Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 160:sta
  1. #31
    Kaverin puolesta kirjoittelen mä.
    Pyörä Honda VT 1100 Shadow -90 Viime kesänä hävisi lataus ei ku pyörä pajalle. Laturi oli tullut tiensä päähän. Korjaamo oli suositellut että laittaisi myös uuden säätimen ja jonkun pikku diodi palikan ettei tule korjattua seurausta ja varsinainen syy jää pyörään (Heh hienosti sanottu). Loppu kesä n.1000 km. ja tämä kevät n. 1000 km. meni hyvin kunnes lähdettiin Susikoski päräyksen. Honda oli veivannut laiskasti aamulla, mutta lähti käyntii (ehkä se oli vain jotain?) Vaan reissun jälkeen ei enää lähtenyt erinäisien vaiheiden jälkeen saatiin pyörä kaapeleilla käyntiin ja meille yleismittari akkuun kiinni ja käyntiin 11,6 V. laturin liitin irti ja sieltä tuli yli 30 V tyhjäkäynnillä eli luultavasti säädin mennyt. Arvo 230 eur. Liittimet ja sulakkeet näytti ehjiltä. Syy miksi hajosi heti? Olisiko pitänyt laittaa lämmönsiirtotahnaa säätimen ja rungon väliin? Jos johtosarjoissa olisi vikaa pitäisi kai palaa sulake?
    Elämä on kallista!
    Villejä arvauksia missä vika.??

    PS. Akku on myös uusi tai siis viime kesänä ostettu.
    KTM 300 EXC -06 Yamaha Wild Star 1600 -02
    Ex.Triumph Speed Triple II -08 Ex. pyörä XJR 1200 SP -98 Ex. XT 600 Z Tenere *Ex *IT 250
  2. #32
    TÖSÖS !
    Siinä VT 1100 on jossakin kosketushäiriö joka pätkii ja säädin antaa nopeita ylijännitesykäyksiä jotka ajokierroksilla tulee niin nopeesti et lataa liikaa . Tarkasta jokaikinen johdin joka lataukseen liittyy ml akun johtimet . Säädin vaan luulee katkoksia akun heikoksi varaukseksi . 15,6v ei kiehuta ainakaa susukin akkua yhtään .
    Susukin sähköjen kanssa tappelusta oppi että ,valot on oltava aina päällä . Se kolmas käämi ruokkii ajovaloja ja jos ne ei oo päällä laturin käämi on kovimmillla kuormituksella eli jäähtyy öljyyn ja on vaarassa palaa jos akku huonona ja ne kaks muuta käämii lataa sitä .
    Pikku japsikätöset on letittäny laturin käämit tiukalle letille yhteen ko ne lähtee laturin sisältä ja siittä se sitten kärvähti minulla .
    Sainpa joötain sähkövelholta tällaisen korjausohjeen ja hyvinhän se sitten kesti !!!!
    Käämi irti koneesta . Älä pese vielä vaan yhdistä käämejä vuorotellen auton akkuun , kestää pitää kiinni pitkään . Sit kun löydät palaneen käämin alkaa jostain kohtaa nousta savua . Älä polta tajuttomasti lisää .
    Avaa varovasti käämejä erilleen ja jos saat savunneen kohdan poistettua avaa vielä muutama sentti lisää .
    Katkaise turha repimäsi käämi pois niin että johtimien kytkemiseen käämit riittävät sinne mihin alunperinkin .
    Käämiä voi huoletta poistaa jopa puolmetrii , ei vaikuta jännitteisiin tippaakaan .Spray sähkökakalla useita kerroksia lakkaa päälle . Elä letitä uudestaa käämejä ettei sitä kuumaa paikkaa synny uudestaa vaa kutistesukkaa vielä päälle alusta sinne jodinliitoksiin asti .
    Ennen jännitesäädintä laita sulakerasiat johtimiin ja aloita 10-15 A sulakkeilla että kestääkö . Aina 35 A sulakket voipi olla .
    Mulla niissä kahessa jäi 15 ja yks tarttee 30A .
    Hyvin kesti sit kolme kesää ja useasti käytin 35W lämmitintä selälle ja valot oli kirkkaat eikä ollut akkuongelmia !



    Triumph Tiger 800 XRX

  3. #33

    Kiitos Ukkoselle ja yleensäkin tälle palstalle.

    Itselläni on Honda CB 750 F-81 ja siinä lataus lakkasi toimimasta. Ensin tsekkasin laturin ja katsoin että toinen hiili on lyhyt ja toinen pitkä, joten vaihdoin uuden hiilen. Tarkistin ja totesin, ettei lataa vieläkään. Sitten korjauskirjan ääreen, ei selvinnyt minulle mistä vika voisi johtua. Sitten katsoin täältä ja näin tämän vianselvitysohjeen ja siinä liitteenä olevan englanninkielisen vian selvityskaavion. Kaavion mukaan kun selvitin mistä vika johtuu, niin homma osoitti kohtaan => viallinen staattori (käämi maissa eikä mitään vaihtojännitettä ei tullut ulos), vaihda ehjä tilalle.

    Tältä palstalta löysin myös lisää tietoa mp-osia myyvistä purkamoista. Yhdestä (mp-maailma Halikossa) natsasi ja
    tilasin Hondan laturin staattorin, vaihdoin sen eilen, mittasin ja akun jännite nousi moottorin käydessä 14 V:iin ja nyt on Honda taas ajossa.

    Terveisin ja kiitokset!
  4. #34
    Voihan perä sentään... Mulla on latausvikainen Suzuki GSX 1100 vm. 1980 ja aloitin juuri vianetsinnän annettujen ohjeiden mukaan. Kaikki menee hyvin siihen saakka kunnes tullaan jännitteensäätimelle. Palikan johodot ovat täysin eriväriset kuin noissa annetuissa ohjeissa tai korjausoppaassa ja niitä on kaikkiaan kuusi!?!

    Laturilta tulee ihan normaalisti keltainen, sinivalkoinen ja vihervalkoinen piuha. Sitten ne muuttuvat liitinten jälkeen keltaisiksi ja menevät suoraan regulaattoriin... eikös siinä pitäisi jonkun mennä sinne valokatkaisimille??? Toisaalta taas jänniteensäätimestä lähtee noiden kolmen keltaisen piuhan lisäksi punavalkoinen, vihreä sekä musta johto eikä missään suzukissa pitäisi olla tuollaisia.

    Omituisinta on että vihreä johto menee akun miinukseen, musta haaraliittimeen josta toinen johto lähtee jonnekkin mestoille, ja toinen jalkajarruvalon katkaisimille. Punavalkoinen menee jonnekin ohjaustangolle päin. Mitäs vittua - onko tuohon tehyt jokin viritelmä ja laitettu jonkun muun pyörän regulaattori vai onko jossain tarvikeregulaattoireissa ihan omanvärisensä piuhat? Tunnistaako joku tuon noista johtojen väreistä ja mitäs ihmettä tässä nyt osaisi tehdä että löytyisi syy tuohon pyöräni vajaaseen latausjänniteeseen (n. 12,2-13,9 vee). Laturilta tulee keltaisia piuhoja pitkin kaikista lähemmäs 90 volttia tasavirtaa kierroksilla joten eikös tuo vika sitten liene poissulkemismenetelmää hyväksikäyttäen jossain johdotuksissa/regulaattorissa???

    Eih, minä en jaksa...
    -H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
    -Suzuki GSX 1100 -80
    -Suzuki TS125ER -80
  5. #35
    Lainaa (Ari79 @ Kesä. 02 2004,22:48) kirjoitti
    Lainaa (xlerb @ Syys. 17 2003,23:40) kirjoitti
    Tein vielä testin missä eliminoin akun vaikutuksen jänniteeseen, eli pyörä käyntiin ja -napa irti akusta. Tästä seurasi ilmiö johon en ollut ollenkaan varautunut. Moottori meinäsi sammua ja käynti muuttui hyvin vaivalloiseksi ja jännite piirissä tippui 6-8v. Onkohan tämä normaali käytösmalli?
    En suosittele tekemään vaihtovirtalaturilla oleviin vehkeisiin tuomosia akun irrotus testejä moottorin käydessä, *saattaa latausjärjestelmästä nimittäin jotakin kärähtää.
    Siis jos ymmärsin oikein, niin ihan yksinkertaisesti irroitit miinusnavalta akusta johtimen?
    Ei pyörä silloin käy.
    Muistan erään vaivalloisen paluun Saariselältä.Pyörä sylki ja pätki, vauhti tippui ja väliin nousi.
    Onneksi takana-ajaja näki perävalon sytttymisen ja sammumisen ja vika oli helppo tunnistaa irronneeksi maajohdoksi.
    Olipa tärissyt aikain saatossa liittimestä irti.Ei se mitään riko, muttei käykkään.
    Tämä vain välihuomautuksena.Ja jos ymmärsin oikein
  6. #36
    Tuhannesti kiitoksia!

    Minulla oli latausongelma Suzuki VS1400 Intruderin kanssa ja hajoitti akun ylilataamalla siitä oikosiin yhden kennon - Tapahtui maantieajossa lyhkäiset ajovalat päällä.

    Laturilta tulevien keltaisten piuhojen pikaliittimessä johdot olivatb käyneet niin kuumana että liitin oli sulanut ja pari johdoista oli ilmeisesti antanut käskyä keskenään.

    Ilmeisesti johdot kävivät kuumina pitemmällä ajorupeamalla kun akku oli latautunut täyteen ja säädin yritti saada jäähdytettyä ylimääräisen sähköenergian lämmöksi.

    Tosiaankin YRITTI JÄÄHDYTTÄMÄLLÄ...


    SIIRSIN JÄNNITTEENSÄÄTIMEN TODELLA TYPERÄSTÄ PAIKASTA PAKOPUTKIEN YHDYSPUTKEN TAKAA KUUMENEMASTA huomattavasti paremmin jäähtyvään paikkaan. Sain väkerrettyä sille tilan vasemman sivukopan sisältä siten että koko krominen vasen sivukoppa toimii säätimen jäähdytyspinta-alana. Liittimen tilalle tinatut ja kutistesukkasuojatut + teipatut apikoliitokset ja homma toimii.

    Nyt on tapana ajella pitkät päällä ja kaikki pelittää hyvin. Eikä säädinkään kuumene enää ylikuumaksi.

    KIITOS Ukkonen ja muutkin keskusteluun osallistuneet!

    Asiasta on sepostusta Intruder Club Finland Ry sivuilla - Inkkari.
    Om-nia mu-tan-tur, nos et mu-tan-tur in il-lis.
  7. #37
    En lukenut koko ketjua mutta heti pomppasi silmiini yksi sana
    "virransäätäjä", oikea termi on "jännitteensäädin". Virta ja jännite ovat kaksi aivan eri asiaa.
  8. #38
    Kiitokset Ukkoselle selkeistä ohjeista.

    Oma tarina:
    - maanantaina -98 XX alle
    - tiistaina box / spjutsund -akselilta palattaessa loppuu virta. Ensin mittareista, sitten valoista, sitten sytkästä.
    - akku testattiin korjaamolla, toimii. Kunnon laturi talliin ja lataamaan.
    - Iltasella akku täynnä, laturin indikaattori näyttää smileytä
    - akku kiinni, pyörä käyntiin, takakatteen alta savut ulos, pyörä seis.
    - wingracki ja takakate irti, jännitteensäätimen kanteen palanut läpireikä. ei ihme että savu pääsi ulos.
    - Stormista tarvike tilalle (99€) ja paikalleen. Eikun testaamaan

    1. Savua ei tullut ulos (ei kai ole ihme, kun ei ole sitä reikää kannessa )
    2. Ukkosen ohjeiden mukaan mittaamaan:
    - vastusmittaus ei onnistu, mittarini ei yllä riittävän alas (asia korjataan illalla kaverin mittarilla)
    - kaikki mittaukset on Ukkosen ilmoittamien rajojen paremmalla puolella, paitsi LATAUS. Napajännite on tyhjäkäynnillä 14,1 V (ok) ja 5000 varvilla 13,9 V (ei ok).

    Kuuma kysymys: missä vika?
    Vaikuttaako asiaan se, että akku on tosiaan aivan täynnä? Pitääkö laturin silti ladata sitä yli 14,5 V jännitteellä?

    Laturilta kuitenkin tulee joka piuhasta yli 60 V jännitteensäätimelle.

    Nimimerkillä "hieman ymmällään"
    ---
    Edittiä:
    Kas niin, vastusmittauksetkin tehty, kaikki mittaukset sallituissa rajoissa.
    Pitää varmaan ajella jonkin aikaa yleismittari tankkilaukussa ja seurailla latausjännitteen kehitystä.

    Osaisiko joku sanoa, mistä johtuu latausjännitteen putoaminen kierrosten noustessa?



  9. #39
    Kiitoksia UKKOSELLE loistavasta latausohjeesta, sen avulla selvisi jännitteensäätimen vika alle 10 minuutissa, sitten saikin alkaa purkamaan osaa irti ja takaa näki jo silmälläkin että paskana se rekkula oli koska oli lykännyt takakautta jotain sisälmyksiä ulos itsestään.

    ELi kiitokset vielä kerran selkokielisistä ohjeista!!

    Marko Tammilehto
    Vaasa
  10. #40
    Lainaa (jounio @ Heinä. 20 2006,12:07) kirjoitti
    - kaikki mittaukset on Ukkosen ilmoittamien rajojen paremmalla puolella, paitsi LATAUS. Napajännite on tyhjäkäynnillä 14,1 V (ok) ja 5000 varvilla 13,9 V (ei ok).
    Veikkaanpa että toi 13,9 V on ihan OK kierroksilla. Ainakin se riittää pitämään akun ladattuna. Jos se pysyy niissä arvoissa vaikka sulla on valot y.m kuluttajat päällä?? Ja jos akku on ihan täynnä se lataa kyllä pikkasen vähemmän.



  11. #41
    Lainaa kirjoitti
    Veikkaanpa että toi 13,9 V on ihan OK kierroksilla. Ainakin se riittää pitämään akun ladattuna. Jos se pysyy niissä arvoissa vaikka sulla on valot y.m kuluttajat päällä?? Ja jos akku on ihan täynnä se lataa kyllä pikkasen vähemmän.
    Valot oli päällä, muuta virtaa kuluttavaa ei meitsin pyörässä olekaan. Paitsi varashälytin, mutta sehän harvemmin on päällä ajellessa.

    Ajelin muutama sataa kilsaa yleismittari tankkilaukussa ja seurailin tilannetta. Lataus tosiaan on kuitenkin kaiken aikaa siinä 14 V pinnassa. Tauoilla akusta tulee 12,9 V luokkaa lepotilassa ja pidemmän tauon jälkeen ennen liikkeellelähtöä lukema on luokkaa 12,5 V tms. Eli latautuu se ajellessa ilmeisesti.

    Ulkomaanreissun vuoksi tuli parin viikon harmillinen tauko empiiriseen testaukseen, mutta jos akku ei ole tyhjentynyt reissun aikana omia aikojaan, voinee sen yleismittarin roudaamisen jättää ja keskittyä ihan vaan maisemiin
  12. #42
    Onko näsärissäkin(-92) tuollainen öljyllä jäähdytettävä laturi vai kuuluuko olla kuivassa?
    Honda cbr 600F -> Kawasaki zx 9r
  13. #43
    todella hieno ohje, just painin itse kyseisen ongelman kimpussa ja huomenna menen testaamaan kyseisillä ohjeilla. Kiitoksia paljon
    Honda tai Yamaha, so not kunhan cebarilla ajaa
  14. #44
    Osta JOE HUNT Magneetto ja sytytys huolet ovat ohitse lentokone laatua et ole riippuvainen latauksista.
    laturi jää vain valoille esim. triumpissa lucas toimii ilman akkua
    www.huntmagnetos.com
    <p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937&nbsp;Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
  15. #45
    Onkohan mahdollista että oon käräyttäny suzukista jotain kun menin antamaan autosta apuvirtaa ja nyt ei enää lataus toimi? Jos on niin mikä kärähtäny? Pyörä siis GSX750es.
  16. #46
    jännitteensäätäjää veikataan... mutta tarkista johdot. jos olet hannu hanhi tai vastaava niin on ainoastaan jokin eriste tai liitin kärvähtänyt.

    auton akulta voi kyllä ottaa virtaa pyörälle mutta varmuudeksi käynnistämättä autoa...
  17. #47
    Erittäin hieno artikkeli, kiitos siitä. Auttoi meikäläistä GS:n sähköissä oikein mainiosti.
    Kastemaljassa ei ollut vettä nimeksikään
  18. #48
    Mikähän mulla on gsx-r 750 -01 vikana kun kuumana startatessa ei löydy tarpeeksi virtaa. Hieman yrittää pyörittää. Kun antaa koneen jäähtyä niin hyvin lähtee käyntiin. Eli kuumana maissa jostain vai mikäköhän vaivaa? Laturilta tulee 2 piuhasta normaalit virrat, mutta yhdestä ei juuri mitään. Saman käämin resistanssi 0.2 ohm ja muissa 0.5ohm. Valokatkaisija ei vaikuta asiaan. Ihmetyttää vain kun kuumana vika ainostaan ilmaantuu. Töissä pystyy sentään käymään kun jäähtyy päivän aikana
  19. #49
    Kiitoksia Ukkoselle ohjeesta...

    Itsellä teki CBR600F viime viikolla tenän. Silloin tiistaina olin ajanut ja pyörä oli toiminut hyvin, mutta lauantaina oli akku tyhjänä eikä startannut kuin työntämällä. Ajattelin että on kosteutta päässyt johonkin kun pyörä oli seisonut pihalla. Eilen tuli sitten taas työnnettyä pyörä käyntiin ja ajon jälkeen oli selkeää, ettei se ladannut, ainakaan tarpeeksi.

    Sammuksissa akun jännite oli hiukan reilu 11V ja käynnissä ~12.3...12.6V, eli ei tarpeeksi. Laturilta mittasin vaihtojännitteen olevan ok, jotain 60...70V~.

    Testasin eilen illalla nopeasti dioditestauksella tasasuuntaajan ja siinähän se vika taitaa olla, mutta jos näin on, niin onko ihan normaalia, että pyörä on myös tyhjentänyt akun, joka on kuitenkin muuten toiminut aina hyvin ja pyörä on startannut iloisesti.

    Ainakin yhdestä vanhasta autosta oli kerran laturi rikki niin, että se tyhjensi akun, joten ehkäpä tasasuuntaaja voisi "haukata" virtaa väärään suuntaan jos se on levinnyt?!
  20. #50
    Kyllähän se uuden lataussäätimen paikalleen napsauttaminen auttoi heti asiaa... Hyvä näin. Stormilta 97e+pk.
  21. #51
    Mistä tämän Seppo Silmun osoitteen tai puh numeron saisi.
    Eilen kotiin tullessani GR650 haisi niinkuin palaneelle mittasin
    latauksen oli 14V tänään pidin parkkeja päällä noin 7 tuntia
    käynnistin pyörän lataus 12,4V kierroksia nostettaessa valot kyllä
    kirkastuvat?(laturi palanut)Kiitos osoitteesta näiden ohjeiden
    mukaan mittaamalla totesin,että staattori on palanut ohmi
    mittaukset ok mutta voltit näytti noin 22V aukaisin kannen ja
    irroitin käämipaketin jossa on silmin nähtävissä palaneita kohtia.
    (Ylttääkö öljy todella laturille asti?)61V harrastaja jolla pyörä 46v
    Staattori vaihdettu lataus OK,mitä varten johtojen pienempi
    kiinnitin 12*22mm 6mm reiällä on magneetti?onneksi avasin kopan
    uudelleen ja totesin,että ko kiinnitin on poikki ja ruuvi löysällä
    tein alumiinista uuden kiinnikkeen ja lukitsin kaikki ruuvit ruuvilukitteella.



  22. #52
  23. #53
    Mikä mättää?
    Pyörä on Kawasaki gpz 500s.-91
    Jännite pyörän ollessa käynnissä 12-13, lisäämällä kierroksia nousee reiluun 14:ään, mutta kun laittaa valot päälle laskee 12:een vaikka olis kierroksia koneessa. Eli valot päällä ei lataa mutta ilman valoja kyllä...
    Juuri uusittu akku ja jännitteensäädin, mutta sama vika. Laturilta vaihtojännite oli kylläkin vain reilu 30, kaikista vaiheista sama ja kierroksia 5000. Tuntuu pieneltä. Onko normaalia, vai onko vika laturissa? Käämit näyttivät kylläkin hyviltä.







    Laturilta vaihtojännite
  24. #54
    Lainaa (Tsilari @ Huhti. 07 2008,09:48) kirjoitti
    Jännite pyörän ollessa käynnissä 12-13, lisäämällä kierroksia nousee reiluun 14:ään, mutta kun laittaa valot päälle laskee 12:een vaikka olis kierroksia koneessa. Eli valot päällä ei lataa mutta ilman valoja kyllä...
    Juuri uusittu akku ja jännitteensäädin, mutta sama vika. Laturilta vaihtojännite oli kylläkin vain reilu 30, kaikista vaiheista sama ja kierroksia 5000. Tuntuu pieneltä. Onko normaalia, vai onko vika laturissa? Käämit näyttivät kylläkin hyviltä




    Laturilta vaihtojännite
    Mistä mittasit jännitteen? Mittaa heti säätimen jälkeen onko oikein. Jos akulle ei tule valot päällä jännitettä voi vikana olla jossain matkan varrella huono liitos, pitkät ja ohuet johdot jne. Elikkä kuorma aiheuttaa häviötä ja akulle ei riitä jännitettä. 30VAC laturilta vaikuttaa normaalilta ja onhan se paljon yli tarvittavan 20VAC:n
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://picasaweb.google.fi/sefotec1200
    http://www.sefotec.fi
  25. #55
    Mittasin jännitteen akun navoista ja kaikista kolmesta vaiheesta mitkä tulee laturilta. Nyt uusimman mittausken perusteella näyttää siltä että yksi vaihe on pimeenä ja siitä johtuen ei jaksa ladata akkua ajovalot päällä. Kaikki liittimet on käyty läpi ja ne on kunnossa.
    Pitää tsekkaa vielä uudestaan noi käämit tarkemmin ja ehkä vaihtaa koko paketti...



  26. #56
    Nyt neideille ja herroille tyyyyhmä kysymys (näin keltanokka kun olen): miten mie saan ladattua pyöräni akun, kun en saa sitä irti pyörästä toisen piuhan ollessa jumissa (siis niin kovasti kiinnitetty ettei kukaan muskelimieskään ole sitä saanut irrotetua)? Virtaa ei riitä pyörän käynnistämiseen.

    Apuva!
  27. #57
    Laita vaan ne laturin johdot suoraan akun napoihin. Ei niitä omia johtoja tarvitse irrottaa latauksen ajaksi. Ja käytä mp-käyttöön tarkoitettua laturia esim. CTEK.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://picasaweb.google.fi/sefotec1200
    http://www.sefotec.fi
  28. #58
    Jos sattuisi mopossa olemaan vaikka tupakansytytinliitäntä lisävarusteita varten, niin siitä sitä latausvirtaa voi tökätä myös akkuun päin. Ja hätätilassa lataussähköä voi tarjota muutenkin mistä tahansa liittimestä, jonne tulee 12V. On tosin syytä olla perillä sähköistä ja vakuuttunut siitä, että akun ja liitännän välillä ei sitten ole mitään muuta kuin korkeintaan sulakkeita!
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  29. #59
    Lainaa (KataH @ Touko. 13 2008,10:40) kirjoitti
    Nyt neideille ja herroille tyyyyhmä kysymys (näin keltanokka kun olen): miten mie saan ladattua pyöräni akun, kun en saa sitä irti pyörästä toisen piuhan ollessa jumissa (siis niin kovasti kiinnitetty ettei kukaan muskelimieskään ole sitä saanut irrotetua)? Virtaa ei riitä pyörän käynnistämiseen.

    Apuva!
    Bemarin akku oli niin hyvässä paikassa myös, että tyhjän akun starttaamiseen tarvittiin apuvirtakaapelit, joiden toisessa hauenleuassa rautanaula, joilla sitten koitti tökkiä akun plusnapaa... *
  30.  
  31. #60
    Lainaa (KataH @ Touko. 13 2008,10:40) kirjoitti
    Nyt neideille ja herroille tyyyyhmä kysymys (näin keltanokka kun olen): miten mie saan ladattua pyöräni akun, kun en saa sitä irti pyörästä toisen piuhan ollessa jumissa (siis niin kovasti kiinnitetty ettei kukaan muskelimieskään ole sitä saanut irrotetua)? Virtaa ei riitä pyörän käynnistämiseen.
    Se riittää että toinen mopon piuha on akusta irti, silloin ei synny virtapiiriä mopon ja laturin välille, ainoastaan akun ja laturin välille.



Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen