Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Morjens,

    Tallissa odottelee Saksanmaalta tuotu mopo (ZZR 1100) ja sille pitänee jotain tehdä, että pääseepi kohta pärtsäilemään *

    Tullaus ja katsastus on edessä, mutta missä järjestyksessä ne pitää/kannattaa tehdä? Pitääkö pyörä viedä näytille molempiin paikkoihin -tulli, katsastusasema? Mistä siirtokilvet saa siksi aikaa, paljoko ne maksaa?
    Jos pyörä pitää viedä näytille molempiin paikkoihin, niin voiko sen viedä vaikka pakettiautolla? Silloinhan voisi koko ruljanssin tehdä etukäteen ennen kuin ajokausi alkaa...

    Tulipa taas paljon kysymyksiä... *
    Mutta toivottavasti saan vastauksia, joista on muillekkin apua...
    Suzuki Bandit 1200T -97
    KTM 690 Enduro R -15
    Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
  2. #2
    Omat kokemukseni:

    Maksoin verot ensin tullissa, ei tarvinnut edes pyörän kuvaa mukana. Sitten hain siirtokilvet konttorilta ja ajoin katsastukseen. Ei mennyt läpi, puutteellinen vaatimuksenmukaisuustodistus, joten uusintakatsastukseen uuden siirtokilven kanssa muutaman viikon jälkeen. Ja sen jälkeen hauskanpitoa...

    Mutta siis voi viedä kärryllä konttorille, ei tarvitse viedä ajamalla. Jotkut ilmeisesti katsastavat etukäteen, ettei tule siinä mitään ongelmia, ja vasta sitten maksavat verot.
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
  3. #3
    terve Juha !
    Itse raahasin pyörän ensiksi katsastuskonttorille missä jo varmaankin eläkeputkessa oleva ingesnööri teki kaikki tarvittavat tarkastukset :
    -runkonumero
    -ajovalot+vilkut+j.valot
    -mopetin vanhat saksan paperit läpi
    -renkaitten koot/leveydet
    -pyysi käynnistämään(ei ajanut)
    -roiskeläpän pituus
    -tangon leveys
    Jarruja ei kukaan edes kokeillut ja asiaan.....

    Sitten tulliin hakemaan veropäätosta ja maksoin verot saman tien tiskille,kuitti kouraan ja katsastuskonttorille takas .(Jätin pyörän k.konttorille ja liikuin välimatkat autolla) Konttorilla tiskille näyttämään kuittia+vanha rek.ote+oikeudenmukaisuustodistus ja asia olikin sitä myöten selvä. K.konttorilta on otettava pakollinen liikenne vakuutus että saat kilvet.... (vuonna 2002 kesäkuu)

    Voi olla ettei nyt saa heti veropäätöstä,ovat valittaneet ruuhkaa jatullillahan on kai laskutavat muutos vaiheessa...

    tsemppiä ja kakkukahvit uuden pyörän kunniaks !!!!!!!
    100% yli omien taitojen
  4. #4
    Kiitos!

    Jos nyt sitten vielä lisää kysymyksiä... Paljonkohan veroja pitää maksaa? Nyt olen aika ulalla näiden vanhojen ja uusien lakien kanssa...

    Pyörä on siis Kawasaki ZZR 1100, rekisteröity 3/97.

    Mitä muita maksuja tulee ottaa huomioon?
    Suzuki Bandit 1200T -97
    KTM 690 Enduro R -15
    Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
  5. #5
    </span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Julle @ Helmi. 17 2003,12:18)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Mitä muita maksuja tulee ottaa huomioon?[/QUOTE]<span id='postcolor'>
    Siis kokonaisuudessaan, kun pyörä on jo tallissa ja tarvittavat paperit on kasassa:
    - tulliin vietävä rahanippu (verot)
    - rekisteröintikatsastusmaksu (alle 100e, eikö?)
    - jos tarvitset siirtokilpiä, niin muutama kymppi

    ...sen jälkeen kaikki onkin halpaa
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
  6. #6
    Et varmasti ole ainoa joka on pihalla !!!!!

    Verojen määrästä en osaa sanoa mitään....
    Veikkaisin jotain +4000e (puhdas arvaus !)

    Rekisteriröinti kuluja tulee 100e paikkeilla,eikä muistaakseni juuri muuta...

    -etpä paljon viisastunut,toivottavasti edes vähän !
    100% yli omien taitojen
  7. #7
    Kannattaa viedä pyörä ensimmäisenä rekisteröintikatsastukseen (132€), sen voi tehdä vaikka heti, pyörä pakuun ja katsastuskonttorille. Jos paperipuolella on häikkää, on runsaasti vielä aikaa hoitaa paperit kuntoon ennen ajokelejä. Rekisteröintikatsastus on voimassa 3 kk, tekevät samalla varauksen kilvistä (ovat odottamassa, kun haet rekisteriotteen verojenmaksun jälkeen).
    Viimeisenä suosittelen maksamaan vasta verot. Jos käy niin ikävästi, että pyörä ei mene lainkaan katsastuksesta läpi (teoriaa...), niin sinulla on siinä vähemmin rahaa kiinni, maksettujen verojen palautus on pitkäaikainen prosessi.
    Itse olen juuri katsastuttanut oman moponi ja odottelen vielä ainakin yhden ikävähennyksen, ennen verojen maksua.
    Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
  8. #8
    </span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Itse olen juuri katsastuttanut oman moponi ja odottelen vielä ainakin yhden ikävähennyksen, ennen verojen maksua.[/QUOTE]<span id='postcolor'>

    Tänäänhän meni uusi autoveroesitys läpi... Olen tuota tankannut läpi ja sen mukaan ei pyörillekkään _minun mielestäni_ ole enää mitään ikävähennyksiä...
    Vastaavan täällä myynnissä olevan pyörän hinnasta lasketaan vero, jonka % määräytyy kuutioiden mukaan (yli 756 kuutiota --> veroprosentti 23%) Sitten tästä ajoneuvoverosta maksetaan vielä alvi
    VEROSTA VERO!?!?! *

    Mutta kuitenkin... Jos vaikka pyörän markkinahinta olisi Suomessa 15000, niin tämän laskuopin mukaan veroja tulisi kaikkiaan 4209 euroa.

    Korjatkaa, jos olen väärässä. *
    Suzuki Bandit 1200T -97
    KTM 690 Enduro R -15
    Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
  9. #9
    </span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Vastaavan täällä myynnissä olevan pyörän hinnasta lasketaan vero, jonka % määräytyy kuutioiden mukaan (yli 756 kuutiota --> veroprosentti 23%) Sitten tästä ajoneuvoverosta maksetaan vielä alvi
    [/QUOTE]<span id='postcolor'>

    Täytyy toivoa, että se menee tuon kaavan mukaan. Eihän noissa veroasioissa kukaan ole pysynyt kärryillä, kun soudetaan ja huovataan edestakaisin. Ikävähennystä ei olisi minulla hirveästi päässyt vielä edes kertymään (siis mopossa !)
    Soittelin autoveroneuvontaan pari päivää sitten ja kyselin, että milloin kannattaa paperit jättää, jos mieli ajamaan 1.5 (minun aikataulu), sanoivat, että "kun laki saadaan, niin jonot lähtevät välittömästi laskemaan, huhtikuussa ollaan ajantasalla" ajantasalla tarkoittaa kulemma sitä, että päätös saadaan välittömästi, kun autoveroilmoitus jätetään...
    En minä tuohon ajantasallaoloon luottaisi, täytyy nyt varata vähintäinkin kuukausi aikaa tuolle käsittelylle, ettei tapahdu odottamattomia viivästyksiä.
    Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
  10. #10
    Eli mitenkäs tää homma etenee?

    Pyörä ku tulee mahaan ni ilmoitus tulliin josta saa siirtokilvet? Jätetään veropaperit sisälle, mut mitä papereita tarvitaan? (kauppakirja ja saksan rekisteritodistus, muuta?)

    Sit katsastukseen (mitä papruja siellä tarvitaan?), ja se on voimassa 3kk? Sit kun on veropäätös tullut ja maksettu niin sen maksulapun kanssa katsastuskeskukseen oikeita kilpiä hakemaan? Ja mukana pitää olla se maahantulokatsastuksen päätöspaperi?

    Onko suunnilleen noin? Jos jotain vielä ni laittakaas tietoa, kiitos!
  11.  
  12. #11
    Siellä Saksassa kauppiaan pitäis antaa sulle kaikki tarvittavat paperit.Myyntipaperit, TUV todistus,jne...jos luet tätä maahantuontiketjua tuonne taaksepäin niin siel on moneen kertaan kerrottu nämä jutut.
    Sä tulet Suomeen pyörän kanssa
    1. Menet katsastuskontorille kaikkien papereiden ja pyörän kans. Otat myös vakuutuksen jo tässä vaiheessa, (vaihdat se sitten myöhemmin sellaiseksi kuin haluat)
    2. Menet katsastuskonttorin papereiden kans tulliin, täytät siellä pari paperia ja luultavasti veropäätös tulee vasta myöhemmin?Eli et maksa heti.
    3. Takaisin konttorille tullin papereiden kans.
    Nyt kun nämä veropäätökset viipyy, niin en tiedä kuka kilven antaa..antaako tulli väliaikaisen lapun? ilmeisesti...tän sulle kertoo se katsastusviranomainen tai sit täältä joku joka on nyt saanut väliaikaiskilvet...
    4.sit vaan ajelemaan...