Lainaa:
(mjtee @ Maalis. 22 2010,14:45) kirjoitti
Lainaa:
(TwinTenox @ Maalis. 22 2010,09:47) kirjoitti
Eli esim. Millellä nopein mahdollinen 0-100km/h tai 15-115km/h suoraan kiihdytys ei välttämättä tapahdu urku auki, vaan osakaasulla? Jos näin on, niin sitten ymmärrän paremmin asian.
Näin todennäköisesti on.
Olet oikeassa, ei todellakaan tapahdu urku auki.
Yksikää jätkä ei dragilähdöissä mun tietääkseni lähde kierrokset tapissa liikkeelle eikä käännä tuppee nurin 2 metrin jälkee. Kyllä se kaasu avataan aina vähän kerrallaan. Se kuinka ripeästä tuo vähän kerrallaan on, on sitte kuskin taidoista kii.
Itellä on vain busa (eli hayabusa, matkavessa, rohjake yms) mutta keulii sekin ku tarpeeks kääntää (mut yleensä sutii ennemmi), mutta ite opin välttää sutimisen/keulimisen tällee:
1) Lähdet suoral tiellä liikkeelle. Pistät vähä kierroksia, nostat rauhallisesti kytkimen. Kun kytkin on kokonaan ylhäällä, alat kääntää kaasua. Alota kääntämään rauhallisesti. Ei keuli/sudi? Loistavaa!
2) Tee kohta 1 mutta käännä kaasua vähä ripeemmin ku kytkin ei oo enää käytössä. Jos ei vieläkää keuli, kerrassaan erinomaista!
3) Tee kohta 2 mutta käännä jälleen vähä lisää....
4) Tee tätä sykliä niin kauan että se keula sitte nousee. KUN se nousee, paina merkille minkälaisella kääntämisellä sen nyt sitte nousi, paljonko oli kierroksia mittarissa jne.... nyt tunnet oman pyöräsi omalla ajotyylilläsi... Nyt se ei enää keuli ellet itse niin tahdo.
Hiton helppoo ku palikkamenetelmällä tekee. Ite olin palikka, tein kuin palikka, oppi pirun nopeesti ja kivuttomasti. Toi prosessi kesti itseltä about 50 km ajamista jonka jälkee ei oo kertaakaa keulinu/sutinu ellen sit tahallani oo kiertäny hetkeks tahallani nakkii vähä tarvittavaa ripeemmin... ja oon siis henk.koht ottanu sen 0-100km/h videolta laskettuna about 2,1s maantiellä ilman keulimista/sutimista. Joten ei mikään kaikkein hitain suoritus, ja opittu yksinkertaisella menetelmällä.
Jokaisella on omat menetelmänsä/muistisääntönsä, mutta tossa omani. Ja iha sama miten tehokkaaksi pyöräni tuun tekemään, tai mitä tahansa pyörää ajamaan, samaa kaavaa tuun soveltaa joka ikiseen menopeliin. Kaasua en avaa rajusti enneku tunnen kaluston. Jos en tätä tee, päädyn todnäk näiden youtube-sankareiden sekaan jotka yritti enemmä ku osasivat.