Alustaan liittyen:
Tuli tällainen video vastaan discordissa josta alkoi sitten mielenkiintoinen keskustelu:
https://www.youtube.com/watch?v=EioX84m96gU
Ja tässä videossa on kyse nimenomaan tuosta ovaaliosuudesta.
Kaveri väitti (suora siteeraus):
Oma käsitykseni tähän on se, että rengaspaineet ei tuolla ovaaliosuudella hirveästi nousisi, koska normaalilla suoralla rengaspaine laskee, ja tuossa banking osuudella ei pyörä kallistu montaakaan astetta pitopintaan nähden, joten minun nähdäkseni renkaalla ei hirveää rääkkiä tuossa ole. Toki "kuskin paino" kasvaa suhteessa tavalliseen suoraan koska voimat painaa pyörää kallistusta vastaan vähän lujempaa, mutta ei mielestäni pitäis aiheuttaa mitään ihmeellistä maininnan arvoista kuormanlisäystä.
Ja mitä tulee siihen että kusiainen tuossa vauhdissa (varmaan 260-280km/h) sutii, ni olen aika skeptinen koska minun käsittääkseni tonnari sutii sen n. 3% suoran päässä (eli GPS näyttää 300km/h ja takarengas sanoo 310km/h) mutta tonnarissa on se 70 heppaa enemmän työntöäkin edesauttamassa sutimista.
Mikä on porukan näkemys asiaan? Ja onko jollakulla tarjota ihan konkreettista dataa 600cc tai 1000cc moposta suoran päässä että mikä ero on GPS vs takarenkaan nopeudessa?