Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Mikä olisi järkevä öljy hinnaltaan ja laadultaan seuraavaan tapaukseen. Mittarissa nyt n.10tkm ja seuraava huoltohan on 12tkm, pyörä siis Honda XX.

    12tkm ei taida tulla täyteen ennen seisontaa ja ei siis huoltokaan ajankohtaiseksi syksyllä.

    Jos joskus tässä laittaisin uudet öljyt koneeseen niin mitkä kun vaihtavat ne huollossa taas kuitenkin heti keväällä?

    Ajoa niille voisi tulla ehkä 500-1000km tänä syksynä, ei varmaan ole järkeä laittaa mitään huippuöljyjä tuoksi ajaksi vai mitä olette mieltä?
  2. #2
    Ainakin minä laitan omaani ihan normaalia öljyä...ei mitään öky huonoa mutta jotenkuten laadukasta...eiköhän kaikki niistä siltä pahimmalta suojaa, eli korroosiolta, tiivisteiden kuivumiselta ja kytkinlevyjen voitelemattomuudesta jne. jne. Ja omalla on se 1700 km ajettu... keväällä sit huippu öljyt takasin ja kone käyntiin
    - "No! It's not a Harley" -
  3. #3
    Jos kilometrejä ei tule kuin alle 1000 enemmän kuin öljynvaihtoväli, kannattaa ajella nykyisillä öljyillä talvisäilöön asti ja vaihtaa sitten joku perusöljy talveksi. Näin ei jää käytetty öljy koneeseen.



    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  4. #4
    Lainaa (Ukkonen @ Syys. 15 2003,19:12) kirjoitti
    Jos kilometrejä ei tule kuin alle 1000 enemmän kuin öljynvaihtoväli, kannattaa ajella nykyisillä öljyillä talvisäilöön asti ja vaihtaa sitten joku perusöljy talveksi. Näin ei jää käytetty öljy koneeseen.
    Olisiko ehdotuksia tuoksi perusöljyksi, jos sillä tarvii jonkin verran kuitenkin keväällä ajaa ennen huoltoa?
  5. #5
    Ihan mitä tahansa mopoliikkeestä löytyy..olen saannu sellasen käsityksen että huonoa ei myydä.. Quaker State menee minun pyörään ja on suht edullista.
    - "No! It's not a Harley" -
  6. #6
    Niin, voin olla väärässäkin mutta jos seuraava vaihto on 12000 km ja nyt on 10000 lasissa, en vaihtaisi öljyjä ennen kuin 12 tkm on täynnä. Edelliset öljythän on vaihdettu vasta 4000 km sitten, eikö niin? Ei siitä haittaakaan liene vaikka ne vaihtaisi 1000 km välein mutta tuskinpa mitään hyötyäkään...
    Mutta jos et ole niin laiska kuin minä, usko vain viisaampia (ja ahkerampia) mopon huoltajia
    - Fly on, little wing... -
  7. #7
    Onkohan sitten varmaa, että joku halpa perusöljy, jota varmaan jää koneeseen tyhjennyksestä huolimatta sekoittuu sitten kunnolla huippuöljyyn? Itse saatan olla hieman vainoharhainen ja siksi olen käyttänyt Castrolin GPS:ää koko 50tkm matkan aikana.
    Mitäköhän Freud tästä sanoisi?
  8. #8
    Lainaa (Petteri @ Syys. 15 2003,19:40) kirjoitti
    Niin, voin olla väärässäkin mutta jos seuraava vaihto on 12000 km ja nyt on 10000 lasissa, en vaihtaisi öljyjä ennen kuin 12 tkm on täynnä. Edelliset öljythän on vaihdettu vasta 4000 km sitten, eikö niin? Ei siitä haittaakaan liene vaikka ne vaihtaisi 1000 km välein mutta tuskinpa mitään hyötyäkään...
    Mutta jos et ole niin laiska kuin minä, usko vain viisaampia (ja ahkerampia) mopon huoltajia
    Niin jos vaihdan vasta 12tkm kohdalla jää vanhat öljyt koneeseen talven ajaksi, siitä on kysymys.

    Tarvis olla siis semmoset edulliset mitkä laitan talvisäilönajaksi ja millä voi jokusen sata kilsaa ajella keväällä ennen huoltoa.
  9. #9
    Kuten tossa gsxf sanoi, välttämättä huono öljy hyvän öljyn kanssa ei sovi yhteen. Jäähän sitä likaista öljyä myöskin koneeseen tavallisten öljynvaihtojen välissä ja tuskin se parempaakaan on kuin perusöljy. Nythän en sanonnu että laita halvinta...koska Biltemastakin saa litran pönttöjä ns. "moottoripyöräöljyä" jota en esittäis edes pyörälleni. Vaihdoin muuten koneeseen kesällä 100 km ajolenkin jälkeen öljyt ... meinaan sujahti sieltä pihalle hetkessä eikä paljon jäänny tiputtaan ... oon kuitenkin varma että sinne jotain jäi mutta tais enimmät tulla pihalle. Eli siinä kikka saada pois enimmät



    - "No! It's not a Harley" -
  10. #10
    Yksi vaihtoehto olis toimittaa pyörä vaan huoltoon seisontakauden alkaessa vaikka kilometrejä puuttuisikin hieman.
    Mielestäni on parempi huollattaa pyörä mieluummin hieman liian aikaisin kuin liian myöhään. Saat talveksi puhtaat öljyt koneeseen eikä keväällä tarvi juuri muuta kuin ladata akku ja painua baanalle
    Tulin, näin, koitin
  11. #11
    Miten sitten jos laittaa sitä "hyvää" kallista öljyä koneeseen ennen talviunia, pitääkö sitä taas keväällä vaihtaa, vai voiko hyvällä omatunnolla ajaa se 5000 kilsaa ennen seuraavaa vaihtoa?
    Ite käytän Shellin Advanced täyssynttistä, eikä se niiin halpaa ole että viittisi turhaan vaihtaa...

    Eli uudet sisään ennen seisontaa, ja keväällä mitä?
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

    " Been there, wrecked that... "

    En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

    The more I learn about women, the more I love my motorcycle
  12. #12
    Lainaa (GriZzLy @ Syys. 15 2003,20:40) kirjoitti
    Eli uudet sisään ennen seisontaa, ja keväällä mitä?
    Uudet öljyt ... sen nyt on silkkaa perfektionistin puhetta että vaihetaan ne vielä keväällä....ja mä ainakin uskon että kannattaa. Mä vaihdan, muut tehkööt miten itse katsovat parhaakseen.
    - "No! It's not a Harley" -
  13. #13
    Täyttääkö muuten mikään perusöljy vaatimuksia SF tai SG, semmosia kun pitäis vähintään käyttää hondan kirjan mukaan?

    Eli jos tuosta meinaan pitää kiinni niin taidampa joutua laittaan sittenkin jotain "pyöräöljyä", taitaa olla n.30e 4L melkein joka merkki !
  14. #14
    Tässä lainaus B12:n kirjoituksesta tuolta aiemmalta öljy topicilta:

    ...Klips...

    Itse jopa yritin ottaa asioista oikeasti selvää ja mm soittelin Mobilin tekniseen neuvontaan *ja ahmin netistä kaiken, mitä asiasta löysin. Tämän "tieteellisen tutkimuksen" perusteella päädyin käyttämään Mobil Delvac MX 15W-40 dieselmoottoriöljyä. Maksaa 40€/20L ja öljyllä on mm ihan oikea vaihteisto- ja märkäkytkinluokitus, jota tuskin on yhdelläkään oikealla moottoripyöräöljyllä. Maailmalla ajellaan todella paljon dieselmoottoriöljyillä moottoripyörissä. Banditissa Delvaceilla takana n. 30000km ilman mitään ongelmia. Jopa Banditin heikoksi väitetty kytkin pelaa kohtalaisesti viilatussa koneessa ilman luistamista tai muita häikkiä.

    ...Naps...

    Huom! 40€/20l, voi vaihdella vähän useamminkin *
  15. #15
    Nyt kyllä meni... * .. en tiiä uskaltaisko sellasta pyörään laittaa *. Tietääkö kukaan muu tuosta mitään?



    - "No! It's not a Harley" -
  16. #16
    tyler kirjoittaa:

    ...klips...

    Itse käytän tällähetkellä Mobilin mineraaliöljyä dieselmoottoreille, eli Mobilin Delvacia 10W-30...

    Suzukin korjauskirja kertoo suositelluksi luokitukseksi API SF, joka myös seisoo öljykannun kyljessä.
    Neljä litraa ko. litkua maksaa 16e, eli ei ole kallista. Näin myös voi vaihtaa useammin öljyjä.

    Ostin tuota öljyä, koska monilla on ollut ongelmia GSXR750 kytkimen kanssa Castrol GPS öljyjä käytettäessä.

    Tähän mennessä itsellä ei ole ollu ongelmia kytkimen kanssa ainakaan Delvaceilla.

    ...klaps...

    Tässä linkki edelliseen öljykeskusteluun.
  17. #17
    Tällä hetkellä en ole noista delvaceista ihan perillä kun mobil on juuri uudistamassa koko mallistoa, mutta vanhalta nimeltään Mobil Delvac MX 15w40 öljyä olen käyttänyt.
    Hyvin on toiminut susman kiukaassa *



    Pegaso IE
  18. #18
    Lainaa (doubleX @ Syys. 15 2003,21:12) kirjoitti
    Täyttääkö muuten mikään perusöljy vaatimuksia SF tai SG, semmosia kun pitäis vähintään käyttää hondan kirjan mukaan?

    Eli jos tuosta meinaan pitää kiinni niin taidampa joutua laittaan sittenkin jotain "pyöräöljyä", taitaa olla n.30e 4L melkein joka merkki ! *
    Perusöljyistä ainakin Shellin X100 täyttää API SG vaatimukset eikä hintakaan vie ketään konkurssiin: 9 eur/4 litran kannu. Itse olen käyttänyt tuota vanhuksessani koko tämän kesän ja hyvin on toiminut. Noihin vanhuksiin kun taitaa olla aivan turha laittaa kalliita mp-erikoisöljyjä, koska nuo koneet on suunniteltu aikana, jolloin mp-öljyjä ei ollut olemassakaan. Selvennyksenä vielä sanottakoon, että GeeTeeni ei ole aivan vakio vaan 810 kuutioinen Wisecoitu peli GPZ750:n kannella ja nokilla - eli potkua löytyy hieman vakiota enemmän...
    Kawasaki GT750 P1 -82
    Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
  19. #19
    Itse en laittaisi mitään muuta kuin sitä samaa öljyä koneeseen kuin normaalistikin. Ja siitä syystä että kytkin kun on märkätyyppinen, niin en halua sotkea siihen taas jonkun muun öljymerkin kytkinlisäaineistusta joka sitten saattaa alkaa aiheuttamaan pahimmassa tapauksessa luistamista (kokemusta on )
  20. #20
    Välikysymys (en viitsi turhaan perustaa uutta ketjua):

    Mitä öljyä sivellään etuhaarukan putkille ja tiivisteille, kun mopo on menossa talviunille. Ja tämä siksi ettei tiivisteet kuivu heti.
    Mopot, musiikki ja lentopallo.
  21. #21
    ...Eihän itse asiassa BelRayn öljytkään nyt aivan järjettömän kalliita ole?!?´4 litran kannu EXP:tä maksoi muistaakseni 25€:tä, Ja noiden pitäisi ainakin olla ihan laatu tavaraa!
  22. #22
    Lainaa (jukke @ Syys. 16 2003,10:20) kirjoitti
    Välikysymys (en viitsi turhaan perustaa uutta ketjua):

    Mitä öljyä sivellään etuhaarukan putkille ja tiivisteille, kun mopo on menossa talviunille. Ja tämä siksi ettei tiivisteet kuivu heti.
    ..Esimerkiksi Silikonia tai keula-öljyä!
  23. #23
    Lainaa (Monsteri @ Syys. 16 2003,11:10) kirjoitti
    Lainaa (jukke @ Syys. 16 2003,10:20) kirjoitti
    Välikysymys (en viitsi turhaan perustaa uutta ketjua):

    Mitä öljyä sivellään etuhaarukan putkille ja tiivisteille, kun mopo on menossa talviunille. Ja tämä siksi ettei tiivisteet kuivu heti.
    ..Esimerkiksi Silikonia tai keula-öljyä!
    Tai ei mitään, jos sulla on mahdollisuus käydä esim. kerran viikossa pumppaamassa keulaa ylös/alas.
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  24. #24
    Lainaa (Monsteri @ Syys. 16 2003,11:10) kirjoitti
    Lainaa (jukke @ Syys. 16 2003,10:20) kirjoitti
    Välikysymys (en viitsi turhaan perustaa uutta ketjua):

    Mitä öljyä sivellään etuhaarukan putkille ja tiivisteille, kun mopo on menossa talviunille. Ja tämä siksi ettei tiivisteet kuivu heti.
    ..Esimerkiksi Silikonia tai keula-öljyä!
    Ja pumpataan pari kertaa että sitä öljyä menee myös tiivisteen sisäpinnalle.
    Bring M. Backalive

    Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
  25. #25
    Lainaa (doubleX @ Syys. 15 2003,18:41) kirjoitti
    12tkm ei taida tulla täyteen ennen seisontaa ja ei siis huoltokaan ajankohtaiseksi syksyllä.

    Jos joskus tässä laittaisin uudet öljyt koneeseen niin mitkä kun vaihtavat ne huollossa taas kuitenkin heti keväällä?

    Ajoa niille voisi tulla ehkä 500-1000km tänä syksynä, ei varmaan ole järkeä laittaa mitään huippuöljyjä tuoksi ajaksi vai mitä olette mieltä? * *
    Miksi jättää huolto keväälle, tee se nyt syksyllä ja sulla on pyörä valmiiksi kunnossa keväällä. Ei toi oo muutamasta sadasta kilsasta kiinni noi huoltovälit. Itse en jättäisi mistään hinnasta vanhoja käytettyjä öljyjä koneeseen muutamaksi kuukaudeksi, kaikki sakka jää takuulla joka paikkaan kiinni ja vaikka kuinka käyttäisit keväällä lämpimäksi niin kaikki ei tuu pois. Ennemmin vaikka joku halpa öljy sisään jos tää pyöräily kaatuu siihen normaalisti käytetyn öljyn hintaan ja suodattimen vaihdan myös joka kerta.

    Muistakaa myös muutama kerta talvessa purkaa ja ladata akkua, pysyy toiminta valmiina useamman vuoden.

    Niin ja onhan syksyllä huollettu pyörä heti keväällä käytössä jos sattuu kelit heti helmikuun jälkeen olemaan hyvät.Maaliskuu on jo kevät kuukausi.

    -Pena-
  26. #26
    Niin on monta mieltä tässä asiassa, että väittely tuskin kannattaa.
    Minä vaihdan pyörääni öljyt ja suodattimen kerran vuodessa aina juuri ennen seisontaan laittoa, jos kilometrejä tulee alle 15.000 (ja yleensä tulee)
    Samoilla öljyillä ajelen sitten seuraavan kesän syksyyn saakka.
    Jos mopo pitää viedä määräaikaishuoltoon niin jättää ne öljyt vaihtamattakin kunhan vaan muistaa pyytää
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  27. #27
    Järkevintä on vaihtaa uudet öljyt ja tulpat aina keväisin. Talvella seisotan pyörääni kylmässä navetassa (ei oo lehmiä enää) ja kondenssiovettä nuo öljyt kerää talvisin. Jo kahdeksas kesä menossa tolla pärrällä eikä ongelmia ole ollut.
  28. #28
    Lainaa (Rotten @ Syys. 22 2003,00:19) kirjoitti
    Järkevintä on vaihtaa uudet öljyt ja tulpat aina keväisin. Talvella seisotan pyörääni kylmässä navetassa (ei oo lehmiä enää) ja kondenssiovettä nuo öljyt kerää talvisin. Jo kahdeksas kesä menossa tolla pärrällä eikä ongelmia ole ollut.
    Monet oikeastikin asiasta jotain ymmärtävät väittävät, että vanhoja, happamia ja rikkisiä (tjsp) öljyjä ei missään nimessä saisi jättää seisomaan koneeseen talveksi.

    Itse vaihdoin aikanaan syksyllä halvat seisontaöljyt (halpaa mineraalia) talveksi ja keväällä sitten taas kunnon öljyt. Nyt vanhemmiten ja laiskistuttuani olen vaihtanut vain syksyllä ajokauden jälkeen...
    <p>2002-2014</p>
  29.  
  30. #29
    Lainaa (Pena @ Syys. 16 2003,21:35) kirjoitti
    Lainaa (doubleX @ Syys. 15 2003,18:41) kirjoitti
    12tkm ei taida tulla täyteen ennen seisontaa ja ei siis huoltokaan ajankohtaiseksi syksyllä.

    Jos joskus tässä laittaisin uudet öljyt koneeseen niin mitkä kun vaihtavat ne huollossa taas kuitenkin heti keväällä?

    Ajoa niille voisi tulla ehkä 500-1000km tänä syksynä, ei varmaan ole järkeä laittaa mitään huippuöljyjä tuoksi ajaksi vai mitä olette mieltä? * *
    Miksi jättää huolto keväälle, tee se nyt syksyllä ja sulla on pyörä valmiiksi kunnossa keväällä. Ei toi oo muutamasta sadasta kilsasta kiinni noi huoltovälit. Itse en jättäisi mistään hinnasta vanhoja käytettyjä öljyjä koneeseen muutamaksi kuukaudeksi, kaikki sakka jää takuulla joka paikkaan kiinni ja vaikka kuinka käyttäisit keväällä lämpimäksi niin kaikki ei tuu pois. Ennemmin vaikka joku halpa öljy sisään jos tää pyöräily kaatuu siihen normaalisti käytetyn öljyn hintaan ja suodattimen vaihdan myös joka kerta.

    Muistakaa myös *muutama kerta talvessa purkaa ja ladata akkua, pysyy toiminta valmiina useamman vuoden.

    Niin ja onhan syksyllä huollettu pyörä heti keväällä käytössä jos sattuu kelit heti helmikuun jälkeen olemaan hyvät.Maaliskuu on jo kevät kuukausi.

    -Pena-
    Just näin! Samatekniikka on toiminut jo useamman vuoden.
    Toi Teboilin uus Superbike öljy on toiminut mulla ainaki tän kesän paremmin ku Castrol. Eikä hintakaan ollut paha...
    Life is hard, then you die...