Moi
En halua liekittää tai lietsoa. Halusin kuitenkin avata oman ketjun tuossa "öljynkulutus-keskustelussa" esille nousseista asioista, kuullakseni muidenkin mielipiteitä. Mielestäni merkkifoorumi ei ole mikään synonyymi hymistely- tai ylistys-sellaiselle. Siksipä meidän pitäisi pystyä pohtimaan asioita avoimesti ja kriittisesti.
Eli - Monesti olen miettinyt miksi Günther on halunnut tehdä asiat niin omalla tavallaan? Toki nuo Bemarismit oppii. Joko sietämään, niiden kanssa elämään, joskus jopa tykkäämään. Asiat eivät välttämättä ole isoja mutta muista pyörämerkeistä siirtyville harmittavia. Eli miksi ihmeessä pyörän pitää olla niin erilainen, että sitä pitää opetella kuukausia, vuosia?
Esimerkiksi tuo vilkku. Jokainen Bemarikuski oppii tuon viikossa parissa. Mutta miksi ihmeessä tehdä asia noin? Jos meillä on yleismaailmallinen "standardi", jossa melkein kaikkien muiden mopojen vilkkua käytetään yhdellä, vasemman käden peukalolla operoitavalla katkaisijalla, on minun kyllä pirun vaikea keksiä järkevää tai oikeaa syytä tehdä se noin kun BMW on tehnyt. No kysymys kuuluu, että mitä tuo sitten aiheuttaa tai haittaa? No ainakin sen, että jokainen uusi tai satunnainen kuski (esimerkiksi moista koeajava tai lainaava) on ainakin pieni turvariski räpeltäessään vilkkujen kanssa - ja kaikki aivan turhaan. Eli jos heittäydyn provokatiiviseksi, sanoisin, että tuo on vain ylimääräinen riski.
Muistan kun aikoinaan koeajoin ensimmäisen K75:n. Ensimmäisessä risteyksessä meinasin osaamattomuuttani siirtää mopon ojaan kun etsin risteyksen jälkeen vilkun kuittia kaasun alta ja "käänsin nupit kaakkoon".
Oikeasti en ymmärrä myöskään, miksi minun tarvitsee opetella sietämään - saati kehumaan - kolisevaa ja paukkuvaa vaihteistoa. Olen, kuten varmaan kaikki BMW-kuskit, tuota oppinut käyttämään, niin *että se käyttäytyy melkein kuin normaalipyörässä - silti ei tuo nautintoa tai iloa tuo.
Sitten on tämä öljyn kulutus, josta keskustelu jo käytiinkin. Kun opiskelee mittaamaan öljyn "oikein" niin tuon kanssa pääsee sinuiksi. Sen jälkeen joutuu vain (mahdollisesti) sietämään sitä, että öljyä pitää lisäillä.
No tuo vaihteisto ja öljynkulutus nyt tietty vaan tulevat tavasta tehdä/tekniikasta, mutta ymmärrän pirun hyvin niitä jotka eivät noista "ominaisuuksista" pidä tai niitä ihmettelevät.
Eli kritisoidaanpa nyt oikein "luvan kanssa" Puimureita. Mitä ominaisuuksia et ymmärrä tai vierastat - saati olet kuullut muiden hylkivän.
Ja vielä. Jottei tartte kuunnella kehoituksia siirtyä muille foorumeille: Minä olen BMW:llä ajellut viimeiset 9 vuotta ja tulen ajelemaan näillä näppäimillä vielä seuraavatkin. Kritiikkiä pitää kuitenkin uskaltaa ja voida esittää.