Ajattelin kirjoitella nopean ohjeen staattorin vaihtamisesta uudemman malliseen RSV:hen. Syynä on lähinnä se, että laturiongelmista on kirjoitettu suomeksi, englanniksi ja saksaksi todella paljon lähinnä vian toteamisen kannalta, mutta itse olisin ennen toimeen ryhtymistä kaivannut lyhyttä step-by-step-ohjetta kyseisen komponentin vaihtamiseen. Siksi tässä lyhyt ohjeistus operaatiosta. Muut saman operaation suorittaneet voivat kommentoida ja täydentää.
Internetin ihmeellisessä maailmassa suurin osa porukasta suositteli joko uudelleen käämitettyä OEM-staattoria tai Rick's Motorsportin valmistamaa tarvikeosaa. Itse vaihdoin Rick's Motorsportin osan.
Tarvittava aika: 2-3h
Työkalut:
- 1/4" räikkä jatkovarrella
- Räikkään: 8mm, 10mm ja 12mm hylsyt sekä 5mm kuusiokolo
- Pihdit leikkaavalla pääll
Vaiheet lyhyesti:
1. Katteet pois
2. Tiputa öljyt pois moottorista öljysäiliön alta ja öljysuodattimen vieressä löytyvistä propuista.
3. Irrota öljysäiliön kiinnitysmutterit ja paksun alaletkun liitin lohkosta (10mm mutterit / 5mm kuusiokoloruuvit)
4. Irrota magneeton kopan päällä oleva anturi(mikä lie) M6/10mm pultti
5. Irroita kaikki 5mm kuusiokoloruuvit, jolla lohkon kylkikotelo on kiinni. Hankalin ruuvi on pyörän kulkusuunnassa etummainen ruuvi, mutta myös sen saa irti irroittamatta öljysäiliötä. Niveljatko räikkään auttaa asiassa.
6. Vedä koppa pois roottorin päältä varovasti ja katkaise staattorilta lähetävät 3 keltaista johtoa mahdollisimman läheltä irroittamaasi koteloa.
7. Vaihda kotelon sisällä 3:lla kuusiokoloruuvilla kiinni oleva staattori uuteen ja muista kiinnittää johto kotelon sisällä olevalla klipsulla(8mm/M5 ruuvi) Itse jouduin hieman väkivalloin repimään uuden staattorin mukana tullutta kumitiivistettä johtojen päällä hiukan, että sain johdon riittämään kotelon sisällä.
8. kotelo takaisin paikalleen uuden tiivisteen kanssa, mikäli vanha on huonossa kunnossa. Omassani tiiviste oli kuin uusi, enkä vaihtanut sitä. En ole havainnut mitään öljyvuotoa. Magneetto imaisee kotelon päälleen aika voimalla, ja ainakin teoriassa se voi kolahtaessaan halkaista alumiinisen kotelon, joten ole varovainen.
9. Tuo pyörän oikealta puolella edessä olevalta jännitteensäätimeltä hiukan lisää johtoa toiselle puolelle, että voit tehdä liitoksen vanhojen keltaisten johtojen ja uuden staattorin johtojen välillä. Itse tein liitoksen kolvaamalla, mutta ilmeisesti olisi parempi käyttää laadukasta liitintä.
10. Öljysäiliö kasaa, ruuvit kiinni ja öljyt koneeseen.
11. Starttaus ja jännitteen mittaus.
Uusi ja vanha staattori rinnakkain:
http://www.framery.fi/images/stories/staattori.jpg