Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Saksan happosateet ovat tehneet aikanaan tehtävänsä ja koneen poskien kromit ovat alkaneet rapista tiehensä.

    Uudet posket ovat poissuljettu vaihtoehto (=$$$), mutta tilalle pitäisi saada uutta kromia, kiilloitettua pintaa tai maalia (?).

    Olisiko kellään tiedossa Etelä-Suomessa paikkaa missä homma hoituisi pohjatöistä alkaen ammattitaidolla ja sopivan suuruisella korvauksella ?

    Entäpä onko omakohtaisia kokemuksia vanhojen kromipintojen kunnostuksista ?
  2. #2
    Viimeisimmässä Kopterissa oli yhden kromaamon mainos... mulla ei ole nyt lehteä mukana mutta koita kaivaa jostain. Käsittääkseni uudelleen kromaaminen tulee reippaasti edullisemmaksi kuin uudet osat, tarkemmin en osaa sanoa kun en ole uskaltanut vielä itsekään tiedustella
  3. #3
    OK, se meni sitten Kopterin ostoksi tänään. Peukut pystyyn että paikallisessa marketissa on vielä irtonumeroita hyllyssä - usein lehti loppuu sieltä muutamassa päivässä !
  4. #4
    Tiedoksi muillekin:

    Salosta löytyy A-Kromi niminen firma, joka tekee kromauksia ja kromin poistoja. Puh: 0400-925 356.

    Käyn itse siellä poistattamassa vanhat kromit palikoista pois ja vetäisen joko maalin päälle tai kiillotan kiiltäväksi (jos tulee nätin näköinen).
  5. #5
    Onko muuten minkä hintaista kromauttaa jotain? Mistä hintaluokista puhutaan?
    "Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."
  6. #6
    Kromauksesta ei edes puhuttu, koska epäili että jälki saattaisi olla kehnohko osien kunnosta johtuen - joten sori, sen hintaa en nyt osaa sanoa.

    Itse krominpoisto (joka on siis tehtävä ennen kromausta) maksaa n. 30 e "isommista osista" ja 10-15 e "pienemmistä osista". Tuossa on siis vähän neuvotteluvaraa että minkä kokoisesta osasta on kyse.

    Kiilloitus maksaa n. 28 e/tunti (kyllä, tuntiveloitus !) ja siihen kuluva aikaa riippuu sitten ihan osan ja pinnan kunnosta.

    Tuosta kun ynnäilin itse niin tulee kyllä halvemmaksi poistattaa vanha kromi ja joko kiilloituttaa (jos alta paljastuu kiilloituskelpoinen pinta) tai maalata pinta. Pahimmillaan hinta lienee siinä 50% uuden osan hinnasta.
  7. #7
    Kiillottaminen ei ole huonompi vaihtoehto ollenkaan. Mä olen työstänyt mm. betsyn aluosia koko tähänastisen seisonta-ajan, ja kyllä alumiiniseoksestakin saa aika hyvännäköistä kun uhraa hieman aikaa, vaivaa ja sormilihaksia

    Tyyli on tämä: ensin 600 sitten 1500 vesihiomapaperia, tämän jälkeen Farecla hiovaa tahnaa ja viimeiseksi AutoGlymin Metalpolishia ja rättilaikkaa. Kyllä kiiltää! On vaan altis naarmuille... onko muuta keinoa suojata naarmuuntumiselta kuin lakka?
  8. #8
    Eipä taida olla ja tuolta ...

    www.intruderalert.com

    (pieni salamainos )

    ... saitilta olen lueskellut että alumiini pitäisi lakata aina hionnan jälkeen, muuten alkaa hapettumaan suht vikkelästi.

    Nuo meikäläisen uudistusta vaativat osat eivät valitettavasti ole alumiinia vaan jotain muuta, mikä selvinnee kunhan saadaan vanha kromi pinnasta pois. Siksi on vähän vielä arvoitus että minkälainen jälki siitä kiilloituksesta syntyy.
  9. #9
    Olen antanut kertoa itselleni, että tuo Metal Polish suojaa hapettumiselta aika hyvin. Vielä en ainakaan haluaisi osia lakata sillä edellinen lakka oli mennyt todella ruman näköiseksi... katsotaan mitä tapahtuu kun neiti pääsee ajoon...
  10.  
  11. #10
    Todella hapettuneissa alu-osissa kevyt lasikuulapuhallus,hionta 1200-1600 vesihiontapaprulla nesteenä ohennettu *moottoriöljy ,sen jälkeen tavallinen vihreä patapata kouraan ja taas handut heilumaan.Autosolilla olen saanut paremmat tuloksen käsin kiillotuksella kuin Fareglalla.Jos pystytään hiomaan koneella on rättilaikka ja alu-osille sopiva hioma-ainetanko ehdoton.
    "Morning has broken , blackbird has spoken"