Lainaa:
(r12gs @ Loka. 01 2007,18:47) kirjoitti
Lainaa:
(C-A-D @ Syys. 30 2007,18:43) kirjoitti
Lainaa:
(kjhh @ Syys. 30 2007,17:16) kirjoitti
1200 GS talven kiinni bemarin ylläpitolaturissa - seurauksena keväällä täysin eloton akku. *Jommalta kummalta oli järki loppunut, laturilta tai kuskilta.
Todennäköinen syy on se, että olet ladannut lisävarustetöpselin kautta (?), jonka softa on sulkenut ohjelmoidun kymmenen minuutin kuluttua virtojen sammuttamisesta.
Ainakaan CTEK ei osaa avata sulkeutunutta töpseliä. Netistä olen lukenut muutamankin tapauksen, jossa edes Bemarin laturi ei tuota ole pystynyt avaamaan.
Eli CANniväyläisessä kannattaa se ylläpitolaturi kytkeä suoraan akkuun.
Mikä on lisävarustetöpseli ? Minulla on gessussa vain yksi töpseli. Ei kai nyt vaan ole tosissaan niin, että bemarin omaa ylläpitolaturia ei voi kytkeä tuohon "pistorasiaan" ? Yhden akun sipattua päädyin tuohon ylläpitolaturiin juuri sen vuoksi, että lähtö ei viivästy ainakaan tyhjän akun vuoksi. Vai ymmärsinkö tuon lisävarustepistorasian jotenkin väärin...?
Just noin. Itse varmistin mittarilla, että CTEK ei osannut avata R12ST:n lisävarustetöpseliä, joka sulkeutui ~5minuuttia virtojen sammutuksen jälkeen. Oli ohjauslukossa tai ei. Bemarin laturi tuon kuulemma osaa avata, mutta jenkkisaitilla ainakin pari veijaria valitti, ettei heillä toiminut. Monilla on ollut ongelmia varsinkin GS:n lisävarustetöpselien aukeamisen ja sulkeutumisen kanssa. Ongelmia on poistettu softapäivityksillä. Joskus liian kevyt virtakuorma on aiheuttanut töpselin sulkeutumisen jopa kesken ajon.
Akun täydellinen kuoleminen, vaikka on ylläpitolaturissa, kyllä kertoo karun totuuden. "Galvaaninen yhteys laturin ja akun välillä on katkennut, eikä ole enää auennut." Kun se akku siinä Gessulissa on kai näkösällä, niin ei kummoista varmuuden maksimointia ole kiinnittää laturia suoraan akkuun sen sijaan, että miettii josko se patteri siellä on kuolemassa huolimatta kalliista latureista.