajokin vaatii osaamista jo järjestelystä lähtien. Valitettavasti siinä epäonnistuminen tuottaa näitä "elämäni viimeinen"-kommentteja. Letka-ajo kun voi olla myös hauskaa oikeassa seurassa...
  27. #27
    Lainaa (MagnaMan @ Maalis. 12 2004,09:08) kirjoitti
    Letka-ajokin vaatii osaamista jo järjestelystä lähtien. Valitettavasti siinä epäonnistuminen tuottaa näitä "elämäni viimeinen"-kommentteja. Letka-ajo kun voi olla myös hauskaa oikeassa seurassa...
    Nimen omaan! Kyllä itsekin vielä aion mennä Walkka-ajon letkaan...
    I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
    -Jesco White
  28. #28
    Lainaa (Godfather @ Maalis. 12 2004,08:04) kirjoitti
    Maksimi koko 3 pyörää... Höpön löpön! Olen ollut letkassa, jossa oli joku 200-300 pyörää (Walkka-ajo) ja mukavasti meni!! Tietysti siinä oli suurin osa samantyyppisiä pyöriä, mutta keulilla ajavat ajoi kyllä melko kovaa, niin arvatkaapas pitikö peräpäässä antaa kunnolla happee... *
    Kolmen pyörän letka voi Harri-kuskista olla höpön löpön, mutta kyykyllä liikkuvana en viitsi todellakaan pysähtyä venailemaan, josko se customi sieltä taustapeilistä joskus tulisi näkyviin. Kolmen kyykyn letkalla voi pitää sellaista sopivan ripeää matkavauhtia, joskin täytyy olla tarkkana, että kytät eivät pääse yllättämään. Pyörätyyppien luonteissa on juuri se ero: Siitä, missä Harri saavuttaa täristellen huippunopeuden, vasta alkaa kyykyn paras vauhtialue.
    Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
  29. #29
    Lainaa (Bomber @ Maalis. 12 2004,11:21) kirjoitti
    Kolmen pyörän letka voi Harri-kuskista olla höpön löpön, mutta kyykyllä liikkuvana en viitsi todellakaan pysähtyä venailemaan, josko se customi sieltä taustapeilistä joskus tulisi näkyviin. Kolmen kyykyn letkalla voi pitää sellaista sopivan ripeää matkavauhtia, joskin täytyy olla tarkkana, että kytät eivät pääse yllättämään. Pyörätyyppien luonteissa on juuri se ero: Siitä, missä Harri saavuttaa täristellen huippunopeuden, vasta alkaa kyykyn paras vauhtialue.
    Letka-ajossa on tarkoitus ajaa kimpassa ja luonnollisesti noudatetaan liikennesääntöjä. Myös customien tehot ja ajo-ominaisuudet riittävät varsin helposti normaaliin liikenteeseen.
  30.  
  31. #30
    Kiitos Magna!
    Meinasin jo alkaa avautumaan! Sanoit asian "hiukan" diplomaattisemmin...
    I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
    -Jesco White
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen