Sivu: 27 / 46:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17252627282937 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 781:stä 810:een 1355:sta
  1. #781
    Lainaa kum1ankka kirjoitti Katso viesti

    Sitte kysymys vähän uudempien vetureiden omistajille. Oottekos huomannu mitään ylimääräsiä alumiinilärpäkkeitä kaasareiden kumikiinnikkeissä?
    Omassa 05 veturissa oli alumiinilärpäkkeet ja ne otettiin pois 2006 noin 8000 km:n kohdilla.

    Lisäksi:

    - Yoshimura RS-3 Zyclone sliparit
    - pääsuuttimet 175 --> 178 ja 178 --> 180
    - tyhjäkäyntisuuttimet 45 --> 48

    Maksimi vääntö nousi 7 Nm ja siirtyi 4700 rpm --> 5700 rpm
    Maksimi teho nousi 10 hv ja siirtyi 8500 rpm --> 8700 rpm
  2. #782
    Lainaa vtr1000f05 kirjoitti Katso viesti
    Omassa 05 veturissa oli alumiinilärpäkkeet ja ne otettiin pois 2006 noin 8000 km:n kohdilla.

    Lisäksi:

    - Yoshimura RS-3 Zyclone sliparit
    - pääsuuttimet 175 --> 178 ja 178 --> 180
    - tyhjäkäyntisuuttimet 45 --> 48

    Maksimi vääntö nousi 7 Nm ja siirtyi 4700 rpm --> 5700 rpm
    Maksimi teho nousi 10 hv ja siirtyi 8500 rpm --> 8700 rpm
    Paljoks sulla on tyhjäkäyntiruuvit ulkona? Mulla on #48 tyjäkäyntisuuttimet matkalla, mutta jenkkifoorumiin nojaten aattelin pitää pääsuuttimet ennallaan ja nostaa neuloja hieman. Kevväämmällä saattaa olla ohjelmassa hitsata pakoputkeen paikat anturille, molempien sylinterien putkiin erikseen, ja laajakaistalambdalla sitte tutkiskella seossuhteita erinäisissä olosuhteissa. Jatkosäädöt mittaustulokset huomioon ottaen, mikäli olosuhteet (jaksaminen/viitsiminen mukaanlukien) niin suo... :P
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  3. #783
    Minä avarsin vakiopönttöjä ensin päitä poraamalla, kun sieltä tulee ne onnettomat pienet mehupillit. Loppujen lopuksi pirralla vetelin niin, että pakoputken sisähalkaisija on yhtä kuin se ulko.
    Samalla tuli säädätettyä kaasarit ja käynti kyllä parani sekä pa-kulutus tippui hieman.

    Suuttimet ovat vakiot enkä niitä ala vaihtamaan koska täältä foorumilta on saanut lukea ettei mene enää juurikaan alle 8 litran.
    Bensaahan palaa kun tuppiä käännetään mutta toisaalta reissussa on todella ikävää ellei pääse edes 200km kerrallaan.

    Syökö teillä muilla mopo öljyä? Kilsoja tällä hetkellä noin 60tkm ja sitä saa oljynvaihtoväliin lisätä ihan hyvin, ei kuitenkaan savuta.

    Kovastihan se hanaa on saanut ja joku kerran valaisi että näissä menee öljyrenkaat jumiin pikkuhiljaa karstan yms. vaikutuksesta.
    Olenkin suunnitellut, että vaihtaisin nuo renkaat. Kannattaako tehdä jotain muutakin kun noin paljon saa purkaa, vai onko tässä ajatuksessa mitään järkeä?!
  4. #784
    Oliskos kellään tietoa kaasarien luistien jousien pituudesta? Omassa on logoista päätellen Dynojetin suuttimet+neulat, luisteihin porattu ylimääräiset reiät(jotka joskus tukittu) ja noista luistin jousista ei ole tietoa. Ois kiva tietää nuo jouset, että ovatko originaalit vai Dynojetin. Saispahan kerralla hommat kondikseen, kun on nuo kaasarit tuossa pöydällä levällään...

    Lisäksi kiinnostais tietää, että onko Dynojetin pääsuuttimissa mitään eroa vakiosuuttimiin nähden, muodon puolesta? Eli passaako Dynojetin neulojen kanssa ihan originaalit Keihinin suuttimet... Ex. Bladessa oli joku suutinsarja, jonka neulat eivät toimineet mitenkään Keihinin originaali pääsuuttimien kanssa, koska suutinsatsin pääsuuttimien ulkomitat(pituus jne.) ja malli erosivat todella paljon vakioista...
    Viimeksi muokannut: Teekki; 17.03.2013 klo 22:28.
  5. #785
    Lainaa kum1ankka kirjoitti Katso viesti
    Paljoks sulla on tyhjäkäyntiruuvit ulkona?
    Tyhjäkäyntiruuvien kierroksia en tiedä, defaulttihan on 2. Voin tarkistaa kun otan pyörän ajoon ensi kuussa.

    Kulutus on pysynyt ihan järkevänä, riippuu tietysti kuinka paljon tarjoaa happea koneelle.
    Esimerkiksi toissa kesänä, 2011, ajelin Kuusamosta Kajaaniin yhtäsoittoa 250 km E5:sta pitkin yhdellä tankkauksella.
    Vauhti oli noin +10% siitä mitä määrätään. Tarkkaa bensa määrää en muista mutta jotain 17 litran luokkaa se oli. Varatankin "valo" taisi syttyä vähän ennen Kajaania eli silloin pitäisi noin 2.5 litraa jäljellä.

    (17/259) * 100 = 6,8 l / 100km

    9 l/100 km ei ole ihan ennen näkemätön kulutus.
  6. #786
    Lainaa vtr1000f05 kirjoitti Katso viesti
    Tyhjäkäyntiruuvien kierroksia en tiedä, defaulttihan on 2. Voin tarkistaa kun otan pyörän ajoon ensi kuussa.
    Kiitos tästä tiedosta. Mulla on jenkkiversio korjausoppaasta ja seki virallisesti pätevä vaan 2001 vuoden vempaimiin asti, ni siellä ohjeistettiin avaamaan ruuveja 2,75 kierrosta. Tyhjäkäyntikierrokset oli lähellä 2000 rpm vaikka tyhjäkäynnin kierrosten säätöruuvi ei ees osunu vastimeensa. Mä kyllä epäilin, että ne ruuvit on liian ulkona, mutta en kerenny/jaksanu enää kokeilla niitä vääntää sillä reissulla. Keskiviikkona uudestaan. Ehkä. #48 pilot jetit on matkalla maailmalta, ni saattaa seuraava askel olla taas nypätä kaasarit ylös sieltä. Pujotin ryyppy-vaijerin semmosta reittiä, että se mahtuu suht vaivattomasti tulemaan sieltä kaasareitten mukana. Helpompi avata vaan se yks pultti, joka pitää ryyppynamikan kiinni rungossa. Ja ku PAIR-sydeemi on revittynä huit helvattaan, ni ne kaasarit tuleeki sieltä ylös suhteellisen helpolla. Kumikurkut on vaan niin kovaksi koppuroituneet, että takasin laittamisessa vähän jännittää että mitä sieltä mahtaa hajota...
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  7. #787
    Lainaa Teekki kirjoitti Katso viesti
    Ois kiva tietää nuo jouset, että ovatko originaalit vai Dynojetin.
    Lyhyehkön googlettamisen jälkeen jäin käsitykseen, että Dynojetin suutinsarjan mukana ei tule luistin jousia.

    Eikä muuten ilmeisesti tule myöskään (en tiedä suomenkielistä sanaa) emulsion tubeja, jonka perusteella tekisi mieli arvata, että vakiosuuttimet toimii Dynojetin neulojen kanssa yhteen. Tämä siis hyvin hataran järkeilyn lopputulema...
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  8. #788
    Lainaa Teekki kirjoitti Katso viesti
    Oliskos kellään tietoa kaasarien luistien jousien pituudesta? Omassa on logoista päätellen Dynojetin suuttimet+neulat, luisteihin porattu ylimääräiset reiät(jotka joskus tukittu) ja noista luistin jousista ei ole tietoa. Ois kiva tietää nuo jouset, että ovatko originaalit vai Dynojetin. Saispahan kerralla hommat kondikseen, kun on nuo kaasarit tuossa pöydällä levällään...

    Lisäksi kiinnostais tietää, että onko Dynojetin pääsuuttimissa mitään eroa vakiosuuttimiin nähden, muodon puolesta? Eli passaako Dynojetin neulojen kanssa ihan originaalit Keihinin suuttimet... Ex. Bladessa oli joku suutinsarja, jonka neulat eivät toimineet mitenkään Keihinin originaali pääsuuttimien kanssa, koska suutinsatsin pääsuuttimien ulkomitat(pituus jne.) ja malli erosivat todella paljon vakioista...
    Alkuperäiset jouset ovat todella pitkät, n. 25cm. Dynojetin jouset n. puolet tuosta pituudesta. Alkuperäisen jousen varaosanumero on 16050-MBB-640, molemmissa kaasuttimissa samat. Vakiona etu- ja takakaasareissa on muuten eri osia, älkää sekoittako niitä pikku nippeleitä kaasuttimia purkaessa, menee käynti vituilleen. Esim neulat ja emulsiotuubit ovat erilaiset. DJ:n suuttimien kokonumerot EIVÄT vastaa Keihinin kokonumeroita. Muodosta, yhteensopivuudesta ym. ei ole hajua.
  9. #789
    Lainaa kum1ankka kirjoitti Katso viesti
    Lyhyehkön googlettamisen jälkeen jäin käsitykseen, että Dynojetin suutinsarjan mukana ei tule luistin jousia.

    Eikä muuten ilmeisesti tule myöskään (en tiedä suomenkielistä sanaa) emulsion tubeja, jonka perusteella tekisi mieli arvata, että vakiosuuttimet toimii Dynojetin neulojen kanssa yhteen. Tämä siis hyvin hataran järkeilyn lopputulema...
    Jouset kuuluvat settiin. Tässä linkki mitä DJ setti sisältää http://www.dynojet.com/pdf/1185.pdf .
  10. #790
    Lainaa arestes kirjoitti Katso viesti
    Paremmin virtaavat sliparit on tulossa mutta miten käy säätöjen. Onko ollut jotain hyvää nyrkkisääntöä minkä kokoista suutinta kehiin, vai onko pyörä vain yksinkertaisesti pakko käyttää säädätyksessä?
    Minulla oli -99 VTR:ssä ensin MIG:n täysin avoimet putket, sitten vakiot ja lopuksi Leo Vincet sekä killereillä että ilman. Mopedi toimi aivan samalla tavalla ajossa kaikilla vaimenninkombinaatioilla. Ainoa ero oli se, että vakioputkilla lähti käyntiin pienemmällä imulla kuin noilla muilla. Kulutuskin oli matka-ajon 6l/100km - pikkuajelun ekologiseen 8,5l/100km kaikilla yhdistelmillä.
    R1100RS
  11. #791
    Lainaa Veturinkuljettaja kirjoitti Katso viesti
    Alkuperäiset jouset ovat todella pitkät, n. 25cm. Dynojetin jouset n. puolet tuosta pituudesta. Alkuperäisen jousen varaosanumero on 16050-MBB-640, molemmissa kaasuttimissa samat. Vakiona etu- ja takakaasareissa on muuten eri osia, älkää sekoittako niitä pikku nippeleitä kaasuttimia purkaessa, menee käynti vituilleen. Esim neulat ja emulsiotuubit ovat erilaiset. DJ:n suuttimien kokonumerot EIVÄT vastaa Keihinin kokonumeroita. Muodosta, yhteensopivuudesta ym. ei ole hajua.
    No niin kiitoksia tästä. Alkuperäiset jouset siis kyseessä. Pitänee jostain metsästää tuo alkuperäinen neulasarjakin ja ostella läjä noita Keihinin suuttimia...
  12. #792
    Lainaa Veturinkuljettaja kirjoitti Katso viesti
    Jouset kuuluvat settiin. Tässä linkki mitä DJ setti sisältää http://www.dynojet.com/pdf/1185.pdf .
    No perhana niimpäs näyttää olevan. I stand corrected.
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  13. #793
    Lainaa kum1ankka kirjoitti Katso viesti
    Kiitos tästä tiedosta. Mulla on jenkkiversio korjausoppaasta ja seki virallisesti pätevä vaan 2001 vuoden vempaimiin asti, ni siellä ohjeistettiin avaamaan ruuveja 2,75 kierrosta.
    2 kierrosta löytyi tuolta, tod näk EUR | FIN versioille

    http://www.hondabikes.fi/content/dow...oltokortti.pdf

    Streethawk 1998 -2003 Service manual:sta löytyy seuraavia:

    Pilot Screw:
    49 states/Canada 2 3/4
    California 3

    Haynes:in,1997 -2000, manuaali kehoittaa vain luottamaan tehtaan säätöihin ja laskemaan kierrokset ennen purkua.
    Viimeksi muokannut: vtr1000f05; 20.03.2013 klo 02:37. Syy: oikea linkki
  14. #794
    Lainaa vtr1000f05 kirjoitti Katso viesti
    2 kierrosta löytyi tuolta, tod näk EUR | FIN versioille

    http://www.hondabikes.fi/content/dow...oltokortti.pdf

    Streethawk 1998 -2003 Service manual:sta löytyy seuraavia:
    Jees toi jenkkimanuaali mulla tosiaan on. Sen pohjalta otin sen 2.75 kierrosta ulos. Ja noi toiset tiedot on näköjään aikaisempi omistaja printannu huoltokirjan väliin, mut empä huomannu, että siellä on tuo tyhjäkäyntiruuvien asetus. Jahka posti saa ne #48 tyhjäkäyntisuuttimet tuotua ni koitan tosta 2 kierroksesta lähtee säätämään. Meneekö meidän pyörissä seos rikkaammalle, vai laihemmalle, kun seosruuvia käännetään ulospäin? Eilen vasta luin, että se ei automaattisesti ole se rikkaammalle, kuten olin aiemmin luullut...

    Jostain vois suuttimia odotellessa hommata kierrosluvun tarkasti kertovan mittarin. Biltemassa mainitulla ominaisuudella varustettu yleismittari olis 54 ecua...
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  15. #795
    Tänään tuli Stormilta paketti ja rupesin ihmettelemään noita kaasuttimien "kumikurkkuja". Noiden sisällä näkyy olevan metallirenkaat joiden halkaisija on n.45mm, eli kuristaa hieman ottaen huomioo kaasareiden koon(48mm). Kyseessä ei kuitenkaan ole varsinaiset kuristusmallit(kuvassa vasemmalla):



    vaan tuollaiset:



    Näinköhän nuo kannattas vetää snurralla 48mm kokoon vai onkohan noiden vaikutus ihan olematon? Entiset rikkinäiset kurkut oli avarrettu niin, ettei tuota metallia näkynyt muuta kuin vähän pilkotti tuolta kumin sisästä...

    Sen verran löytyi netistä tietoa, että nuo kurkut on muuttuneet joskus 2001 tms. tuon mallisiksi ja noilla on yritetty ratkaista moottorin stumppaamista kaasua löysätessä... Omalla Veturilla en ole ajanut kuin vajaa 1000km, mutta tuon ajon perusteella en mitään sammahteluja ole havainnut, että ainakaan sen takia niitä ei tarvitsisi tuollasiksi jättää. Toisaalta jos noilla ei ole mihinkään minkäänlaista merkitystä, niin ei jaksas käydä hiomaankaan noita kun tuntuvat sen verran kovaa tavaraa olevan tai sitten mulla on tylsä terä

    edit. Nyt kun noita tarkemmin tutki, niin irtonaiset renkaathan nuo on ja ne saattas nousta tuolta kumissa olevasta urasta voimaa käyttämällä...
    Viimeksi muokannut: Teekki; 22.03.2013 klo 21:32.
  16. #796
    Itse vaihdoin aikoinaan omaan -02 malliseen nuo kurkut, kun alkoi ampumaan putkissa, takapytyn "kurkku" oli repaleina. Vanhan setin löysin hyllystä (taitaa olla tehtaalla asennetut orkkikset) eikä niissäkään tuollaista kuristusta näkynyt, kuten muistaakseni ei niissä stormilta tilatuissakaan. Eikös näillä kuristuksilla tehty se saksanmaan sadanhepan rajoitus?
    Pappis -> Raisu -> S1 -> KLR600 -85 -> GSX-R750 -96 -> XT600E -99 -> VTR1000F -02 -> GeländeStraße -03 -> GeländeStraße Adv. -09
  17. #797
    Lainaa Defiance kirjoitti Katso viesti
    Eikös näillä kuristuksilla tehty se saksanmaan sadanhepan rajoitus?
    tuossa ylemmässä kuvassa on vasemmalla se "kuristuskurkku" ja nämä mun Stormilta saamat eivät ole sellaiset, kuten kuvasta näkyy
  18. #798
    Pistetäänpä tänne pientä päivitystä: Tilasin Yasa -akun kun vanha tyhjenee ajossa mikäli kahvalämppärit on vähänkään isommalla. Akku 75e, mielestäni ei paha.

    Kiinasta tilasin uuden kirkkaan takavalon, sitä ootellessa. Tietkin alkavat jo pikkuhiljaa sulaa
  19. #799
    Lainaa jleino kirjoitti Katso viesti
    Tilasin Yasa -akun kun vanha tyhjenee ajossa mikäli kahvalämppärit on vähänkään isommalla. Akku 75e, mielestäni ei paha.
    Oliko kyseessä Yuasa-merkkinen akku, jos kyllä, mistä sait tohon hintaan? Itelläki saattaa olla akun vaihto edessä...
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  20. #800
    Lainaa Defiance kirjoitti Katso viesti
    Eikös näillä kuristuksilla tehty se saksanmaan sadanhepan rajoitus?
    Itellä on epäsaksalainen -05 ja silti 72kW kurkkukuristukset. En ymmärrä miksi. Saman varaosanumeron kurkkuja löytyy ainakin -02 ja -03 pyöristä ja aina niitten kumppanina kulkee saman varaosanumeron äänenvaimentimet, kuin mitä on kaikissa -05 pyörissä. Niitä -02 ja -03 pyöriä on myös eri varaosanumeron kurkuilla. Oletan, että kyseessä on nuo Teekkin tilaaman tyyppiset kurkut. Niitten kanssa käsikädessä kulkee myös eri varaosanumeron äänenvaimentimet. Asiasta en siis oikeastaan mitään tiedä, mutta epäilen, että kyseessä on jonkun lakipykälän täyttämiseen kohdistuva toimenpide. Esim. tyyliin ei saa päästää kovaa ääntä > kovasti virtausta vastustavat äänenvaimentimet > ongelmia, ellei kurkkuja vähän kurista.
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  21. #801
    kum1ankka







    Lainaa jleino kirjoitti Katso viesti

    Tilasin Yasa -akun kun vanha tyhjenee ajossa mikäli kahvalämppärit on vähänkään isommalla. Akku 75e, mielestäni ei paha.
    Oliko kyseessä Yuasa-merkkinen akku, jos kyllä, mistä sait tohon hintaan? Itelläki saattaa olla akun vaihto edessä...
    Kyseessä tosiaankin on Yuasa-akku. Tilasin sen paikallisesta merkkiliikkeestä. Ovh. taisi olla 79e.
  22. #802
    Lainaa jleino kirjoitti Katso viesti
    Kyseessä tosiaankin on Yuasa-akku. Tilasin sen paikallisesta merkkiliikkeestä. Ovh. taisi olla 79e.
    Mä löydän vaan hintaluokkaa tuplasti tuon verran. Esimerkki: http://www.mc-lifestyle.fi/1002817/Y...TTERY-YYTZ12S/ Mitä mä teen väärin?
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  23. #803
    Mie tilasin aivan valtuutetusta Honda -liikkeestä. Huomenna käyn hakkeen!
  24. #804
    Muutama kuva yhdestä tavasta synkronoida kaasarit:


    Synkroruuviin pääsee yläkauttaa kätevästi käsiksi, kun tankki ei ole tiellä. Synkronoiti-mittari on ihan itse tehty. Tuossa ensimmäisessä kehitysversiossa on tosin ainakin puolet pituutta liikaa. Täytteenä moottoriöljyä.


    Erikoistyökalu ruuvin kääntämiseen.

    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  25. #805
    Hienosti värkkäilty systeemi Kum1ankalla.

    Onko ollut tarvettä säätää venttiileitä? Taitaisi kohta olla niitten säädätys kilsojen puolesta mutta kuinka käytännön kokemus neuvoo tekemään?

    Ei kuulu ääniä eikä mitään ja hyvin toimii. Ensimmäinen oikea ajukin käyty reilu tunti sitten tekemässä, ja vieläkin palelee
  26. #806
    Lainaa jleino kirjoitti Katso viesti
    Onko ollut tarvettä säätää venttiileitä?
    Tarkistin välykset talvella, kaksi välystä ihan alarajalla, kaksi ihan hinasti alle. En säätänyt (koska etummaisen pytyn nokka-akselien irrottaminen on kovasti hankalaa kone kiinni). Päätöksestä olen saanut osin kärkästä kritiikkiä. Saattaa olla, että ne tarttee jossain sopivassa vaiheessa kesken kauden säätää. Huoltohistoria ei oo niin tarkkaan tiedossa, että tietäisin miten paljon niitä on aikaisemmin säädelty. Nyt mittarissa 56 megametriä, ni jos vaan tietäis että tähän on päästy tehdasasetuksilla, ei kaiken järjen mukaan olis mitään ongelmaa ajaa yhtä kautta säätelemäti. Ens talveks yritän saada tallin, jossa vois ottaa koneen irti.

    Joten kertokaas ihmeessä, jos oikeasti tiedätte, kuinka nopeasti mein vetureissa tyypillisesti venttiilivälys pienenee.
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  27. #807
    Lainaa kum1ankka kirjoitti Katso viesti
    Tarkistin välykset talvella, kaksi välystä ihan alarajalla, kaksi ihan hinasti alle. En säätänyt (koska etummaisen pytyn nokka-akselien irrottaminen on kovasti hankalaa kone kiinni). Päätöksestä olen saanut osin kärkästä kritiikkiä. Saattaa olla, että ne tarttee jossain sopivassa vaiheessa kesken kauden säätää. Huoltohistoria ei oo niin tarkkaan tiedossa, että tietäisin miten paljon niitä on aikaisemmin säädelty. Nyt mittarissa 56 megametriä, ni jos vaan tietäis että tähän on päästy tehdasasetuksilla, ei kaiken järjen mukaan olis mitään ongelmaa ajaa yhtä kautta säätelemäti. Ens talveks yritän saada tallin, jossa vois ottaa koneen irti.

    Joten kertokaas ihmeessä, jos oikeasti tiedätte, kuinka nopeasti mein vetureissa tyypillisesti venttiilivälys pienenee.
    Ei ole omakohtaista kokemusta venttiilinvälyksen muuttumisesta, kun olen itse koneen vasta kerran avannut. Oman laitteen huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa. Mitä olen foorumeita lukenut, niin venttiilinvälykset muuttuvat uudessa laitteessa jonkin verran, mutta asettuvat koneen vanhetessa, eli säätötarve vähenee. (Riippuu toki käytöstä).

    Omastani säädin kaikki välykset tänä talvena. Ajettu 51000km mittarin mukaan. Kaikki pakoventtiilit oli täysin oikein sekä edessä, että takana. Takana molemmat imuventtiilit hieman ohjearvoa tiukemmat (mutta rajojen sisällä) -> säädin kohdalleen.
    Edessä toinen imuventtiili oli hieman väljä (mutta spekseissä) -> säädin kohdalleen.

    Luulen, että kun edestä on venttiiliä/venttiilejä joskus säädetty on tahallaan jätetty hieman väljäksi, jotta ei tarvitsisi pitkään aikaan säätää. Ainakin olen ymmärtänyt, että välys muuttuu yleensä tiukemmaksi ajan kuluessa.

    Nokka-akselien irroitus ei kyllä minusta ollut sen vaikeampaa kuin takanakaan , toki edestä pitää ottaa lähes kaikki pois. Eli etukate, polttoainetankki, kaasuttimet, lämpösuoja sehä vasen jäähdytin ja turhia tiellä olevia jäähdytysletkuja. Öljynlauhduttimen kiinnikkeet irti rungosta, jotta sitä voi liikutella pois edestä. Erittäin huolellinen putsaus venttiilikotelon ympäriltä!

    Tässä vaiheessa ei ole mitään ongelmia saada työkaluja mahtumaan tarvittaviin väleihin:


    Kova vaivahan varsinkin kaiken kasaamisessa on, mutta samalla tulee huollettua kaasuttimet ja putsattua semmoisia koloja, joita ei saa mitenkään puhtaaksi ilman purkamista.

    Itse meinaan tarkistaa venttiilit seuraavan kerran huolto-ohjelman mukaan, kun mittari näyttää 72tkm. Siihen saakka saa rauhallisin mielin ajella !
  28. #808
    Onpa hyvää keskustelua saatu tästä venttiilien säätötarpeesta. Vielä tähän laajalti muitten näkemyksiä niin hyvähyvä!

    Omassa Veturissa on nyt 66 000km mittarissa. Edellinen omistaja on pitänyt säntillisesti 48tkm alkaen huoltokirjaa mutta sitä aiempia merkintöjä ei ole, joten voisi olettaa että uudesta pyörästä on säädetty/ tarkistettu kertaalleen ainakin noi välykset mutta tuskin sen enempää?!

    Kyllähän moottorista kuuluu hieman enemmän mekaanisia ääniä kuin esim. rivinelkku cebarista joka käy kuin ompelukone, muttei mielestäni mitään normaalista poikkeavaa.

    Jos tämän kesän ajaisi näin ja ensi talvena löytyisi paikka jossa voisi käyttää moottoria auki sen verran että vaihtaa männänrenkaat kun öljyä jonkin verran hörppii. Samalla tulisi tehtyä kaikki muutkin säädöt ja tarkistukset kun levällään on.

    Vai voiko jotain mennä rikki mikäli olisi niin ettei venat aivan täysin pilkulleen ole säädössä?
  29. #809
    Osaisiko joku neuvoa veturin "mattamustan" maalipinnan hoidossa. Voiko sen vahata normaalilla autovahalla, vai pitääkö olla joku mattapinnalle tarkoitettua vahaa?
    VTR 1000F -04
  30.  
  31. #810
    Lainaa Jare kirjoitti Katso viesti
    Osaisiko joku neuvoa veturin "mattamustan" maalipinnan hoidossa. Voiko sen vahata normaalilla autovahalla, vai pitääkö olla joku mattapinnalle tarkoitettua vahaa?
    Mä vahasin omani ihan bilteman autovahalla noin kaksi viikkoa sitten.

    Aavistus tuli "kiiltoa" lisää, mutta on edelleen matta tai puolikiiltävä.

    Väri puolestaan muuttui todella paljon tummemmaksi, kun näytti alkuun mielestäni liian harmahtavalta.


    Kokeile vaikka jonnekkin piiloon eka, mutta ei se missään nimessä kiiltävän mustaksi muutu jos sitä pelkäät. Ei ainakaan käsin vahaamalla. Tuleepahan vaan liukkaampi pinta niin on helpompi sitten pestä.

    Itse olin muutokseen todella tyytyväinen...
Sivu: 27 / 46:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17252627282937 ... ViimeinenViimeinen