Moro !
Tuollaista vanhempaa tonnista cebaria olen katsellut (vm. -87 - -89) onko tyyppivikoja tai muuta mitä pitäis ottaa huomioon ? toinen vaihtoehto vois olla iso suzuki, mutta honda tuntuis paremmalta vaihtoehdolta, mitäs mieltä olette ?
Älä nyt ihmeessä semmoista mene ostamaan!
Erehdyin kerran vm.87 ostamaan, en ollut koskaan ajanut kyseistä vehjettä, enkä päässyt tätäkään koeajamaan kaupat kun tein joulukuussa.
Se on ylipainoinen lehmä!
Tyyppivikojakin nokkaketjun kiristäjä, laturin ketju, tasapainoakselin ketju.
Olenkin ihmetellyt miksi nämä tonniset ceparit on niin suosittuja , varmaan mallina eniten tuotu saksasta, samaa ihmettelee mp.mekaanikko ystäväni joka niitä on joutunut työkseen räpläämään.
Mieti matkapyöräksi (jos täytyy kuutioita olla) yamaha tai susuki XJ 900 RF 900 noissa en ole vikoja kuullut olevan.
Ei se kyllä paikkaansa pidä että ne huonoja pyöriä on koska jos ne olisi niin ei ne sellaista suosiota olisi saanut.
Nokkaketju on kyllä hieman rasittava jos sen isoksi virheeksi ottaa mutta luotettavia pelejä kaikin puolin Itselläni oli aikaisemmin 90- luvun alkupuolen pyörä ja se toimi koko sen historian aikana vallan mainiosti.
On tottakai olemassa huonoja yksilöitä ja jos kerran pyöriä on rekisteröity niin paljon kun tuota kyseistä cebaria on niin tuleehan se helposti korjaamoilla vastaan.
Ja kaiken lisäksi koska pyörää on paljon liikkeellä niin varaosien saanti on helppoa ja jos vaikka käykin jokin haveri niin vaihtomoottorinkin saaminen on suht. edullista!
Joten hyvä vaihtoehto se on matkasportiksi!
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Mulla oli 88-malli jossa tyyppivikana oli että nokkaketjun kiristäjä kesti n. 5tkm. jonka jälkeen se meni takuuseen vaihtoon, siis töineen, Se oli Hondan maailmanlaajuinen takuu joka kenties on vieläkin voimassa. Tuottihan se vaivaa pidemmälle reissulle lähtiessä. Muuten ko. moto on vakaa matkavehje jolle kyllä mutkatkin maittavat kunhan huomioi ettei se ole nykyaikainen 600sportti. Ja vauhti pitäisi riittää; Motorcycle-lehti sai vakiokuntoisen menemään 281kmh.No tuo kuulostaa kenties paljolta mutta itse sain kaksi henkeä ja laukut päällä 260 tasaisella johon on kyllä nykypyrilläkin tekemistä, siis samanlaisella kuormalla, joten mielestäni vanha cebari on hintansa arvoinen kunhan ottaa selvää tuosta nk-kiristäjähärdellistä. Onnea pyörän etsintään.
Do you have premonitions of déjà vu?
Tässä vielä ote toiselta foorumilta kyseiseen pyörään liittyen!
Lähettäjä XXXXXX Päivämäärä 2003-06-15 11:26:14
Moi
Tuli vaihdettua Suzuki GSX 750 F, Honda CBR 1000F: ään tuosa kevällä. Kilometrejä on takana n. 5500, eikä oo kaduttanu tipaakaan on tosi mukava pyörä ajaa. Tietääkö muurten joku miten tänne saa päivitettyä omat tietonsa.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
kiitos vastauksista !
pyörän ylipainoisuus ei ole tyyppivika vaan ominaisuus , ja mitään pikkusporttia en ole hakemassakaan.
minua kiinnostaa nimenomaan tekniikka, mitä pitäis tarkistaa ja huomioida, uudempi olisi tietty parempi, mutta kun rahat ei riitä, nuo -87 - -89 vois olla sopivassa haarukassa.
miten tuo nokkaketjun kiristäjä, mistä tietää onko vaihdettu vai ei ? luulis lähes 15 vuotta vanhoissa olevan jo korjattu jos muilla mennyt 5tkm kohdalla ?
muita vaihtoehtoja on kawan zx-10 tai suzukin gsx-f 1100 mutta jotenkin honda tuntuu luotettavammalta ja silmääni paremmalta.
No se kiristäjä jos on vanhetunut niin moottorin yläpäästä kuuluu voimakasta nakutusta...siis ei ihan tavallista käyntiääntä vaan sellaista hakkaavaa kolkatusta.
Ja kyllä kawa ja suikka on hyviä pyöriä kunhan ne on vaan 90 luvun tällä puolen...tuon ikäiset suikat on surullisen kuuluisia sähkö ongelmistaan ..varsinkin lataus puolelta.
Kawasta ei henk. koht kokemuksia ole (ainakaan zx10stä)...mutta tota meidän projekti suikkaa sai laittaa ihan jatkuvalla syötöllä!
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
siis se nokkaketju täytyy vaihtaa about yhtä usein kuin öljyt ? onko suuritöinen tai kallis homma ? missä vuosimalleissa toi nokkaketjun kiristäjä on ongelmana ?
noista muista suosituksista, suzukia ja kawaa olen kans katsellut samoja vuosimalleja, eli -87 - - 90, xj900 ja rf900 tuntuvat hieman pieniltä, kun haen nimenomaan isokokoista matkapyörää.
No ei sitä nyt 5tkm välein tarvi vaihtaa
itse ajoin 30tkm ja sitten se meni kyllä vaihtoon ja ei se homma mikään ylivoimainen ole.
Riippuen hieman asentaja taidoista...kannattaa kääntyä kuitenkin ehkä merkkiliikkeen puoleen ja vaihdattaa se vaikkapa ajokauden lopussa niin se on iskussa ensi vuonna.
Toivottavasti löydät hyvän yksilön.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
kyllä tota 1000cbr voi suositella se on tosi hyvä ja tukeva pyörä ajaa varsinkin matkaajoa kyllä sillä kurviteitäkin voi ihan hyvin ajella ja lujaakin
eikä näissä noita tosi pahoja vikojakaan ole muuta kuin toi nokkaketjunkiristäjä mutta kyllä ne nykyjään kestää enenmmän kuin ton 5000 mulla kesti 32000 et silleen
suosittelisin kyllä ostamaan sc24 niitä tais tulla jo-89
kyllä se vanhakin sc21 hyvä peli varmaan on mutta tohon uudempaan saa paremmin varaosia jos tarttee
niin sen kiristäjän hinta oli vaihtotöineen noin 170e
1100 ajelen ja 1000 muistelen
Niinpä!
Eihän merkkisivuille sovi tulla laitetta haukkumaan.
Kyllähän separi oli huima laite kun se yleisölle esiteltiin, mutta aika on kyllä ajanut niiden yli.
Ja kun malli muuttui v.89 muuttui ilmeisesti vain vannekoko ja muovit koska samanlaiselta lehmältä se tuntuu päälläistuessa.
Ostin oman tonniseni v.96 joulukuussa ajoin kesän 97 elokuulle asti ja vaihdoin. Sen jälkeen hinnat sitten pomsahtivatkin taivaisiin. Niin ja kuinkahan hinnoille käy kun niitä alkaa markkinoilla olla liikaa, kannatta vähän sitäkin miettiä, kuin myös sitä kannattaako ostaa laite johon varmuudella joutuu remppaa tekemään/teettämään.
En oikeen ymmärrä miksi matkapyörän täytyy olla iso ja painava, kannattaa käydä ajamassa pienempiä esim vfr jos sen honda täytyy olla, niitäkin markkinoilla on aika paljon.
Kaikkia pyöriä joutuu varmuudella remppaamaan, ja jos kaveri on etsimässä matkasporttia niin kaikkihan nuo ovat hieman painavia.
Jos olet aikanasi saanut huonon yksilön niin voi voi...toivottavasti nykyinen pyörä (jos sellaista on) niin palvelee sinua hyvin.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Nyt täytyy muistaa, että tonni cbr oli joidenkin testien mukaan 80- luvun paras pyörä!
Itselläni oli se pyörä (vm. -87) 8 vuotta. En ajanut sillä kuitenkaan vuosittain kuin muutama tuhat kilometriä. Ainoat huollot, joita tein, oli öljyjen vaihdot.
Suosittelen, kannattaa ostaa! Viime kesänä eräs pyörän lainaaja sanoi ajaneensa sillä 230 km/h.
Itse tietenkin olen aina noudattanut nopeusrajoituksia...?
Ei *muuta kuin osta, aja ja nauti!
Tonnin CBR 0n ehdottomasti yksi parhaista matkapyöristä minkä voit valita. Jos joku muu sanoo jotakin muuta, se on potaskaa: Kone kestää 150 000km kun vaan huoltaa ja pitää muutenkin pyörän hyvässä kunnossa. Nokkaketjunkiristäjän löystyminen on tyyppivika mutta sen uusiminen on yleensä 30-50 000km ongelma, ei 5000km. TIedän itse koska omistin pelin ja olen ostanut niitä toista kymmentä. Vaihto ei ole kallis eikä jousen rikkoutuminen riko konetta. Se vaan rupeaa pitämään ärsyttävää kilinää kylmänä, joten sen vaihtaa sitten kun ei enää jaksa kuunnella.
Jos ostat pyörän, vaihda visiiri matkamalliseen malliin, joka ohjaa tuulen tehokkaasti yli. Vakiomalli aiheuttaa kuskin ja kuljetettavan väliin pyörteen ja takanaolija hakkaa päätään kuskin kypärään. CBR 1000 on varma ja luotettava peli, sillä ajat kauan ongelmitta. Pyörä on ketterä kasitellä matkapyöräksi kaupungissakin, paino aiheuttaa lähinnä ongelmia liian pienille miehille; Honda on korkea pyörä. MUtta kuninkaalliset istuvatkin aina VALTAISTUIMELLA!!! TOTTUUVEN NIMESSÄ!!!!
CBR1000F on erinomainen matkasportti, tehoa ja kokoa riittävästi. Kulkee ja mukava ajaa 2päällä täydessä lastissa tai vaikka ihan yksin.
Nokkaketjun kiristäjän vaihto tulee sitten kun tulee, itsellä ajettu 44tkm eikä vielä ole vaihdettu. Huollossa sanoivat että kiristäjä kannattaa vaihtaa siinä vaiheessa kun ketju pitää rallastusta myös koneen olessa lämmin.
Juha & V-Strom650 / CBR1000F
On sitten monenlaista mielipidettä cebarista. Itelläni on 93 1000cbr P. Ei oo moittimista. Ajettu n. 30tkm eikä nokkaketju pidä vielä minkäänlaista ääntä. Lehmillä en vielä ole ajanu joten en osaa niihin verrata. Mutta monilla muilla pyörillä kyllä.
Cebari on hyvä matkapyörä kaks päällä. Ei kyytiläinen tunnu missään. Ainakin 93:ssa on pleksi sopiva tällaselle 176cm:lle kuskille. Ei tuuli pyöritä kuskia eikä kyytiläistä.
Siis sehän on nyt tullut selväksi että se on se nokkaketju ja kiristäjä jotka ovat heikoin lenkki. Itselläni oli SC24, -91, pari kesää. Se on ok vehje. Vehe oli Saksan tuontia ja mittarissa 50tkm. Rätkä oli siisti, kilometreihin en jaksa tämän kohdalla tuijottaa oliko kohdallaan.
No voihan vanhaan vehkeeseen vaihtaa noita kiristimiä vaikka tonnin välein. Mopossa oli uusi kiristäjä kun sen ostin. Kiristin kesti 5tkm ja alkoi rallattamaan. Otin itse auki ja vaihdoin uudelleen kiristäjän ja kettingin. Kettinki oli venynyt uuteen nähden 8mm. Tätä uusikaan kiristin ei enää kyennyt pingottamaan ja aikansa kärsittyään sekin sai tarpeeksi. Kun vaihtoi ketjun ja kiristäjän loppui rallatus.
Se miten kettinki oireilee, ei aina näy menevän samalla tavalla. Mulla ei pitänyt kylmänä mitään ääntä. Kun ajoi lämpimäksi niin jossakin 4000 kierroksella alkoi melkoinen mekkala. Pikkukierroksilla ei taas mitään mutta kun nosti kierroksia niin taas alkoi.
Näissä korjauksissa tekee hallaa monesti käyttäjän pihiys. Se ei kiinnosta ketään paljonko menee rahaa yhtenä ravintolailtana. Silti kuitenkin pihdataan jossakin nippelissä mopon kohdalla. Kun korjaa niin korjaa kunnolla. Eli kantapään kautta oppineena en enää korjaa oiretta vaan vian.
Uusi niitattava DID:n ketju maksaa pauttia rallaa saman verran kuin kiristäjä. Kiristäjää vaihdettaessa on otettava vähintään toinen nokkakeppi irti. No eikö tässä vaiheessa kannata jo vaihtaa se ketju samalla kertaa eikä ottaa yläpäätä auki uudelleen sen ketjun takia. Tuon kun tekee niin taas piisaa kilometrejä.
CBR on peruskoneeltaan melkoinen ikiliikkuja. Kuitenkin sen voi jokainen itse päättää uskooko noihin kilometreihin. Alkaen -87 mallista jostakin syystä ilmoituksissa noiden ajomäärät eivät saavuta millään 100tkm. Silti muutaman vuoden vanhoissa cebareissa on monesti lukemat jossakin 50tkm huiteilla. Miten voi tulla vastaan 15 vuotta vanhaa pyörää ja ajettuna 20tkm? Kyseessä on vielä matkapyörä. Siis kyllähän noita vähän ajettuja yksilöitä varmasti on mutta niiden löytäminen todellisuudessa massasta on vaikeaa ja niitä on kuitenkin vähän.
Jos vain mahdollista niin suosittelen vähän uudempaa eli SC24:sta -87 mallin sijaan.
Kehut 1000 F sebarille
Mulla vm 91 * *kilometrejä takana varmasti ainakin 200000
Tulin juuri Euroopan *reissulta *kilometrejä kertyi reilu 5000 parissa viikossa. Kelit vaihteli Italian 40 asteen helteestä
Ruotsin 10 asteeseen ja kaatosateeseen. * * * * * * * * * * * * *Ei mitään ongelmaa
Pyörä toimi luotettavasti ja ei tarvinnut Saksan autobaanoilla todellakaan hävetä vauhdin suhteen. <Luotettava matkapyörä jolla pärjää kyllä alppiteiden mutkissakin.
Huollot kuntoon *niin ikiliikkujahan se on
Miten moottoripyörä jonka kone kestää max.150tkm, on varma ja luotettava??? Kyllähän moottoripyörän on PAKKO kestää enemmän!!!!!! Jollain 80-luvun vanhalla Skodallakin pääsee paremmille kilometriluvuille.(MaxxMan @ Kesä. 16 2003,01:54) kirjoitti
Itse omistan vm. -82 kawazaki moottoripyörän joka on kestänyt jo toista sukupolvea. (ajettu n.280tkm ja vielä käy tosi hyvin)
En IKINÄ haaskaisi rahojani uuteen pyörään jolla pääsisi vain 150tkm!!!!!!!!!!!!!!!!
Vanhassa taitaa olla todellakin vara parempi...
Olen samaa mieltä! Onko joidenkin moottoripyörien koneet niin susia, ettei niillä pääse mukamas kuin 150tkm, eihän se ole mitään.(Guest @ Heinä. 15 2003,21:46) kirjoitti
Sittenkuin kattelee noita ilmoituksia, että hyvä peli ajettu n. 100tkm, sehän on oikeasti jo raato... Ja vielä hintaa on pistetty päälle reilusti niin se ainakin vissiin vaikuttaa että on kelpo peli. Huh huh...
Ton perusteella mopot on kertakäyttökamaa...
taispa autofoorumilta autoilijoida tulla kadehtimaan mopoja!
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
(Nightwolf78 @ Heinä. 15 2003,22:08) kirjoitti
Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!
http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg
Honda CBR 1100 XX -04
Foorumia kun lukee, niin huojentavaa todeta että tuntuu muissakin pyörissä olevan tyyppivikoja.
Olen alkanut tonkia tätä Cebarin jakopääongelmaa ihan kunnolla, koska sen ratkaisu edullisesti kiinnostaa minua.
Olen päätynyt siihen, että nokkaketjun kiristintä on turha vaihtaa uuteen. Siinä ei ole mitään järkeä. Se on lisäksi kallis komponentti. Metelissä on kyse kahdesta asiasta. Ensimmäinen on nokkaketjun kiristimen öljyvaimentimen likaantuminen, jolloin jousi ei enää liiku. Tämä ongelma ratkeaa puhdistuksella, liottamalla kiristintä bensassa, jonka jälkeen kiristin on jälleen kuin uusi. Tässä video: https://www.youtube.com/watch?v=ZyjnJGWLKhk
Toinen äänen lähde on nokkaketjun kiristimessä oleva suunnitteluvirhe, johon tämä hollantilainen kaveri on perehtynyt lähes tieteellisellä pieteetillä ja hän myös myy 110 euron hintaan korjaussarjaa, jolla tuon suunnitteluvirheen voi eliminoida. Harkitsen tuon kitin tilaamista. Tässä hänen sivunsa, hyvin informatiiviset:
https://www.facebook.com/Cbr1000f-mo...YK3djw&fref=nf
Toki nokkaketjun voi aina vaihtaa, ei se haittaakaan tee. Pajalla korjaaja valisti minua, että alkuperäistä ei kannata tilata koska se on kallis. Puolta halvempi Kawasakin ketju käy kuulemma suoraan, siis niittaamalla.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Jotain pari-kolmesataa se on nykyään, paikasta riippuen. Tonnin pyörä.
Manuaalisiin kiristimiin en ole tutustunut, mistä niitä muuten saa tonniäffään?
Suhtaudun manuaaliseen kiristimeen epäillen, niiden kanssa on jengiltä mennyt ketjuja poikki.
Olen kyllä lukenut että joko RC38 tai RC42-Hondan manuaalinen kiristin kuulemma sopisi.
Tuo alkuperäinen kiristin ei ole kuluva osa, eikä sen uusimisessa ole sinänsä järkeä. Ne nailoniset ohjurit ovat se kuluva osa. Kiristin alkaa jumia, koska jousen öljyvaimennin paskaantuu sisältä öljyn likatuotteista. Kiristimen putsaaminen palauttaa vaimentimen toiminnan.
Samasta syystä se uusi kiristinkin alkaa rallattaa noissa about vuodessa. Koska sekin paskaantuu. Kiristimessä ei sinänsä ole vikaa silloin, muuta kuin suunnitteluvirheitä. Uusi nokkaketju on toki aina ihan kiva jos mahdollista, sillä sehän venyy, on kuluva osa.
Viimeksi muokannut: Zen; 04.05.2018 klo 14:07.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Ihan mielenkiinnosta kokeilin Bilteman 15W-40 semisynteettistä prätkäöljyä. Ennen oli Teboil Classic 20W-50.
Mikä ero! Jakopää hiljeni puolella, kuumana ei kuulu enää pienintäkään siritystä millään kierrosalueella, ja rallatusaika kylmänä lyheni myös puoleen. Kyllä se vaan on niin, että Cebari ei paksusta öljystä tykkää.
Tuosta Biltsun semisynteettisestä tuntuu tykkäävän kovasti.
Looginen päättely tämän kokeen taustalla oli, että koska kiristäjän jousi on öljyvaimennettu, niin ohuempi öljy sallii jousen liikkua vapaammin kuten vaikkapa etuiskarissakin. Eli kiristäjä toimii paremmin ohuella öljyllä. Tämä logiikka näyttää pitävän paikkansa, muutos oli huomattava. Ei jos rallattaa, niin laittakaa ohutta öljyä koneeseen.
Just päinvastoin siis kuin monessa entisessä Kawassa, jossa kolina hiljeni paksummalla öljyllä.
Käytetyistä pyöristä löytyy aina kaikenlaista. Täysin mint-kuntoinen alkuperäinen täydellinen Hondan työkalusarja oli akun vieressä. Näitä harvoin näkee 28-vuotiaissa pyörissä.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Ykkösvaihteen potkaisee joskus pois päältä, jos tekee täyskiihdytyksen. Normaalissa ajossa ja reissuja tehdessä ei haittaa mitään, kun ei ykkösellä revittely syö muuta kuin ketjut ja takarenkaan. Muut pykälät pysyvät. Voisi ensi talvena vaihtaa moottorin, siis kolmannen tähän pyörään, jos jaksaa. Viissatasella olisi tiedossa vaihtokone tuossa lähellä. Tai sitten myyn tämän viissatasella, ja katselen seuraavaa, todennäköisesti samanlaista tai Räxä-Kawaa.
Sylinteriosasto on hyvässä kunnossa, ei syö yhtään edes puolisynteettistä öljyä eikä savuta ja kulkee. 500km matkalla ei öljy vajunut yhtään. Bensamittarin näyttö oli aivan ylipessimistinen, niin ruuvasin anturin irti tankin pohjasta ja taivutin kädellä sitä rautalankaa vähän minkä päässä on koho. Nyt näyttää oikein, eli puolta tankkia kun bensaa on puolet jäljellä.
Huolimatta suuresta painostaan todella kiva mutkatiepyörä. Luo luottamusta kanttaamiseen enemmän kuin ehkä mikään pyörä aiemmin. Pyörä+kuski ajokamoissa painamme yhteensä noin 380kg. Vaikuttaa ehkä kaarrepitoon, en tiedä. Räksä oli kiva pyörä, mutta mutkissa epävarman tuntuinen tähän verrattuna, ei oikein luottanut. VF1000F2 taas ei kulkenut mihinkään persetuntumalla, kun moottorin luonne oli niin pehmeä.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Tulipa ite hommattua taas 1000f,400€ mopo ja noin 100€ päälle niin liikenteessä(on tää halpaa). Muuten mukava (hinta/ikä huomioiden),2-päällä vaan taka jousi/iskari vaikuttaa kuolleelta. Pystyykö noita ite huoltamaan/huollattamaan mitenkään järkihinnalla? Uus maksanee äkkiä saman mitä mopo,purkuosa taasen saattaa olla yhtä huono...
Ehkä huolsin,ehkä en,so not kunhan mopo kulkee...