Checalla tais olla joku vuosi kokemusta ratamoottoripyöräilystä tuossa vaiheessa, en tiiä minkä ikäsenä on lajin harrastamisen aloittanut, mutta kokemusta varmasti löytyi jo tuossa vaiheessa eikä homma enää ollut jatkuvaa lajin salojen opettelua. Että lähtökohta oli varmasti kohdillaan mestaruuden voittamiseen..?
Mikäs oli tämän 50v. Nobodyn kokemus lajista tuon synttärikisan aikaan? Hyppäs kylmiltään pyörän selkään ja oli heti nopea (olettaen että tää kuolematon, vielä nuori hemuli oli myös nopea?) vai oliko takavuosilta kokemusta lajista jo jonkin verran vai jopa enemmänki niin että homma oli selkäytimessa ja oli tietoa mitä pitää tehdä?
Jaa mun tekosyyt? :)
No sama ku tuossa aiemmn, nykyään (ei enää kovin nuorena) asioita on vaikeampi sisäistää kuin silloin nuorena. Se mitä mulle on lajista kerrottu ja olen kuunnellut, ja se mitä olen itse ottanut selvää, (ja paljon aikaa olen siihen käyttänytkin) niin niitä on vaikea toteuttaa radalla. On semmonen tunne että vaikka jotain yrittäis niin se ei vaan tunnu onnistuvan. Otetaan esimerkiksi tuo kropan käyttö, ja vaikka ne ajolinjat joissain tietyissä paikoissa mitä ei millään tunnu saavan niinkuin pitäis...
Luulen että tarvis jonkun jotakuinkin kädestä pitäen näyttämään miten se ja se tehdään. Ehkä se sitten uppoais. Eli onko se tietynlaista epävarmuutta sen kuulemansa suhteen myös? Oliskohan oppimisprosessi sitten nopeampi jonkin valmennuksen kautta? Saattas olla...
Rata-aika on myös rajallista, kesä suht lyhyt, ja kun matkaa lähimmälle oikealle radalle on lähes 300km yhteen suuntaan (Kemora), ei ajamaan pääse niin paljon kuin haluais ja tarvis. Viimeistään budjetti rajoittaa ajamista jos ei mikään muu, asuntovelallisen perusduunarin palkalla ei oo vara joka vkl ajella. Tähän ongelmaan en ole vielä keksinyt ratkaisua.
Mutta joo, varmaan niilläkin ratapäivillä missä käyn, olis mahdollista oppia. Siihenkin varmaan kaipais jotain neuvoa että miten mitäkin parhaiten oppis tai miten mitäkin osa-aluetta olis järkevintä opetella. Ja ehkä tähän kiteytyykin se suurin ongelma ja vaikeus oppimisen suhteen? Eikä aina ehkä tiedä ees mitä pitäis kysyä? En tiiä..? :blink:
Aloitin tän ratahomman harrastamisen kesäkuussa -18, 46-vuotiaana. Olin ajellut kyllä moottoripyörällä aikoinaan muutaman kesän ihan maantieajoa. Eli käytännössä kallistelematta juuri lainkaan, ei meillä täällä Oulun seudulla mutkia juurikaan ole missä kallistella ellei sitte paina kolmattasataa jatkuvalla syötöllä. :D
Eli käytännössä tyhjästä.
Lisättäköön vielä että edelleenki tämä homma tuntuu jotenki luonnottomalta mulle, toki vähemmän kuin alkuun.
Nelipyörähommia aiemmin jonku verran itekki harrastanu ja sen on aina tuntunu luontevammalta.
Eka kesänä tietysti hitaassa ryhmässä alottelin, muistaakseni yks keskiryhmän päivä Kemoralla, ja tais sen kesä paras aika olla jotain 1.20 ta 1.21? Jos aikaa nyt sitte vaikka käyttää mittarina... Botniallaki kävin ajelemassa...
Seuraavana kesänä (-19) tuli ajettua enemmän ja paras Kemoran aika oli 1.16.8 (MotOrg-racessa), ja tuli käytyä jo Alastarollaki (1.30), Botniallaki kävin.
Viime kesänä Kemora alko mennä säänöllisesti 1.14-aikoja mutta alle en päässy (1.14.08) Toki pyöräki vaihtu mutta oliko se syy parannukseen, en tiiä?
Alastaron paras aika on nyt 1.25.9. Botnia ei itse asiassa parantunu -19 kesästä, se MotOrg-vkl oli järjettömän tuulinen (ja satoiki) etten vaan yksinkertasesti uskaltanu ajaa kunnolla. Pelotti paikoin.
Pyörää ei varmasti voi syyttää, se on oikeinki hyvä tälle tasolle, vaikka ei se edellinen Hondakaa mikään huono ollu. Tosin en ole muilla ajanut rataa niin en tiiä sitten mikä ja millanen olis oikeasti hyvä, joten uskon että mun gixxeri on hyvä :)
Kuitenki olen itte silleen tyytyväinen että jonkinlaista kehitystä tapahtuu, ja nykyään uskallan ostaa liput ratapäiville nopeaan ryhmään. Ens kesänä uusillekin radoille, vaikka ei voi vielä sanoa että hommaan olis semmosta rutiinia kehittynyt että sen varjolla vois olla heti hyvässä vauhdissa radalla ku radalla...
Eihän se haittais jos kehittyis/oppis kaiken hetkessä mutta kun ei opi niin opitaan sitten tätä tahtia...
Rajattomasti aikaa ja rahaa ja treenimahdollisuuksia, sekä henk.kohtasta valmennusta niin eiköhän tässä oppis, eikä tarvis tekosyitä :)
Lisätään vielä se, että onhan tämä homma aivan järettömän hauskaa, se on ollut jo hitaasta ryhmästä lähtien. Ja on antanut mulle paljon enemmän kuin pelkkiä hienoja kokemuksia radalla ja ratapäivillä yleensäkin.
Mää teen nyt jotain mitä aikasemmin pidin aivan ufomiesten hommana enkä ikinä olis kuvitellu että olisin pystyny edes tällä tasolla harrastaan millä nyt sitä teen.
Tää on niin paljon pintaa syvemmällä ja antanut boostia vähän kaikkeen tekemiseen elämässä. Ei sillä että se olis huonolla mallilla ollut ennenkään.
Eli jos musta ei tuu lähellekään nopeinta niin en ole pettynyt, päinvastoin.
PS. Saatto tulla hiukan sekava teksti, tuli jatkuvia keskeytyksiä. Ja saatto ehkä joku ajatus jäädä poiski? Sorry myös mahdollisista kirjoitusvirheistä:D