.ORGin radalla tapahtuvan ajoharjoittelun "säännöt" on jo julkaistu foorumilla monine täsmennyksineen ja ajajakokouksissa ne käydään aina läpi. Kuitenkin ajatellen 28.07. tapahtuvaa, varsinkin ensikertalaisille sunnattua, ajoharjoittelua ajattelin vähän alustaa aiheesta noin yleisfilosofisella tasolla...
1. Ajoharjoittelun tarkoituksesta
Ajoharjoittelu suljetulla moottoriradalla ei ole varsinaisesti rata-ajon opettelua, vaan itse moottoripyörällä ajamisen harjoittelua. Sulkemalla pois "häiritsevät" tekijät.. vastaantuleva liikenne, jalankulkijat jne... itse kukin voi keskittyä moottoripyörän ohjaamisen ja ajamisen dynamiikkaan...vastaohjaus, jarrutus, kaarreajo, vaihtaminen, kiihdytys...tavoitteena on tehdä itse ajamisesta ja ohjaamisesta lähes vaistonvaraista toimintaa,jotta liikenteessä suurin osa huomiosta voidaan keskittää muun liikenteen ja ajoradan seuraamiseen ja tulevan tilanteen ennakointiin.
2. Rata-ajosta
Kts. foorumilla aiemmin julkaistut säännöt !
Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...
Ennen itse ajosuoritusta varmistaudu siitä, että olet juonut riittävästi nestettä ja pue ajovarusteet kunnolla päällesi. Ajosessioiden välissä tarkista aina niin pyöräsi kuin varusteesikin.
3. Itse ajamisesta
Istu pyörän päällä rennosti äläkä jännitä lihaksiasi...otteiden on oltava pehmeitä ja harkittuja ... muista hengittää tasaisesti ja rauhallisesti.
Muista ensimmäisen/-sten kierroksen merkitys...rataan tutustuminen ja pyörän, renkaiden ja kuskin lämmitys.. sama pätee viimeiseen kierrokseen käänteisesti...
Moottoripyörälle on annettava mahdollisuus suoritua karreajosta...kun tulet kaarteeseen jarrutat ja vaihdat samalla pienempään vaihteeseen...mene sisään jarruttaen, niin että näet jo koko kaarteen...älä käänny liian aikaisin ... valitse sellainen vaihde, millä voit ajaa läpi koko kaarteen...älä vedä kytkintä kesken kaarretta vaan pidä veto päällä...keula painuu alas ja pito rataan paranee samalla keulakulma jyrkkenee mahdollistaen helpomman kääntymisen.... kun alat kääntymään löysää jarrutusta...tällöin keula hieman nousee, mutta kaarrevoimat tasapainottavat tilanteen...kallista itseäsi pyörän mukana tai enemmän kuin pyörääsi, jotta renkaissa riittäisi pitopintaa...vaikka olet mennyt "pitkään" sisälle kaarteeseen suorita itse kääntyminen ennen radan leikkauskohtaa ...aloita tasainen kiihdytys jo kaarteessa, kun itse kääntyminen on suoritettu ja vaihda suuremmalle vaihteelle kun pyörä on suorassa kaarteen jälkeen...kiihdytyksessä keula nousee ja ohjauskulma loivenee aiheuttaen suuremman suuntavakavuuden, jota tarvitaan kiihdytsvaiheessa ja suoralla.
Mikäli ensin jarrutat, sitten vaihdat, sitten kaarrat ja lopuksi kiihdytät tehden ao. toiminnot erillisinä suorituksina, niin pyöräsi keula "pumppaa" ylös-alas ja koko ajamisen dynamiikka on mennyttä... ja samalla pyöräsi hallittavuus heikentynyt...
Vastaohjaus on nopein ja varmin tapa hallita moottoripyörää ... harjoittele sitä.
Opettele vaihtamaan pienempään pykälään samalla kun jarrutat käyttäen kämmenpohjaasi välikaasuun samalla kun sormillasi jarrutat...
Suuntaa katseesi mahdollisimman pitkälle ja sinne minne haluat mennä ... älä katso eturengastasi tai edellä ajavan pyörän takarengasta ja pidä kaarreajossa pääsi suorassa, vaikka "roikkuisitkin"...
Mieti omat ajolinjasi ja säädä/kehitä niitä kierrosten kuluessa ... älä pyri mihinkään kierrosennätyksiin, vaan hio ajotekniikkaasi tutustuen pyöräsi ominaisuuksiin ja rataan... mieti ajotauoilla mikä meni vikaan ja yritä uudelleen ...