(pecha @ Helmi. 04 2010,15:13) kirjoitti
Renkaiden / rengaspaineiden tarkastus on kyllä kiistatta eräs huoltokohde.
Mutta se on myöskin kiistatta sellainen kohde, josta pyörän käyttäjän tulee itse osata huolehtia, muussa tapauksessa kannattaisi ehkä mennä esimerkiksi bussilla, ettei vaan satu mitään. Ja määräaikaishuoltoväli on ilman muuta aivan liian pitkä etäisyys rengaspaineiden tarkistamiseen.
Ja täytyy sanoa, että minustakin vain +0.5 kg rengaspaineen lisääminen kuulostaa hiukan tarkoitushakuiselta hommalta. Se ei juuri näy päällepäin, eikä välttämättä edes pahemmin tunnu koeajossa, vaikka ammattilaisia ovatkin. Tuskin niillä koeajoilla mitään pidon rajoja haeskellaan.
Ne rengaspaineet eivät tosiaankaan lisäänny itsekseen. Ja lisäksi 0.5 kg on vielä muutenkin sen verran pieni ero, että joku voi jopa ihan tarkoituksella käyttää vaikkapa takana tuon verran enemmän painetta (säästääkseen rengasta kulumiselta, ja/tai suojellakseen vannetta iskuilta kuoppaisella tiellä, jos esimerkiksi ajelee sellaisia teitä erittäin raskaalla kuormalla). Olen mm. itse tehnyt näin monet kerrat, ja sen ainoa haittapuoli on renkaan käyminen liian kovaksi, mikä heikentää pitoa. 0.5 kg tosin vielä aika vähän.
Olisivat vieneet sinne huoltoon vaikka puolityhjällä renkaalla, niin ei olisi pätkääkään epäselvää, olisiko "pitänyt" huomata.
Tuo vain 0.5kg (ja nimenomaan liikaa) painetta on kyllä melkolailla juuri siinä rajalla, olisiko, ja siksi se on mielestäni kehno ´tehty vika´. Kyseessä siis vain oma mielipiteeni, ei sen enempää.