Pyörissähän on jo valmiiksi akseli ja takahaarukka. Ei muuta ku jarrukilkkeet sivuun ja ketju pois, ei se sen ihmeempää vaadi.
Printable View
Omilla laakereilla olen välillä puntittanut, välillä en ole vaivautunut ollenkaan. 5g painon vaikutuksen näkee terveillä laakereilla selvästi joten on tuossa peränsä.
^Empä tiedä tuota.
Tulipa mieleen että CRC:llä herkistetyissä laakereissa on se huono puoli, että alle 5 grammankin epätäsapaino näkyy nopeana liikkeenä. Voi aiheuttaa herkemmälle hifistelijälle ahdistusta.
Pitkään tasapainottelin katupyörän renkaita ja yhtä pitkään olen nyt ollut tasapainottamatta. En ole eroa huomannut. En ole jaksanut väsätä adaptereita yksipuoliselle takahaarukalle. Piikkipyörät olen tasapainottanut, kun vannelukko painaa yli 100g. Omatekoinen laakeripukki.
Käsipelissä vaihtelen kun renkaat tulevat ulkomailta. Raudoilla vaihtaa nopeammin omassa tallissa kuin roudaa rengasliikkeeseen ja takaisin plus ei maksa mitään.
Kolme bilteman rengasrautaa, pistolapio, motonetin kilon purkki rengasrasvaa, vannesuojat ja 15” Mazdan vanteesta tehty vaihtopukki sekä kompura. Toimii aina ja kaikkiin pyöriin.
Tää on hyvä, pitääpä seuraavan kerran kerran kokeilla ite.
Melkein sama setti oli käytössä vuosikaudet. 5kpl Bilteman lusikkaa, isolla ruuvipenkillä renkaan painaminen vanteelta ja 12v kompura.
Sitten kyllästyin rautajumppaan, vanteiden varomiseen ja sisärenkaan puhkaisuun rengasraudalla, tapahtuu helposti tiukan renkaan kanssa. Nyt on vaihtopukki ja "mojolever" vääntövarsi, vielä helpompaa ja nopeampaa kun raudoilla eikä tarvii vannesuojia eikä jää jälkiä. Ei myöskään riko renkaan huullosta jos on käytössä tubeless vanteet ja renkaat menee vielä uudestaan käyttöön.
Ketju ei lähde duksussa katkaisematta joten irrallinen pukki kuulostaa paremmalta. Taidan kuitenkin seuraavaksi kokeilla ilman tasapainotusta. No ehkä jos on tiedossa Saksan motaria niin sitten voisi painottaa, vaikka ei tolla matkalehmällä juuri viitsi yli kahta markkaa ajaa.
Kyllä vaan.
Jos vedetään tolla kartioiden varassa olevalla tangolla rengas/vanne punttiin, niin tuleehan siinä kuitenkin penkin laakereiden välys ja epätasapaino mukaan.
Sitten taas kun vedetään yhdistelmä punttiin niiden laakerien varassa(pyörän laakerit) joiden varassa se pyörii normaalisti, niin eipä tuo tilanne juuri muutu.
Eikä toi pyörässä tasapainottaminen ole kovinkaan näppärää jos sattuu olemaan työn alla jotkut muut vanteet kuin ne paikallaan olevat...
Miten niin ei noin saisi tasapainoon? Ei kai toi ole kuin viitseliäisyydestä kiinni kuinka tarkkaan tekee.
On esitetty kaksi staattista tasapainotustyyliä ja en minä keksi miten toinen olisi parempi...:O
Dynaaminen tasapainotus(tasapainotuskone) on helpompaa kun kone kertoo tarkan määrän painolle, staattisella joutuu vaan koittamaan paljon menee.
Vanne ei pyöri niin herkästi omalla akselillaan/laakereillaan kuin pukilla jossa on juuri tuo kapeampi akseli, jolloin se ei näytä niin tarkasti painon mahdollista paikkaa. Siksi epäilen vahvasti että sais edes jotenki relevanttia tulosta, varsinki kun nuo katupyörän painon heitot on tuolla 10-20g paikkeilla.
Dynaaminen on sitten täysin asia erikseen.
No onhan tuo noinkin ja sitä tuolla aiemmin vähän meinasin sillä laakereiden välyksillä.
Mutta kuten muutama on tuolla maininnutkin, niin puntittamatta toimii kans puörät.
Itellä ollut pyöriä enskasta matkalehmään ja välillä olen laittanut vaan venttiilin merkin kohdalleen ja hyvin on pelannut.
En sano että se on ainoa oikea tapa, mutta maailmalla kovasti koeteltu ja hyväksi todettu muidenkin toimesta.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin suurin osa renkaitten tasapainotuskoneista on staattisia vaikka sitä kappaletta moottorilla pyöritetäänkin. Ne koneet vaan laskee noi painojen paikat mittaavan anturin perusteella.
Dynaaminen painoitus tarkoittaa sitä, että epätasapainon määrän lisäksi määritellään sen aksiaalinen paikka mittaamalla kahdella anturilla. Staattinen painotus tosin välttää vanteissa, ellei ne ole tolkuttoman leveitä. Esimerkiksi vauhtipyörät yms. painotetaan tasapainotuskoneella staattisesti ja vaikkapa kampiakseli dynaamisesti.
Moottoripyöräharrastuksesta puhuttaessa monet hyvinkin arkiset asiat muuttuvat tieteen ja taiteen yhdistelmäksi. Ei siinä mitään, sehän siitä harrastuksen tekeekin.
Hep,
tätä taas harrastettu, kun kevät saapui. Hommasin xlmotolta tommoisen alle satasen rengaskoneen,
ja avot, johan lähti vauhdikkaasti kumi vanteelta. Koko 240/55-16 onnistui, paljon leveempi ei kyllä
enään sovi...:thumbup:
Vaihdoin kanssa supermotoon eturenkaan käsipelillä. Ensimmäinen sisärenkaallinen. Ihme kyllä meni melko kivuttomasti tällä kertaa:right:
Pyöräytin äsken -02 Honda VFR:n takavanteelle uuden Misukan, mutta eihän tätä yksipuolisen haarukan vannetta saa millään perusmallin tasapainotuspukkiin kiinni vai onko joku konsti siihen? Eipä tullut moista ajateltua ennen renkaan vaihtoa ollenkaan. Pitää vissiin käydä jossain liikkeessä painotus teettämässä.
Mahtaneeko olla pakollista painottaa?, onnistuisiko rengasliikkeessä moisen painotus.
On tuota hommaa pohdittu foorumilla aiemminkin http://www.moottoripyora.org/keskust...n-tasapainotus
Mietin, että olisi voinut tasapainotuspukin kartioiden tilalle sorvata puusta tai nylonista vähän isommat, joilla saisi pyörän keskireiästä kiinni pukkiin, mutta päädyin katsomaan tasapainotuksen silmämääräisesti ja asettamaan venttiilin kevyimmälle reunalle. Ei ole erityisemmin täristänyt tai muutenkaan haitannut ajoa, ja on radalla ajettu yli 200km/h.
Jos laakerit pyörii herkästi niin voi koittaa ilman ketjua paikallaan.
Oisko takanen tasapainotuksen suhteen vähemmän ronkeli kun etunen. Painoero ainakin vois vaikuttaa ja omat tasapainotushaasteet aina vaan etusen kanssa kun niitä milloin minkäkin laatikon reunoilla sinnepäin pyöritellyt. Tuo VFR näyttää kyllä aika haasteelta puntaroitavalta käsipelillä ilman jonkinlaisen lisätuen fiksailua.
https://www.youtube.com/watch?v=fyoFLUFhgvE
Ihan toimiva ratkaisu tuokin, ei tartte pukkeja.
Ja juu, olen itsekin kokeillut.
-jp-
Tiedä sitten painotuksen tarpeesta kun en ole ehtinyt vielä koeajaa, mutta vanhan Continental Sport Attack 2:n kanssa oli yhdessä kohtaa 30g painoja. Rengasliike ei halunnut painottaa ollenkaan etupään Road 5 Misukkaa. Ktm 640 Adventuren pinnavanteille laitoin Avon Trailriderit ja painotin ne pukissa ja on olleet hyvät ajossa josko tuommoisessa tärinäjyrässä sitten pikku painotusvirheet renkaissa tuntuukaan edes.
Mä oon painottanu triumphin, bmw ja vfr:n ykspuoleisia silleen että laakerinasennussarjan holkeista valinnu parhaiten istuvat ja tavan tasapainotus akselille ne kartioiden väliin. Sitten akseli pystyssä tai sormituntumalla ,kartioilla puristamalla, keskittäny ne paikalleen ja sit lukitusruuvit kiinni. Sitten normaalisti pukille, pikku pyöräytys että näkee että vanne ei liepota eikä vatkaa.
Kun malttaa keskittää, menee ihan hyvin. Joskus tarkistutin liikkeesaä, oli ihan kohallaan.
Oon miettinyt eträ sovauttas kaverilla istukat mut en oo saanu aikaseksi.
Yksipuoleiseen swingiin adapteri
https://max2h.com/en/honda-cb-vfr-800-adapter?c=778
Tai sit joku muu malli...
Itse tuolta tilasin adapterin H2SX:n, erittäin laadukkaan oloinen, valitettavasti ei vielä käyttökokemusta
en ole speed triple takarengasta ikinä tasapainottanut ja hyvin toimii. kerran käytin liikkeessä, tuli vain huonompi. otin niiden painot pois ja oli parempi.
yksi keino mikä voisi kotona toimia on tehdä reikään holkki jossa pieni paikka keskellä, sitten teroitettu tappi ruuvipenkkiin, siihen rengas vaakaan. noinhan kuulemma auton renkaita on aikoinaan tasapainotettu. itsellä oli mersun etupyörä vähän epätasapainossa ja kokeilin tuota ja kyllä se parani. se ei kovin tarkka ole, mutta jos on niin iso epätasapaino että sen huomaa tärinänä, niin tuossa rengas kallistuu pois vaakasta.
Kävin eilen kokeilemassa ja ei oma perse ainakaan onnistunut mitään värinöitä noteeraamaan millään nopeusalueella mitä nyt ajelin. Olkoon ilman painotusta, luotetaan Hondan ja Michelinin tasalaatuisuuteen.
ratakuski aikoinaan mainitsi et V luokasta alkaen turhaa touhua tasapainotus jos vaan vanne tasapainosssa ja se maali piiste renkaan reunassa ventiilin kohtaan
Mä olen aina käyttänyt sorapyörän renkaat pukissa ja katsonut ettei rengas nyt ihan voimalla pyörähdä painava puoli alaspäin. Jonkinlainen mutu on tullut että alle 15g heittoja en on alkanut hinkkaamaan sen enempää kun ne ei tunnu ajossa niissä vauhdeissa mitä noilla tulee ajettua.