(willik @ Elo. 18 2010,14:55) kirjoitti
Mie luulen että keskustelu vois mennä näin:
Hitaan ryhmän kuski: "Miksi minusta tuntuu, että pyörä pyrkii kampeamaan ylös jarrulla. Siis jos menen jarrulla mutkaan sisään, pyörää pitää pakottaa enemmän kallelleen. Kun päästää moottorijarrulle/ kaasulle, niin johan helpottaa."
Minä:"älä jarruta mutkassa vaan jarruta suoralla."
Hitaan ryhmän kuski:"Mutta kun netissä sanottiin, että mutkaan sisääntullessa pitää jarruttaa".
Minä:"nopeammille kuskeille tuo ajotyyli toimii ja niin tehdäänkin. Mutta hitaassa ryhmässä tuolla tyylillä voi liipasta pihalle".
Sitten jos vielä inttäis, että miksi niin sitten voi perustella, että jarruja voi alkaa siirtään mutkaan sisääntuloon, kun alkaa vauhti olemaan semmosta, että tarve ilmenee sille. Silloin kyllä mielestäni ollaan jo ihan toisen ryhmän vauhdissa. Samalla voisi sanoa tämän fysikaallisen ilmiön keskeiskiihtyvyyksistä ja pyörivään kappaleeseen liittyvistä voimista. Kuinka moni ottaa semmosesta asiasta kopin? Itteä kiinnostaa enemmän miten vaikka pystyynpyrkimiseen voi ite vaikuttaa, kun joku kirjaviisas nipotus teoriasta mistä pystyynpyrkiminen johtuu. Eli jarruta suoralla... Keep it simple stupid.