Hei,
Takaisin moottoripyörien pariin 20 vuoden tauon jälkeen.
Muutama päivä sitten tuli ostettua Kawasaki ER 5 vm.98 matkalukemalla ~23 000.
Onhan nuo ilmat olleet viileät, mutta testiajoja on hiukka tehty
/ ensimmäiset huollotkin itse suoritettu.
Lyhyesti historiaa:
Pyörä on edellisen omistajan toimesta käytetty huolloissa (keväisin).
Pyörä oli edellisen talven ulkona (ensimmäistä kertaa) ja ymmärtääkseni ilman mitään syyshuoltoja.
Kävin katsomassa pyörää 2 kertaa ennen ostoa. Ekalla kertaa ei lähtenyt käyntiin kylmän yön jäljiltä
(oli n. -10, vaikka päivä olikin +5). Tokalla kertaa sama juttu, kuivasin tulpat ja pyörä saatiin käyntiin
ja pääsin testiajolle. Testiajo oli sitten hankalahkoa ruuhkassa kun tyhjäkäynti ei toiminut.
Ostopäätös tuli tehtyä silti ja googlauksen jälkeen tyhjäkäynnin sai säädettyä oikeasta vivusta ja matka kotia päin alkoi.
Itse ongelmaan:
pyörä toimii hyvin kun kierroksia on päälle ~4900. Alle sen pyörä nykii tasakaasulla,
vääntö on kateissa ja ja nopeasti kiihdyttäessä tuntuu jopa tukehtuvan.
Kun kierrokset pääsee n. 4900; tulee suuri tehoero, ihan kuin toinenkin sylinteri lähtisi mukaan.
Tyhjäkäynnillä kone pyörii ihan ok, ei nyt täysin tasaista mutta ei heilu paljoa.
Lyhyet testiajot (10km) suoritettu nyt edellisten päivien aikana kun ollut +5-8 astetta.
Huoltona / tarkistuksena olen jo tehnyt:
- Tulppien vaihto iridium tulppiin, jätin kärkivälin 0.7mm (kärkiväli korjattu 9.4.2016)
- ilmanputsarin vaihdon (alkuperäiseen)
- vanhat bensat otin pois, uudet tilalle (kanisterilla 4 L )
- akku on ladattu ja jälkeisinä päivinä akun jännitteen on ollut ~13.1 V (jännite korjattu 9.4.2016)
Vanhoista tulpista näkyi että vasen oli ok, mutta oikea jäänyt mustaksi (olivat siis kastuneetkin aiemmin).
Vaikka meisselit pysyy käsissä; en jaksaisi turhaan lähteä läpi käymään esim. kaasaria.
Ovat sen verran ahtaasti laiteltuna (nm. hyvä kun bensahanan saa ujutettua väleistä).
Seuraavaksi ajatuksena on
- Päästellä kohokammiosta bensaa, josko siellä roskia/että olisi
- laittaa tankki täyteen (hana varalta -> On asentoon) ja tulin ostaneeksi kokeilun STP puhdistus lisäainetta bensan joukkoon ?
Jos itse vetoa lähtisin laittaa niin menisi kaasarin likaisuudelle / vuodoille / säädöille.
Muutoin voiskos vika olla puolassa / tulpissa / kylmähkössä säässä ?
Selasin foorumia / googlasin tietoa englanniksikin löytämättä tietoa asiaan.
Olisiko ER 5 omistajilta tietoa / hyvää arvausta mikä voi olla vikana ?
Kiittäen
JRe