Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    BMW oli mukana viimeisemmässä Bike lehden vertailutestissä (8/-03). Kyseessä olivat "isot matkapyörät" , BMW:n lisäksi vertailtiin Yamaha FJR 1300:aa ja Honda Pan Europania. Tavoilleen uskollisena Bike jätti jälleen BMW:n viimeiseksi niinkuin vuosi sitten, jolloin K1200 GT:n tilalla oli R 1150RS. Etenkin GT:n mittaristo sai moitetta, kun se oli perinteinen??!!Kuitenkin esim.digitaalinen "Panin" mittariston sanottiin olevan nykyaikaisen ja hienon kolmella eri taustakirkkauden säätömahdollisuudellaan, mutta kun siitä ei vaan saanut testaajien mukaan selvää kirkkaan päivän valon aikana!!! Myönnän, olen subjektiivinen, mutta kuitenkin...epistä.
  2. #2
    En ole lukenut tekstiä, joten saattaa taas tulla vähän puolueellisesti, mutta eiköhän pyörätestaajat ole samanlaisia heppuja kuin autopuolellakin. Olen tehnyt muinoin erään suomalaisen johtavan tekniikan alan julkaisun kanssa yhteistyötä ja kuunnelut toimittajien juttuja. Vaikka lahjoja ei annetakaan suoranaisesti, niin kyllä se saattaa alitajuisesti hieman vaikuttaa, kun jonkin tuotteen maahantuoja antaa Saariselän lomamäkin avaimet viikoksi ja sanoo, että testaapa meidän tuotetta tuolla rauhassa. Väkisinkin tulee vähän värittynyttä tarinaa. Tuskin kuitenkaan tuo mittaristo oli viimeinen niitti bemarin arkkuun testissä, kyllä siinä lienee muutakin ollut. Mutta täytyypä hankkia tuo julkaisu luettavaksi, jotta tietäisin mistä puhun
    - Rajatonta Voimaa! -
  3. #3
    En lue moista lehteä, mutta kai siinä nyt vielä moitittiin
    BMW:n vilkkukatkaisimia sehän on niitten vakiojuttu.
    En muista missä ulkomaan lehdessä luin testin jossa 1200 GT
    oli paras matkapyörä kautta aikojen. Itselläni kun ei ole paljon kokemusta kaksipyöräisistä (ensimmäinen prätkäkortti v.-66).
    Voin sanoa kun 1200 GT:tä kokeilin että paras tähän asti minunlaisiini tarpeisiin.
    Tämän hetken pyöräni on R1100RS.
  4. #4
    Eipä ole tullut luettua testiä mutta samasta pyörästä on ajokokemusta jo kolmelta kesältä. Tai jos tarkkoja ollaan niin ei samasta vaan K 1200 RS:stä. Erilaisuudet GT:hen verrattuna ovat kuitenkin mitättömiä eli GT:n katteisiin on lisätty muutama muovinpala ja laukut & pyörän väriset sivulaukun kannet kuuluvat ilmeisesti vakiovarustukseen.
    Mittaristo ei mielestäni ole mitenkään vanhanaikainen vaan selkeä ja tyylikäs ainakin vanhemman mallin bemuihin verrattuan mutta makuasioista on turha kiistellä..

    Kun 99 kävin K 1200 RS Bemulla koeajolla niin ensimmäiset 500 m ajettuani tiesin, tämä se on! Piti kuitenkin hieman odotella, ennenkuin uskalsin ottaa lisää lainaa. (remonttilainaa, asuntolainan jakeeksi * ) Eipä ole valintaa tarvinnut katua, enkä tiedä mitä osaisin tämäntyyppiseltä pyörältä vaatia enempää..
    Kaikki on suunniteltu ja toteutettu niin perusteellisen hyvin ja nykybemun, tai oikeastaan kaikkien uusien bemujen ulkoinen olemus maalauksineen on mielestäni todella onnistunut. Nimitys "Baijerilainen Maatalous Wekotin" oikein enää sovi, oliskohan ne palkanneet design-ihmisiksi italiaanoja.. Vanhemmat bemut on kyllä näihin -97 jälkeen valmistettuihin verrattuina kuin toiselta planeetalta, siis ulkonäön suhteen.

    No, jos nyt jotain moittisi niin kone voisi tyhjäkäynnillä käydä hieman sivistyneemmin ja ehkäpä tehoa hieman lisää.
    Ensi talvena olen ajatellut vaihtaa putken ja lastun mutta näkee nyt sitten. Tehoa näillä eväillä pitäisi ymmärtääkseni tulla parikymmentä kaakkia lisää ja se kyllä houkuttaa.

    Viime kesänä muuten juttelin yhden pyöräpoliisin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että K 1200 RS on paras pyörä poliisin kalustossa ja täydellisin pyörä, millä hän on ajanut.

    Niin joo.. Noita Bikejä olen joskus ostanut ja lueskellut mutta ei jostain syystä oikein kolahda ja uskaltaisin olla testaajien kanssa eri mieltä monessa asiassa.. Lehtihän taitaa olla pitkälle käännös jostain tanskalaisesta tai ruotsalaisesta lehdestä, vai olenko väärässä?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  5. #5
    Niih. Oman kokemukseni mukaan Bemari on oikeasti aina hieman erilainen pyörä - se on tehty ammattikäyttöön. Tehot eivät ole huiput, ajo-ominaisuudetkaan eivät radalla ehkä vedä vertoja kaiken maailman muoviluodeille - se on tarkoitettu ajoon ja on todennäköisesti helkkarin hyvä, jämäkkä tykalu/kulkupeli vielä siinä vaiheessa kun japanilainen pikkuserkkunsa menee kolmatta kertaa sulatukseen / kierrätykseen.

    Mutta onneksi makuja on niin monia - muuten me kaikki ajaisimme samoilla pyörillä ja se olisi tylsää...
    <p>2002-2014</p>
  6. #6
    Kommentteja testistä!

    Ensin vaimon kommentit... mutta Bemarissa on takapenkkiläisellä eniten jalkatilaa (490mm vrt 450 ja 405)...lisäksi bemarissa on suurin maavara (155mm vrt. 135 ja 130)... kommentit kuvaavat hyvin arvioijan "subjektiivisuutta"..., kuten huomaatte vaimollani on loistava maku, ei merkillä oo väliä kun se vaan on Bemari.

    Asiaan... itse lueskelin testin ja olen kokeillutkin kuivatyypit kaikista pyöristä. Kaikki kolme pyörää ovat loistavia matkapyöriä!
    Itselleni on tärkein kriteeri ajoasento, sen on oltava pystyasento, eikä pätkääkään kyykky.
    Tämän kriteerin perusteella muistaakseni European oli paras vaihtoehto.

    Kun K1200GT tuli markkinoille, arvioin, että siinä on unelmieni pyörä, korvaava versio nykyiselle K1100LT:lle. Kävin testaamasa pyörää ja petyin ajoasentoon, vaimonikaan ei innostunut takapenkistä verrattuna K1100LT pyörään.
    Kyllä harmittaa K1200GT on niin lähellä unelmapyörää kuin olla vain voi (BMW,tehokas moottori jne.). Mielestäni peilit olisi saaneet olla myös kiinteästi katteessa kuten K1100LT:ssa.

    Tänään ostin kolaroimani K1100LT pyörän tilalle budjetti syistä *(n.10teur) samanlaisen pyörän (kun ei R1100RT sittenkään sytyttänyt ja vanhoissa Europeaneissa ei ole sähköistä katetta)

    Mutta mielenkiintoista on jos kiinnostus pyöräilyyn säilyy, että mikä on seuraava pyöräni 5 vuoden päästä. Tällä hetkellä vaihtoehtoina olisi K1200LT, ST1300 european tai 1800 Goldwing... saa nähdä.

    Itse olen huomannut, että muutamat Europeanilla ajavat mollaavat Bemareita, hieman ihmetyttää, koska hankintavaiheessa kuitenkin on ollut toisena vaihtoehtona Bemari (emävarmuutta oikean merkin valinnasta?)

    Mielestäni kaikki, joilla on Bemarin RT tai LT versio, European, FJR1300 tai GTR ovat aika samanlaisilla kriteereillä valinneet pyörän, joten mehän olemme kaikki tavallaan samaa porukkaa.

    ... testejä ei kyllä kannata ottaa liian vakavasti, eikä ainakaan jättää jotain itselle mielenkiintoista pyörää testaamatta testien kommenttien vuoksi.


    PS Merkillä ei ole väliä kunhan se vain on BMW!

    LISÄKOMMENTTI

    Kävin katsomassa mitä Hondan sivuilla on kommentoitu testistä. Ei vielä mitään, mutta jonkun verran siellä oli huhuja 1300 Europeanin ongelmista (paljon vikoja takuuaikana).

    Joten kommentti "Merkillä ei ole väliä kunhan se vain on BMW!" tarkoittaa sitä mielikuvaa, jolla BMW:ta ostetaan: VARMATOIMINEN KESTÄVÄ PYÖRÄ!

    Näillä sivuilla surffaillessa vain joskus unohtuu bemarin kestävyys, kun käsittelee pikkuvikoja, joita bemareista löytyy,... mutta muissa pyörissä niitä taitaa olla huomattavasti enemmän, eikä muihin pyöriin kerry kilometrejä niin paljon kuin Bemareihin.



    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  7. #7
    Pääsin koeajamaan kyseisen pyörän muutama viikko sitten ja henkilökohtaisesti en siitä pitänyt. Mutta me ajeltiin enimmäkseen pieniä mutkaisia teitä, siellä se ei oikein istunut käteen, en tiedä miten sitten jossain isommalla tiellä. Mutta niinhän se on että makuja ja mielipiteitä on erilaisia, joku voi pitää GT:stä paljonkin. On vaan aika raskaan tuintuinen pienen (?) naisen käteen.
    Ja eiköhän nämäkin testit ole vaan testaajien omia mielipiteitä kyseisistä pyöristä.
    Joku tykkää, joku ei.
    Triumph S4 -04, Triumph Sprint ST1050 -06, Peshoo Vivacity Sixties -12
  8. #8
    Tuohon Prätkiksen tekstiin on pakko ottaa hieman kantaa..

    K 1200 RS:n ja GT:n ajoasento on pysty tai jopa lähes kyykky ja kaikkea siltä väliltä. Ohjaustangon pienikin säätö vaikuttaa huomattavasti ajoasentoon, jo yhden pykälän siirrolla ajoasento muuttuu aivan toisenlaiseksi.
    Myös jalkatappeja voi siirtää kyykky tai pystyajoasentoon. Satulassa on myös 2 asentoa. Mahdoitko kokeilla säätöjä? Oikeastaan vasta koeajolla tajuaa miten paljon pyörä muuttuu ja se muuttuu todella paljon. Mulla on tangon säätö aivan ylhäällä ja sellainen asento sopii ainakin minulle parhaiten. Toisaalta.. Just näin samanlaisen pyörän ja kuski oli aivan meikäläisen luokkaa (185) ja sillä oli tapit takana ja tanko alimmassa asennossa. Hänen mielestään näin oli paras asento..

    Takapenkki ei ole jonkun LT:n istuimen veroinen mutta kyllä tuo kyytiläinen valittamatta istui toissa kesänä lähes 5000 km:n Euroopan reissun. 1100 Viragolla oli jo Eestin reissu liikaa ja muija hyppäsi välillä kaverin LT:n kyytiin, kun alkoi paikat puutua * *Bemuun saa muuten sellaisen pienen selkänojankin jos kyytiläinen sellaista kaipaa. Se ei ole orggis-kamaa vaan tarvikeosa mutta ainakin kuvassa kivan näköinen. Samoin on satulan laita vaikka siinä GT:ssä taitaakin olla se pehmeämpi vakiovarusteena. Täytyy laittaa joskus linkki jos vielä löydän..

    Bemarin huonoista puolista tulee vielä mieleen oikeastaan vaan tuo vasemmanpuoleinen sivulaukku, johon ei mahdu oikein mitään. Miksiköhän pakoputken pitää niin halvatun iso ja vielä pyöreä muodoltaan?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  9. #9
    Täältähän se löytyikin:
    http://www.corbin.com/bmw/

    Nelli on varmaan oikeassa siinä, että pienelle naiselle RS / GT saattaa olla raskaan ja hankalan oloinen vallankin pienissä nopeuksissa ja kaupunkiajossa.
    Minun mielestä bemu on pienillä mutkaisilla asfalttiteillä parhaimmillaa ja suorilla teillä sitä voisi verrata luotijunaan. Niin ja kyllä sillä soratielläkin ajelee, Just äsken Eestin etappiajossa jopa metsäpolulla..
    Tuli vielä mieleen, että jos vastaohjaus ei ole hanskassa niin ison bemun ajaminen mutkatiellä ei varmasti ole hauskaa. Se ei taivu mutkiin mitenkään muuten kuin tietoisella vastaohjauksella.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  10. #10
    Lainaa (J@ck @ Elo. 24 2003,11:05) kirjoitti
    K 1200 RS:n ja GT:n ajoasento on pysty tai jopa lähes kyykky ja kaikkea siltä väliltä. Ohjaustangon pienikin säätö vaikuttaa huomattavasti ajoasentoon, jo yhden pykälän siirrolla ajoasento muuttuu aivan toisenlaiseksi.
    Tuo on totta, en ole kokeillut GT:n säästömahdollisuuksia.

    Ohjaustangon säädöillä on paljon vaikutusta ajoasentoon, tässä uudessa LT:ssa ohjaustanko on ylempänä ja ajoasento tuntuu heti paremmalta.

    En ole tosissani vielä GT:ta testannut, kun budjettini ei yllä lähellekkään kyseisen pyörän hintatasoon.

    Mutta muutaman vuoden päästä ois kiva kokeilla GT:ta ihan tosissaan. Ohjaustanko kohtalaisen ylös ja penkki alas...
    (ei uskalla vielä testata kunnolla, ettei tule kohtuuttomia haluja)



    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  11. #11
    Ajelin 1150 RT:llä kahtena kesänä vajaat 40000 km, joten se on todettu pientä nykimistä lukuunottamatta hyväksi matkapöyräksi. Viime syksynä GT:n esittelyn jälkeen päästiin myyjän kanssa yksimielisyyteen hinnasta ja tilasin GT:n kuvien perusteella. Velipojalla on RS-malli, jolla olen ajellut ja sen perusteella päättelin GT:n ajoasennon olevan pystympi ja minulle sopivampi. Huhtikuun alussa sain GT:n käyttöön ja alkoi totuttelu. Ensin luulin käsien puutumisen johtuvan puolen vuoden ajatauosta, mutta kun useista säädöistä huolimatta minun kropalle (pituus 190) oikeaa asentoa ei löytynyt ja sähköpleksin säätö ei riittänyt tuulen ohjaamiseen yli kypärän, luulin tämän olevan merkki kahdeksan vuoden harrastuksen päättymiselle! Kahden kuukauden ja 4100 km koeajon jälkeen mietin uudelleen, mitä matkapyörältä odotin: a) ajoasento sellainen, että selkäranka on kohtisuorassa asfalttiin; b) pleksissä sähkösäätö ja säätövaraa niin paljon, että ajoviima menee yli kypärän; c) kolme laukkua, joka toimivat samalla avaimella ja ovat vesitiiviit ja helposti irroitettavissa; d) lämmitettävät kahvat ja penkki; e) ABS+yhdistelmä: f) radio, jonka voi liittää kypäräpuhelimeen ja GSM:ään; h) pieni polttoaineen kulutus. Siinä sen verran pitkä lista, että vaihtoehdot ovat hyvin vähissä ja vielä ei ole niin paljoa harmaata ohimolla, jotta olisi Wingin tai LT:n aika (eivät nekään kaikkia ehtoja täytä). Joten kauppiaan luokse vaihtopuuhiin ja nyt alla on tuplatulppainen RT. Penkin lämmitin puuttuu vakiovarustuksesta, mutta jo aikaisempiinkin pyöriin olen itse rakentanut lämmittimen ja eturauhanen on pysynyt kunnossa! Kesällä kiersin kaksipäällä Eurooppaa 5400 km ja koko matkan keskikulutus oli 4.9 l/100km, joten ihmettelen suuresti Biken GT/JR/Panin kulutuksia. Itsellä oli GPS:n mukaan korkein nopeus 190 ja päivämatkat 500-800 km/pv, joten aina liikkeellä ollessa meno oli ripeää muttei repivää. Viime viikonloppuna tuli käytyä Saariselällä Jänkhällä Jytisee-tapahtumassa ja kelit olivat hyvin vaihtelevat: aurinkoa ja sadetta. Sunnuntaiaamulla kotiin lähdön aikaan oli +6 astetta, kosteus lähes 100% ja edessä 1160 km. 13,5 tunnin kuluttua reippaan ajon jälkeen olin kotona juuri iltauutisten aikaan kroppa kunnossa ja suht hyvissä voimissa.
    Kesäkuun alun jälkeen on mittariin kertynyt vähän yli 15000 km ja olen erittäin tyytyväinen siihen , että tuli vaihdettua kyykkyGT takaisin oikeaan matkapyörään.
  12.  
  13. #12
    Lainaa (iskä @ Elo. 25 2003,16:19) kirjoitti
    Viime syksynä GT:n esittelyn jälkeen päästiin myyjän kanssa yksimielisyyteen hinnasta ja tilasin GT:n kuvien perusteella. Velipojalla on RS-malli, jolla olen ajellut ja sen perusteella päättelin GT:n ajoasennon olevan pystympi ja minulle sopivampi.
    Olisit ihmeessä katsonut hieman tarkemmin. Mielestäni tämä GT ei ole mitään muuta kuin lisävarusteltu RS, vai olenko jonkun mielestä väärässä. Tällaisen käsityksen ainakin sain GT:tä messuilla koeistuessani. Tuskin noiden ajoasennossa on mitään eroa.. Ennen 2001 RS:ssä oli kyllä tapit hieman ylempänä mutta uudemmissa niitä on laskettu pari senttiä. En minä kyllä näitä kumpaakaan kyykkyinä pidä, kaukana siitä vaikka äärisäädöillä ne "kyykyhköiksi" saisikin.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.