Koeajofiiliksiä CB1000R Hondasta
Oikein sopiva aloittelijallekin :peukutpystyyn:
Printable View
Koeajofiiliksiä CB1000R Hondasta
Oikein sopiva aloittelijallekin :peukutpystyyn:
Tuosta aloittelijallekin hyvin sopiva, erittäin siistin näköinen naku erikoisella värityksellä. Takuulla ei toista samanlaista tule vastaan.
http://www.nettimoto.com/bmw/f/1971661
Täällä yksi aloittelija ilmoittautuu joukkoon mukaan. Minua on jo jonkin aikaa vaivannut mopon rakentelukuume, joka lopulta johti siihen, että vaimon painostuksesta ajoin kortin viime keväänä. Mennyt kesä humpsahti ja ajot jäi koulun 600:sen Duken kanssa pyörittyihin pariin hassuun tuntiin. Noo.. Alas akkavalta huusi mies tossun alta! Niin siinä vaan kävi, että tämän hetkinen asumistilanne ei suosi rakentelua ja tuo eukko haluaisi päästä mopon ritsille hurvittelemaan. Eli tämän kesän konsepti olisi pitkästyttää vaimo pyörän selässä, ja eukon kyllästyttyä saan sitten sen cafe racerin. Suunnitelma olisi tehdä erilaisia päivä ja yhden/kahden yön viikonloppureissuja hieman pienempiä sivuteitä mutkitellen, n. 200-300km ajoa/päivä. Vaatimuksena olisi, että pöyrään saisi riittävästi kuljetuskapasiteettia, esim. sivulaukut. Tankillisella pääsisi riittävän pitkälle, eikä pyörä ihan hirveitä saisi maksaakaan, myös edulliset vakuutukset. Niin, ja itse olisi tarkoitus pyörää huoltaa kerrostalo-olosuhteissa. Hiukan esivalintaa olen tehnyt; vaihtoehtoina mielessä on ollut Aprilia Pegaso Strada tai Moto Guzzi Breva 750. Molemmat aika samaa hintaluokkaa, istuu mutkateille ja täyttää kai kohtuullisesti edellämainitut kriteerit. Aprilia modernimman yleisilmeensä puolesta miellyttää ehkä hiukan enemmän, mutta moottorin ominaisuudet ja polttoainetaloudellisuus ovat ymmärtääkseni Guzzia heikompia. Sitten jokerikorttina vetäisin esiin Honda nc700s:n. Selvästi kalliimpi, mutta luultavasti helpompi myydä eteenpäin kuin nuo toiset vaihtoehdot. Tällä hetkellä katsomani nettimoton tarjokkaat ovat olleet turhan kaukana omakohtaista koeajoa ajatellen, mutta kuuntelisin mielellään suosituksia ja kokemuksia. Eräänlaista virtuaalikoeajoa siis.
Bonuksena Hondassa on että sitä konetta ei tarvi joka toinen kesä purkaa ja koota, varsinkaan niissä kerrostalo-olosuhteissa. Jos 2 päällä meinaatte matkustaa niin kannattaa vilkuilla myös noita tonnisia tai yli. Suzuki bandit tai honda xx tai kawa zetori yms sport tourerit on selkeästi mukavampia sekä tiloiltaan että koneeltaan matka-ajossa. Toki kaupunkipyörityksessä vähän sitten ovat kankeampia.
Sent from my iPad using Tapatalk
Kun noita marginaalipyöriä (ORG:ssa kuultu nimike :)) mietit niin miten olisi Yamaha BT1100? Samassa hintaluokassa ylläolevien kanssa ja kardaanivetoinen laite.
Pomminvarma tekniikka ja helppo huoltaa. Tosin hieman painavampi mutta tehoa ja vääntöäkin on enemmän, varsinkin kun pienellä virillä saa +10hp/15nm lisää.
Pärjää myös mainettaan paremmin mutkissa. Paini alkujaan vertailuissa Ducati Monsterin ja Triumph Speed Triplen kanssa vaikka ei minusta kuulu edes samaan ryhmään.
Itsellä ollut kyseinen peli ensipyörästä asti ja mittariin on tullut yli 30tkm ilman ongelmia.
Parasta ovat V2 saundit, hyvä istuma-asento sekä hieno ulkonäkö. Muut olkoon erimieltä :orgmp2: :grin:
Liite 10103
Isoa pyörää ovat kaikki pyöräilyä harrastavat tuttavatkin tähän mennessä suositelleen. En vaan ole uskoakseen, mielessä kaivertaa pelko, että iso pyörä on sitten sellainen kiskoilla painava juna. Mielenkiinto on kuitenkin taivutella pyörällä pienempiä teitä ja pienempiä nopeuksia. Lueskelin tuossa hiljattain Bike lehteä. Suzukin uusi SV sai hehkutusta ajo-ominaisuuksiensa puolesta. Ehkäpä käyn hakemassa liikkeestä sellaisen koeajolle, niin saa sitten vertailupohjaa siitä, kuinka pyörät kulkee.
Koeaja mahdollisimman monta erilaista. 2 päällä ja ilman jos mahdollista. Mutta loppupeleissä se oikea löytyy enemmän tai vähemmän tunteella.
Ja ehkä noita "marginaalipyöriä" kannattaa miettiä, yleisemmät mallit on aika paljon helpompi laittaa kiertoon jos haluaakin toisenlaisen.
Janne
Näinhän se menee, ja jos haluaa pitkäkeulaisen chopperin niin sellainenhan se sitten pitää hommata. Oli se sitten käytännöllinen tai ei.
Janne
Laitoin sinulle YV:tä JennyMaria :bye:
Tämä sopii aloittelijoille: http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx/2007149 :orgmp:
Suzuki GSX 650F.
Vastikään kortin saaneena ja samanmittaisena immeisenä voin mainita että kannattaa käydä istumassa ne pyörät ennen minkäänlaisen mieltymyksen kehittämistä. Omalla kokemuksella kaikki ER-6n:t olivat liian korkeita, niin myös kaikki yli 600 CBR:ät. Toki voi olla myös modattuja versioita, mutta ainoat jossa itselleni riittivät pituus olivat FZ6, FZ8 ja GSX-R:t. (istuminen loppui siihen kun rakastuin gikseriin ;) Tokin tästä riippunee se että haluatko miten paljon ylettyä maahan, välillä näkee 2 kantapäätä maassa ja välillä toisen jalan varpaita.
Kuten moni aikaisemmin maininnut tämän, pyörän tehoja ei kannata pelätä. Itse ostin ensipyöräksi 600 GSX-R:n. Ainoastaan tulee pelätä sitä omantilanhallintaa liikenteessä. Se hallinta on siellä kaasukahvan ja penkin välissä, ei siellä moottorissa.
Ja sittenkun on se pärräkortti taskussa niin kannattaa käydä koeajamassa erilaisia pyöriä, niin tietää että mikä on se oma juttu. Pärräkoulun jälkeen kun ajelee eri pyörillä niin kuva laajenee aika mittavasti tästä harrastuksesta :)
t. Viikko sitten kortin saanut ;)
Tollanen 600cc sportti on arkiajossa todella kesy, sopii mainiosti ensipyöräksi. +10.000rpm 600cc sportti alkaa vasta kiihtymään, ja siinä vaiheessa nopeudetkin alkaa nousemaan reippaasti yli sallitun. En ymmärrä miksi ensipyörä pitäisi olla jokin "mopo", kun kaasukahvasta sitä kulkua hallitaan. Mulla päivittäisessä työmatka-ajossa harvoin nousee kierrokset yli 7000rpm.
Sama... Viime syksystä ajoin kortin ja aivan hyvin tuo tonninenkin pysyy liikenteessä. Hyvin yltää jalat 173senttisellä.
Itse kärvistelin alkuharrastuksen 600 cc sataheppaisen kierroskoneen kanssa. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut helpompaa ja mukavampaa, jos olisi ollut voimakkaampi ja paremmin alhaalta vääntävä kone ja parempi alusta kuin budjettivehkeissä.
Nyt kun pikkuveli kysyi mua opetuslupaopettajakseen A-kortille ja samalla pyörä- ja varustevinkkejä, ehdotin suoraan vanhempaa Speed Tripleä tai Monster S2R 1000:a (kun sain suostuteltua sen vanhoista cafe racer-unelmapommeistaan modernihkojen pyöreälamppuisten nakujen pariin).
Luotan siihen että kohta kolmekymppinen kohta tohtori osaa kuitenkin moduloida sitä oikean ranteen liikettä ihan sujuvasti, ja varmemmin se mopokärpänen puree kunnon pyörällä kuin jollain aneemisella nuhamopolla.
Jaa. No, taas näitä, että kukin tyylillään. Mulla on ollut tapana ostaa sellaisia, mistä tykkää ja niille sitte kavereita, jos tekeekin jotain muuta mieli.
Ajokoe ois kuun vika ja heti sitten pitää se pyörä saada. Jos en nyt onnistu möhlimään jotenkin sitä, niin sitten pikapikaa pyöräostoksille kesäkuun alkuun :D Kyllä nyt suurin piirtein tiedän mitä meen kokeileen ekana ja jos ne ei sitten jostain syystä miellytä,niin laajennetaan hakua sitten.. Missään nimessä mitään puolta kesää ala etsimään sitä :D :D Jos nyt noihin aikoihin jollain tosiaan on aikaa ja halua auttaa mua, niin apu otetaan vastaan erittäin suurella kiitollisuudella :)
Mun ensipyöränä on BMW F650ST, vanha ja oikein hyvä, vaikka pyörän hienoudella ei pääse pröystäilemään. Mulla on pituutta 170 cm ja jalat yltää maahan hyvin (madallettu). Jos yhtään on sorateihin kallellaan, tuo pyörä sopii myös siihen. Ja juu, mielessä on jo vaihto isompaan kulkupeliin, joten pyöräni saattaisi olla myynnissä. Minusta tärkeintä on, että ensipyörä on helppo ajettava ja riittävän tehokas, ettei jää motarilla tien tukoksi. Ja tärkeää mulle oli tuon pyörän hankinnassa sekin, että ajetut kilsat näkyy, eikä haittaa, vaikka söhelöisin sen kellalleen, ts. olen jo söhelöinytkin perustilanteessa eli parkkipaikalla. Ei tullut yhtään pintaan sellaista naarmua, etteikö se olisi muiden joukkoon mahtunut.
Ei sen tarvi osua kerralla kohdalleen. Kunhan löydät sellaisen mikä miellyttää sen verran että tulee hyvä fiilis, mutta samalla on helposti käsiteltävissä. Tee kohtuullinen kompromissi ja opettele käsittelyä rauhassa ensin, se vaikea norsu ei ole optimaalinen vaikka se muuten miellyttäisikin.
Sen verran mieleinen pitää olla ettei mielessä ole vaihto ennen kuin sillä on ajettu edes sataa kilsaa, mutta ei sen ekan tarvi olla myöskään loppuelämän pyörä.
Usko huvikses, ajaminen ei maistu jos se on liian vaikea käsitellä ja "pyöräkoulun" jäljiltä on aika paljon opeteltavaa jäljelllä. Sillä selviää hyvällä tuurilla inssistä, mutta kun muistelen autokoulua (istuttiin kyydissä kun toiset ajoi) niin se minimimäärä tunteja on välillä liian vähän. Parhaillekkaan siinä ei synny rutiineja, niillä selvitään inssistä kohtuudella.
Ei vaan voi tietää kerralla, mitä tahtoo. Minä tahdoin matkaenduron ensimmäiseksi omaksi pyöräksi, kun olin enduroita ajanut jo ennenkin. Olihan se opettavainen. Kuitenkin seuraavaksi pyöräksi tulikin bläkkäri, kun transalpin kanssa puutui pidemmillä matkoilla ihan tyystin. Bläkkäri on kiva kikotin. Vääntää alhaalta, sillä saa ajaa rauhaksiin, jos tahtoo. Mutta lähteehän se siinä kohdassa, kun taas tekee mieli lähteä. Tämän laitteen kanssa kaikki on kiinni omasta kaasukädestä. Olen mä jo oppinut, miten sen saa keulimaan, jos tahtoo. Mä en vaan tahdo. Olen nynny... Mutta pidemmillä matkoilla en puudu tuon kanssa. Pääsen ohi jonosta, jos tahdon ja luultavasti pääsen eroon kortistani, vaikka en tahtoisikaan... :jpstyle:
Pikku-Honda kotiutui tänne pari viikkoa takaperin. Nyt haetaan tuntumaa ja luottamusta pyörään. Hiukan mielessä vaivaa, että joku muu tuota on aikaisemmin huoltanut. Ketjut jo alkuun kiristin, ja laitoin takapyörän linjaan merkkien mukaan, kun ei ollut. Harmi, kun ei ole kunnon tilaa ja välineitä tehdä hommia. Taka-akselikin meni "momenttiin" ihan käsivaralta. 88Nm oli huolto-ohjeen pyynti. Noin pieneen momenttiin on vain hankala laittaa hanskatuntumalla, pitää hommata momenttiavain. Myös kytkin ottaa omaan makuun hiukan ylhäällä kiinni. Senkin voisi säätää ja rasvata vaijerit samalla.. Huoh. Mutta joo, alkaa pikkuhiljaa tulla jo tutuiksi pyörän kanssa. Vielä pitää hankkia tuonne satulan alle jotain varmuusvälineitä, niin uskaltaa lähteä kotinurkkia kauemmas reissuun.
Sehän meni sitte just eikä melkein kaikkien taiteen sääntöjen mukaan; eilen kortti ja tänään pyörä 😂 Kokeile yhtä ja osta se.
Onittelut kortin saamisen johdosta! :thumbup:
Kerro sitten minkä pyörän veit kotiisi.
Onnea vaan. Kävin tänään asentamassa sun uuteen pyörään takalaukun telineen. Eli se on nyt kiinni.
Mulla on myös uusi (käytetty)eturengas, joka on paljon parempi kun se joka on siinä pyörässä kiinni.
Lupasin sen Tomehawkille, mutta en kerenny asentaa sitä. Ja nyt sä mietit miksi mä tiedän kaikesta kaiken. No Tomehawk on mun "kummipoika":grin:
Suzuki :jippikaijee: