Lainaa:
(ZR-7herwood @ Joulu. 20 2005,22:24) kirjoitti
Tuo järvenranta vertaus ei oikein istu. Tässä tapauksessa kosketuspintojen reunaviivojen yhteenlaskettu pituuskin lisääntyy toki, mutta pinta-ala ei.
Todellinen pinta-ala tarkoittaa periaatteessa sitä, että atomi nojaa toiseen. Ja tuolla tasolla tarkasteltuna se p-a on tosiaan pienempi.
Katsoitko yhtään tuota linkkiä, minkä laitoin aiemmin.
e: Ja ei mitään henkilökohtaista. Tarkoitus oikoa vain asioita.
Olen edelleen eri mieltä. Renkaan pinnan fraktaali sopii vastaavaan maantien fraktaaliin (tietenkin sattuman suhteessa) kun vaan on riittävästi erikokoisia ja mallisia huippuja ja koloja; siitä ne rattaat tulee.
Ja kyllä luin tuon viitteen (tarkoitit sitä Tribologian luentoa?), eikös siinä nimenomaan ollut maininta, että useimmissa kosketuksissa on kyse plastisista muutoksista. Asfaltti ei tosin jousta, mutta kumi sitäkin enemmän ja juuri noitten todellisten kosketuspintojen kohdalla (kalvo puhuu huipuista), sitten on lukuisa määrä noita molempien pintojen huokoisuudesta johtuvia tarttumakohtia.
Ja ei tässä ainakaan minä mitään henkilökohtaista ole edes havainnut, päinvastoin kaikkia ajanut halu selvittää asiat ja asiapohjalta kyselemällä. Hyvä että oiotaan. Itse menin ton Performance Biken artikkelisarjan avulla metsään (ts. väittivät että 400 kmh vaatii 700 hp).