Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 160:sta
  1. #61
    Kiitos kaikille, miepä kokeilen heti huomenna kun sain tuon laturinkin lainaksi. Onneksi tuo rae/räntäsade hillitsee vähän ajohaluja..
  2. #62
    Noh, oma korsi kekoon. Kawa Z750 LTD twin -83 kyseessä. Akku oli vähän heikossa hapessa kun kaivoin sen tuolta suulista, kas kun on ollut kuukausia seisomassa. Akun nestetäytön jälkeen jotain ampeereja sinne meni, pääsi ajelemaankin, oudosti vain alkoi pätkimään valot päällä.

    Sitten jännitemittauksiin: Akulla 10V lepojännite. Tyhjäkäynnillä näyttää akun navoilta liki 12V, mutta kun antaa koneelle jengaa niin tippuu jonnekin 8 voltin huonommalle puolelle tällä hetkellä ei ole toista akkua saatavilla, mutta voiko huono akku aiheuttaa tuollaisen jännitteen putoamisen kun kierrokset kasvaa, vai onko jo laturistakin syytä lähteä etsimään vikaa?
    Kawasaki Gpz900R '88, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1400 '09
    H#nda CR 250R '96
    ex: Aprilia RSV Mille '03 (tuplanyyh), Kawasaki Z750 LTD Twin '83 (nyyh), Aprilia Tuareg 125 '88 (enää 2 jäljellä?)
  3. #63
    Myös täällä on ongelmia akun latauksessa zzr:än kanssa

    Johdoissa ei pitäisi olla vikaa.
    tasasuuntaaja näyttää plus mittarijohto plus tasaajan navassa ja musta mittarin johto missä tahansa laturin keltaisessa 0.950 pyöreästi. Tosin diodi asento on mittarissa 2k (ohm) asennossa... vaikuttaakohan tuo lukemaan?
    Laturista en oikein osaa mitään sanoa. vastus jokaisen keltaisen välillä noin 0.8 Ohm.

    Vika ilmeisesti Tasasuuntaajassa(jännitteensäätimessä), vai?

    Edit: akun ollessa tyhjä->työntämällä käyntiin-> jännitteet navoissa: tyhjäkäynti tippuu alle 9v ja kierroksia otettaessa jäänee sinne 12 volttiin.



    Green Lightning
  4. #64
    Mistä te noita tasasuuntaajia ootte tilaillu? Mulla kärys oma tällä viikolla ja sain mittailtua nuo ihan suzukin oman vianetsinnän ohjeiden mukaan, nää ois kyllä ollu pirusti selkeemmät Pyörä Suzuki GSXR600 -97. Mitenköhän usein tuo tasasuuntaajan rikkoutuminen vie mukanaan jotain muutakin? En laturia vielä mitannut kun nuo tasurin liittimet oli silminnähden mustana ja sulaneet.
  5. #65
    Tämmöstä miettiny. Mitenkä on tuon laturin / jännitteensäätimen kuormitus valot päällä tai ilman ? Voisin kuvitella että nöpötissä laturi pukkaa aina täysillä virtaa ja jännitteensäätäjä säätää jännitteen oikeaksi maattamalla laturin antaman tehon lämmöksi. Elikkästä mitä pienempi on ulkopuolinen kulutus ( valot/ tyhjä akku jne.. ) sitä enämpi säätäjän on hukattava sitä laturin tehoa lämmöksi. Olenkin ajatellu että laitan lisäkulutusta ( valot jne..) ja säästän jännitteensäätäjääni. On kuulemma 750 vn kuumassa paikassa ja kuulemma vika-altis vempain.
    Siinäpä sitä pohittavaa olenko pahasti mettässä vai .....
    ZZR1100:lla mennään
    9 x ss1000, 1600k, BB2500K ja SS2000K
  6. #66
    oot oikeassa, valojen käyttämättömyys ei säästä laturia. vaan niiden sammuttaminen on suuri syy esim bladejen hajoamisiin. jos valot ei oo päällä, niin teho menee lataussäätimeen. ja jos se ei jäähdy, niin se hajoo. *myöskään ilmajäähdytteisiä koneita ei kannata ajella helteellä kaupungissa, kun niiden öljyjen lämpötila nousee järkyttävän korkealle, niin laturin käämi palaa. ei se voi jäähtyä jos öljy on 200 asteista. lisäksi kun laturin koppa ei saa ajoviimaa, niin sen käämi on kiinni siinä kopassa ja lämpö nousee rajusti.

    "- kaikki mittaukset on Ukkosen ilmoittamien rajojen paremmalla puolella, paitsi LATAUS. Napajännite on tyhjäkäynnillä 14,1 V (ok) ja 5000 varvilla 13,9 V (ei ok)."

    se on ok, kovaa ajoa. *monessa on tyhjäkäynnillä isompi jännite, johtuu siitä kun lataussäädin ei vielä rajoita jännitettä, kun kierrosten kasvaessa jännite meinaa noustaa liiaksi, niin jännitesäädin rupeaa syömään energiaa ja pitämään jännitettä kurissa, siksi se laskee esim siihen 13.9:sään. se on ihan ok, se lataa akkua.



    we cannot tolerate zero tolerance!
  7. #67
    Loistavaa! *

    Tälläistä yleistietoa olisin tarvinnut 6h sitten....

    Vieläkin sapettaa niin pirusti Tai väsymyksen takia alkaa jo naurattamaan...

    suzuki gsx 750 F 1990, "tein muutamia sähkötöitä" ja ajattelin että nopeasti lyön akun paikoilleen ja katson saanko vilkut toimimaan oikein...

    Noh.. Akun laitoin, mutta tiputin perkele väärinpäin Otti oikaria samantien kun navat osui, väärin

    Siitä sitten huitaisin kaapelit äkkiä sivuun mutta oli jo myöhästä! Sulakeet olivat ottanut osumaa ja hätäpäissään mittasin akun, antoi 12.7v HUH! Toimii!! Vaihdoin sulakkeet uusiin ja "jännä kakka" oli melkein housussa, kun mietin että mitä kaikkea menin nyt turaamaan .... (Laitan tämän väsymyksen piikkiin, viikko ilman kunnon yöunia)... (selitystä)..

    EI!! EI siis mitään.. Ei antanut edes ajovaloille valoa! Puhumattakaan siitä että jotain pientä eloa edes tapahtuisi..

    Mittasin akun, ok, sulakkeet ok,

    Ei antanut yleismittarilla kummiskaan minnekkään virtaa



    Noh, ketutuksessa purin takakatteet pois että pääsen piuhoihin käsiksi, piuhat ja muut näyttää olevan kunnossa. (2 relettä, akkukotelossa kiinni, tankin puolella, MITÄ NE ON? ) Toinen näyttää siltä että osumaa on ottanut) !

    Kokeilin pelkkää starttia, lenkkiavaimella TOIMI! *

    Piuhat ok, mielestäni joka puolella.. Noin 4h tasajalkaa hyppien huomasin että akku kotelon kyljessä on joku "rasia" jossa on pieni punainen nappi päällä keskellä ja painoin sitä! VOILAA!! Alkoi mopotin perkule toimimaan

    Antoi siis virrat, lamput yms, kokeilin että pyöritti mutta en käynttin lyönyt kummiskaan..

    Jossittelua, mut kummiskin, kuinka suuri todennäköisyys on että laturi, puolat, yms on ottanut nyt siipeensä? Vai onko tämä punainen nuppi, (kenties jokin jännitteensäätäjä) minimoinut että tuho ei leviä.......

    Niin ja ne releet, toinen on kaiketi vilkkujen toinen sit joku muu
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  8. #68
    Ja releet olen selvittänyt

    Toinen vilkuille ja sit seisontatuen tappokatkaisijalle?

    Täytyy vielä varmistaa moinen kun talliin taaperran uudestaan...
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  9. #69
    Off topic, mutta voiko moottoripyörän akuille tehdyllä laturilla ladata auton akkua? VW Kuplaan pitäisi saada virtaa ja itselläni ei ainakaan ole kuin tuo yksi laturi.
    Ducati 924S, KTM 350 SX-F.
  10. #70
    Lainaa (Desmosedici @ Helmi. 28 2010,18:30) kirjoitti
    Off topic, mutta voiko moottoripyörän akuille tehdyllä laturilla ladata auton akkua? VW Kuplaan pitäisi saada virtaa ja itselläni ei ainakaan ole kuin tuo yksi laturi.
    Voi, mut toisinpäin on huono, jos kyse ei ole jostain oikeasti älyä sisältävästä laitteesta.
    Normi auton laturi keittelee mopon akun melko nopeasti..
    Toki se sillä mopon laturilla ottaa aikansa jos korkeintaan jollain 1 ampeerilla latailee..
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  11. #71
    Lainaa (Desmosedici @ Helmi. 28 2010,18:30) kirjoitti
    Off topic, mutta voiko moottoripyörän akuille tehdyllä laturilla ladata auton akkua? VW Kuplaan pitäisi saada virtaa ja itselläni ei ainakaan ole kuin tuo yksi laturi.
    Itse latailin juuri viime viikolla 4 päivää mp-laturilla auton akkua kun laturi meni rikki ja piti saada auto ajettua korjaamolle.Hyvin onnistui.
    Now riding:
    * KTM 690 Enduro R


    Past ones:
    * KTM EXC 300
    * KTM 250 EXC Racing
    * CBR 600 F4
    * CBR 954 RR
  12. #72
    Kävipäs niin että latasin auton laturilla mopon akkua, Yuasa ytx9-bs. Akun päällä latausohje 0,9 A 5-10 h.
    No, talvella latasin samalla laturilla 2 x 1 h. amp. mittarin näyttäessä n. 1 A jonka jälk. akku pihisi ja puhisi mutta ei ollut lämmin, tuliko jo silloin täyteen ? Latasin siis uudestaan, piti ladata n. 1 tunti mutta latausajaksi tulikin 9 h. Mittari näytti alussa 1 A ja lopussa 0,5 A, pihinää ym. mutta ei lämpöä, menikö akku kuivaksi/pilalle ? Sitähän ei saa avattua eli nestepintaa ei voi tarkistaa, en ole kokeillut pyörittääkö starttia.
    Pyörä cbr 600 f -99 mikäli sillä mitään merkitystä on.
  13. #73
    Tuo on kait 8Ah akku. Jos se on tyhjä, se ei tule välttämättä aivan täyteen 1A virralla vielä 10 tunnissakaan, akkuun on tungettava ylimääräistä energiaa häviöiden takia. Jos se ei lämmennyt niin tuskinpa kuivuikaan, kyllä kunnossa oleva akku lämpenee aivan selvästi latauduttuaan täyteen. Pihinä taas johtuu vedyn kehittymisestä akun sisällä.

    Akku on ehkä seissyt joskus pitkään ja purkautunut. Siitä ei silloin enää kunnollista tule, se ei yksinkertaisesti suostu latautumaan vaikka jännitttä kuinka nostaisi, levyjen sulfatoitumisen takia. Selvyyden kunnosta saat vasta kun yrität starttia.

    Auton laturi on muuten (oikein suunniteltuna) rakennettu niin, että virta tippuu selkesti kun akku täyttyy (latausjännite ei siis pyri nousemaan). Tämän takia akkua ei kerralla saa helposti hajalle, mutta ensi alkuun laturi voi ladata vaikka liki 6A virralla mikä mopon akulle on taatusti liikaa.

    Tuo akku on ymmärtääkseni ns. huoltovapaa. Jos kannessa on tarra tai teippi, niin sen alta löytynee tulpat joista akkuhapot on uuteen akkuun laitettu. Periaatteessa pellepeloton voi lisätä tislattua vettä kennoihin haihtuneen tilalle vaikka harva viitsii moista vaivaa nähdä ...
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  14. #74
    Lainaa (Halti @ Maalis. 31 2010,20:44) kirjoitti
    Tuo on kait 8Ah akku. Jos se on tyhjä, se ei tule välttämättä aivan täyteen 1A virralla vielä 10 tunnissakaan, akkuun on tungettava ylimääräistä energiaa häviöiden takia. Jos se ei lämmennyt niin tuskinpa kuivuikaan, kyllä kunnossa oleva akku lämpenee aivan selvästi latauduttuaan täyteen. Pihinä taas johtuu vedyn kehittymisestä akun sisällä.

    Akku on ehkä seissyt joskus pitkään ja purkautunut. Siitä ei silloin enää kunnollista tule, se ei yksinkertaisesti suostu latautumaan vaikka jännitttä kuinka nostaisi, levyjen sulfatoitumisen takia. Selvyyden kunnosta saat vasta kun yrität starttia.

    Auton laturi on muuten (oikein suunniteltuna) rakennettu niin, että virta tippuu selkesti kun akku täyttyy (latausjännite ei siis pyri nousemaan). Tämän takia akkua ei kerralla saa helposti hajalle, mutta ensi alkuun laturi voi ladata vaikka liki 6A virralla mikä mopon akulle on taatusti liikaa.

    Tuo akku on ymmärtääkseni ns. huoltovapaa. Jos kannessa on tarra tai teippi, niin sen alta löytynee tulpat joista akkuhapot on uuteen akkuun laitettu. Periaatteessa pellepeloton voi lisätä tislattua vettä kennoihin haihtuneen tilalle vaikka harva viitsii moista vaivaa nähdä ...
    Akku toimi viime kesänä moitteettomasti, ei tarvinnut ulkop. laturilla ladata kertaakaan ja olisi pyörittänyt starttia varmaan maailman tappiin asti jos olisi tarvinnut. Akku oli käyttämättömänä reilu 2 kk. ennen 1. latausta, oma fiilis on että kiinni ja kovaa ajoa. Sen verran voisi askarrella että katsoo nestepinnan jos kannen/tulpat saa helpohkosti irti.
  15. #75
    Kiitoksia perusteellisesta ohjeesta.
    Sitä tutkittuani ja mittauksia suoritettuani olen saanut seuraavat
    tulokset.
    Lataus ilmat valoja n. 14 V
    Lataus valojen kanssa 12,7 V
    Jännite laturilta tuliven keltaisten johtojen välistä n. 60 V
    Vastus laturilta tulevien keltaisten johtojen ja maan välillä 0.
    Tulkitsenko oikein, jos päättelen, että käämit sökönä?

    Pyörä on -96 bleidi
  16. #76
    Lainaa (MattiT @ Huhti. 26 2010,20:15) kirjoitti
    Lataus ilmat valoja n. 14 V
    Lataus valojen kanssa 12,7 V
    Pistä koneeseen normaalit matkavauhtikierrokset ja mittaa uudestaan.
  17. #77
    Lainaa (scuuba @ Huhti. 26 2010,20:26) kirjoitti
    Lainaa (MattiT @ Huhti. 26 2010,20:15) kirjoitti
    Lataus ilmat valoja n. 14 V
    Lataus valojen kanssa 12,7 V
    Pistä koneeseen normaalit matkavauhtikierrokset ja mittaa uudestaan.
    Ilman valoja jännite on 13,8 tyhjäkäynnillä ja 14 - 14,1 kun kierroksia on 4000 - 5000.
    Valojen kanssa jännite on aina 12,7 kierroksista riippumatta.
    Kierrätin n. 5000 asti.
  18. #78
    Lainaa (MattiT @ Huhti. 26 2010,20:15) kirjoitti
    Vastus laturilta tulevien keltaisten johtojen ja maan välillä 0.
    Tulkitsenko oikein, jos päättelen, että käämit sökönä?

    Pyörä on -96 bleidi
    Jossain maavuoto. Laturiin menevän kaapelin eristeet puhki jostain.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://picasaweb.google.fi/sefotec1200
    http://www.sefotec.fi
  19. #79
    Lainaa (sefo @ Huhti. 26 2010,20:55) kirjoitti
    Lainaa (MattiT @ Huhti. 26 2010,20:15) kirjoitti
    Vastus laturilta tulevien keltaisten johtojen ja maan välillä 0.
    Tulkitsenko oikein, jos päättelen, että käämit sökönä?

    Pyörä on -96 bleidi
    Jossain maavuoto. Laturiin menevän kaapelin eristeet puhki jostain.
    No niin. Seurailin johtoja laturille päin, enkä rikkinäistä kohtaa löytänyt.
    Joten avasin kopan ja irroitin staattorin.
    Staattori toisessa kädessä ja keltaisten johtojen pää toisessa kädessä, näyttää ohmimittari nollaa johtojen pään ja staattorin rungon välillä. Eihän näin saisi olla?
  20. #80
    Uusi staattori paikoillaan. Komeesti lataa yli 14 tyhjäkäynnillä ilman valoja ja valojen kanssa
    Nyt uskaltaa lähteä sunnuntaina Ahvenistolle.
  21. #81
    Kirjoitanpa tähän oman tarinan.

    Vika: Akku oli loppu

    Toimenpiteet: Vaihdoin ensin akun, koska luulin sen olevan kaput. Akku kuitenkin taas tyhjeni joten uskoin vian olevan latauspuolella. Mittasin alussa kerrottujen ohjeiden perusteella sähköt, enkä havainnut latauspuolella mitään vikaa. Vaihdoin kuitenkin uuden jännitteensäätimen/tasasuuntaajaan koska vika ei hävinnyt vaan akku tyhjeni käytössä. Vaihdatutin jännitteen säätimen vielä kertaalleen, koska en vikaa mistään löytänyt ja halusin varmistua ettei kyseessä ollut sunnuntai kappale -> ei vaikutusta

    Talven tultaessa luovutin ja vein moottoripyöräni tutulle autosähköasentajalle joka mittasi laturinvaiheet tähtikytkennälllä jännitteensäätimeltä. Tämä testi vasta paljasti, että yksi vaihe oli rikki antaen vain 10V jännitettä muiden ollessa yli 12V.

    Koska hän ei ollut erikoistunut moottoripyöriin vein pyöräni valtuutetulla/tunnetulle korjaamolle PK seudulle ja käskin vaihtamaan Staattorin. Korjaamolta kuitenkin soitettiin, että heidän huoltomanuaalin mukaisten mittausten mukaan staattorissa ei ole mitään vikaa vaan he epäilevät jännitteensäädintä. Käskin heitä kuitenkin vaihtamaan staattorin. Staattorin vaihdon jälkeen vika ei kuitenkaan edelleenkään poistunut ja huolto joutui myöntämään, että he eivät löydä vikaa.

    Vein pyöräni tästä uudelleen tutulleni, koska en enää tiennyt mitä tehdä ja satasia oli rahaa palanut. Hän mittasi uuden staattorin oskillokoopilla ja totesi, että nyt vaiheet olivat ehjät, mutta rikkinäinen vaihe oli nostanut kahden muun vaiheen jännitettä joka aiheuttaa moottoripyörissä käytettävissä oikosulku jännitteensäätimissa liian suuren kuormituksen ja osan rikkoutumisen. Hänen kehotuksesta ostin vielä uuden jännitteensäätimen jonka jälkeen ongelma oli hävinnyt.

    PS. Mitä tästä opimme? Moottoripyörähuolloissa on vaihteleva osaaminen/laitteisto tutkia sähkövikoja, eikä valmistajan suosittamat testit kaikissa tapauksissa selvitä vikaa.
    FZ1-S abs 2008
    Kawasaki ER-6F abs 2009
    Suzuki SV650 2000
  22. #82
    sähköummikkona luin koko vitjan, kypärännösto ukkoselle ja muille avustaneille.

    peruskysymys: jännite = V
    virta = A

    miten nämä erottaa? miten esim vesiputkivertauksena kuvailisitte? tietävät..

    virtausnopeus vai laajuus?
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  23. #83
    Lainaa (kawabata @ Heinä. 28 2010,03:49) kirjoitti
    sähköummikkona luin koko vitjan, kypärännösto ukkoselle ja muille avustaneille.

    peruskysymys: jännite = V
    * * * * * * * * * * * virta = *A

    miten nämä erottaa? miten esim vesiputkivertauksena kuvailisitte? tietävät..

    virtausnopeus vai laajuus?
    U = R*I

    U = Jännite R = resistanssi ja I = sähkövirta
    Suureet näille on U = Voltti (V) R = Ohmi (Ω) I = Ampeeri (A)

    Virtalähteen napojen välilä olevaa varauseroa kutsutaan jännitteeksi (U), joka saa aikaan sähkövirran (I). Sähkövirta on sähköisten varauksenkuljettajien liikettä. Resistanssi (sähkövastus) kuvaa johtimen virranvastustuskykyä.

    Sähköalan ihmiset voivat korjailla mikäli tuossa jokin väärin meni.

    PS. Tehon (Watti = W) voit laskea kaavalla P = U*I
    FZ1-S abs 2008
    Kawasaki ER-6F abs 2009
    Suzuki SV650 2000
  24. #84
    Lainaa (sbanc @ Heinä. 28 2010,08:41) kirjoitti
    Virtalähteen napojen välilä olevaa varauseroa kutsutaan jännitteeksi (U)
    Aivan naurettaa minun takertua muutoin hyvään selostukseen mutta virtalähteen napojen välillä on potentiaaliero. Potentiaaliero saa aikaan elektronien liikkumisen napojen välillä ja tämä synnyttää virran.

    Tästä nimitys fysikaallisesti usein puhuttuun potentiaali energiaan.
  25. #85
    Lainaa (willik @ Heinä. 28 2010,09:01) kirjoitti
    Lainaa (sbanc @ Heinä. 28 2010,08:41) kirjoitti
    Virtalähteen napojen välilä olevaa varauseroa kutsutaan jännitteeksi (U)
    Aivan naurettaa minun takertua muutoin hyvään selostukseen mutta ...

    Tästä nimitys fysikaallisesti usein puhuttuun potentiaali energiaan.
    Näinhän se on Eka kirjoitin potentiaalierosta, mutta sorruin sitten kopioimaan tuon pätkän yhdeltä sivulta, koska meinasi omasta sepustuksesta tulla liian vaikeaselkoinen (siis jos lähdetään hiukkas tasolta selittämään )
    FZ1-S abs 2008
    Kawasaki ER-6F abs 2009
    Suzuki SV650 2000
  26. #86
    Lainaa (sbanc @ Heinä. 27 2010,13:49) kirjoitti
    Kirjoitanpa tähän oman tarinan.

    Vika: Akku oli loppu

    Talven tultaessa luovutin ja vein moottoripyöräni tutulle autosähköasentajalle joka mittasi laturinvaiheet tähtikytkennälllä jännitteensäätimeltä. Tämä testi vasta paljasti, että yksi vaihe oli rikki antaen vain 10V jännitettä muiden ollessa yli 12V.

    Koska hän ei ollut erikoistunut moottoripyöriin vein pyöräni valtuutetulla/tunnetulle korjaamolle PK seudulle ja käskin vaihtamaan Staattorin. Korjaamolta kuitenkin soitettiin, että heidän huoltomanuaalin mukaisten mittausten mukaan staattorissa ei ole mitään vikaa vaan he epäilevät jännitteensäädintä. Käskin heitä kuitenkin vaihtamaan staattorin. Staattorin vaihdon jälkeen vika ei kuitenkaan edelleenkään poistunut ja huolto joutui myöntämään, että he eivät löydä vikaa.
    Olisko kuitenkin ollut niin, että ainut vika oli tuo rikkoutunut säädin?

    Vaihtovirtalaturin antama virta mitataan irrottamalla vaiheet säätimestä (ne kolme johtoa). Näistä pitäisi kaikkien kolmen parin väliltä mitattuna pyörän käydessä löytyä suuruusluokkaa 70-90 volttia VAIHTOJÄNNITETTÄ. Näin on varmaan myös korjaamolla mitattu, ja todettu staattori ehjäksi.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600

    How far can you travel when you're six feet underground?
  27. #87
    Lainaa (ts18056 @ Heinä. 28 2010,09:47) kirjoitti
    Lainaa (sbanc @ Heinä. 27 2010,13:49) kirjoitti
    Olisko kuitenkin ollut niin, että ainut vika oli tuo rikkoutunut säädin?

    Vaihtovirtalaturin antama virta mitataan irrottamalla vaiheet säätimestä (ne kolme johtoa). Näistä pitäisi kaikkien kolmen parin väliltä mitattuna pyörän käydessä löytyä suuruusluokkaa 70-90 volttia VAIHTOJÄNNITETTÄ. Näin on varmaan myös korjaamolla mitattu, ja todettu staattori ehjäksi.
    Kyllä tämän mittauksen ensimmäisenä teinkin ja totesin, että kaikista vaiheista tulee vaihtojännitettä 70-90 volttia. Suljin siis omien mittauksien perusteella rikkoutuneen staattorin mahdollisuuden pois. Tämän jälkeen ostin uuden jännitteensäätimen ja vika jatkui. Palautin vielä säätimen ja sain vielä toisen uuden säätimen (järjestys lukuna kolmas säädin pyörässä kiinni). Tämän jälkeen luovutin ja totesin ettei tietoliikenne inssin opinnoissa saatu sähköopin tuntemus riitä vian ratkaisuun ja vein pyörän tutulle autosähkömiehelle. Hän totesi, että mitattaessa kolmea vaihetta kuormitettuna yhtäaikaa tähtikytkennällä näkyy, että yksi vaihe ei nouse riittävään TASAjännitteeseen (epäili, että vaiheen käämistä on kierroksista eriste sulanut).

    Kuten aikaisemmin totesin näytti aikaisempi VAIHTOJÄNNITTEEN mittaus, että kaikista vaiheista tuli yksittäin mitattuna nätisti se 70-90V.

    Summasummarum: Perimmäinen vika oli staattori joka rikkoi jännitteen säätimen. Rikkoutunut jännitteen säädin taas aiheutti itse näkyvän vian eli liian pienen latausjännitteen. Itse sain siis ennen staattorin vaihtoa rikkoutumaan 3 kpl jännitteensäätiämiä ja ohjeesi perusteella olisin rikkonut vielä neljännen ilman staattorin vaihtoa.

    Epäilen, että huolto totesi staattorin ehjäksi tekemällä staattorin vaiheille ohmi mittauksen (testiä ei kuitenkaan tehty kuormitettuna, joten uskon että tämän takia staattori näytti ehjältä).



    FZ1-S abs 2008
    Kawasaki ER-6F abs 2009
    Suzuki SV650 2000
  28. #88
    Laite:CBX750F
    Ongelma:ei lataa
    Selvinneet asiat:Akku toimii, ottaa virtaa seinälaturista ja hyvin riittää virtanen käynnistyksiin ja ajeluun muutaman kymmenen kilometrin reissuille.
    Laturin(on koneen päällä) keltasista johdoista saa mitattuu noin 0,5ohmia.
    mutta käynnissä ei anna jännitettä(ac).hiiliä laitteessa ei ole, mutta keskipako kytkin ilmeisesti, keksintö kuitenkin pyörii käynnissä ollessa.

    Ja hauskaa hommassa on se että laturilta tulee 5 johtoa ja jännitteen säätäjältä lähtee 3.

    mitä merkitystä tällä neljännellä käämillä on laturissa, siitä saa käynnissä ollessa noin 30ac.

    säätäjältä lähtevät johdot ovat maa, akulle+ ja käyttölaitteille
    CBX 750 F 1985. Mittarissa 110tkm
    DR 650 SE 1996. Mittari sekasin
  29. #89
    Lainaa (sbanc @ Heinä. 28 2010,10:19) kirjoitti
    Mulla on aivan sama tilanne nyt 1000 ltd:ssä.
    Jännitteet olivat riittävät, yli 60v kaikista käämeistä.
    Uusi säädin paikalleen ja vika vaan jatkui.
    Sitten staattori esiin ja eristevikahan sieltä paljastui.
    Eli kannattaa kyllä tarkastaa tai tarkastuttaa se staattori että siinä ei ole mitään maavuotoa, hajottaa vaan säätimiä, ja nehän ei oo halpoja.

    Vaihtovirtalaturin antama virta mitataan irrottamalla vaiheet säätimestä (ne kolme johtoa). Näistä pitäisi kaikkien kolmen parin väliltä mitattuna pyörän käydessä löytyä suuruusluokkaa 70-90 volttia VAIHTOJÄNNITETTÄ. Näin on varmaan myös korjaamolla mitattu, ja todettu staattori ehjäksi.
    [/quote]
    Kyllä tämän mittauksen ensimmäisenä teinkin ja totesin, että kaikista vaiheista tulee vaihtojännitettä 70-90 volttia. Suljin siis omien mittauksien perusteella rikkoutuneen staattorin mahdollisuuden pois. Tämän jälkeen ostin uuden jännitteensäätimen ja vika jatkui. Palautin vielä säätimen ja sain vielä toisen uuden säätimen (järjestys lukuna kolmas säädin pyörässä kiinni). Tämän jälkeen luovutin ja totesin ettei tietoliikenne inssin opinnoissa saatu sähköopin tuntemus riitä vian ratkaisuun ja vein pyörän tutulle autosähkömiehelle. Hän totesi, että mitattaessa kolmea vaihetta kuormitettuna yhtäaikaa tähtikytkennällä näkyy, että yksi vaihe ei nouse riittävään TASAjännitteeseen (epäili, että vaiheen käämistä on kierroksista eriste sulanut).

    Kuten aikaisemmin totesin näytti aikaisempi VAIHTOJÄNNITTEEN mittaus, että kaikista vaiheista tuli yksittäin mitattuna nätisti se 70-90V.

    Summasummarum: Perimmäinen vika oli staattori joka rikkoi jännitteen säätimen. Rikkoutunut jännitteen säädin taas aiheutti itse näkyvän vian eli liian pienen latausjännitteen. Itse sain siis ennen staattorin vaihtoa rikkoutumaan 3 kpl jännitteensäätiämiä ja ohjeesi perusteella olisin rikkonut vielä neljännen ilman staattorin vaihtoa.

    Epäilen, että huolto totesi staattorin ehjäksi tekemällä staattorin vaiheille ohmi mittauksen (testiä ei kuitenkaan tehty kuormitettuna, joten uskon että tämän takia staattori näytti ehjältä).[/QUOTE]
    Mulla on aivan sama tilanne nyt 1000 ltd:ssä.
    Jännitteet olivat riittävät, yli 60v kaikista käämeistä.
    Uusi säädin paikalleen ja vika vaan jatkui.
    Sitten staattori esiin ja eristevikahan sieltä paljastui.
    Eli kannattaa kyllä tarkastaa tai tarkastuttaa se staattori että siinä ei ole mitään maavuotoa, hajottaa vaan säätimiä, ja nehän ei oo halpoja.

    Vaihtovirtalaturin antama virta mitataan irrottamalla vaiheet säätimestä (ne kolme johtoa). Näistä pitäisi kaikkien kolmen parin väliltä mitattuna pyörän käydessä löytyä suuruusluokkaa 70-90 volttia VAIHTOJÄNNITETTÄ. Näin on varmaan myös korjaamolla mitattu, ja todettu staattori ehjäksi.
    [/quote][/quote]
    Kyllä tämän mittauksen ensimmäisenä teinkin ja totesin, että kaikista vaiheista tulee vaihtojännitettä 70-90 volttia. Suljin siis omien mittauksien perusteella rikkoutuneen staattorin mahdollisuuden pois. Tämän jälkeen ostin uuden jännitteensäätimen ja vika jatkui. Palautin vielä säätimen ja sain vielä toisen uuden säätimen (järjestys lukuna kolmas säädin pyörässä kiinni). Tämän jälkeen luovutin ja totesin ettei tietoliikenne inssin opinnoissa saatu sähköopin tuntemus riitä vian ratkaisuun ja vein pyörän tutulle autosähkömiehelle. Hän totesi, että mitattaessa kolmea vaihetta kuormitettuna yhtäaikaa tähtikytkennällä näkyy, että yksi vaihe ei nouse riittävään TASAjännitteeseen (epäili, että vaiheen käämistä on kierroksista eriste sulanut).

    Kuten aikaisemmin totesin näytti aikaisempi VAIHTOJÄNNITTEEN mittaus, että kaikista vaiheista tuli yksittäin mitattuna nätisti se 70-90V.

    Summasummarum: Perimmäinen vika oli staattori joka rikkoi jännitteen säätimen. Rikkoutunut jännitteen säädin taas aiheutti itse näkyvän vian eli liian pienen latausjännitteen. Itse sain siis ennen staattorin vaihtoa rikkoutumaan 3 kpl jännitteensäätiämiä ja ohjeesi perusteella olisin rikkonut vielä neljännen ilman staattorin vaihtoa.

    Epäilen, että huolto totesi staattorin ehjäksi tekemällä staattorin vaiheille ohmi mittauksen (testiä ei kuitenkaan tehty kuormitettuna, joten uskon että tämän takia staattori näytti ehjältä).
  30.  
  31. #90
    Apuva.

    Eli Suzuki Freewindissäni on seuraava ongelma: Välillä akku latautuu välillä ei.

    En tiedä missä kunnossa akku on mutta luulen löytäneeni syyn ongelmiin:





    Eli kuten kuvista näkyy, virransäätäjälle(?) tuleva liitin on vähän kärähtänyt. Hapettumaakin on. Eli virransäätäjäksi luulen sitä harmaata mötikkää missä on jäähdytysuria.

    Mistä tuo kärähtäminen voi johtua? Liiasta hapettumisesta?

    Entäs mitä nyt pitää tehdä? Riittääköhän jos laittaa uudet liittimet hapettuneiden tilalle?


    Niin ja pyörässä on lisävalot mutta ne ovat erillään pyörän omista valoista ihan omana piirinään.



Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen