Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Itsellä pyörä on lämpimässä varastossa säilytyksessä ja moni on antanut vinkkejä jotka ei pyörää ole koskaan omistanut mutta täällä kun on paljon kokeneita motoristejä niin kertokaas mitä pitää tietää. Tämmönen vinkki on että alustana kun on betoni niin kannattaa nostaa pyörä tuelle ja toinen rengas ilmassa ja toinen puun päällä. Näin olen tehnyt. Akkua en rupea irroittamaan koska siitä ei mitään hyötyä ole koska pyörä tosiaan on säilytyksessä siinä +21-22C lämpötilassa. Mutta tuossa olen saanut kuulla että prätkää kannattaa pyörittää aina sillon tällön ettei akku tyhjene. Tässä olisi se minun kysymys että mitenkä usein ja kuinka kauan pyörää tarvitsee pyörittää että akku pysyy timmissä kunnossa kesän keleille asti?
    Epävirallinen .ORG irckanava:
    #moottoripyora @ IRCNet
    Current:
    Honda CBR1000RR -05
    Ex:
    Suzuki GSX1300R -05
    Honda CBR600F -00
    Suzuki GSR600 -06
    Suzuki GSX-R1000 -02
    Honda CBR600F -94
  2. #2
    Tuossa linkki samaan aiheeseen:
    Talvisäilytys

    Terveisin
    Mika, TA91
  3. #3
    Lukaisin tuon linkin takaa löytyvän osion ja sain muutaman epämääräisen vastauksen kysymykseen joten jatkaisin keskustelua vielä tässä. Eli tosiaan kaikki tahtovat akut ottaa irti tai ainakin piuhat niistä. Itse en jaksaisi nähdä 'vaivaa' tähän vaan pitää paketin kasassa ja kivahan sitä on pyörittämässä aina välistä käydä
    Niin tosiaan niin kuinka usein ja kuinka kauan kannattaa pyörittää?
    Epävirallinen .ORG irckanava:
    #moottoripyora @ IRCNet
    Current:
    Honda CBR1000RR -05
    Ex:
    Suzuki GSX1300R -05
    Honda CBR600F -00
    Suzuki GSR600 -06
    Suzuki GSX-R1000 -02
    Honda CBR600F -94
  4. #4
    Tämänkin ohjeen mukaan akku olisi hyvä irroittaa. En tiedä sitten miten hyvin se latautuu paikallaan käytettäessä. Omassa pyörässä akku on tankin alla jemmassa eli vaatii vähän käsitöitä, mites sulla. Laturia en tähän "talvetukseen" hankkinut vaan käyn keväällä hakemassa Motovelhoilta uuden akun.
  5. #5
    Lainaa (Jamoc2 @ Tammi. 09 2004,11:19) kirjoitti
    Tämänkin ohjeen mukaan akku olisi hyvä irroittaa. En tiedä sitten miten hyvin se latautuu paikallaan käytettäessä. Omassa pyörässä akku on tankin alla jemmassa eli vaatii vähän käsitöitä, mites sulla. Laturia en tähän "talvetukseen" hankkinut vaan käyn keväällä hakemassa Motovelhoilta uuden akun.
    600 CBR löytyypi multa eli akku on hyvin piilossa siinäkin jotenka en jaksais rueta irrottelemaan. Paikallisessa huoltoliikkeessä ainakii sanovat että riittäs ku käy aina sillon tällön pyörittämässä. Ja myös sen sanoivat että liikkuupahan nesteet koneesta. Pyörä on nyt ollut 3kk:tta säilytyksessä varastossa ja muutaman kerran joutuupi kokeilemaan mutta sitten lähtee mukavasti hyrräämään. Ja tämähän ei akusta johdu vaan siitä että pyörä on pitkään ilman käyntiä/ajoa
    Epävirallinen .ORG irckanava:
    #moottoripyora @ IRCNet
    Current:
    Honda CBR1000RR -05
    Ex:
    Suzuki GSX1300R -05
    Honda CBR600F -00
    Suzuki GSR600 -06
    Suzuki GSX-R1000 -02
    Honda CBR600F -94
  6. #6
    Jos sulla sattuu oleen hyytelöakku niin sen kyllä kauppiaan mukaan pitäis kestää hyvin ihan paikallaankin...
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  7. #7
    Parin kuukauden välein ois hyvä sitä akkua latailla.
    Niin usein, että lähtee vielä käyntiin on aika hyvä väli.
    Ite olen laiskuuttani jättäny akun lataamatta ja irrottamatta, niin ei siinä auttanu muuta kuin hakea kaupasta uus akku.
    ©
  8. #8
    Taitaa niin olla että kokeilemalla oppii. Eli en ota tuota akkua irti tai edes piuhoja irti siitä. Käyn sitä kerran viikossa / kahdessa viikossa pyörittämässä niin että lämmöt käy ylhäällä ja sit takas talliin. Kommentoin jos lähtee vielä huhtikuussa käyntiin kun (toivottavasti) ajokelit alkaa
    Epävirallinen .ORG irckanava:
    #moottoripyora @ IRCNet
    Current:
    Honda CBR1000RR -05
    Ex:
    Suzuki GSX1300R -05
    Honda CBR600F -00
    Suzuki GSR600 -06
    Suzuki GSX-R1000 -02
    Honda CBR600F -94
  9. #9
    pyörää kannattaa käynnistellä silloin tällöin että akun lisäksi moottorin voitelu kiertää, pitkän seisontajan jälkeen öljyt on valunut pois kaltevilta pinnoilta
  10. #10
    Jos vaan on lämmin talli niin kyllä tosiaan käynnistelisin vaikkapa viikottain. Ihan oman mielenterveydenkin ylläpitämiseksi. Oma kulta seisoo kylmässä joten siitä on akku sisällä ja öljyt sylintereissä + muu tarvittava...Säälittää silti!!! Akun meinasin helmikuussa ladata täyteen ja se riittääkin...Toivotaan et lähtee keväällä käyntiin.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  11. #11
    Itse olen lataillut joka toinen kuukausi ctek:in laturilla omaa xx ja kaverin cbr 600 -00. Yleismittarilla olen mitannut jännitteen ennen ja jälkeen ja on täyteen mennyt niinkin että akut on paikoillaan. En tiedä minkä ikäinen cbr 600 sulla on mutta tuohon sai piuhat ainakin helposti kiinni kun akku on satulan alla kuten tuplax:ssäkin.
    Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
  12. #12
    Meitin XX:ää käynnistetään kerran kk ja akkupiuhaa pidän irrotettuna......(lämmin talli)



    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
  13. #13
    Mun on lämpimässä tallissa ihan patterin vieressä, tankki piri pintaa myöten täysi, ennen sinne vientiä vain pesin ja rykäisin pienen kuivattelu pätkän kerran kuussa käyn käyttämässä lämpimäksi kyllä siinä aina mieli virkistyy * kohta aloitan kevät huollon öljyt tulpat uusiksi ja varpit rasvaan ja si aletaan odotteleen sitä kevät aurinkoa *
    Suzuki rg125R
    Kawasaki gpx600R Ninja
    Kawasaki ZX9R Ninja
    Yamaha YZF1000R Thunderace
    Suzuki 1300R hayabusa
    Ehkä seuraavaksi kawasaki *
  14. #14
    Akku on tuiki tarpeellinen, mutta valitettavasti kulutustavara. Se on syytä uusia aika-ajoin. Akun elinikä riippuu lukuisista asioista. Tiukan kyykyn starttaaminen on akulle hetkellinen huippurasite. Se kysyy koko sen kapasiteettia. Se miten akku ottaa varausta startin jälkeen vastaan, riippuu akun tyypistä ja kunnosta. Siten myös tarvittava latausaika (pyörän käyttäminen), on akun kunnosta riippuvainen –tai sitten se ei enää auta, kun akku on liian vanha.
    MP-akkujen lataukseen annetaan monenlaisia ohjeita. Siten on kummallista, että toiset latailevat akkujaan auton latureilla (latausvirta jopa yli 6 A??!!). Akkulaturi, joka on tarkoitettu mp-akkuja varten, on halpa investointi. Sen latausvirta on tyypillisesti esim. 0,5 A, joten purkaantuneen, tai uudenkin akun latausaika on pitkä (> 24 h).
    Pedanteimmat purkavat ja lataavat akkujaan talvisin. Joku mainitsikin, että hienoimmat lisäapukäynnistinlaturit sisältävät akkutesterit ja ne siten myös purkaavat akkuja.
    MP-kirjasto kertoo, että akku pitäisi pestä, so. pitää puhtaana. Akun navat tulisi rasvata. Jännite kertoo jotain kapasiteetista, mutta vasta purkutesti varauskyvystä.
    Akun irrottaminen on myös turvallisuusnäkökohta. Vanhemmassa pyörässä eristeviat sähköjärjestelmissä eivät ole ainutkertaisia.



    ... jotain piti muistaa
  15. #15
    Lainaa (JPNIEMI @ Tammi. 09 2004,12:18) kirjoitti
    Yleismittarilla olen mitannut jännitteen ennen ja jälkeen ja on täyteen mennyt niinkin että akut on paikoillaan.
    Paljonkos sen jännitteen pitäisi olla "ennen" ja "jälkeen"?
    aja hitaammin, nauti kauemmin...
  16. #16
    Lainaa (fxstd @ Tammi. 09 2004,14:31) kirjoitti
    Lainaa (JPNIEMI @ Tammi. 09 2004,12:18) kirjoitti
    Yleismittarilla olen mitannut jännitteen ennen ja jälkeen ja on täyteen mennyt niinkin että akut on paikoillaan.
    Paljonkos sen jännitteen pitäisi olla "ennen" ja "jälkeen"?
    Kun alle 12, on ehkä ohi jo (tee purkutesti!). Jos yli 13 on jo merkillinen akku -tyypillisesti jotain 12,4-12,7 vrk latauksen jälkeen.
    Latausjännite on laturista riippuen jotain 14. Huoltovapaat akut tarttee korkeamman latausjännitteen ikäännyttyään (teoriassa!), kun "normaalit" joihin taas on muistettava lisäillä akkuvettä tarvittaessa.

    Korjata saa, jos joku löytää virheitä tai täydennettävää
    ... jotain piti muistaa
  17. #17
    Lainaa (fxstd @ Tammi. 09 2004,14:31) kirjoitti
    Lainaa (JPNIEMI @ Tammi. 09 2004,12:18) kirjoitti
    Yleismittarilla olen mitannut jännitteen ennen ja jälkeen ja on täyteen mennyt niinkin että akut on paikoillaan.
    Paljonkos sen jännitteen pitäisi olla "ennen" ja "jälkeen"?
    Suht täynnä ovat molemmat akut olleet koko ajan eli jotain 12.5 - 12.6V ja lautausen jälkeen noin 12.8V, mihin CTEK muistaakseni katkaisee latauksen.


    Ja onhan tuo tullut myös käyteltyä lämpimäksi kerran kuussa ja tallissa on lämmintä noin 15 astetta.



    Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
  18. #18
    Lainaa (fxstd @ Tammi. 09 2004,14:31) kirjoitti
    Lainaa (JPNIEMI @ Tammi. 09 2004,12:18) kirjoitti
    Yleismittarilla olen mitannut jännitteen ennen ja jälkeen ja on täyteen mennyt niinkin että akut on paikoillaan.
    Paljonkos sen jännitteen pitäisi olla "ennen" ja "jälkeen"?
    Mä lataan jännitemittari akun navoissa kiinni ja kun jännitteen nousu lakkaa, akku on täynnä ja lopetan latauksen sillä kertaa siihen.

    Pidänpä piruuttani yllä vihkosta, johon merkkailen latausaikoja ja latauksen aikaisen huippujännitteen, niin pystyn vähän seurailemaan missä akun latauskapasiteetti liikkuu eli milloin se alkaa olla mahdollisesti finaalissa.

    Laturina on Bilteman laturi, josta voi valita 0.7 A:n eli juuri sopivan miedon virran.
  19. #19
    Jussi, kerrotko BTeman laturin tuotekoodin? Nyt vois saman tien ostaa tuollaisen jos se käy myös kotilon akun lataukseen. 37-709:ssä on nopea- ja ylläpitolataus, olisiko tuo ylläpito se mp:lle sopiva? En muuta virtavalintaa noista äkkiä löytänyt.
  20. #20
    Itse olen ollut myöskin niin laiska että akkua en ole jaksanut irrottaa pyörästä. Se sijaitsee tankin alla ja tankkia pitäisi ainakin vähän raottaa ennenkuin akun saisi irti. Varmaan olisi aika helppo homma, mutta kumminkin

    Olen käynyt käyttämässä koneen normaalilämpöiseksi noin kerran kuukaudessa ja kun se mopo on omin voimin aina lähtenyt käyntiin on se varmaan ihan riittävän usein. Tallissa on noin +10 lämmintä. Huomaa kyllä että vähän hitaammin startti pyörittää konetta kun kesäisin kun on kokoajan ajossa ja lämpimämpää.

    Tankki on suht täynnä ja ennen talvisäilytystä vaihdoin uudet öljyt koneeseen.

    Kyllä se näillä varmaan säilyy...
  21. #21
    Mikäli akku on hankalassa paikassa ainahan voi laittaa esim. tupakansytyttimen vaikka penkinalle tai muuhun hyvään paikkaan ja tehdä laturiin adapteri millä voi ladata akun tupakan sytyttimen kautta.
    Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
  22. #22
    Omasta olen ottanut akun irti, kyllä siellä aina jonkin verran tapahtuu purkua...

    Käyn kerran/kaks kuussa panemassa käyntiin, ennen sitä heiluttelen kasot sekaisin, jos vaikka olisi jotain sakkaa päässy kertymään..

    Kone lämpöiseksi ja vaihteet läpi.

    Siinä kun pyörää siirtelee, niin tuskin renkaatkaan samaan asentoon sattuu, eli ei tule painumia.

    Yllättävän äkkiä tulee muuten käyntihäiriöitä, oli yhden "kylmien" välillä n. kuukausi ja jo kävi pitkään miten sattui, onneksi kuitenkin lämmettyä alkoi toimimaan kuten kuuluukin...
  23. #23
    Yuasan sivuilla akku neuvotaan laataamaan kerran kuukaudessa jos akun säilyslämpötila on alle 60F ( 15.5C ). Jos säilytyslämpötila on yli 60F ( 15.5C ) niin pitäis latailla parin viikon välein. On sitten eri juttu, kuka noin viitsii tehdä...
    Itse lataan akun muutaman kerran talven aikana ja pyörän käytän lämpimäksi n. 5 viikon välein. Tuo huoltovapaa akku on sen verran kalliimpi kun tavallinen, ettei viitsisi oman laiskuuden vuoksi uusia kovin usein.
    Honda VTR 1000F
  24. #24
    Lainaa (rg500-ex @ Tammi. 09 2004,11:51) kirjoitti
    pyörää kannattaa käynnistellä silloin tällöin
    Minua PAAAAALJON viksummat * joskus neuvoivat, että
    AINA kun käynnistät, pidä käynnissä niin kauan, että
    tuuletin ( elikkäs flekti) käynnistyy...ei mee tulpat.

    KONE LÄMPIMÄKSI, vielä kerran...
    RFM ( = Rip that Fucking Manual)
  25. #25
    Näin se tehdään oikeaoppisesti.
    Kuka uskaltaa myöntää omakseen? *

  26. #26
    Lainaa (seku @ Tammi. 09 2004,13:30) kirjoitti
    MP-akkujen lataukseen annetaan monenlaisia ohjeita. Siten on kummallista, että toiset latailevat akkujaan auton latureilla (latausvirta jopa yli 6 A??!!). Akkulaturi, joka on tarkoitettu mp-akkuja varten, on halpa investointi. Sen latausvirta on tyypillisesti esim. 0,5 A, joten purkaantuneen, tai uudenkin akun latausaika on pitkä (> 24 h).
    Asiaa!!
    Nyrkkisääntö on, että akun maksimi latausvirta saa olla enintään 1/10 akun kapasiteetista, eli 11Ah:n akkua saa ladata enintään n. 1 A:n virralla. Suuremmat virrat "keittävät" akun nopeasti pilalle. 500-600 mAh virta lataa piiitkään, mutta kelläpä tässä ennen kevättä kiire olisi.

    Oma (siis pyörän) akku oli juuri viikonloppuna keittiön pöydällä koko perheen ihailtavana ja latauksessa. Katsoin myös yleismittarilla lukemia, ja 9kk vanhan 6000km ajetun 11 Ah akun alkujännite oli 12,14 V, ja latauksen lopussa sunnuntai-aamuna 13,86 V, Tänään illansuussa kuormittamaton lepojännite oli vakioitunut 12,83 voltiksi. Otan vapauden väittää, että lukemat kuuluvat koko lailla terveelle akulle. *
    Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.

    Yamaha FJR1300A
    Suzuki GSX750F
    Suzuki GS500E
    Pappa-Tunturi
    Kymco Cobra Cross
    Honda CB125
  27. #27
    Miten on mahdollista kun syyskuussa laitoin mopon talliin ja irrotin akun. Sitten 1.5 kk siitä, meinasin laittaa mopon käyntiin, mutta akussa oli just sen verran virtaa että valot sytty, ja kuulu kerran klik ja sit ei palanu enää valotkaan....akku oli siis irti ja sisällä jossain 17-19 asteen lämmössä...akulla ajettu 1 kesä...pystyykö enää lataamaan tai jotain ?
  28. #28
    Lainaa (Bobby-Digital @ Tammi. 19 2004,21:42) kirjoitti
    Miten on mahdollista kun syyskuussa laitoin mopon talliin ja irrotin akun. Sitten 1.5 kk siitä, meinasin laittaa mopon käyntiin, mutta akussa oli just sen verran virtaa että valot sytty, ja kuulu kerran klik ja sit ei palanu enää valotkaan....akku oli siis irti ja sisällä jossain 17-19 asteen lämmössä...akulla ajettu 1 kesä...pystyykö enää lataamaan tai jotain ?
    Jos akku ei ollut täydessä latingissa säilöön mennessä, voi tuo olla ihan normaaliakin, ja silti akku on vielä ladattavissa. Kostea tuo säilytyspaikkasi tuskin on, mutta periaatteessa muistaakseni suuri ilmankosteus nopeuttaa hiukan akun tyhjenemistä itsekseen.
    Tyhjentynyttä akkua, oli se sitten tyypiltään mikä tahansa, vaikka kännykän LiIon akku, ei kannata säilyttää lataamatta yhtään, se kun heittää herkästi henkensä, jos ei saa heti uutta virtaa latauksesta. Jos et jo ladannut akkua, tee se hetimiten.
    Kaveri osti pari vuotta sitten Bemarin R850R:n uutena, ja sen *akku oli täysin umpikuollut keväällä, mösjöö kun ei viitsinyt ladata akkua kertaakaan talven aikan. Toisaalta pojan Kymco Cobra Crossin akkua en ole edes vilkaissut kohta kolmeen vuoteen, ja aina on lähtenyt avaimesta käyntiin - myös kahtena keväänä.
    Vikaakin voi toki akkuun tulla. Jotenkin on jäänyt jo nykyisellä vähäisellä kokemuksella prätkäakuista se mielikuva, että ne ovat poikkeuksellisen loukkaantuvaa sukua. Onneksi uudet tarvikeakut eivät ole mitenkään törkeän hintaisia - jos asiasta väkisin etsii jotakin positiivista.
    Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.

    Yamaha FJR1300A
    Suzuki GSX750F
    Suzuki GS500E
    Pappa-Tunturi
    Kymco Cobra Cross
    Honda CB125
  29.  
  30. #29
    Lainaa (avivolin @ Tammi. 19 2004,21:39) kirjoitti
    Nyrkkisääntö on, että akun maksimi latausvirta saa olla enintään 1/10 akun kapasiteetista, eli 11Ah:n akkua saa ladata enintään n. 1 A:n virralla. Suuremmat virrat "keittävät" akun nopeasti pilalle. 500-600 mAh virta lataa piiitkään, mutta kelläpä tässä ennen kevättä kiire olisi.
    Niinpä!

    Joskus joku, joka on pilannut akkunsa kerran kesässä, on suuttunut, kun olen yrittänyt valistaa tässä keittämisasiassa. Olen yrittänyt jäkättää, että ostakaa vaikka se nyrkkiin mahtuva versio, jonka heikkous tosin on latausvirran ampeerimittarin puuttuminen, mutta jolla akun voi ladata turvallisesti ilman, että se keittää koko latauksen ajan.
    Hauskimmat kiitolliset on olleet ne, jotka turhaan ovat etsineet pyörän latausjärjestelmästä vikaa, kun seisonta-aikana ovat akkunsa pilanneet. Ihan kaikki ei, ole ottaneet uskoakseen, mutta akuthan on halpoja …
    Eilen mittasin Bilteman 12 Ah:n uuden akun jännitteet. Latauksen jälkeen (24 h) oli 13,3 ja 12 tunnin jälkeen 12,7 V. Ihan normaaleja halvalle, joka ei oo huoltovapaa.
    Toisessa on hyytelöakku, joka on kohta 6 vuotta vanha. Pitää jännitteet 12,7 volttina. Purkaustestikin sujui ongelmitta. Kohta en usko tohon itsekään.
    ... jotain piti muistaa