Sivu: 2 / 21:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 616:sta
  1. #31
    Lainaa (lanat @ Tammi. 12 2004,21:17) kirjoitti
    3. Kiinnittäessäsi pyörääsi sitomalla esim. laivassa, varmista ETTÄ liinojen "veto" sivulle/taakse, EI kokaan eteenpäin, jos veto on eteenpäin, lähtee taasen pyörä jalalta ja kaatuu ja sit *
    Taikka sitten pitää mopon etupyörä olla seinää tms. vakavaa objektia vasten ja etupyörä "rattilukittuna". Tällöin voi liinan kiinnittää myös eteenpäin.
    AndersReisen
    Reissuverkko

    "Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
    - Leif Segerstam, kapellimestari
  2. #32
    Älä keuli tai sählää missään missä on näitä tien valvonta kameroita....siis lähinnä taajama alueella noita videokameroita on. Itseni pysäytettiin Turun torilla ja kuulusteltiin miksi olin keulinut Puistokadulla pari valo väliä........ eli muista että jollain poliisilla on aina niin tylsää että se kuitenkin syö munkkia niiden kamera ruutujen edessä.

    Niin ja jos menet samaan paikkaan kuin Tepardi....muista iskeä kaikki naiset joita se yrittää
    Ex hippi!
  3. #33
    Pari vinkkiä etenkin lyhyehköille naismotoristeille (miksei miehillekin soveltuvin osin)..

    - älä parkkeraa mopoasi siten, että joudut peruuttamaan sitä pieneenkään ylämäkeen päästäksesi pois.. ei onnistu
    - jos on pakko pysäköidä tällaiseen paikkaan, sijoita moposi keula lähtösuuntaan
    - varo mopon siirtoa asfaltilla jonka päällä on hiekkaa -> jos jalat ylttää muutenkin heikohkosti maahan, niin alta luistaessa ei ole senkään vertaa pelastusmahdollisuuksia kuin pidemmillä hlöillä..
    - jos kuitenkin jumiudut hankalaan paikkaan, pyydä vaan rohkeasti apua lähistöllä olevilta muilta motoristeilta - aina löytyy avuliaita mopon työntäjiä/vetäjiä jopa siirtäjiä
    - jos ei ole muuta keinoa kuin siirtää mopoa maasta käsin, varmista edelleen että omat jalat ei luista alta ja että mopon jalka on kunnolla alhaalla kun lasket irti moposta! tosin naisestakin löytyy yllättäviä voimia kun mopo makaa käsivarsilla ja vaihtoehtoina ovat sen uudelleen pystyyn työntäminen tai maahan kaatuminen/laskeminen ja vaurioiden kärsiminen
    "Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
  4. #34
    Lainaa (Zia @ Tammi. 13 2004,14:51) kirjoitti
    Pari vinkkiä etenkin lyhyehköille naismotoristeille (miksei miehillekin soveltuvin osin)..
    En ole lyhyehkö naismotoristi, mutta lisäisinpä vielä edelliseen. Kannattaa opetella sen mopon taluttaminen eteen- ja taaksepäin. On huomattavasti kevyempää kuin liikuttaminen päälläistuen. Eikä pituuden puute vaivaa.

    Mun mielestä taluttaminen tuntu aluks tosi huteralta (ihan varmasti kaatuu kohta sinne oikealle puolelle....), mutta kun sen oppi/tottui, pyörän siirtely käy paljon kätevämmin *
    Excellence is the result of caring more than others think is wise,
    risking more than others think is safe,
    dreaming more than others think is practical and
    expecting more than others think is possible.
  5. #35
    Lainaa (Mik@ @ Tammi. 12 2004,10:30) kirjoitti
    Lainaa (Ripley @ Tammi. 11 2004,21:07) kirjoitti
    Parkkeeraa etupyörä ylämäkeen päin, laita vaihde päälle
    ja lukitse ohjaus kallistuksen suuntaan. Yleensä.

    Näin toimien saattaa välttää murtuneet katteet. Ehkä.
    Tähän voisi lisätä vielä: varmista jalalla että sivutuki on työnnetty perille asti ulos, kun nouset pyörästä.
    ETTÄ VARMISTA OIKEIN HUOLELLISESTIKIN SE SIVUTUKI !

    Ja kun et varmistanut, päältä noustessasi ja pyörän kaatuessa..tiukka ote kahvoista hyppää pyörän EI KAATUVALLE puolelle ja SAATA PYÖRÄSI ARVOKKAASTI
    häpeälliseen kylkiasentoon.

    Jaappanin muoviin tuli vain hiekkajyväsistä kolot, peiliin
    pieni skraidu..JA PASKAHALVAUS

    Us-ko-ma-ton munkki
    RFM ( = Rip that Fucking Manual)
  6. #36
    Lainaa (anna @ Tammi. 13 2004,15:00) kirjoitti
    Mun mielestä taluttaminen tuntu aluks tosi huteralta (ihan varmasti kaatuu kohta sinne oikealle puolelle....), mutta kun sen oppi/tottui, pyörän siirtely käy paljon kätevämmin *
    Mun mielestä se tuntuu vieläkin. Mutta tätä huteruuden tunnetta voi hieman auttaa kun nojaa pyörää sopivasta kohdasta lonkkaan.
  7. #37
    Pidä pyörässäsi rähinäputkea. Sinua ei varmasti nähdä ajaessasi moottoripyörällä, mutta kovaäänisellä putkella sinut kuullaan ja jopa kulkusuuntasi kuuluu autoihin sisälle asti.
    Onkohan sitä edes tutkittu kuinka monta henkeä rähinäputket ovat pelastaneet?
    Loud pipes saves lifes!
    Nykyiset:
    Kawasaki KLX 250 B1 - 81
    Kawasaki Z 1000 ST E1 -79
    Kawasaki Z 1000 ST E2 -80
    Kawasaki Mean Streak 1600 -07
    Kawasaki Z 1000 Special Edition -14
    Kawasaki GTR 1400 -08
    Kawasaki Spectre 1100 D1 -82
    Kawasaki KX 250 XC KL Enduro -21
  8. #38
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Kun pysäköit tien laitaan ja käytät kunnollisia korvatulppia, niin ole tarkkana, ettet hyppää ohiajavan auton eteen. Saattaa varsinkin alkukaudesta hieman hämätä, kun ei kuule juuri mitään, nimim. "melkein".
    1000
  9. #39
    Kannattaa tankata vierailla paikkakunnilla ja korpitaipaleilla hyvissä ajoin ennenkuin bensan merkkivalo alkaa palaa, tai ennenkun tarvii kääntää varatankille. Ajonautintoa heikentää ikävästi jos joutuu kokoajan miettimään pääseekö seuraavalle bensikselle vai ei.

    Jos ajelet pysähtyneitten autojen välissä moottoritiellä tai muualla muista että pyörän sivulaukut voi olla leveemmät kuin ohjaustanko/peilit. Voi kolahtaa kotilolta peili rikki tai vinoon, pahimmassa tapauksessa mopo voi kaatuakin.

    Siis eihän mulle näin oo käyny, mut kaverit on kertonu

  10. #40
    Lainaa (mekanik @ Tammi. 12 2004,10:33) kirjoitti
    Lainaa (Yamaha1 @ Tammi. 11 2004,14:53) kirjoitti
    Hmm... Mulle heti tuli mieleen kuinka paljon kyytiläinen voiki vaikeuttaa menoa sieltä takaa. Eli kandee kyllä jotain perus juttuja sille kertoa jos on eka kertaa hyppimässä kyytiin.
    Kyytiläiselle voi sanoo että laittaa kädet kuskin rinnan ympärille. *Näin kyytiläinen pysyy hyvin kyydissä ja pakostakin kanttaa samaan aikaan kuskin kanssa, jne. *
    Satunnaisen takapenkkiläisen suusta näin eli
    miten toi kädet rinnan ympäri-juttu menee *
    En ole ikinä pitänyt niin,enkä pidä..

    Kannatan sitä,että kädet lepää ja kiertää kuskin ympäri suhteellisen alhaalla lantion/vyötärön tasolla.Näin myös valmiina ottamaan tankista tukea kun jarrutetaan ja oma paino työntyy kuskia vasten.
    Ei mitään ylipuristamista,jännittämistä ja liikayrittämistä.Rennosti honey *
    Meillä kädet harhailee ja välillä pitää oikein miettiä mitä tekee..

    Kannattaa opetella tuntemaan kuskin ajotyyli,opetella *kuuntelemaan pyörän ääntä,vaihteen vaihtamisia,tekemään pelisääntöjä kun tarvii "kertoa" toiselle jotain.
    On meinaan kokemusta kun ei sovittu,eli taputin vatsaan ja toivoin että nyt hiljennä. ah ihanaa mentiinkin kaks kertaa lujempaa *

    Kuskina pitää muistaa,ettei helvatissa tee ajattelemattaan
    ylläreitä.Takapenkkiläinen ei osaa varautua yllättävään irtiottoon kun kuski päättää laittaa pikkasen vauhtia.. niin ja reppana matkustaja saattaa myös nousta ilmaan satulasta jos vauhti on kova ja tiessä töyssy..
    JUU KIVAA OLI !

    Pidän siitä,että olen kyydissä vaikka itse paljon ajankin.Siinä lepää ihan omalla tavalla kun vaan pikkuasiat on kohallaan.

    Edit:Jotain unohtui,meinaan kyytiläinen saattaa jopa unohtaa olevansa mp:n kyydissä.Ei ne lapset pelkästään taakse torkahtele vaan se on hyvinkin rentoa menoa,kun on siihen tottunut.Kädetkin lepää satunnaiseti jossain kuskin reisien tienoilla eikä kiinnipitämisestä ole tietoakaan..



  11. #41
    Peilien käytön merkitystä ei parane myöskään unohtaa, peileistä huomaa monesti mielenkiintoisia asioita takana tulijoista. Hyvänä esimerkkinä: maantie ajossa vasemmalle käännyttäessä takana tulija ei vihjeeni (vilkuttamisen ja vasempaan reunaan ryhmittymisen) perusteella ymmärtänyt aikomuksiani kääntymisen suhteen, vaan päätti lähteä ohitukseen(vasemmalta!). Pikainen peiliin vilkaisu ja vikkelä väistöliike -> edelleen täällä !

    Kyyditettävältä on myös hyvä kieltää takakahvassa roikkuminen, mieluummin reilusti kuljettajaan kiinni.

    " Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
    "Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
  12. #42
    Varsinkin keväällä tienpinta on aamuisin senverran kylmä, että renkaat lämpenee hitaammin eikä siis saavuta sitä normaalia pitokykyä niin pian.
    Jos tämänkin muistais niin saattais välttyä muutamaltakin pitoon liittyvältä ylläriltä. Kokemusta on.
    Tulin, näin, koitin
  13. #43
    Hyviä vinkkejä, pakko myöntää. Tuossa pari tytskää kommentoi mopon siirtämisen vaikeudesta varsinkin jos sattuu omaamaan hiukan vähemmän pituutta. Kokeilkaa IHMEESSÄ siirtää mopoa taluttamalla sivusta. Ei tule sitä ongelmaa jotta satulassa istuessa jalat lipsuisivat hiekan tms. johdosta. Vaikka asfaltti ois täysin kuiva niin silti se mopo liikahtaa paremmin taluttamalla kuin päkiöiden varassa nitkuttamalla. Itselläkin on mittaa vaivaiset 176 cm ja voin vain kuvitella minkä ongelman edessä minua vielä lyhyemmät henkilöt painivat. Ja olen nähnytkin.

    Kokeilkaapa esim. jonkun kaverin kanssa (siten että kaveri varmistaa samalla tai toisella puolella mopoa) taluttamista. Itselläkin oli aluksi helvetillinen kynnys taluttaa mopoa mutta kun tajusi sen että tätähän saa suht matalan painopisten johdosta kallistaa aika lailla vasemmalle ja osin oikeallekin niin, että sen saa omin voimin vielä pystyyn niin johan homma helpottui.

    Jos mopoa tarvii pakittaa niin jättäkää sivutuki alas ja nostakaa mopoa sen verran pystyyn että jalka hipoo maata. Sitten vain tanko linkkuun vasemmalle (tai pitäkää suorassa jos tarvii vain pakittaa, ei kääntää) ja pikkuhiljaa taaksepäin. Jos tuntuu että jostain syystä ei homma luonnistu niin eikun vaan laskette mopon takas sivutuelle ja sit uusi yritys. Oikealle pakittaminen samalla periaatteella, mutta asento on vaan hiukan erilainen. Niin joo, helpottaa huomattavasti jos takana on kauhakahva tai perälaukun kiinnike tai edes takapenkkiläisen jalkatappi josta pitää oikealla kädellä kiinni, muussa tapauksessa ote onkin sitten normaali ajoasento, eli tangosta molemmin käsin kiinni. Ja lantiolla voi tukea kevyesti rungosta/penkistä/tankista jos siltä tuntuu.

    Eteenpäinkin mopo liikahtaa taluttamalla varsin hyvin, mutta on syytä olla hiukan varovaisempi. Jos käytätte em. "sivutuki maassa"-systeemiä niin muistakaa että varsinkin reippaampaa vauhtia (tai epätasaisella alustalla) työnnettäessä sivutuki saattaa tökätä maahan ja sen voimasta nousta ylös jolloin saattaa tulla mielenkiintoisia pikatilanteita kun sitä tukea ei sit löydykään vaikka tarvis olis.. Maltti on valttia varsinkin ekoja kertoja kokeillessa!!

    Älkääkä ihmeessä epäröikö pyytää apua mopon siirtämiseen jos se ei syystä tai toisesta onnistu. Motoristi on yleensä ystävällinen eläin ja auttaa mielellään jos vain voi. Itsekin olen auttanut useita kertoja ja se lämmittää omaakin mieltä jos voi olla hyödyksi. Ja uskokaa pois, paljon paremmalta se näyttää ulospäin jos uskaltaa pyytää jelppiä sen sijaan että kuuluu rämähdys ja makaa itse oman moponsa alla tai sen vieressä katteet hajalla kun taito/voima ei riittänytkään..

    Sitten: En tiedä ajattelenko jotenkin kieroutuneesti, mutta eihän mutkiin ajettaessa tavallisesti sen kummemmin kallistella itse. Mopohan kääntyy suurimmilta osin vastaohjauksen ansiosta, am I right? Eri asia sit jos ajetaan lujaa esim radalla ja roikutaan tankissa toinen polvi maassa. Niinpä olen ainakin omille harvoille kokemattomille kyytiläisilleni sanonut että et sitten kallista mihinkään suuntaan vaan istut suorassa ja seuraat minun vartaloni liikettä.. Sillä on tähän asti selvitty ihan hyvin.

    Vielä yks: kyytiläisen kanssa, ja joskus ominpäinkin liikkeellelähtö tiukasta ylämäestä tuottaa päänvaivaa. Varsinkin jos ollaan letkassa tai "normaalissa" liikennetilanteessa jossa kotilo on ajanut ihan takanakkiin kiinni. Itse ainakin pyrin toimimaan seuraavasti: koska etujarrun ja kaasukahvan samanaikainen käyttäminen vaatii akrobatiaa johon en tunne kunnolla kekeneväni niin käytän pelkästän takajarrua. Pysähtyessä takajarru pohjaan. Kun pitäis lähteä liikkeelle niin takajarru edelleen pohjassa ja vaihde silmässä nostetaan kierroksia, ja nostetaan kytkintä sen verran että se ottaa kiinni eli kierrokset laskee. Sitten samaan aikaan höllätään takajarrua ja nostetaan kierroksia & kytkintä sen verran että päästään liikkeelle jolloin takajarrun voi päästää kokonaan irti ja ajaminen sujuu kuten ennenkin. Tätäkin sietää harjoitella jonniin verran, itselle tää tuottaa vieläkin pientä päänvaivaa varsinkin jos on vähänkin painavampia kyytiläisiä.

    Toim. huom.: Kyyditettävät naisethan ei ole koskaan painavia vaan menevät automaattisesti lintu-kategoriaan..siitähän se lintulauta-nimityskin vissiin tulee.. Kyyditettävät äijät on sit asia erikseen, mutta se onkin silkkaa ajanhukkaa ainakin näin mieskuskin näkökulmasta..
    ---ÄLÄ ota kesäkissaa!!!---
  14. #44
    Lainaa (iama @ Tammi. 12 2004,10:52) kirjoitti
    Älä koskaan aja maantienopeuksilla lähellä auton perää. Sieltä pyörien välistä voi tulla esiin yllättäen esim. pakoputken jämiä tai muuta tielle jäänyttä rojua.

    Rekan tai muun ison perässä ajaessa on syytä muistaa, että niiden pinnatut renkaat saattavat alkaa kuoriutua. Tuskin haluat kokeilla miltä tuntuu saada satasen vauhdissa naamaan tai rintaan 20kg painava riekale kumia.
    Viime kesän saldo oli suuri kuollut supikoira ja jonkun takka halot, onneksi huomasin ajoissa, mut ärsyttää ettei ihmiset voi pysähtyä jos ajavat eläimen päälle (eikös lakikin sitä vaadi) tai tiputtavat kuormansa tielle * kun sais kiinni niin vähän opettaisin..

    Myös edellä ajavan ikkunoista lentävät röökin natsat, tyhjät pullot ja jäätelöpaperit on tosi kivoja väistellä, mä ainakin oon aina varautunut pahimpaan.. paitsi silloin kun liikennevaloissa fiksu ja huomaavainen autoilija päätti pestä tuulilasinsa, oli vissiin pissapojan säädöt "hiukan" pielessä koska nesteet lensi suoraan mun silmille, en ehtiny saada visiiriä kiinni tarpeeks nopeesti, vähään aikaan ei nähny mitään ja kirveli niin pirusti
    On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
    Pauline 8v.
  15. #45
    Lainaa (Michelle @ Tammi. 20 2004,12:53) kirjoitti
    Lainaa (iama @ Tammi. 12 2004,10:52) kirjoitti
    Älä koskaan aja maantienopeuksilla lähellä auton perää. Sieltä pyörien välistä voi tulla esiin yllättäen esim. pakoputken jämiä tai muuta tielle jäänyttä rojua.

    Rekan tai muun ison perässä ajaessa on syytä muistaa, että niiden pinnatut renkaat saattavat alkaa kuoriutua. Tuskin haluat kokeilla miltä tuntuu saada satasen vauhdissa naamaan tai rintaan 20kg painava riekale kumia.
    Viime kesän saldo oli suuri kuollut supikoira ja jonkun takka halot, onneksi huomasin ajoissa, mut ärsyttää ettei ihmiset voi pysähtyä jos ajavat eläimen päälle (eikös lakikin sitä vaadi) tai tiputtavat kuormansa tielle * kun sais kiinni niin vähän opettaisin..

    Myös edellä ajavan ikkunoista lentävät röökin natsat, tyhjät pullot ja jäätelöpaperit on tosi kivoja väistellä, mä ainakin oon aina varautunut pahimpaan.. paitsi silloin kun liikennevaloissa fiksu ja huomaavainen autoilija päätti pestä tuulilasinsa, oli vissiin pissapojan säädöt "hiukan" pielessä koska nesteet lensi suoraan mun silmille, en ehtiny saada visiiriä kiinni tarpeeks nopeesti, vähään aikaan ei nähny mitään ja kirveli niin pirusti
    viime kesältä jäi mieleen hyvä opetus pitää visiiri kiinni maantiellä kun lintu tuli päin klyyväriä ja oli muussia pitkin visiiriä
  16. #46
    Ja jos on NAUHALLISET kengät jalassa, niin laittakaa nauhat nilkan ja kengän väliin * (ilkee se rusetin lenkki jalkatapissa, kun ei oikein yllä maahan ja jalka jää väkisin pyörän alle kun kaadut)
    Maailma voisi olla pahempikin paikka elää...
    -----M------
  17. #47
    Kikka kaverilta...

    Muutaman neliösentin metallilätkä taskuun....

    Ei tarvi hiekkaiselta pihalta etsiä kiveä, puun kantoa / vastaavaa, jotta sivujalka varmasti pysyy...helpottaa kummasti!


    Onko tää palsta ikäänkuin .ORG-Nixxi-Pircca *
    RFM ( = Rip that Fucking Manual)
  18. #48
    Jos pitää mopoa jotenkin saada taaksepäin eikä meinaa onnistua (esim. nurmikko, pieni alamäki) niin etujarru pohjaan ja jouset pohjaan. Palautusvaiheessa nykäise taaksepäin samalla kun päästät jarrun. Tällä tavalla pumppaamalla pääsee taaksepäin vähäsen kerrallaan.

    Älä unohda avaimia virtalukkoon siksi ajaksi kun poistut pyöräsi luota. Itselleni kävi näin ja palattuani paikallisesta marketista huomasin ettei pyörää näy missään. Oli kuitenkin onneksi erään farmarin takana piilossa ja turvassa. Huh

    Lisämatkatavara yksin matkustaessa menee helposti ja näppärästi ylimääräiseen laukkuun jonka kiinnität noin 2 euroa maksavalla verkolla takaistuimen paikalle.
    Mopot, musiikki ja lentopallo.
  19. #49
    Lainaa kirjoitti
    Kikka kaverilta...

    Muutaman neliösentin metallilätkä taskuun....

    Ei tarvi hiekkaiselta pihalta etsiä kiveä, puun kantoa / vastaavaa, jotta sivujalka varmasti pysyy...helpottaa kummasti!


    Onko tää palsta ikäänkuin .ORG-Nixxi-Pircca
    Toi on hyvä. Itse joskus aikoinaan jätin pyörän sivujalalle normaaliin parkkiruutuun asfaltilla. Kuuma päivä, asfaltti lämpes, autot tiputtanut öljyjään asfaltille, sivutuki asfaltista läpi ja pyrä nurin.
    "älkää polttako pojat itteenne loppuun"
    -HerraIsoHerraHerraKouhia-
  20. #50
    Yksinkertaisia oppeja yksinkertaiselta:

    - kun mopolla ajaessa kuvittelee itsensä näkymättömäksi, ja käyttäytyy myös sen mukaisesti (reipas vainoharhainenkin ennakointi koko ajan; silmät selässä ja silleen), on ainakin valmistautunut siihen, ettei se kotilokuski huomannutkaan...
    - koita saavuttaa katsekontakti vastapuoleen, silloin se ehkä on sinutkin havainnut (sama jekku kuin jääkiekossa...)
    - ja jos jotain sattuu, mopolijaan sattuu aina (ei liene kenellekään yllätys)
    - äitini neuvo kyytiläiselle:" ole kuin sokerisäkki satulassa, älä tee mitään!" - ja häntä on ainakin helppo kyysätä...

    kaikesta huolimatta, ja juuri sen takia:
    Joillakuilla on tässä jotain hauskaa...
  21. #51
    Nopeusero tappaa ! Itselläni on kahdesti käynyt läheltä piti-tilanne ohitettavan traktorin kanssa, joka alkoi kääntyä vasemmalle juuri kun olin lähdössä ohittamaan.
    Jokin vaisto oli käskenyt hiljentämään vauhtia kummallakin kerralla. Jos olisin heittänyt yhdeksääkymppiä ohi niin henkiriepu olisi ollut pelkän tuurin varassa - oma reagointi/jarrutusaika ei olisi riittänyt.

    Yleensäkin suuri nopeusero toisiin samaan suuntaan meneviin on myrkkyä - siitä aiheuttaa yllätyksiä toisille, oma jarrutus tai väistö ei onnistu jos on tarve, ja jos mätkähtää niin sattuu pahemmin. Mennään kovaa vain silloin kun ei ole toisia ympärillä.
    ...kuka piru siellä sutii...
  22. #52
    Lainaa (mikajj @ Tammi. 30 2004,23:46) kirjoitti
    Nopeusero tappaa !
    Tuo on sitten ihan totta, jos joku ei viel tuohon asiaan ole törmännyt. Itselläni ei ole mopottimen kanssa mitään ongelmia sen suhteen ollut. Siis olen ajellut suht koht "nätisti".

    Mutta kotilon kanssa on joskus ollut hikisiä hetkiä. Vuonna kivi ja kanto ajelin joskus +200 nopeuksia hiljaiseen vuorokauden aikaan pitkiäkin pätkiä yhteen menoon. Silloin kun tulee toinen vastaan perä edellä ja nopeusero on yli 100 km/h niin kyllä se vaan yllättää kuinka äkkiä itse on toisen puskurissa kiinni Ja sama tilanne se on tiukemmassa tien mutkassa...
    Vauhtisokeus yllättää
  23. #53
    Päiväsaikaan kannattaa kaupunkien ulkopuolella ajaessa käyttää pitkiä valoja, niin autoilijat huomaavat pyörän paremmin. Tiedetään, laki kieltää sen, mutta lainsäätäjälläpä ei ole ollut kokemusta moottoripyörällä ajamisesta silloin kun tuollainen kielto on lakiin otettu. *
    Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
  24. #54
    Vaikka täällä on jo mainittu monien hyvien vinkkien lisäksi vasta-ohjaus, niin haluan myöskin korostaa vasta-ohjauksen merkitystä etenkin tiukoissa ja äkkitilanteissa. Vastaohjaus pelasti itseni, eukkoni ja uuden pyöräni ainakin vaurioilta, kenties myös henkemme.
    JOS et hallitse vastaohjausta, OPETTELE SE!!!!
    Kotka
  25. #55
    Vähän off topic. mutta...

    Miten on hyvät herrat ja daamit?

    Kun ylitetään esimerkiks junarataa kannattaako mennä nopeast vai rauhallisesti yli ?

    Nopesti mentäessä (lujaa ajettaessa) ei viivy radalla (lue. riskialueella) montaakaan sekunnin osaa.

    Rauhallisesti mentäessä viipyy radalla monta sekuntia. Eli todenäköisyys et juna tulee on suurempi.

    Jos toi junarata on vieras niin sen voi myös verrata *etuajooikutetun tien ylitykseen.

    Hmmmmm...... * * Menikö mun logiikassa jotain pieleen * *
    LIFE'S TOO SHORT NOT TO BE

    * *-jokaisen motoristin sisällä asuu se pieni bomberi-
    -joka muuta väittä valehtelee tai ei käytä moottoripyörää-

    www.gamblerracing.eu
    www.bombermagazine.com
    www.riding.fi
  26. #56
    Lainaa (Kenne @ Helmi. 05 2004,11:31) kirjoitti
    Vähän off topic. mutta...

    Miten on hyvät herrat ja daamit?

    Kun ylitetään esimerkiks junarataa kannattaako mennä nopeast vai rauhallisesti yli ?

    Nopesti mentäessä (lujaa ajettaessa) ei viivy radalla (lue. riskialueella) montaakaan sekunnin osaa.

    Rauhallisesti mentäessä viipyy radalla monta sekuntia. Eli todenäköisyys et juna tulee on suurempi.

    Jos toi junarata on vieras niin sen voi myös verrata *etuajooikutetun tien ylitykseen.

    Hmmmmm...... * * Menikö mun logiikassa jotain pieleen * *
    Jos näkyvyys radalle ennen ylitystä kumpaankin suuntaan on todella hyvä, niin yli vaan ja reippaasti.
    Jos näkyvyys on vähänkin rajoitettu eli jos pieninkin puska tai oksanpätkä peittää niin kannattaapi heivata.
    Tulin, näin, koitin
  27. #57
    "Päiväsaikaan kannattaa kaupunkien ulkopuolella ajaessa käyttää pitkiä valoja, niin autoilijat huomaavat pyörän paremmin."

    Tästä on ainakin kaksi koulukuntaa. Itse en käytä seuraavista syistä pitkiä:
    1. Ärsyttää autoilijoita.
    2. Vilkut eivät näy eteenpäin.
    3. Vaikea hahmottaa pitkillä tulevan etäisyyttä.
    4. Vie paljon virtaa ja rasittaa laturia.
    5. Soon laitonta.!

    Käyttäkää ennemmin sävytettyjä ajolamppjua, erottuu yhtä hyvin kuin pitkät valotkin.
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  28. #58
    Lainaa (JIMJAK @ Helmi. 17 2004,10:20) kirjoitti
    "Päiväsaikaan kannattaa kaupunkien ulkopuolella ajaessa käyttää pitkiä valoja, niin autoilijat huomaavat pyörän paremmin."

    Tästä on ainakin kaksi koulukuntaa. Itse en käytä seuraavista syistä pitkiä:
    1. Ärsyttää autoilijoita.
    2. Vilkut eivät näy eteenpäin.
    3. Vaikea hahmottaa pitkillä tulevan etäisyyttä.
    4. Vie paljon virtaa ja rasittaa laturia.
    5. Soon laitonta.!

    Käyttäkää ennemmin sävytettyjä ajolamppjua, erottuu yhtä hyvin kuin pitkät valotkin.
    Kuuntelin tässä kurssiloilla juuri testejä tästä asiasta ja testaajien johtopäätös oli, että pitkien jatkuva käyttö oli merkittävä riskitekijä -siis riskejä lisäävä.

    Sen sijaan HAUSKOJA kommentteja tuli pitkien vilkuttamisesta ja etenkin vilkutuksen tulkkauksesta.

    Noi sävylamput oli "hyväksynnän" puolella.
    ... jotain piti muistaa
  29. #59
    Tere taas! *Asiallista juttua on kertynyt tällekin osastolle Haluaisin ihan uteliaisuuttani kysellä, onko muilla sama tapa kuin meillä eukon kanssa. *Eukko ei koskaan nouse pyörän päälle tai sieltä pois ennen kuin minä kuskina olen antanut luvan *
    Perustelen tätä sillä *koska olen edelleen ns. persjalkanen ja etenkin pitemmillä reissuilla on painopiste itseni, eukon, sivu- ja perälaukkujen takia aika korkealla. * jolloin
    painopiste heilahtaa aika tavalla, kun eukko loikkaa kyytiin tai pois. Olen havainnut tämän hyväksi keinoksi pyörän pystyssä pysymisen kannalta *
    kotka
  30.  
  31. #60
    Juu... Ite aina ilmottelen ku saa hyppiä kyytiin... Ikävästi heilahtaa jos yllättäen hyppää sinne takaosastolle.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
Sivu: 2 / 21:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen