Joskus splittasin suojatien kohdalla pysähtymättä. Hävetti kyllä pitkään sen jälkeen. :( Sitä keskittyy liian helposti vain autojonoihin ja niiden liikkeisiin.
Printable View
Joskus splittasin suojatien kohdalla pysähtymättä. Hävetti kyllä pitkään sen jälkeen. :( Sitä keskittyy liian helposti vain autojonoihin ja niiden liikkeisiin.
En kerkiä nyt kaivamaan varsinaista tähän liittyvää topiccia, kuitenkin suojatiehen liittyvänä taas virisi tämä eloon, niin nyt sitten onnettomuus josta on keskusteltu ja joka on vaarallinen: http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/20...neSmallPicture
Tämän voisi siirtää siihen omaan topicciinsa.
Täällä Belgiassa saa lain mukaan splitata ja siihen on olemassa ohjesäännöt jotka tais tulla voimaan 2011 lakiuudistuksessa. Säännöt on seuraavanlaiset – max. nopeus splitatessa 50km/h ja nopeusero autojen kanssa saa olla max. 20km/h. Eli jos autot ei liiku, saa siitä välistä ajaa 20km/h ja jos autot menee 20km/h niin saa ajaa n. 40km/h jne. Kun autojen nopeus on yli 50km/h pitäisi siirtyä takaisin kaistalle. Splittaus tapahtuu motarilla aina vasemman (nopeimman) kaistan oikealla laidalla. Kukaan ei koskaan ohita ruuhkaa pientareen kautta, sitä ei katsota hyvällä ja siitä rapsahtaa heti sakot. Piennar on varattu hälytysajoneuvoille.
Nämä on säännöt mutta käytännössä jengi splittaa motarilla 70-120 km/h mukaan lukien moottoripyöräpoliisit. Yleisesti autot antaa hyvin tilaa jos ne näkee sinut peileistä. Itse splittaan päivittäin Antwerpen-Brysseli välillä. Pelottavan paljon näkee että jengi vaan hiplaa puhelimiaan ruuhkassa eivätkä keskity liikenteeseen – toisaalta hyvä että hiplaavat niin eivät vaihda äkkinäisesti kaistaa!
Liikennevaloissa pyörät keulille jos sinne vaan mahtuu.
Parkkeeraus – jalkakäytävälle saa parkkeerata jos siihen jää tarpeeksi tilaa lastenvaunuille ja rullatuoleille eli ei blokkaa pyörällä koko jalkakäytävää. Jos oikein muistan niin vapaata tilaa pitäisi jäädä min. 110cm.
Parkkimaksu- esimerkiksi Antwerpenissa ei motoristien tarvitse maksaa parkkimaksua mutta tämä taitaa riippuu kaupunkikohtaisista järjestyssäännöistä.
Näin täälläpäin.
Mielipide saa kullakin olla ja hyvä niin. Kirjoitin, että lähestyit asiaa käyttäen omaa kalustoasi yms. esimerkkinä. Se ei ole mielipide vaan kuullostaa tyypillisen trollin tavalta toimia. Paino sanalle kuullostaa.
Ei lisättävää tuohon ei jaksais tapella. Rauha maahan ja eteenpäin splitaten tai jonottaen, kukin tyylillään. :)
Splittaus on suorituksena sen verran vaativa, aivan kuten mopolla jouheva eteneminen keskustassa tai mutkapätkillä, että vaikka se onnistuu luonnostaan italialaiselta skootteritytöltä helposti, niin on kohtuutonta vaatia että turvaliiveihin pukeutunut pelokas suomalainen keski-ikäinen koomalammaskin siinä onnistuisi. Miksi suoraselkäisen suomalaisen pitäisi yrittää opetella jotain noin vaarallista ja hankalaa kun muutenkin saa pelätä tienpäällä koko ajan muiden törppöilyjä...
Paras kun pudotetaan nopeusrajoituksia ja sakotetaan splittailijat pois niin ei nosta kateus päätään. :thumbup:
Vajaa vuorokausi itämeren kierrolta palanneena ja muutaman staun splitanneena onhan se kulttuuri tuolla alempana vähän erilainen. Puolan rekkahelvetissä Suwalkin ja Augustowin välillä rekatkin siirtyy syrjään ja antaa tietä kun pyörällä menee jonon viertä ja välillä vetää omalle poulelle kun vastaan tulee liikennettä, sama juttu Saksassa myös kotiloiden osalta.......koetin sormilla jotain kiitoksia näyttää kun näkyi selvästi että väistivät minua kun tulin kaistan välissä.
Ruotsissa ohituskaistapätkällä oli niin totaalinen stoppi ja kapeat marginaalit leveyssuunnassa etten lähtenyt edes yrittämään.
:cruising:
Minulle kerran nyypiönä ajaessani saksan bahnalla staussa, edellä ajaneesta kalliihkosta mersusta harmaapäisen vanhan pariskunnan rouva viittilöi ikkunasta "mitä sinä pöljä sielä perässä kökötät, aja tästä välistä ohi", samalla kun kuljettaja väisti vasemmalle. Uskaltauduin sitten minäkin ensimmäistä kertaa elämässäni splittaamaan ja hyvinhän se meni. Yritin botenkn aina kiittää väistäneitä autoilijoita.
Suomessa luotan ohituksissa yllätysmomenttiin; kerätään vauhti vaivihkaa ja mennään ohi ennenkuin autoilija edes huomaa..
......
Kokeilin tänään tätä ja autoilija kyllä pahoitti mielensä. Kyseessä oli ns. pääväylän ylitystilanne jossa valojen vaihtuessa vihreäksi autolla oli seisova lähtö ja minulla takaa tulevana ja risteystä lähsetyvänä lentävä. Jouduin vähän vielä kiristämään kaasua, koska tiesin ettei vihreä montaa sekuntia pala ja halusin keritä samoilla vihreillä yli. Jostain syystä tämä moovi oli tänä torstaina liikaa kun seuraaviin valoihin oli pakko posottaa tikkari tuplana ja silti tämä alemman luokan saksalaisvalmiste roikkui kilvessä kiinni.
Parin korttelin verran näytti siltä, että kaveri meinaa tulla minulle kotipihaan asti kertomaan missä saa ohittaa ja missä ei.
Splittaus on sillon onnistunu ku joku autoilija vittuuntuu :D
Toisaalle (http://www.moottoripyora.org/keskust...72#post6327372) oli postattu aiheeseen liittyvä puolalaisvideo (https://www.youtube.com/watch?v=LJC3ZWzStts), jossa vilkuttelu ym. lentosuukottelu menee vähän jo överiksi, mutta ehkä muistuttaa seikasta, että latua saattaa saada paremmin, suhtautuminen voi olla suopeampaa ja asenteet saattaa muuttua myönteisempään suuntaan, jos ei aina ole ihan mulkku (saattaa päteä myös muilla elämän osa-alueilla).
Liekö harhakuvitelmaa, mutta päivittäin autojonojen välissä ajellessa tuntuu, että nykyään yhä useampi korjaa ajolinjaansa antaakseen tilaa ja meininki vaikuttais olevan ilahduttavan myönteinen.
Olen päässyt pari kertaa splittaamisen makuun, kun nyt on isompi, mutta kapeampi pyörä. Yleensä en luota taitoihini ja tuuriini säännöllisesti, mutta noilla parilla kerralla edessä on ollut riittävän leveä väylä kahden kaistan välissä enkä vaan ole malttanut pysyä siellä jonon hännillä. Ensimmäisellä kerralla autot seisoivat liikennevaloja odotellen ja ehdin keulille ennen vihreää, toisella kertaa splittasin Tuusulanväylää Metsälän liittymästä Pohjolanaukiolle vajaan kilometrin verran: autot seisoivat pitkälti paikoillaan, mutta kyllä siinä parit valot ehti vaihtua ja matelin n. 10 km/h:ssa liikkuvien autojen välissä itse ehkä 20-30 km/h vauhtia vähän tilanteesta riippuen. Hieman jännitti aluksi, mutta toisaalta kyllä siinä jonon aikana ehti rentoutua ja pieni mutkittelu ja tilanteen lukeminen meni ihan luonnostaan.
Mitä olen seurannut ja itse kokenut, niin Suomessa en kuitenkaan lähtisi splittailemaan edes taajamanopeuksissa, ainoastaan matelevassa tai pysähtyneessä jonossa. Jonossa seisova auto on turvallinen, se ei helposti pääse vaihtamaan kaistaa ja kääntymään eteesi. Mateluvauhdissa osa antaa selkeästi tietä, osa taas ei, eli pitää olla todella tarkkana. Väsyneenä tai liikaa omiin pohdiskeluihin keskittyneenä kyllä lähtisi splittaamaan myöskään. Lisäksi autoilijoihin ei voi taaskaan luottaa, joten pitää aina suunnitella muutama auton mitta eteenpäin siten, että jonossa on aina jokin tasku tiedossa, mihin voi tarvittaessa palata. Ja toisaalta autoilijat ei pääsääntöisesti vaan osaa odottaa splittausta, joten yllätysmomentti toimii splittauksessa niin kuin muutenkin moottoripyörällä autojen keskellä suihkiessa.
Toisaalta jos olisi jokin pikkupyörä, niin sillähän voisi olla huomattavan helppo pujotella ja kynnys olisi hyvin matala. Ja olen avoin ajatukselle, että Euroopan maissa splittaaminen voisi olla ihan miellyttävä arkikokemus, jos liikennekulttuuri muodostuu muusta kuin siitä, että autoilijat tuijottavat kateellisena edellä ajavan auton perää.
Joskus ajelin Lahti-Helsinki moottoritiellä Helsinkiin päin kilometrikaupalla siellä pientareen puolella, kun edessä oli joku suuri kolari tai jotain.
Hieman hävetti, mutta hyvin meni.
Kerran Moskovan reissulla ajettiin tien viereistä ojaa pitkin kanssa monta kilometriä, kun Pietariin mennessä oli taas joku kolari ja iso ruuhka. Siellä ne autotkin melkein yrittivät ajaa.