Kaikelle on tietenkin aikansa ja paikkansa. Likaiseen, pimeään tai risteävään mutkaan kovaa lasettaminen on hengellä leikkimistä.Lainaa:
(scuuba @ Syys. 21 2008,22:33) kirjoitti
Printable View
Kaikelle on tietenkin aikansa ja paikkansa. Likaiseen, pimeään tai risteävään mutkaan kovaa lasettaminen on hengellä leikkimistä.Lainaa:
(scuuba @ Syys. 21 2008,22:33) kirjoitti
Olen tässä huomannut että mutkapätkilläkään ei vaan viitti vaikka uskaltaiskin niin kovaa ajaa kuin vielä oman ja pyörän suorituskyvyn rajoissa turvallisesti voisi. Rajojen hakemisessa tieliikenteessä ei vain tunnu olevan mitään mieltä, rajaa ja järkeä rata-ajojen jälkeen.Lainaa:
(wekkuli @ Syys. 22 2008,11:20) kirjoitti
Lähinnä se on sellaista hitaasta (maltillisesti rajoitusta kunnioittaen) nopeudesta ajoasennon ja linjan katsomista, myöhään sisään niin että näkee mahdollisimman pitkälle avautuuko vai tiukkeneeko se mutka ja mihin suuntaan. Lisäksi vaatimustaso asfaltin puhtauden suhteen on sekin kasvanut radalla käymisen myötä. Eilen viittilöin yhden XX:n vai mikähän se oli, "salkut"-päällä pätkään nopeemmin ajaneen ohi, kun en halunnut peileistä seurata missä se tulee ja olla tien tukkeena. Ohi mentyään kaveri paineli suorat, peltomöykyistä ja "lannasta" huolimatta tuhatta ja sataa. Oikasi mennessään ajolinjat pari mutkaa mitkä näin sekä sisään menossa, että ulostulossa vastaan tulijan kaistalle, hyvällä näkyvyydellä se oli mahdollista.
En minä siinä niin hurjassa menossa (ei se tosiasiassa mitenkään kovaa tai vaarallisesti ajanut) perässä pitempään pysynyt vaikka olisin halunnutkin ...
kokoajan reilusti omalla "kaistalla" ja tieliikennelakia noudattamalla kohdasta "ajoneuvon pysähdyttävä näkyvällä tienosalla" .. http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/biggrin.gif
/z
On sulla sit vauhti todella kohallaanLainaa:
(zeromark @ Syys. 22 2008,09:15) kirjoitti
Mitäs se kertoo mun ajotaidoista jos vauhti ei shikaanissa laske ollenkaan.
http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/tounge.gif
Sitä et oiot mutkia tai yrität tehdä reikää rengasvalliin.Lainaa:
(wekkuli @ Syys. 22 2008,12:46) kirjoitti
Tai.... Ajelet samaa vauhtia suorilla kuin autolla mennään. http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/biggrin.gif
Näin juuri. Sen voi viisastella ihan miten päin vaan...
http://www.moottoripyora.org/iB_html...icons/wink.gif
nojoo kaipa se tossa kohtaa on "ihan hyvä"?Lainaa:
(Huru-ukko @ Syys. 22 2008,14:22) kirjoitti
Kokonaisuutena taas ei. Kattelin tossa Jukan videolta, että teen isoimmat tappiot kahdessa nopeassa mutkassa. Takasuoralta alamäkeen lammella olevaan ysikymppiseen vasuriin tulee takkiin yhteensä ~1,5-2sec.! kahvilan mutka ylämäkeen ~1sec.!, muualla jarruissa ja suorilla yht. vain. ~+2,5sec., hitaissa mutkissa yhteensä +-0-0,5sec. = ~+5,5-6sec. Mut minkäs teet paitsi, että täytyy ruveta noita nopeita reenaamaan menettämättä saman verran hitaammissa! http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/biggrin.gif
/z
Kadonnutta?Lainaa:
(Animal @ Syys. 18 2008,16:36) kirjoitti
Ihan uutta, tietääkseni en mihinkään kadonnut, rataperspektiivistäkään kun AKK:n luokittelemalla kalustolla kisoja on kuudet (tai peräti seitsemät, laskuissa enää pysy) pelkästään tällä kaudella takana. Siviilikalustolla en taida olla Suomen radoilla kuin poikennut ainakaan neljään vuoteen sen jälkeen kun nelipyöräisen rataleluni heitin vaihtoon, ellei siviilikalustoksi lasketa kilvellisiä enskoja ja radaksi jää- ja motocrossratoja.
Edelleen siis h3!v3tin vahvasti hengissä ja liian vanha tekemään kompromisseja. Hysteerisen hauskaa kuitenkin kuulla että legenda elää, sen mukaan mistä itse kukin on sen toisen- ja kolmannen käden juttuina kuullut... hyvä pojat, tiukkaa linjaa. *http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/bowdown.gif
Onko käyty?Lainaa:
(Tylyttäjä @ Syys. 18 2008,21:18) kirjoitti
Taitaa vedot olla vielä suorittamatta. Itseäni olisi kyllä kiinnostanut nähdä miten tuon teholuokan supra tonnisia vastaan pärjää, vaikka auton häviö onkin hyvin todennäköinen. Omaa tojotaani gikserillä kyykytellyt kaverini olisi kernaasti mittelöön mukaan lähtenyt niin olisi saanut vähän perspektiiviä - tylyttäjän mopo ei ole ihan vakio ja höykyttää moisen supran mennen tullen. Sen verran ihme säätöjä ja "juonia" alkoi supramies kuitenkin kisan osalta suorittamaan, että ainakin meidän porukalta jää toistaiseksi ajamatta. Ei viitsi ison yleisön eteen lähteä ajamaan kun siellä kuitenkin on ainakin viidellä näistä videokamera ja vähintään kolme on poliiseja. Alunperin kun tuo oli tarkoitus hoitaa pienellä porukalla.Lainaa:
(TPM @ Syys. 23 2008,08:45) kirjoitti
Kyseisessä suprassa on 800hp rated ahdin, joten eiköhän ne tehot maksimissaan jossain siellä huitele vaikka järkyttävillä ahdoilla kuinka lämpöä kehittäisi pakopesän hehkuessa punasena. http://www.moottoripyora.org/iB_html.../smile_org.gif
Tarinahan saataa olla hyvä, vaikka siinä ei olisi ihan kaikki faktat ihan just kohdallaan. Niin on tässäkin tapauksessa. Kertomus siitä, että Ahvenistolla ajettiin jo 30 v. sitten 1:27 vanhalla T500:lla sai mukavasti aikaan kulmakarvojen kohottelua.Lainaa:
(Sepe @ Syys. 19 2008,21:46) kirjoitti
Todellisuudessa vuosi oli 1974, alla Suzuki T500 vakiona, alla sen aikuiset tavalliset katurenkaat ja aika oli 1:36. Kuskina Ilpo Haarala. Kertoi, että paremmalla ajanotolla siitä ehkä olisi voinut vielä vähän tippua...
Mulle tuli soitto, että ko. karkelo on peruttu. Supramiehellä on mun numero, joten soittoa vaan mulle, jos kuitenkin haluaa jossain välissä lähteä. Itse ainakin haluan ko. auton nähdä, harvemmin näkee näin tehokasta autoa kadulla..Lainaa:
(Pete-R @ Syys. 23 2008,09:47) kirjoitti
Kerrotko milloin voin tulla ihailemaan suoritusta, jossa eturengas on l u k o s s a ja takapyörä ilmassa ja pyörä kuskeineen jatkaa sen jälkeen ajoa ilman, että välillä on käyty kärsällään ja tuo lukossa oleminen on tapahtunut pyörän vielä liikkuessa eteenpäin? Aivan sama tapahtuuko tuo näytös radalla tai kadulla.Lainaa:
(wekkuli @ Syys. 21 2008,21:25) kirjoitti
Ensi viikolla olen erään A-kuskin kanssa A-luokan kalareissulla, mutta esim. tällä viikolla käy vaikka Bomber-illan yhteydessä tai missä vain kunhan on järkevän etäisyyden päässä.
Osaan alkeelliset stoppiet ja endot, niitä ei tarvitse esittää tai opettaa.
Jukka
Radalta (Ahvenisto ja Kurkisuonion Peralla kai vieläkin tallessa) löytyy aikakortti, jossa eräässä kilpailussa Saarinen on ajanut kisan parhaan ajan ja aika oli 1:34 risat. Vajaa 10 sek siitä pois sen aikaisella kalustolla on toki tarinana viihdyttävä mutta melkein samoissa ulottuvuuksissa kuin Vihavaisen suorittama ennätysajo Sln-Sulkava jossa ZX10:llä vedettiin 80-luvulla keskituntinopeudella karvan yli 300 km/h. Loistosuoritus sekin pyörälle jonka huippunopeus tuskin 250 ylitti ja pätkällä jossa 150 km/h tuntuu ajoittain nykypyörilläkin huimalta. Mutta ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta hiiohoi...Lainaa:
(hra1150 @ Syys. 23 2008,10:33) kirjoitti
Jukka
Pyydä jotain joskus mittaamaan nopeutesi siinä kohden tutkalla. Hämmästys voi olla suuri. Mittarinopeus 100 km/h on siinä kohti aika kaukana todellisesta 100 km/h:sta.Lainaa:
(zeromark @ Syys. 22 2008,09:15) kirjoitti
Toki se näyttää hienommalta kun R6R:n mittarissa nakuttaa takasuoralla parhaimmillaan 283 km/h, mutta ei sitä nyt kannata raakana faktana pitää. Todellinen lienee siellä 235-245 haarukassa, luultavasti lähempänä 235 km/h. Tutkallahan tuo selviäisi jos ensi suvena jaksaisi kokeilla, jos ylipäätään jaksaa ajaa.
Nopeudet heittävät aikasta paljon siinä vaiheessa kun pyörä on kallellaan ja jos taas shikaanin vetää pyörä pystyssä 100 km/h, niin jossain kohti tekee kipeää.
Nimim. n. 10 henkeä näiden vuosien aikana siitä kohti ambulanssiin keräillyt
Jukka
Nämä kokemukset on mielenkiintoisia lukea... Mikähän on kisakuskeilla miniminopeus tuossa shikaanissa?Lainaa:
(Huru-ukko @ Syys. 22 2008,12:22) kirjoitti
Z750:llä opin lopulta ajamaan shikaanin niin, että sain kohtuu loivan linjan läpi. Kun se meni hyvin niin molemmin puolin raapii tapit kanttareihin, pyörää on kallistettava rajusti koska ainakin pystypyörällä painonsiirto on aika vaikea tehdä kunnolla noin nopeasti. Videolta katsottuna parhailla kierroksilla nopeus käy kuitenkin alle 85km/h (healerilla korjattu mittarinopeus).
Olisiko tämä T500-kuljettaja voinut olla TIMO Haarala, joka näyttää olleen Suomen huippuja 70-luvulla:
TT/RR-mestarit
Nyt kai toimii poikansa Topi Haaralan tallipäällikkönä:
Topin sivut
No ei yhtäaikaa tietenkään. Pelkkää etupyörän lukitsemista voit tulla katsomaan vaikka huomenaamulla klo 7:20 Nurmijärvelle Nummenniityntien ja Uudenkyläntien risteykseen. Ajan siitä ohi kun meen aamulla töihin. Säävaraus. Jos sataa jotain tai on pakkasta, menen autolla.Lainaa:
(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Syys. 23 2008,10:52) kirjoitti
Takapyörän irrottamisen voin esittää paluumatkalla samassa risteyksessä ruuhkista riippuen n. klo 16:45. Tämä siksi että sinäkin varmistut niiden tapahtuvan eri aikaan.
En kai erehdyksessä missään kohtaa väittänyt puhuvani todellisesta nopeudesta? Mittarinopeus heittää, suoraan mittarivirhettä on useampi prosentti ja kantillaan reippaasti..Lainaa:
(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Syys. 23 2008,13:09) kirjoitti
Todellisista nopeuksista mulla ei ole hajua, mulle riittää että ne on hehtaarilla ja tästäkin kommentista ymmärrän ettei tuossa kohtaa enää välttämättä sekunteja kierroksella voiteta, kuten toisaalla tapahtuu.
Mulle on sanottu "opettele ajamaan hitaat ensin", niihin mä sitten olen tähän saakka keskittynyt (pääkin kestää niitä paljon paremmin kuin noita nopeita) ja ilmeisesti hitaat meneekin jo uskomattoman hyvin.
/z
edit1: Täytyy tarkistaa ettei ihan The Legendaa ole tullut heitettyä..
Sen mäkin haluasi tietä kisakuskien nopeudet ... vaikken aio omaani nostaa ainakaan ihan heti ..Lainaa:
(zpete @ Syys. 23 2008,13:59) kirjoitti
Mulle käy niin, että jos siihen menee liian loivasti puolen vaihdosta tulee hidas ja tuntuu ettei siitä pääse läpi "ollenkaan" tai vähän väkisellä. Linja pyrkii leveäksi tai jää vajaaksi ja osoittaa siihen jälkimäiseen kanttariin. Ne pari kertaa, kun olen kanttarin yli mennyt on olleet juuri tälläsiä hitaasti-loivasti varman päälle otettuja. Olen todennut että mulle sopii paremmin tulla myöhemmin sisään hieman jyrkemmin jolloin saan kantin vaihdosta nopeamman, rengas "puree" paineen alla asfalttiin ja pääsee paremmalle linjalle ulostuloon.
en mä mistään mitään tiedä mutta noin mä sitä ajelen.. *http://www.moottoripyora.org/iB_html...s/nixweiss.gif
/z
edit1: rata-moottoripyöräilystä kun ei ole riittävästi kokemusta niin voin varmaan verrata tuota skimbaamiseen mistä tiedän hieman enemmän. Paineen vaihto ja käännöksen dynamiikka on vähän samanlainen kuin nykyaikaisilla carvereillä laikkaavan käännöksen irrotusvaiheen ja kantin vaihto uuteen käännökseen (tosiasiassa ne on silti hyvin kaukana toisistaan). Nopeat puolen ja paineen vaihdot olis ainoa tilanne missä olen tähän saakka huomannut olevan hyötyä skimbaamisesta mutta niitä on aika vähän ..
Esim racechronolla voi logittaa radan nopeuksia eri puolilla rataa, ja näitä voi sitten vertailla keskenään..Lainaa:
(zeromark @ Syys. 23 2008,19:41) kirjoitti
Tässä minun + kaverin ajama kierros.
Koko päivän hidastelun data löytyy täältä jos jotain kiinnostaa ja saa sen toimimaan omassa luurissaan
Jos jostain löytäisi nopeiden kuskien datatiedostoja niin katselisin mielelläni missä kohdissa he ajavat kovemmin..
Millä pyörällä ajelit? Äkikseltään heittäisin, että pääsuoran päässä pitäisi mennä tuota huippulukemaa kovempaa (ja jopa sitä seuraavan toisenkin suoran päässä)Lainaa:
(jyk4 @ Syys. 23 2008,19:53) kirjoitti
Tuossa parjanin videossa näkyy ainakin jotain nopeuslukemia:
Kemora
Tosin nopeudet ovat reilusti yläkanttiin, eli ainakaan tuota lujempaa ei kukaan aja http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/biggrin.gif
Ajelin sigun linkistä löytyvällä PC25:lla. Logien mukaan huippuvauhdit oli ~180km/h. Ei tuo vanhus paljoa sen kovempaa siihen kiihdy http://www.moottoripyora.org/iB_html.../smile_org.gifLainaa:
(vetomies @ Syys. 23 2008,20:14) kirjoitti
BTW kivaa ääntä pitää r6r.. Mutta ööh, ekaan mutkaan 170km/h. Voiko siihen oikeasti ajaa niin kovaa =D onkohan nuo mittarilukemia vai todellisia
edit: jaa mittarilukemia. Jos suorallakin 600cc menee "270"
Vaikka kovaa tuossa mennäänkin niin nuo lukemat on aika rankasti yläkantiin
Onhan ne tarinat hauskoja siihen asti kun joku kehtaa epäillä. http://www.moottoripyora.org/iB_html...icons/wink.gifLainaa:
(hra1150 @ Syys. 23 2008,10:33) kirjoitti
Joka tapauksessa toi 1.36 on kiitettävää kyytiä tuollaisella Suzukilla!
Nyt tiedän mitä pitää Kemoralla parannella. Noi mitkä Parjanilla oli +100 on mulla +90, koko pätkän karusellin mutka neulansilmään "ihan ok", mutta eka mutka mulla ~140-150km/h eli ei vielä huonosti, mutta sitten pääsuora max.~200-210km/h (pääsee nopeemmat helposti ohi kun ei vedä suoria "täysillä") *http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/tounge.gif, oikee 2-mutka max. ~180km/h (sekin pelottanut) ja siitä baraboliin alkuun 3-mutkaan, joku ~150km/h jos sitäkään! Paluu siitä ei mene edes suoralla 200km/h, kun on niin lyhyt suora että pitää ruveta hyvissä ajoin himmailemaan! Noilla mun eväillä 1:21~ /zLainaa:
(jyk4 @ Syys. 23 2008,23:13) kirjoitti
edit1: täytyy ruveta RaceChronolla logittaa noita kierroksia ja kuvaamaan useammin.
edit2: edellä kaikki siis mittarinopeuksia, joissa ei huomioida kallistuksen vaikutusta. !
Hitaalla B-kuskilla todellinen 80-85km/h, nopeammilla 85-90km/h. A-kuskeilla sitten varmaan 90-95km/h. Nuo ovat siis hitaimmat vauhdit shikaanissa.Lainaa:
(zeromark @ Syys. 23 2008,19:41) kirjoitti
Täytyypä sitten (taas pitkästä aikaa) kameran kanssa ajaa ja katella mitä siinä vilistää, Jukan viimevuoden kisassa mittarinop. ei putoo alle satasen mutta sillä onkin välitykset aika lyhyet.. Paljonkohan se voi kantillaan valehdella toi mittari..Lainaa:
(Sepe @ Syys. 23 2008,23:52) kirjoitti
Mitenhän se noiden kisakuskien toimesta ajetaan?
Mä toisiaan "ennekkoluulottomuuttani" ajan sen aika jyrkästi. Mulle jää paluusuoran jarruissa enemmän aikaa osua okealle linjalle ja ajan sen "käytännössä" kahtena mutkana. Vaikka vaihto on nopea niiden välillä niin "periaatteessa" tai ainakin "ajattelen" sen vasen oikea yhdistelmän kantareiden välissä olevaksi suoraksi linjaksi, jossa on paluusuoran päässä on vasen ja jälkimäisen kanttarin jälkeen "heti" oikea ..
Kuvittelen että ja käytännössäkin noin pääsen aiemmin avaamaan shikaanista ulos, kuin että menisin loivaa pitkää linjaa kovin ulos.. .. tiedä sitten..
Opettelin ajamaan se tuolla tavalla ilmeisesti "väärin" jo ennen äsminin mälläämistä kun se muuri siellä ulostulolinjan päässä ei oikein houkutellut (peitesana pelolle). Sittemmin totesin tänä kesänä että no eipä tuo haittaakaan kun "aina" siinä on joku peräedellä tulossa ja sopivalla rytmillä pääsee ulostulossa heittämällä ohi.
/z
edit1: Toihan on radan 2. paras kohta, 1. on bussipysäkki ja 3. on hevosenkenkää ennen oleva ylämäki. |D
Tuosta Laurin videosta: http://www.youtube.com/watch?v=ja0jZZrpnJQ näkyy hyvin kuinka siihen voi tulla aika monenlaista ajolinjaa. Nopein toki on oikean reunan kautta, mutta ohituspaikkana ihan hyvä kun menee sisäpuolelta eteen. No, kusiainen vs tonninen -leikissä siinä käy usein niin, että tonninen kyykyttää katsomosuoralla, viimeistään takasuoralla jos ei aivan selkeästi jää kahvilan mutkissa.Lainaa:
(zeromark @ Syys. 23 2008,22:02) kirjoitti
Viime vuoden kisavideossa (A-lähtö) mentiin nopeimmat kierrokset n. 3 sek hitaammin kuin tämän vuotisessa, joten ehkä tuossa shikaanissakin sitten kilometri tai pari lisää vauhtia. Odotellaan kun saadaan aiheesta kooste.
Jukka
Kun nyt taas muistaisi missä oli A-huippukuskin telemetriatiedot Matopurkin koko kierrokselta. Shikaani mentiin kuitenkin satanen todellista.
Aiemmin keskustelussa muutama sivu sitten oli puhe ralliauton ja crossin pikataivalvertailusta. Se löytyy Bike-lehden joulukuun numerosta vuodelta 1988. Crossi siis oli nopeampi.
Älkää nyt hyvät ihmiset niihin lukemiin uskoko. Ne ei ole meikäläisen sinne laittamia, siis nuo lukemat, ja ne on kyllä kaukana totuudesta. 245 km/h on aika liki totuutta 600:lla sinne katsomosuoran päätyyn.Lainaa:
(vetomies @ Syys. 23 2008,20:14) kirjoitti