scuuba kirjoitti
Heti alkajaiseksi olis pitäny ymmärtää se itsestäänselvyys, että jos joku on ihan helvetin nopea ja/tai kokenut/ esim parikymmentä vuotta ajanut rataa, niin sen neuvot voi silti olla ihan aivan täyttä paskaa ja/tai täysin sopimattomia omaan ajoon.
Samoin netistä löytyy jopa entisen MM-tason kuskin opetusvideoita, jotka vaihtelevasti on ihan täyttä paskaa, tai ihan ok, tai jotain siltä väliltä. Tai jonkun pitkään toimineen kansainvälisen rata-ajo-koulun matskua joka on välillä aivan täyttä paskaa. Jne.
Lahjakkuudesta voi olla montaa mieltä. Kuka tahansa keskivertotavis pääsee alastarossa helposti alle 1:25, jos alla on perus ratamopo, ja tekee sopivia asioita sopivassa järjestyksessä. Todellisena lahjakkuutena pitäisin sellaista kuskia, joka ilman ulkopuolisten neuvoja ajaa muutaman ratapäivän jälkeen alle sen 1:25, ja muutaman lisäpäivän jälkeen alle 1:20, eikä pohjalla ole aikaisempaa kaksipyörätouhua.
Omalta kohdaltani yksi hauskimmista tapauksista on se, kun sanoin pöytäseurueelle, jossa useampi nopea rataharrastaja, että tiedän kuinka alastarossa ajetaan esim 1:21, tietenkään kukaan ei uskonut. Noh, eivätpä epäile enää.
Se miksi tiesin/tiedän, johtuu siitä että olen vuosien aikana kerännyt kaiken mahdollisen tiedon mitä olen löytänyt, ja analysoinut kymmenien/ satojen kuskien ajoa, josta minulle on piirtynyt aika selkeä kuva siitä, mitä radalla kannattaa tehdä ja mitä ei. Ja myöskin että millaisten kuskien ja minkätasoisten kuskien kannattaa tehdä mitäkin. Eikä se myöskään vaadi mitään lahjakkuutta. Riittää että on keskivertotavis.