Nyt olen muutaman kerran ajanut molemmilla pyörillä saman pätkän (Ruotsin puolella radalla..) peräkkäin. Ne ovat aivan erilaisia. En tiedä kumpi olisi osaavissa käsissä radalla nopeampi. Alla olevat ovat täysin omia mielipiteitä ja vetomies voisi olla aivan toista mieltä.
1098R:
+Kevyemmän oloinen
+helpompi ajaa
+vetää jo alhaalta mahtavasti
+ei kuoppaa tehokäyrässä
+mukavampi alusta
+nätimpi
+luistonesto. Oli helppo testata, että se toimii kun oli hiekkaa asfaltilla.
- kierrokset loppuu aikaisemmin. Välitykset on tosin pitkät, mutta silti tehoalue on kapea ylhäällä.
- kytkin kulmikkaampi
- keulii liian herkästi kovassakin vauhdissa. Kiihdytin nelosella alhaalta asti ja kun keula lähti nousuun mittarissa oli 198. Pienemmillä vaihteilla mahdoton pitää keula maassa.
Desmosedici:
+kyrväkkäämmän näköinen
+äänimaailma
+tunnelma
+vakaampi
+sitä parempi mitä lujempaa ajaa
+silti uskomattoman tarkka ja herkkä
+parempi etupää. Ei painu niin paljon, mutta ei silti kova. Jarru varmaan sen takia helpompi
+avarampi ajoasento
+suojaavampi kate
+laadukkaamman oloinen
+ei tärise
+tuntuu tykimmältä
-liian kovat äänet kadulle
-tangon asento/kulmat ei oikein sovi mulle
-kuoppa tehoalueessa noin 5000 kohdalla. Ei ongelma jos ajaa lujempaa, mutta katuajossa häiritsee
-takarengas nousee kovassa jarrutuksessa. Ehkä se on hyväksikin...
Yhteenvetona voisin sanoa, että 1098R on täydellinen pyörä ja muistuttaa muitakin Ducateja joilla olen ajanut. Ehkäpä muutaman vuoden päästä muutkin kyykyt on tuolla tasolla. Desmosedici on vielä parempi äärimmäinen peli, jota ei ole tehty joka päivä ajettavaksi. Samoja kicksejä en ole saanut mistään muusta pyörästä. Molemmat ovat järjettömän kalliita Suomessa, mutta yhtä hyviä ei saa halvemmalla. Tuunaamalla ei saa samanlaista millään. Edelleen olen sitä mieltä, että Desmosedici ei ole semmoiseksi kallis. Silti varmaan 1098R:ssä on parempi hinta/laatusuhde.
edit. Unohdin luistoneston kun en ole sitä tarvinnut