Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 92:sta
  1. #1
    Itse ajan työkseni n. 70 tkm vuodessa pelkällä autolla ja olen todennut että nykyrajoitukset eritoten moottoriteillä ovat liian alhaisia. Yli puolet autoilijoista ajaa tällä hetkellä vähintään +20 yli rajoitusten moottoriteillä oman huomioni mukaan. Myös monilla muilla teillä olen huomannut nopeusrajoitusten olevan liian alhaisia, koska nykyautoilla pystyttäisiiin omasta mielestäni turvallisesti ajamaan myös nopeampia vauhteja turvallisesti... puhumattakaan moottoripyöristä, joilla tuntuu että jokainen nopeusrajoitus on liian alhainen nykyään...

    Italiassa kuulemma moottoritie nopeudet olivat 120 km/h ja onnettomuustilastot huipussaan.. Italian hallituksen ratkaisu tähän kuulemma oli nostaa nopeutta 150 km/h:ssa, jonka on näin jälkikäteen todettu vähentään onnettomuuksia rutkasti. Tämä kuulemma perustuu aivan nopeuseroihin mitä moottoritiellä on ja jotka yllättävät kuljettajat. Nopeuserot prosentuaalisesti eivät heitä enään niin paljoa kuulemma korkeissa nopeuksissa kuin hitaissa... tämä saattaa olla tornihuhua, joten jos olen väärässä niin korjatkoon kuka tietää asian laidan...

    Mutta pointti oli se että mielestäni nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa varsinkin kesällä nyky kulkuneuvoille huoletta... mitä mieltä te olette??
    "Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."
  2. #2
    Itse kannatan myöskin tätä.. Eihän se vauhti tapa, vaan se äkkipysähdys... *
    Jos jotain kuskia ei kiinnosta ajaa "eniten", niin onhan sellainenkin vaihtoehto, että olisi esim. kaistakohtaiset nopeusrajoitukset. * Totuus on, että KUN joku naapurin mummo ajaa konetiellä samaa vauhtia kuin sairasta viedään p*skalle, niin se aiheuttaa tilanteita ja ohjelmaa ohjaamoihin... *
    "Tässä taas puhutaan asiantuntemuksella, jonka tuo tullessaan vain täydellinen tietämättömyys.."

    "We ride together, we die together, Bad Girls For Life!"
    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * -TMB "Martin Lawrence"-
    Yamaha YZF-R1, vm.-06
  3. #3
    Ehdottomasti nopeuksia pikkasen korkeammaksi,mut ei mopollakaan mahottomia...
    Kaikki muut paitsi Thunderace on turhaa....
  4. #4
    Kymysys ei ole ihan suoraviivainen. Mun mielestä saisi rajoituksia nostaa. Kyse ei ole pelkästään ajoneuvojen suorituskyvystä vaan erityisesti kuskista. Mihin kuski kykenee ja myös tiestä.Aika paljon on lopultakin kiinni kuskin korvien välistä sekä motskareissa että autoissa.
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
  5. #5
    Oikeastaan ongelma on myös monasti se, että moni ajaa liian hiljaa nopeusrajoituksiin nähden. Eli esim. 70-80kmh satasen alueella. No pakkohan tuollaisen hiturin ohi on mennä, mutta kun koslan moottorissa on jotain 75hp ja painoa pitkälti toista tonnia, niin vaaratilanteitahan se aiheuttaa, kun ohitukseen joutuu käyttämään kilometritolkulla.
    Eli hitaasti ajavat voisivat kenties seurata myös taustapeiliä (se on yleensä siinä kuljettajan pään oikealla puolella katossa/lasissa kiinni ) ja päästää sen kilometrin mittaisen jonon ohi. Jos jos ylinopeudesta sakotetaan, niin alinopeudesta myös.
    No motarillahan toi on eri asia, kun siellä yleensä se vasemmanpuoleinen kaista on vapaa, mutta tämä kommentti lähinnä valta- tai kantateille.

    Motarilla (ainakin tre-hki) yleensä tuntuu olevan yleisin nopeus nykyään 140kmh. Jos ajelee 120kmh, niin kyllä silloin jää jalkoihin.
  6. #6
    Lainaa (makebo @ Elo. 31 2003,09:39) kirjoitti
    Jos jos ylinopeudesta sakotetaan, niin alinopeudesta myös.
    tossa oon ehdottomasti samaa mieltä, tietyin toleranssein tietysti...
    Muuten se asia on aika vaikeasti ratkaistavissa; pahimmassa tapauksissa vanhat autot ja ikääntyneet ihmiset rajataan liikenteestä pois, jos ne ei kykene tahi uskalla viillettää motarilla 150.... (asia joka saattaa tuntua ihan ok:lta, paitsi jos sattuis ite olee mummo tai veteraaniautoharrastelija). Pitää myös muistaa juuri kortin saaneita; enpä usko et se parantais tilastoja jos kokemattomat kuskit vetää tuhatta ja sataa....
    pahimmat mokat ovat ne jotka jättää tekemättä...
    www.goexperience.fi
  7. #7
    Nykyään on paljon erittäin hyvässä kunnossa olevia teitä 80km/h rajoituksella, jotka voisi hyvin vaihtaa kesäkeleillä sataseen. Myös motarilla voisi harkita hieman suurempaa nopeutta kun kaikki tuntuvat ylinopeutta kumminkin ajavan.

    Talvella nykyiset rajoitukset ovat kutakuinkin hyvät.
  8. #8
    Lainaa (ZillaR1 @ Elo. 31 2003,03:17) kirjoitti
    onhan sellainenkin vaihtoehto, että olisi esim. kaistakohtaiset nopeusrajoitukset. *
    Tuossa Turun motarilla on Hesaan päin noin Kehä II:n ja Kehä I:n välillä tommoinen systeemi. Jos ajelen satasen kaistalla noin satasta, niin monesti siellä kahdeksankympin kaistalla mennään kovempaa
  9. #9
    Lainaa (pat @ Elo. 31 2003,10:31) kirjoitti
    Lainaa (makebo @ Elo. 31 2003,09:39) kirjoitti
    Jos jos ylinopeudesta sakotetaan, niin alinopeudesta myös.
    tossa oon ehdottomasti samaa mieltä, tietyin toleranssein tietysti...
    Muuten se asia on aika vaikeasti ratkaistavissa; pahimmassa tapauksissa vanhat autot ja ikääntyneet ihmiset rajataan liikenteestä pois, jos ne ei kykene tahi uskalla viillettää motarilla 150.... (asia joka saattaa tuntua ihan ok:lta, paitsi jos sattuis ite olee mummo tai veteraaniautoharrastelija). Pitää myös muistaa juuri kortin saaneita; enpä usko et se parantais tilastoja jos kokemattomat kuskit vetää tuhatta ja sataa....
    ...kommentti olikin tarkoitettu kanta- ja valtateille nykyisillä nopeusrajoituksilla. Näkökanta toki oli vähän mustavalkoinen, mutta fakta on, että näillä teillä hiturien aiheuttamat jonot ja ohitustilanteet aiheuttavat vaaratilantieita (varsinkin jos ohitustilanteessa noudatetaan liikennesääntöjä eikä ajeta ylinopeutta).
  10. #10
    20km/h nopeusrajoituksen nosto tekisi hyvää Häviäisi kahdeksankympin köröttelyvauhti

    80km/h --> 100km/h
    100km/h --> 120km/h
    120km/h --> 140km/h
    ..kettu kuittaa
  11. #11
    Kaikkien edellisten mielipiteisiin yhtyen. Lisäisin vielä, että kun meillä kerran lisääntyy nuo muuttuvat/sähköisesti muutettavat nopeusrajoituskyltit, niin niitä voisi ihan oikeasti muuttaakin ajoittain, sään mukaan ja liikenteen määrän. Kirkkaana kesäiltana ei paljoa motivoi ajaa Hki-Tku tietä tunnollisesti 80 km/h kun kyseisellä pätkällä voisi huoletta työntää 120 km/h.

    Muttamutta, kun se päivä koittaa jolloin Kekkoslovakiassa oikeasti nostetaan nopeurajoituksia, lupaan syödä lakillisen p**kaa. Korotuksella en tarkoita sitä, että Kiimingin Esson kulmilla 30 rajoitus muuttui 40:ksi, vaan valtakunnallista korotusta pääteiden perusnopuksiin.
  12. #12
    Ehdottomasti pitäisi monilla teillä nostaa!
    Rajoitusten lasku on sellainen helppo automaattiratkaisu ja päättäjien käyttämä virallinen totuus näyttää olevan, että alhaisempi nopeusrajoitus lisää aina turvallisuutta. Olosuhteista riippumatta. Muita ei edes vaivauduta miettimään.Esimerkkinä taannoinen Audi-kolari Munkkivuoressa: kuski ajaa ruuhkassa päin punaista ja lapsi kuolee. Heti laskettiin nopeusrajoitusta! Mitenkäs tämä liittyy punaisia päin ajoon?
    Bajahillissä oli loistava kirjoitus aiheeseen liittyen:
    http://www.bajahill.net/mponnettomuus1999.html
    Kirjoittaja toteaa, että ajamisen tulisi tarjota riittävästi virikettä ja liian alhaiset tilannenopeudet laskevat huomio- ja vireystasoa, mikä lisää onnettomuusriskiä.
  13. #13
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Nyt vaan joku kirjoittelemaan hienoja perusteita ja JP koodaamaan tänne saitille addressin mihin porukka voi mennä lykkäämään nimiä - veikkaan et olis aika menestys
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  14. #14
    Turhautuminen llian tiukkoihin nopeusrajoituksiin tekee kuskeista välinpitämättömiä myös asiallisia rajoituksia kohtaan esim. koulujen ja taajamien kohdalla.

    Esim. Hyväkuntoinen vanha 3-tie on 80-rajoitusta melkein koko matkan Helsingistä Hämeenlinnaan, vaikka tie menee motarin vieressa, näkyvyyttä on satoja metrejä ja asumusta/liittymiä tosi harvakseen.

    Jos tieliikelaitokselle tekee tarkastuspyynnön jonkun tieosuuden nopeusrajoiuksesta, se on varma että nostamaan rajoitusta ei aleta. Aina se alennetaan tai pidetään ennallaan.

    Ja tällälailla kunnoitus rajoituksia kohtaan vähenee vain entisestään, mikä toisaalta näkyy kasvavina liikennerikkomusmäärinä ja sehän selittääkin sopivasti lisääntyneet liikenneonnettomuudet, jotka taas johtuvat surkeasta tiestöstämme ja vanhoista autoistamme!

    Näin se homma etenee...
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  15. #15
    Oiskohan se nyt vaan niin, että muita, niitä hitaampia ja nopeampia on vaan pakko liikenteessä suvaita, ihan riippumatta siitä mitä nopeusrajoitukset sanovat. Kaikki eivät liiku nykypeleillä ja niihinkin saattaa tulla milloin minkäkinlaisia ongelmia, joiden tähden joutuu ontumaan kotiin.

    Nopeusrajoitukset kertovat vain luvallisen maksiminopeuden, mutta mitään velvoitetta ajaa edes sillä nopeudella ei ole. Oikea tilannenopeus tehopelilläkin vaikkapa auringon laskiessa päin näköä ja puskien ulottuessa kiinni pientareihin voi olla paljon alle rajoituksen. Eikä todellakaan aina ole pakko mennä ohi, etenkään, jos ohituksesta aiheutuu vaaratilanteita!

    Saarna siitä, että olen esimerkiksi ajanut autolla perässä, kun esikoiseni tuoreella kortilla ajeli autolla kiltisti taitojensa ja rajoitusten mukaan. Oli karmeeta katsottavaa, millaisia ohituksia monet olivat "pakotettuja" tekemään. *Ja onpa omakin henkikulta ollut höllässä, kun motarilla olen ohittanut joitain alle sataa ajelevia pelillä, jonka huiput yltävät *tilanteesta riippuen vain 120-130 paikkeille ja takaa on tultu tuhatta ja sataa tajuamatta, että tiellä ei todellakaan ole 140-150 km/h minimirajoitusta.

    Mikä ettei nopeusrajoituksia voisikin nostaa, jos ihmiset osaisivat ottaa huomioon niin itseään nopeampia kuin hitaampiakin ja ymmärtäisivät rajoitukset vain viitteellisiksi kattonopeuksiksi, joita ei ole tarkoitettukaan noudatettavaksi tilanteista riippumatta. Mutta epäilenpä, että nykykulttuurissa se johtaisi vain entistä röyhkeämpään ja piittaamattomampaan ajoon.



  16. #16
    Eikös ne oo suunnittelemassa nopeusrajoituksien pienentämistä...?
    Ainakin niinku jollain pikkuteillä tyyliin 80 --> 70

    Se parinkympin nostaminen ois kyl enemmän mun mieleen...
    Mc Kulkumulkut
  17. #17
    Kyllä noita nopeusrajotuksia sais nostaa.
    Nauretttavia nää Suomen nopeusrajotukset maantieajossa.
    Mulla ainakin menee keskittymisestä suuri osa siihen, että tarkkailee, ettei sinitakit oo jossain puskassa tai sivariautolla väijymässä. Kun vois keskittyä vaan siihen ajamiseen.

    Varmaan löytyy tähänkin jotain fiksuja vastauksia, että "aja niiden nopeusrajotusten mukaan" jne jne... jättäkää ne vaan omaan päähänne.
    ©
  18. #18
    Pitäisi nostaa, varsinkin motareilla... mutta sitten myös riista-aitoja pitäisi lisätä ja tien sivuja harventaa. Eikä valtiolla sellaiseen ole varaa...
  19. #19
    Lainaa (duracl @ Syys. 01 2003,10:42) kirjoitti
    Pitäisi nostaa, varsinkin motareilla... mutta sitten myös riista-aitoja pitäisi lisätä ja tien sivuja harventaa. Eikä valtiolla sellaiseen ole varaa... * *
    Toi tiensivujen harventaminen, missäköhän maassa katselin että kaikki tiensivut oli "ajeltu" parin-kolmenkymmenen metrin matkalta kohti metsää, jää hiukan enemmän aikaa reagoida kun hirviperk*le laukkaa kohti tietä...

    Vangit, pakolaiset ja muut elätit voisi laittaa harventamaan.

    Nopeusrajoitukset ylöspäin.
    Rakastan Itseäni
  20. #20
    En kannata. Ihmisten reaktiokyky liikenteessä on silti se mikä se on, tekniikan kehittymisestä huolimatta. Jos max. rajoitus nostetaan esim. 140 km/h, porukka ajaa 140 km/h + 20 km/h... jne.. jne..
  21. #21
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Itse olen tilannenopeuksien kannalla.
    Enpä tiedä onko itselläni järkeä tilanteiden arvioimiseen, mutta
    totalitäärinen rajoitusten tiukentaminen on jotenkin älytön ajatus.

    Hissukseen ajelu on asenne kysymys. Kokeilkaapa.
    ... ellei sitten ole muuten kiiru (.., mutta harvemmin).

    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  22. #22
    Ruotsissahan laskettiin muuta vuosi sitten kattonopeus 90 km/h. Ihmiset turhautuivat tähän ja kaikki liikenne rikkomukset kasvoivat, jolloin palattiin takaisin 110 km/h.
    Tottakai mäkin haluun nopeempii rajoituksia, mutta kun otetaan keskiarvo mitä kaikki ihmiset kykenee ajamaan hallitusti ja rapiat päältä pois tulee tie kohtainen rajoitus,,,,
    Kuulosti hyvältä toi kaista rajoitus, mut mistä rahat nopeisiin kaistoihin.
  23. #23
    nopeusrajat ylöspäin moottoritiellä ja 80> sataan hyvillä teillä *
    Ja sitten käyttökielto tavalliselle katumaalille suojateissä, ovat meinaan pirun liukkaita ja vaarallisia, karheat massat pitäis vaan olla salllittuja kuten keskieuroopassa *
    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
  24. #24
    Talvi...hirvet...monet ajaa 80km/h max. joka tapauksessa, viime vkonloppuna motarilla vesisateessa mopolla, kyllä 140km/h oli ihan max. mitä uskalsi.
    Muute kyllä kuulostas ihan hyvältä.
    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
  25. #25
    Lainaa (lanat @ Syys. 01 2003,12:14) kirjoitti
    Ja sitten käyttökielto tavalliselle katumaalille suojateissä, ovat meinaan pirun liukkaita ja vaarallisia, karheat massat pitäis vaan olla salllittuja kuten keskieuroopassa *
    Täysin samaa mieltä!! Perkeleen riisipussikuski-insinöörit kehitelleet motoristinsurmamaalin. Ai miten niin arvasitte että itsekin olen liukastellut?

    Ei täällä kyllä osata katsoa peileihin, eikä muutenkaan osata ajaa motarilla. Joidenkin tajuntaan kun vaan ei uppoa se että joku voi ehkä ajaa kovempaa. Peiliin saatetaan vilkaista kerran mutta ei tajuta että sehän tuleekin kovempaa kuin minä, ja sitten tungetaan se kuuttakymppiä kulkeva ympäristötuho nenän eteen nopeuseron ollessa noin 70 kilometriä tunnissa. Ja sitten takanatulevat kiroavat kun ympäristötuho yrittää kiihdyttää viimeisillä voimillaan sen toisen väsyneen perunakuormabussin ohi. Ja jono takana kasvaa ja kasvaa ja kasvaa.

    Mutta kun niidenkin on jossain ajettava.

    En usko että näen sitä päivää kun nopeuksia nostetaan yli 120:n. Sen ehdottaminen on poliittinen itsemurha.
  26. #26
    Lainaa (xerxes @ Elo. 31 2003,13:10) kirjoitti
    Lainaa (ZillaR1 @ Elo. 31 2003,03:17) kirjoitti
    onhan sellainenkin vaihtoehto, että olisi esim. kaistakohtaiset nopeusrajoitukset. *
    Tuossa Turun motarilla on Hesaan päin noin Kehä II:n ja Kehä I:n välillä tommoinen systeemi. Jos ajelen satasen kaistalla noin satasta, niin monesti siellä kahdeksankympin kaistalla mennään kovempaa *
    Niin tehdään, mutta jos erot on isommat kuin 20km/h, niin tuskin siinä vaiheessa enää niin kävis. Toisekseen, et kaistojen pitäis siin tapaukses olla vähän leviämmät...
    "Tässä taas puhutaan asiantuntemuksella, jonka tuo tullessaan vain täydellinen tietämättömyys.."

    "We ride together, we die together, Bad Girls For Life!"
    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * -TMB "Martin Lawrence"-
    Yamaha YZF-R1, vm.-06
  27. #27
    Tämäkin bussikuski kannattaa nopeusrajoituksien nostoa,mutta tietyin varauksin....
    Ei kaikki tieosuudet salli nopeuksien nostoa,mutta tietty kaikki moottoritiet ja moottoriliikennetiet olisi tässä nosto-kategoriassa.
    Aitaa tienvarsiin,hyvä ehdotus oli toi 'työllistävä' vaikutus noille vangeille tms.
    Muutenkin tieosuuksia isosti ollaan paranneltu...miksi?...ai siksi että saataisiin laskettuu rajoituksii...hmph!...pers eellä puuhun sanon minä...
  28. #28
    Niin. Onneksi nykyautot kumoavat fysiikan lait ja niillä voi ajaa lujaa kun niissä on sipsit ja apsit ja höpsitkin jo useammissa ihan vakiovarusteena. Oikeestaan voitas poistaa kaikki rajotukset kaupunkien ulkopuolelta. Semmonen Hollannin meininki että sallitaan kaikki ni mikään ei ole "rikollista". Jesh. Mummot ajaa kuitenkin hiljaa. Ja papat kans. Ja minä kans. Valmiissa maailmassa kun ei ole mikään kiire. Paitsi muilla. Kiitos
    Good to the bone
    ...
  29. #29
    Heippa !

    Ajan itse myös pikkuautolla n. 50 000 km vuodessa pitkin valtakuntamme teitä. Ensinnäkin kaikki nyt kommentoivat ajattelevat asiaa tyypillisesti vain omalta kannaltaan. Olen itsekin sitä mieltä että "minä" pystyisin ajamaan kovempaa turvallisuuden kärsimättä, juuri kuten eräs kirjoittaja mainitsi rajoitus +20 km niin hyvin menee.

    Ongelmana on vain se että liikenne on yhteispelin summa , siellä on seassa ajokortin juuri saaneita, eläkeläisiä, naisia, miehiä, rekkoja, pakuja, mopoja ja motskareita ja meidän kaikkien pitää päästä turvallisesti liikkumaan mahdollisimman pienin vahingoin.

    Omasta mielestäni rajoitukset keskimäärin ovat kohdallaan, ainoastaan moottoriteillä 130 ... 140 olisi paikallaan.

    Hyvää syksynjatkoa !

    1200 Bandit
  30.  
  31. #30
    Nyt kun tuolliaset lakisääteiset "pommit" (80-lätkät pääosin..) on saatu purettua, voisi harkinnan mukaan nostaa nimenomaan moottoriteiden nopeuksia.

    Joillakin muilla teillä 100 voisi olla 110 jne.

    On myös teitä, joilla on aika riskaabelia ajaa jo nyt rajoitusten mukaan eli jopa alaskin päin joissain tapauksissa voisi joutua säätämään.. (ööh, siis ihan totta..)

    Pointti on erityisesti se, että liikenteessä pitäisi ihmisten hyvä tuuli ja mielenkiinto, sekä keskittyminen ajamiseen saada säilytettyä. Se onnistuu parhaiten, jos kuskin mielestä rajoitus sopii ko. tielle. Olosuhteet sitten huomioiden myös tietenkin.

    Silloin liikenne sujuu, ohitustarve vähenee ja kaikilla on kivaa.
    (ainaskin melkein..)
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen