Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Huomattiin tuossa kesälomareissulla tyttöystävän kanssa kumma juttu. Samaan aikaan tankilla käydessä nollattiin kumpikin tripit. Seuraavan kerran tankille pysähtyessä (n 250 km jälkeen) mun trippi näytti noin 15 kilsaa enemmän. Peräkkäin ajettiin koko ajan, enkä mielestäni mutkitellut sen enempää kuin takana tullut mimmikaverikaan.

    Mistäs moinen? Luulis, että tripit olis vähän tarkempia. Ei tolla käytännössä mitään väliä ole... uteliaana vaan kiinnostais tietää mistä johtuu.
  2. #2
    Eihän tuo ole pahakaan, kun lasket hieman. Jos nopeusmittari heittää 100kmh:ssa 10 kmh, niin sehän on 10 prosenttia virhettä, kun taas 250km ja 15 km on vain ...no ei ole laskinta tässä...

    Mittarivirhe ja matkamittarivirhehän menevät samoissa suhteissa, eiks jee..
    Entinen pyöräilijä... Mutta kohta taas.
  3. #3
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    6%
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  4. #4
    Lainaa (MattiR @ Elo. 12 2003,12:26) kirjoitti
    6%

    "Nähdäksesi sateenkaaren,
    tulee sinun ensin kestää sade"
  5. #5
    Lainaa (*star* @ Elo. 12 2003,12:30) kirjoitti
    Lainaa MattiR,Elo. 12 2003,12:26 kirjoitti
    6%

    *
    Joten pääsemme tilanteeseen jossa teidän kahden mopoilijan mittarit heittävät toisiinsa nähden 6 prosenttia...

    Melko normaali heitto..

    Entinen pyöräilijä... Mutta kohta taas.
  6. #6
    :tyhm?,

    Ei sen kummemmasta kysymys sitten. Eli jos heittoa on vaikka 10%, niin toisen mittarissa on samoilla kilsoilla 9000 ja toisen 10000?

    Mun pyörässä on tietysti se tarkempi mittari
  7. #7
    Lainaa (Nahkaparturi @ Elo. 12 2003,12:41) kirjoitti
    :tyhm?,

    Ei sen kummemmasta kysymys sitten. Eli jos heittoa on vaikka 10%, niin toisen mittarissa on samoilla kilsoilla 9000 ja toisen 10000?

    Mun pyörässä on tietysti se tarkempi mittari *
    Mun mielestä näin on.

    Tosin tää teoria on ihan mun itteni kehittämä, mutta silti pysyn sen takana.
    Entinen pyöräilijä... Mutta kohta taas.
  8. #8
    Pakko sen verran vielä lisätä, että väsyttää ihan hulluna, kun näin tyhmiä kyselen...
  9. #9
    Lainaa (Nahkaparturi @ Elo. 12 2003,12:12) kirjoitti
    mun trippi näytti noin 15 kilsaa enemmän. Peräkkäin ajettiin koko ajan, enkä mielestäni mutkitellut sen enempää kuin takana tullut mimmikaverikaan.

    Mistäs moinen?
    Sähän oot tietenki suditellu ton 15 km enemmän.
    ©
  10. #10
    en tiedä ottaako mittari monsterissa eturenkaalta... mutta sittenhän on mahdollista, että mimmi on keulinut mun huomaamatta 15 kilsaa jossain välissä.
  11. #11
    Mulla vähä sama homma 600 Hirviössä.
    Ajettiin kaverin kanssa perä jälkeen Treelta Ouluun ja viimeisen tankkauksen jälkeen perillä mulla näytti 203 ja Kaverilla (cebari ) 183. Pisti mietityttämään
    F042, M944S.i.e, 250SX-F
  12. #12
    No, nuo mittarit tuntuu näyttävän joskus vähän mitä sattuu. Yhdellä reissulla (pyörinä VFR 750 , VN15 ja Thunderace) 200 kilsan matkalla keskinäisiä eroja tuli kymmeniä kilometrejä.

    Voiko tästä nyt vetää johtopäätöksen että jos pyörällä ajetaan jatkuvasti lujaa niin matkamittariin tulee runsaasti enemmän lukemaa kuin oikeasti on ajettu...?



  13. #13
    Mukavaa!

    On tota ihmetelty Kawan ja Yamahan välillä.
    ERO on KOVIN selvä - mulla enemmän
    ... jotain piti muistaa
  14. #14
    Juu, itsekkin olen samaa huomannut, en tosin noin isona.
    Muutaman tutun kanssa oltiin parin viikon matkalla aivan pari viikkoa sitten. Tankkausvälillä (~200km) tuli eroja keskimäärin 4km verran. Nopeusmittarikin tietenkin heitti samassa suhteessa...
    Pegaso IE
  15. #15
    Nopeusmittari ja matkamittari ei välttämättä heitä samassa suhteessa, varsinkaan perinteisessä analogisessa mittarissa. Digitaalisesti toteutetuissa on ihan ohjelmasta kiinni, mitä halutaan mittareiden näyttävän. Esim. matkamittari pitää suurinpiirtein kutinsa, ja nopeusmittariin laitetaan lain sallimat 10% enemmän.
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
  16. #16
    Lainaa (jjm @ Elo. 14 2003,07:55) kirjoitti
    Nopeusmittari ja matkamittari ei välttämättä heitä samassa suhteessa, varsinkaan perinteisessä analogisessa mittarissa. Digitaalisesti toteutetuissa on ihan ohjelmasta kiinni, mitä halutaan mittareiden näyttävän. Esim. matkamittari pitää suurinpiirtein kutinsa, ja nopeusmittariin laitetaan lain sallimat 10% enemmän.
    En käy väittelemään, kun en tiedä asiaa niin tarkasti. Miksi analoginen näyttää paremmin? eikös analogisessa mittarissa molemmat näytä yhtä "huonoa" tulosta, kun tulee vaikka vaijerilla mittarille ja laskentaan vaikuttaa lähinnä renkaan halkaisija.

    Tuo on kyllä ihan totta tuosta digimittarista, tuolleinhan se olisi järkevä toteuttaa..

    Entinen pyöräilijä... Mutta kohta taas.
  17. #17
    Mun aprillipila antaa eri lukeman mun työmatkalle kuin mu entinen kawa, ero on jotain 7% luokkaa....
    Asia sinänsä ei paljon haittaa, tulipa vaan huomattua.
    Menovettä tankkiin ja menoks- ei niitä mittareita tarvii niin tuijottaa
    pahimmat mokat ovat ne jotka jättää tekemättä...
    www.goexperience.fi
  18. #18
    Lainaa (JaniP @ Elo. 14 2003,08:14) kirjoitti
    En käy väittelemään, kun en tiedä asiaa niin tarkasti. Miksi analoginen näyttää paremmin? eikös analogisessa mittarissa molemmat näytä yhtä "huonoa" tulosta, kun tulee vaikka vaijerilla mittarille ja laskentaan vaikuttaa lähinnä renkaan halkaisija.

    Tuo on kyllä ihan totta tuosta digimittarista, tuolleinhan se olisi järkevä toteuttaa..

    En kyllä yrittänyt sanoa, että analoginen näyttäisi paremmin. Mutta analoginen (tai oikeastaan tarkoitan mekaanista) mittarihan toimii siten, että sillä vaijerilla tuodaan pyöriminen mittarille, jossa sitten vaihteilla laitetaan matkamittarille sopiva välitys ja nopeusmittarille taas aiheutetaan pyörimiseen verrannollinen voima, jota vastustetaan jousella.

    Tarkkuuteen (varsinkaan matkamittarin) ei vaikuta tapa vaan toteutus.

    Ja tosiaan jos halkaisijaltaan 50cm pyörä kuluu 2,5mm (5mm halkaisijassa) niin eroa mittarin näyttämään tulee 1%.

    <span style='color:blue'>...onkohan ne sedät joilla lukee nahkaliiveissä 1% sellasia joilla on kuluneet renkaat?</span>
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
  19.  
  20. #19
    Lainaa (jjm @ Elo. 14 2003,09:55) kirjoitti
    Nopeusmittari ja matkamittari ei välttämättä heitä samassa suhteessa, varsinkaan perinteisessä analogisessa mittarissa. Digitaalisesti toteutetuissa on ihan ohjelmasta kiinni, mitä halutaan mittareiden näyttävän. Esim. matkamittari pitää suurinpiirtein kutinsa, ja nopeusmittariin laitetaan lain sallimat 10% enemmän.
    Joo, hyvinkin voi olla, en ole asiaan enemmän perehtynyt.
    Tosin tässä tapauksessa nopeusmittarikin näytti hieman enemmän mopossa joka keräsi enemmän kilometrejä tauluun
    Ja analoginen mittaristo siis kyseessä...
    Pegaso IE