Mulla on Yamaha XVS1100 custom. Pyörässä on vuoden vanha lithiumakku, joka latautuu hyvin C-tekillä. (akussa on suojapiiri ja sen voi ladata tavallisella C-tekillä). Pyörä lakkasi lataamasta ja sammui kesken ajon. Olen nyt mittaillut kaikenlaista mitä olen keksinyt. Pääsulakkeet on ehjiä. Mittasin diodimittauksella jännitteensäätimen, joka sen mukaan olisi kunnossa. Ainakin mitä youtubesta katselin videoita mittauksista niin sain samankaltaisia arvoja. Toisinpäin mittari näytti tasan 1 ja toisinpäin 550 luokkaa olevia lukuja. Ristiin mitattuna meni ihan niinkuin videoissa. Mittaisin staattorin kaikkien kolmen vaiheen väliset jännitteen koneen käydessä. tyhjäkäynnillä kaikki antoi luokkaa 35V ja kierroksilla nousi korkeimmillaan hetkellisesti 120 volttiin. Tämä siis ilman kuormaa piuha irti jännitteensäätimestä. (Onko 120V liikaa?) Mittasin vielä jännitteensäätimen punaisen johdon akun miinus -navan välisen jännitteen, joka näytti samaa kuin akun napojen välinen jännite. Eli sen mukaan ilmeisesti jännitteensäätimestä ei mitään virtaa tule. Jännitteensäätimen mustan johdon ja maan välinen vastus oli olematon, joten maadoituskin lienee kunnossa.
Onko uuden jännitteensäätimen oston paikka vaikka diodimittauksen mukaan se olisi ehjä? En oikein keksi muutakaan missä vika voisi olla. Diodimittaushan käsittääkseni mittaa vain tasasuuntauspuolta. Ei jännitteentasausta. Olisiko vika juuri jännitteentasauksessa?