Lainaa:
(Pianonvirittäjä @ Elo. 22 2008,20:30) kirjoitti
Oletetaan, että ajat sitä puskan reunustamaa kaksikaistaista tietä syksyllä iltahämärässä. Rajoitus normaali 80 km/h. Porukkaa tulee koko ajan vastaan, moottoripyöristä yhdistelmiin. Kerroit ajavasi mahdollisimman etäällä pusikosta hirvivaaran takia, mutta miten suhtaudut vastaantulevien ajoneuvojen aiheuttamaan onnettomuusriskiin ja miten toimit, *kun ajat ns. kahden tulen välissä?
Helppoa, kysyt vain itseltäsi, että kumman kanssa haluat ottaa kontaktia - vastaantulevan auton kanssa, jossa kohtaamisnopeus on yli 100km/h, vai hirven jonka törmäämisnopeuden sinä voit itse valita?
Eli, itse valitsen tietysti ajolinjaksi aivan tien reunan ja nostan jarrupaineita silleen, että vauhti laskee pahimpaan kohtaan about 60km/h. Ja mikäli sieltä sitten hirvi ryntäisikin eteen, olen edes valimiina ja saan ehkä väistettyä, tai taklaan hirven kumoon pyörälläni. Joskus myös toimin niin, että jarrutan jo ennen tälläistä tilannetta ja ajoitan kohtaamiset niin, että ne eivät tapahdu samanaikaisesti. Uskon nimittäin vahvasti, että laskin ei valehtele ja, että Suomesta löytyy yllinkyllin sellaisia teitä, jossa ei tarvitse ajaa ruuhkan keskellä. Koko tämä homma, ennakoiva ajo, lähtee liikkeelle siitä, että tunnustaa ajoituksen merkityksen onnettomuuden syntyyn ja tiedostaa millaisista toimenpideajoista on kyse, kun joku pyrkii törmäyskurssille kanssasi. Ja siihen ei vaikuta oma nopeus pätkääkään, mutta sen sitten uskoo, tai ei. Toivon vaan, että mahdollisimman moni uskoisi tämän jutun nyt ja ennenkuin käy silleen kuin tälle tässä topicissa kuolleelle motoristille. Ja Rammuksen sanoja mukaillen; olkaa erityisen varovaisia vieraissa paikoissa ajaessanne, kun niiden sisältämiä miinoja ei aina välttämättä etukäteen huomaa, ajoi kuinka ennakoivasti tahansa.