http://img195.imageshack.us/img195/4563/18567029.jpg
Pysähdyn edessä oleviin punaisiin liikennevaloihin ja jään odottelemaan niiden vaihtumista. Olen juuri hakenut porakoneen jotta voisin vaihtaa pyörääni uuden LED-jarruvalon. Yhtäkkiä tunnen että liikun eteenpäin, vaikka jarru ja kytkin ovat pohjassa. V-Maxilla on joko oma tahto, tai sitten joku työntää minua autollaan. Jälkimmäinen vaihtoehto voittaa. Katumaasturilla liikkeellä oleva keski-ikäinen naiskuski oli katsellut parkkipaikkaa tien läheisyydestä, eikä ilmeisesti huomannut että ryömittää autoaan edelleen eteenpäin. V-Max lentää kyljelleen, itse pysyin pystyssä. Pakoputkeen lommo ja naarmuja, jalkajarrutappi taipui ja löi moottorin kytkinkopan puhki pyörän kaatuessa sen päälle ja öljyt vuosivat asfaltille. Ei tietoa kytkinlevyjen tai niiden kiinnitysvarren kunnosta. Jarruvalo löystyi liitoksistaan ja rekisterikilpi murtui.
Soitin virkavallan paikalle ja rauhoittelin toista osapuolta. Heitä odotellessa ryhmä rakennusmiehiä tuli jeesaamaan pyörän nostamisen kanssa. Autot kyllä mahtuivat ajamaan sen ohitse muutenkin, mutta jotta joku muukin ei karauttaisi pyörään. Ohitse ajava armeijan rekan kuski kysyi onko kaikki kunnossa.
Poliisipartio saapuu paikalle ja miltei ensimmäisenä meitsi puhallutetaan, mutta peräänajajaa ei (?) Vaihdellaan henkilötietoja ja sovitaan kuinka hommassa menetellään. Kaikki menee luonnollisesti toisen osapuolen piikkiin, itse kun olin pysähtyneenä punaisissa valoissa. Pyöriä on kuulemma vaikea havaita: Olinhan sentään metrin päässä suoraan edessä, kypäräni autojen kattojen yläpuolella korkeustasossa, V4 käynnissä kovaäänisesti päristen. Poliisi soittaa paikalle hinausauton ja toinen osapuoli poistuu paikalta kokoukseen johon oli matkalla.
Jutustelemme parikymmentä minuuttia pyöristä, virkamies kun on itsekin motoristi. Ihmettelemme, miksei hinausauto saavu. Poliisi soittaa uudelleen; hätäkeskuksen työntekijä oli unohtanut soittaa hinausauton. Odottelemme jälleen, ja yhtäkkiä yliopiston pihalta tepastelee paikalle nuorimies:
-Siisti pyörä.
-Kiitos.
-Mua on aina mietityttäny että miks tossa teidän partioauton tunnuksessa on ensimmäisenä X?
Poliisi selittää partioauton X -kirjaimen taustoja toteaa jälkeenpäin että ihmisiä kiinnostavat monenlaiset asiat, hymyssä suin. Seuraavaksi sokea nainen valkoisen kepin kanssa meinaa kävellä partioauton kylkeen. Poliisi ohjastaa naisen tien ylitse turvallisesti.
Parikymmentä minuuttia kuluu ja hinausauto saapuu paikalle ja Mr. Max lähtee kohti huoltoa. Varmaan ohiajavat katselivat että siinä on taas joku nuori rämäpää ajellut ylinopeutta tai kaahannut seinään kun seisoskelin konstaapelien kanssa tien vieressä pyörän kanssa. Eikun kypärä ja hanskat kourassa kävellen kotiin, juurihan sainkin pyörän pari päivää sitten huollosta pois ja kelit ovat tulossa hyviksi.
Vitutuskäyrästä saattaapi loppua kohta pykälät kesken. Tämmöinen peräänajo ehkä turhinta mahdollisinta sorttia, pysähdyksissä liikennevaloissa, ja matkaa kotipihaan oli 500 metriä.
http://www.youtube.com/watch?v=VPwqil82hRQ
Eli ollaanhan varovaisia kevätliikenteessä. Jopa kun olette paikoillanne. *http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/kaboom.gif