Joe kirjoitti
Tässä on nyt vähän erikoistapaus kyseessä. Eli 155 senttinen lyhyt nainen, joilla on vielä lyhet jalat ja kädet. Lähtökohta on siis jo valmiiksi hankala, mutta yritystä ei ole puuttunut ja kova halu on ajaa itse moottoripyörällä.
Ekana pyöränä oli tuo allekirjoituksen Savage, se oli kevyt, matala ja joka suhteessa helppo. Sitten ostettiin tuo allekirjoituksen Magna. Se vaikutti aluksi hyvältä, mutta jo puolen kesän jälkeen se alkoi osoittautua liian isoksi ja painavaksi. Etenkin penkki on liian leveä ettei jalat yltäneet kunnolla maahan.
Seuraavana kesänä sitten löytyi Hondan Black Widow, joka vaikutti aluksi tosi hyvältä. Se olikin matalampi ja penkki selvästi kapeampi. Nyt alkoi jo yltää kunnolla jalat maahan, mutta sitä massaa oli edelleen 250 kiloa. Lisäksi tuo oli raskas ajettava, etenkin hitaissa vauhdeissa. Maantiellä matkavauhdissahan tuo sitten etenee kun juna, mutka teillä vaimo kuitenkin koki tuon raskaaksi ohjata. Kapea tanko, mutta leveääkään ei voinut laittaa kun sitten kädet ei ääriasennoissa yltäneet kääntämään tankoa linkkuun. Kaiken lisäksi ilman siirtosarjojakin pedaalit oli niin kaukana että joutui vähän kurottamaan vaihteille ja takajarrulle. Tätä ei kukaan varmasti usko, mutta noin se vaan oli. Kaiken kruunasi että vaimo halusi tehokkaamman kuin tuo 35 kilowattinen.
Viime syksynä löytyi sitten Yamaha FZ6N S2. Eri pyöriä googleteltiin sitten pari kuukautta, etenkin paino ja satulan korkeus kiinnosti sekä madallusmahdollisuus. Eräskin myyjä oli aika ihmeissään kun haettiin kakkos-nelosen pätkä pyörän viereen. Selityksen ja esimerkin jälkeen se ymmärsi että madalluksen vaikutusta mitattiin. :p Vakiokuntoisena tuokin pyörä oli aivan liian korkea, juuri ja juuri sai pystyyn itse jalakselta, ei mitään asiaa tuollaisena kaupunkiin.
Sitten löytyi sopiva yksilö valmiiksi tehtaan madallussarjalla. Sarjan hinta oli iham muuta kuin ne halpissarjat, joilla lähtee pari, kolme senttiä. Tuolla sai muistaakseni 4,5 senttiä. Vaimon kohdalla joka ikinen sentti on kriittisiä. Tuo oli edelleen vielä sen verran korkea, ettei vaimo käynyt koeajolla. Minä koeajoin sen ja testailin että se toimii kuiten on luvattu. Sitten Tampereelta kohti Oulua. Paljon liikennettä ja outo tie joten minä ajelin alkumatkan.
Viitasaaren kohdalla sitten liikenne väheni merkittävästi ja muutenkin alkoi olla tutut maisemat. Siinä kokeiltiin eräällä isolla P-paikalla miten sen käsittely onnistuu tuollaisenaan. Varpaat ylsi maahan, mutta ei päkiät. Vaimo ajoi sen päästä toiseen ja minä käänsin ja näin edettiin muutaman kerran jotta saatiin varmuus että vaimo saa sen ihan varmasti pysäytettyä kaatamatta liikenteessä. Tässä vaiheessa todettiin että jos se on kaatuakseen niin se on sitten sama kaataa heti.
Pari viikkoa tuolla ajeltiin tuollaisena ja todettiin että lisää pitää saada madallettua, ei onnistu vieläkään kunnolla. Ostohetkellä luotettiin jo sen verran että siitä tulee pyörä kun vielä penkkiä höylätään. Vietiin se vielä madallettavaksi ja asiansa osaava tekijä otti penkistä fylliä pois reippaasti, lisäksi poistetiin kumit penkin alta. Saatiin vielä muutama kriittinen sentti pois.
Etupumppuja on tuotu myös kolmioiden läpi jonkin verran niin että ohjausgeometria on säilynyt. Tuo on edelleen ketterä, mutta samalla vakaa ajettava, ennen kaikkea se on todella kevyt pyöriteltävä kaupungissa. Pieni aavistus on että ohjausgeometria on vähän muuttunut, mutta sen verran vähän ettei se ole mennyt vielä pilalle. Tuo mun tonninen versio on kuin norsu siihen verrattuna.
Myöhemmin on sitten löytynyt vähän sporttisemmista vehkeistä Yamahan MT sarja, jotko ovat osoittautuneet yllättäviksi. Jopa MT 09 menis suoraan madaltamatta. Penkki lienee niin kapea että ilmoitetusta korkeudesta huolimatta se vaikuttaisi mahdolliselta käsitellä. 07 olis sitten vielä helpomman oloinen. Noita nyt odotellaankin vesikielellä koeajopäiville.