Lainaa:
(The Legend @ Syys. 26 2008,22:11) kirjoitti
Lainaa:
(rammus @ Syys. 26 2008,21:15) kirjoitti
Pomppiva muovi potta lienee kuitenkin se paskin vaihtoehto. Kypärän on tarkoituskin osuessaan hajota. Se kun syö iskuvoimaa. Muovin ongelmana lienee sen rakenne joka saa sen pomppimaan. Lyöt siis pääsi esteeseen ja kuitu jää siihen kun muovi pongahtaa takaisin.
Löytyykö jostain testejä tämän väitteen tueksi? *Aiemmin olen nimittäin lukenut, että sen kovan ulkokuoren tehtävä on estää kovien esineiden tunkeutuminen, mutta eihän se voi sitten sitä tehdä, jos kuori hajoaa jopa ennen muovia!?! Vai, johtuisiko pomppiminen sitten asfaltin ja polykarbonaatin välisestä kitkasta, sulamisesta, tms. joka on sitten tulkittu syyn osalta väärin?
Mun mielestäni merkkipottakauppiaiden argumentit olisivat paljon paremmalla pohjalla, jos eristeinä käytettäisiin styroksin sijasta, joko ballistisia materiaaleja, tai samaan ajatukseen perustuvia geelejä, joita löytyy nykyään niin lenkkitossuista kuin myös jääkiekkokypäristä. Nyt nämä ovat ennemminkin pirun kalliita pakkauslaatikoita, joiden antama suoja on jopa aiemmin mainitsemaani Jofan 80 jäkispottaa huonompi.
Kyllä se kuori hajoaa kummassakin (ehkei muovissa), mutta toinen ei ponnista takaisin. Mitään tutkimuksia en ole lukenut vuosiin, mutta olen kyllä viskellyt nuorempana ja myöskin hieman vanhempana, muovi pottaa katuun ja sieltä se kimpoaa takaisin kuin kumipallo. Hajoaa tai ei. Samaa kun kokeilee kuitukypärällä käy aivan eri tavalla. Se iskeytyy maahan ja toki kimpoaa (jos kimpoaa), mutta aivan eri tavalla kuin muovi kypärä.
Oli se muovi tai kuitu ei se mahdottomiin pysty.
Joten paras suoja saavutetaan omalla pelisilmällä tai miksi sitä kukakin sanoo.
Jostain muistan myös lukeneeni muovikypärien vaarallisuudesta nimenomaan niiden kiimmoisuuden takia versus kuitu kypärä.
Toki varmasti sen tehtävä on estää kovien esineiden tunkeutuminen, mutta myös se ettei pää seisahda paikoilleen liian nopeasti, mutta myös niin ettei se pää kimpoa takaisin päin kohteesta, silloin kun vaara on myös olemassa vielä lisäksi, käsittääkseni kypärän olisi suoraan esteeseen iskeytyessään tarkoitus jäädä paikalleen, näin estettäisiin nimenomaan niskan seudun vammoja.
Muovi kypärä halkeaa (jos halkeaa) katuun heitettäessä, kuitukypärä taas halkeilee (jos halkeilee(usein halkeilee)) heitettäessä. Näin omien testitulosten varjossa.
Kummastakin menee jalkajousi läpi että napsahtaa tekee pienen kivan reijän. kaksikakkonen taas halkaisee muovikypärää ja kuitukypärä enneminkin halkeilee.
Tokihan näihin ei ole käytetty edes kymmeniä pottia, sen mikä on omista käytetyistä viitsinyt hajottaa päivän piristykseksi ja kokeilun halun vuoksi.
Yhtään hajotettavaa muovipottaa ei juuri nyt ole, mutta kuitukypäriä olisi parikin jotka voin luovuttaa kotikutoisiin testeihin *
http://www.moottoripyora.org/iB_html...icons/wink.gif
Minä poika se vaan "luotan" kalliisiin ja kehuttuihin kypäriin. Sinänsä en etsi testi voittajia.
Pikalukko on aina silloin tällöin löytynyt avonaisena tuttujen päästä. tupla d taas ei aukea. Ja on aivan yhtä nopea käyttää kun sen oppii. Muistelen myös, että jossain oikein testissä on kehuttu tupla d:tä turvallisemmaksi, en nyt muista missä ja miksi.
Minä se vaan ostan silti tupla D:n koska se minusta tuntuu turvallisemmalta.
Muistaakseni jossain viime vuoden bikessä testattiin muovia kuituun. Liekkö biken sivuilta löytyisi.