lario kirjoitti
Mie oon keski-ikäinen ja suosin lainanottoa unelmien takia.
Mutta asiaan.
Yksi asia ei ole tullut tässä keskustelussa vielä oikein kunnolla esille.
Kun sinulla on lainaa, niin niihin lyhennyksiin täytyy löytyä rahaa. Sen takia normaalieläminen on monella tapaa säästäväisempää ja tarkempaa. Jos ei olisi mitään lainoja, niin rahaa menisi enemmän turhuuteen ja heräteostoksiin.
Itse huomasin asian, kun asuntolaina tuli maksettua, niin S-kaupan kuukausiostokset "pompsahti" heti 200-400€/kk korkeammalle tasolle kuin asuntolaina-aikaan. S-kauppa on hyvä mittari, kun kaikki ostokset kirjaantuu ja Prisma on minun lähikauppa, sen takia tulee käytettyä S-ketjuja paljon. Keskimääräinen "kuukausisaldo" on siellä 1500€ paremmalla puolella.
Jos ois MP-lainaa se 300€/kk, niin Prisman ostokset olisi pienempiä ja eläminen nuukempaa, mutta ei kuitenkaan mitään pihtailua.
Kuunnelkaapa mitä ihmiset kehuu tekevänsä veronpalautusrahoilla. Ainakin minun tutuista löytyy niitä, jotka laittaa ne saman tien haisemaan kaikkeen jonninjoutavaan ja mukamas tärkeään. Samat tyypit vielä kaiken lisäksi maksaa enemmän veroja kuin olisi tarvis, että saisivat isommat veronpalautukset.
Miksi ne veronpalautukset jaetaan juuri ennen joulua...
Tää meni ohi aiheen, mutta kertoo aika paljon ihmisen käytöksestä rahan kanssa.