Tänään lipulla seistessä alkoi ihmetyttämään, että miten keskiryhmän vauhdeilla saadaan takarenkaita lukkoon jarrutuksissa (tai noh, lähinnä pomppimaan, niin että kumit vinkuu ja valittaa). Vähän tuntuu, että keskitytään liikaa jarrumerkkien hakemiseen ja jarruvoiman maksimoimiseen, ja menetetään rentoutta pyörän mutkaan viemiseksi. Vähän kuin -töks-, seis, kääntö ja läpät taas auki. Kello tykkää, mutta takana tuleva ei. Tänä kesänä määrättiin ensimmäistä kertaa keskiryhmään ajamaan about kuukausi sitten ja tuli pienenä shokkina, kuinka monia pääsi ohittämään, vaikka radan ajaisi ympäri yhdellä vaihteella ja
melkein pelkällä moottorijarrulla (tosin tonninen alla, mutta silti). Orgin koulutusryhmässä tuli opittua semmoinen termi, kuin jarruton ajo. Sillä viisii on itse saanut treenattua luottoa pyörään mutkissa, vaikka sitä uupuukin vielä melkoisesti. Isoin harppaus tuli, kun takana oli jotain viisi ratapäivää ja joku ensikertalainen koulutettava pyyhkäisi ohi ja painu sisälinjalta mutkaan ilman jarruja. Sitä kun pääsin peesaamaan ja samaan rytmiin, niin loppui vähitellen itseltäkin jarrupalojen kuluminen siltä päivältä, vaikka aluksi se tuntui mahdottomalta. Keskiryhmään tuloon asti olen saanut tarkistettua rengaspaineet polttamatta kämmeniä jarrulevyjä vasten. Mikään mutkahirmu en kuitenkaan ole, se tuli todettua, kun pääsin Kemorassa peesaamaan Streethawkia, kun hän kävi aamupäivällä lämmittelemässä keskiryhmässä, aina karusellien jälkeen oli tullut lisää eroa, vaikka hän näytti ajavan lepsusti. Päivän viimeiseen settiin lähdin ajatuksella tulos tai ulos, katupelillä kun on liikkeellä, niin kuitenkin turvamarginaalilla. Ajasta lähti pois 2,5 sekuntia, mutta RaceChrono näytti mutkanopeuksien olleen edelleen samat, eli Streethawk olisi karannut karuselleissa.
Ai niin, mikä mun pointti oli ... Hitaassa ei kannata liikaa keskittyä jarrukahvan ja kaasun *puristamiseen, vaan keskittyä enemmän mutkataitojen hiomiseen. Ja kannattaa peesata nopeampia, vaikka olisi tilaisuus tuikata ohi suoralla *
http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/tounge.gif
Nyt tätä viestiä on pohdittu jo sen verran kauan, että en raaski enää poistaa. Sitten kun tulee nopeutta lisää, niin tullee päinvastaisia neuvoja.