Samalla lailla tuo taitaa sopia oileriin kuin cola kossuun ja kossu colaan ;D
Taitaa olla ainakin viskoltaan aika lailla samaa kuin orkkis scottioileriöljykin.
Printable View
Biltema/Motonet ketjuöljyä olen laittanut, ei ketjut/rattaat niin paljoa maksa että niitä jaksaisi puunailla ja hinkata.
Ihan yleishuomiona voisi sanoa, että ihan helvetin "kuivilla ketjuilla" vetelee suurin osa porukasta.
Yksi lysti loppupeleissä ketjun & rattaiden kestoiän suhteen on mikään muu kuin että ovat aina
riittävässä rasvassa.
Isossa pyörässä hyvälaatuiset vermeet pyörivät 40-50tkm väliin "normiajoissa" pääosin päälyttetyillä teillä
ja kunnon rasvassa pidettynä.
.......Mikä ihmeellisintä, jopa ilman ensimmäistäkään ketjun "pesua".
Itse olen iän kaiken käyttänyt aikaani katuhommissa ihan muuhun kuin ketjun nuolemiseen.
Käytän sen ajan ajelun lomassa rasvailuun (kuivalla kelillä käytännössä tankin välein).
Jos joutuu johonkin monsuuniin.... joskun sitten tiheämminkin. Tosin... hyvä spray kestää hyvin vettäkin.
Ketjun surma on sen lämpeneminen.... joka tuhoaa "tiivisterenkaat"... ja sen on sitä myöten adjöö.
Ps. mopoa voi "pussata" hullun lailla muutenkin.... ilman jatkuvaa ketjujen pesua..... ja kuulla:
Onpa siisti peli..... onko minkä ihänen??? Ai jaa.... onpa siisti :thumbup:
Rasvatkaa niitä ketjuja.! Muu on triviaa.
Itse ostin tällaista: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...-strong-500ml/
Satunnaisesti kun muistaa olen tuolla ketjua rasvannut, pesun jälkeen ja pidempien kieppien jälkeen. Joku voisi sanoa että turhan harvoin. En tunnu osaavan arvioida milloin ketju kaipaa lisävoitelua.
Rasvauksen olen tehnyt nostamalla pyörän keskiseisontatuelle ja ruiskutan ketjua samalla kun pyöritän takarengasta.
On tuo ketjurasvari niin kätevä. Koko ajan pieni öljykiilto ketjussa eikä tartte tehdä itse mitään. Asennuskaan ei tarvi sähköjä tai alipaineita, pelkän letkun veto takarattaalle.
Alla alkuperäiset Ceebbarin R.K.-ketjut. 43tkm ajettu sateessa, paisteessa, asfaltilla ja hiekkatiellä. Rasvattu Motulin Roadilla, Würthin High Performance Chan Lubella ja viime aikoina 80W-90 lootaöljyllä. Ketjunkiristimet on siinä vihreen alueen puolessa välissä. Kyllähän tuolla jokunen lenkki alkaa jo jäykistyä, mutta meinasin tämän kesän vielä päästellä. Ajo on ollut sellasta välillä hmm. joutuvaa matka-ajoa. Motulia en meinaa enää käyttää. Ei sovellu hiekkateille. Ketjut voideltu huolellisesti 500-1000km:n välein.
Mikä olis hyvä mahdollisimman vähän ruostuva ketju/rataspaketti? Vois olla ehkä joku piristävän värinenkin. R.K. :thumbup: ei ole missään nimessä pois suljettu vaihtoehto.
Ite oon about joka toisen rasvailukerran yhteydessä ihan moottoriöljyllä sutinut nuo ketjut puhtaaksi (myös kyljistä) ja ei ole kyllä näin 7 vuoden pyöräilykokemuksella ketjut ruostuneet.
Oman kokemuksen mukaan sitä paremmin voitelee mitä notkeampi rasva, mutta tietysti tällöin joutuu useammin lisäämään. Ite keskimäärin joka toisen tankillisen (400-500km) välein rasvaillut tai silloin kun ketju alkaa näyttämään törkyiseltä tai kuivahkolta.
Vieläkö olisi konsensus sellainen, että keulaöljy ei sisällä mitään sellaista ominaisuutta tai lisäainetta mikä olisi ketjukäytössä huonoksi?
Bilteman PTFE teflonspray tuntuis olevan ok, onks syitä miks ei sovi?
Oman kokemuksen perusteella paras öljy ketjulle itse levitettynä on tavallinen vaihteistoöljy (levitys harjalla ja kuivaus imevällä kankaalla), moottoriöljy taas, jäykkäkin sellainen, tuppaa roiskumaan ympäriinsä...
Tää tuntuis toimivan oikein hyvin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...racing-365100/
Ihan tavallista ketjuöljyä, aivan sama minkä merkkistä tai mistä ostettua, mutta miltei jokaisesta rautakaupasta tai sekatavarakaupasta saa spraypulloissa. Aivan sama kuinka kauan pysyy kun rasvataan ne kuiteskin keskimäärin joka toisen tankkauksen yhteydessä.
Siirretty talliosastolle...
Laitanpa minäkin mielipiteeni, vaikka itse olen ajellut jo 38 vuotta keppivetoisella. Mutta vaimon pyörät ovat olleet kaikki ketjullisia. Aiemmin käytimme niitä mopokaupoissa myytäviä spray-pulloihin pakattuja ketjurasvoja, jotka kiinnittyvät kuin Junttilan tuvan seinään ja samalla sotkevat niin v'''''i koko pyörän takapäätä. Ketjut ovat keränneet kaikki oravaa pienemmät tienpäältä ja syyshuollossa minun onnelinen tehtäväni on ollut petroolilla liuottaen saada ne ketjut näkyviin. Yleensä ketjut ja rattaat ovat hänellä kestäneet ihan hyvin, noin 27 - 30 000 km. Tässä uusimmassa pyörässä on ollut uudesta lähtien Osco-ketjurasvain, jota on käytetty tankkausten yhteydessä ja öljynä on ollut tavallinen moottoriöljy. Ketjyt ovat pysyneet voideltuina mutta puhtaina. Pyörän pesussa käytetty Fairy on riittänyt irrottamaan öljytahrat, niin vanteelta kuin muualtakin pyörästä. Nyt on näillä ketjilla ajettu 32 000 km, joten ainakin yhtä hyvin kestävät kuin aiemminkin.
Motul motorcycle chain lube factory line (musta purkki).
Kävin hakemassa Vantaan Motonetistä tuttua ja turvallista motulin ketjuöljyspraytä joka on ollut harmaassa purkissa. Ihmettelin kun en löytänyt muita kuin mustia purkkeja, no vaihtuuhan ne pakkaukset joskus.
No, nyt sitten aloin ruiskuttaa sitä, ja mitä helv... sehän on valkoista :kääk: Tarkemmin kun purkkia syynää niin for racing use.
Onkos kellään jo kokemusta tästä? Onko koko pyörän takapää valkoinen hetken päästä? Mikä juttu tää on?
En uskaltanut sitten ihan koko matkalle ruiskuttaa, nyt on kirjavat ketjut.
Jos lukee että Racing use, niin se öljy on vaan hienompaa kun se perus ketjuvaha mikä jämähtää ketjuihin kiinni kaiken paskan kera.
Racing öljyä joutuu useammin laittamaan kun se ei pysy ketjuissa niin hyvin kiinni ja häviää pois, mutta ei pysy likakaan:grin:
Eihän se öljy nyt lennä ketjuista pois jos sitä kohtuudella laittaa :thumbsup:
Bilteman sprayrasva on muuten hyvää. On kirkasta, ei sotke ja pysyy hyvin ketjussa. Tuntuisi kestävän kivasti jopa sadetta.
Kerran hädissäni ostin, kun olin unohtanut ottaa reissuun rasvat pykälään, eikä ole kaduttanut. Ostan varmasti toistekin.
Omalla kokemuksella vois sanoa, että kun ketju on liian piukalla ja huonosti rasvattu-->lämpenee ja se onpi vitjan meno.
Ajelen hyvällä ketjulla, eli D.I.D:llä ja vaihdan toisinaan 30 tkm:n jälkeen eturattaan uuteen, se kun pyörii aikalailla takarattaaseen nähden. Ja pidän löysällä mieluummin kuin kireällä.
Näin mennee noin 50-65 tkm katumopossa. Putsailua en juuri harrasta, kerran pari kesässä pyyhin rätillä isoimmat vanhat vahat ja vahana on ollut Wurthin chain lube. Taloudellisista seikoista johtuen.
Kertokaahan arvon raati mistäs turusta tai turun läheltä sais midlandin ketjuöljyä.?
mä oon tän kesän ajellu Sonaxin ptfe mönjällä.
+ purkitsta tullessaan ohutta, tunkeutuu hyvin
+ rullaa hyvin
+ väritön - siisti
+ ei roisku - piste.
+ ei kerää likaa ku nimeksi
- purkista tullessaan ohutta, paljon ohi/läpi suihkua/tippasee ennen kuivumistaan jos menee yhtään liikaa.
- pitää antaa kuivua kunnolla ennen ajoa.
- väritön - vaikea nähdä paljonko on ketjussa/mikä on voitelu tarve.
- korroosiosuoja ei perinteisten veroinen/ jää helposti paljaita kohtia
- pikkupurkin puute
käytettävyys syistä siirtymässä takas perinteisiin rasvoihin. Kunnes saa voitelukoneen korjattua.
honda pro-ketjuölppä. tällä ajeltu pari kesää. toimii kuten lupaa. voitelu 300km välein, sadekelissä joskus tiheemmin...
jokusen kerran kesässä putsaan ketjun teflon-ölpällä, eli vanhat pois...uutta pesään :)
Wurth HHS drylube
Nyt on käytössä joku mobilin super hyper racing sikakallis spray. Oli ainoo jota norjasta löysin. On aika "ohutta".
Normaalisti käytän sitä motonetin paskaksi haukuttua sprayta. Olen tykänny että on ihan hyvää ku ei liikaa suihkuta. Ja välinä joku pari tankillista eli n.500km. :jpstyle:
Tippakannusta 80W-90 vaihteistoöljy. Yhtä usein saa ruutailla kuin ketjuspräytä (CRC:n tekelettä käytin aikoinaan), mutta ei kerää likaa lainkaan samalla tavalla. Riittää, että kerran rätillä putsaa ja iskee uudet sisään.
Kun lämpötila laskee pakkasen puolelle fillarissa CRC 5-56/WD-40:tä paremmin toimii Mastonin M-S8. Tällöin kun tahtoopi vaihteistoöljy jäätyä aika huolella niin voiteluvaikutus on lähinnä negatiivinen. Vastaavasti, reilusti plussan puolella kaikki nuo monitoimiöljyt karkaavat niin nopeasti fillarin kymppiketjuista, niin en ole viitsinyt edes motskarin ketjuille näyttää kun on tuota em. hyväksi havaittua tavaraa tarjolla..