Mä oon kanssa kiristänyt cliparit siten, että pienellä voimalla pystyy liikuttamaan. Kun on oikea cliparin asento löytynyt, niin sitten ruuvit momenttiin. Kylmätyypittää mopon ja cliparit, kun on pukilla. Yleensä niitä avataan enemmän tai vähemmän. Mä tykkään, että on auki ihan reilusti. Ei nyt sentään ihan suorana, mutta ei kyllä oo kaukanakaan.
Sitten kun pääsee ekan kerran ajamaan, niin ajatuksen kanssa miettii onko cliparit hyvässä asennossa vai pitääkö vielä hienosäätää.
rullamitalla kannattaa mitata jostain kiinteästä keskikohdasta, että cliparit ovat samassa kulmassa.
Aikoinaan clipareita vedettiin sisäänpäin, koska mopoissa ei ollut hevosvoimia ja radat olivat TT-ratoja. Tämä tarkoitti, että mahdollisten katteiden taakse pyrittiin pääsemään mahdollisimman hyvin piiloon. Vedettiin kyynärpäät kylkiin ja painettiin muna-asennossa niin paljon kun pikkusilla pyörillä pääsi.
Sitten tuli isommat 2-tahdit ja 750cc superbiket. Tällöin tehoja oli sen verran, että aerodynamiikalla ei ollut enää niin väliä. Clipareita ruvettiin levittämään.
Kun cliparit ovat kapeina, on jarruttaminen, mutkassa ajo ja ulostulo huteramman tuntuista. Kun taas levittää, niin kaikki kohdat vakautuvat. Lisäksi kun olet ajamassa mutkaa, roikut sisäpuolella ja pidät kahvoista kiinni. Sisäpuolen ranne on paljon suoremmassa asennossa, jos cliparia on työnnetty eteenpäin. Jos clipari osoittaa kauheasti taakse, niin rannekulma voi olla jopa niin tiukka, että haittaa ajoa. (Alla Markku näyttää ranne-esimerkin. Ranne on aika suorassa, vaikka äijä roikkuu kokonaan pyörän toisella puolella.)
Ylös-alas-suunassa oon huomannut, että tykkään pitää clipareita mahdollisimman ylhäällä. Kuskin koko, penkin korkeus/muoto varmasti vaikuttavat tähän korkeusasiaan.
https://www.marcmarquez93.com/wp-con...2019-08724.jpg
PS. Jos vaan mahdollista, niin koittakaa ihmeessä tätä hieroa! Ei maksa mitään. Ottakaa vaan huomioon, että ääriasennossa kahvat tai kädet ei ota etukatteeseen kiinni.
PPS. Sitten yksi suunta clipareissa on pystysuuntainen kulma. En osaa kommentoida, mitä vaikutuksia näillä on. Pienemmissä pyörissä cliparit osoittaa paljon enemmän alaspäin kuin suuremmissa. Isojen pyörien kiinalaiset clipari-kiinnikkeet ovat olleet mulle aina toimivia.
https://i.ytimg.com/vi/m_bIaupAeSE/maxresdefault.jpg
PPPS. Kiinasta saa tällaisia clipari-kiinnikkeitä. Mukaan tulee yhdet clipari-putket. Kun nää kaatuu mutkalle, niin rautakaupasta 22mm huonekaluputkea pari metriä, niin siitä saa tehtyä itselleen juuri niin pitkät cliparit kuin haluaa. Ne kyllä menee rikki joka kaadossa, mutta ei ole kallista väkertää uusia. Tuosta kahvan pituudesta vielä sen verran, että tykkään pidemmistä putkista (eli kädet enemmän leväällään), kuin kapeammista. Jos aivan vakioihin vertaa, niin mulla saattaa clipari-putki olla jonkin 3-5 cm pidempi. Tämä vakauttaa edelleen ajamista.
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/...X8/s-l225.webp
PPPPS. Kun clipareita levittää, niin ohjaamoon saa enemmän tilaa. Jos pyörä tuntuu ahtaalta, niin tällä saattaa saada ongelman ratkottua. Minäkään en mikään hirveän iso jätkä ole, mutta mitä enemmän on tilaa ohjaamossa, niin sitä rauhallisemmalta se tuntuu.