Minua alkaa vähän niin tekemään. Tämä on varmaan jo toinen jatkoaika harrastuksen parissa joka alkoi 2007 ( mikä on varmaan mp porukoissa vielä junior level)
Kävin mp näyttelyissä ja vähän jäi semmoinen fiilis, että ei enää oikein innosta. Näyttely oli täytetty mopo jonne- ja sähköpyöräosastoilla, varustekaupassa ei oikein ollut mitään mielenkiintoista, uutuusmoottoripyöriä oli vähänlaisesti. Noh, ei nuo messut sinällään ole ongelma. Jotenkin vain ei ole enää sitä innostusta keväällä ja jotenkin tuntuu, että kun nykyaktiivisukupolvi lopettaa eli 60+ ei meitä loppuja jää ylläpitämään huoltoja, rengasliikkeitä, varustevalmistajia tai mitään muutakaan. Jääpi mustapekka kouraan.
Ensimmäisen kerran, kun alkoi nappikopin kierto kyllästyttämään, ostin matkapyörän.. Hommaan tuli ihan eri kulma ja innostus. Keskieurooppa ja Norja alkoi kiinnostaa eritavalla. Seuraavaa kyllästymistä siirsin ostamalla sorayöräkykenevän pyörän mutta siis myös matkailuun kysenevän eli matkaenduron. Reviiri laajeni jonkin verran. Nämä nykypyörät on liian painavia ja kalliita tuonne huonokuntoisille teille. Toisaalta aivot vastustaa noita 400cc pyöriä, jotka maksaa enemmän kun ennen tonniset. Maksat vähemmästä enemmän ja se turhanpäiväinen elektroniikka…
Nyt on alkanut hieman tuntumaan, että tämä vähän ylikallis ja ylitekninen ajokampe vanhenee käsiin ja kohta joutuu kaiken tekemään itse, kun huoltofirmat katoaa ympäriltä. Joo, tekee itse kun ostaa ensin kaiken maailman diagnostiikkalaitteita ja renkaanvaihtoon vehkeet, vaan kuka vaihtaa kardaanit ja vähän vaativimmat jutut.. aikaa kun ei olisi kun ajamiseen.
En ihmettele yhtään sähköpyöriin siirtyjiä, halpaa, ei vakuutuksia. Itse voi huoltaa, näkee luontoa ja haistaa kukkaset kuten silloin joskus motoristin uran alussa.
Euroopassa myydään pyöriä ennätystahtiin, mutta suomessa taistellaan harrastuksen elossa pysymyksestä, miksi se on näin?