Jos sinun täytyy tuollaista täällä kysellä niin on varmaankin ihan parasta, kaikille, että teet just niinkuin tähänkin asti olet tehnyt...
Printable View
Ei sinällään kuulu tähän aiheeseen, mutta kunhan tokaisen oman mielipiteeni/kommentin.
Siis ihan oikeasti kun ajatellaan, niin tää on aika helppoa kun jokainen oikeasti rupeisi miettimään niitä sääntöjä ja omaa ajamista ja ottamaan toiset huomioon.....
Kun aika paljon ihmiset ajaa niin kuin omien sääntöjen mukaan. Joskus näyttää että ei ole mitään väliä, kun on sellaisen rautakehikon sisällä, mutta kun taas on sen ulkopuolella, niin osaa ajatella, kun ei ole sitä suojaa.
Itse luottamus nousee korkeaksi, voi ajalle omin sääntöjen mukaan, puhua puhelimeen, meikata, tullaan liikenneympyrästä väliin, siis törkeästi, kiilataan, ajellaan kuin omistaisi maailman.
Ihan mielenkiinnosta, laittaisitko jotain viitettä siihen lain kohtaan jonka perusteella minulle tuo iso muistutus törkeästä liikenteen vaarantamisesta annetaan kun samaa kaistaa käyttäen painelen ohi autosta joka antaa siihen mahdollisuuden??
Ohituskielto on toki ohituskielto, se on selkee.
En tiedä onko suoraan pykälätekstiä, mutta on sen verran pitkä etten viitsi tähän lainata:
http://www.laki24.fi/liik-tieliikenn...antaminen.html
Minun tulkintani mukaan normaali liikenteen vaarantaminen täyttyy helposti, ja törkeä tulee tuosta ohitettavalle aiheutuvasta vaarasta. Toki käytettävissä oleva tila, nopeusero ja moni muukin tekijä vaikuttaa siihen onko tuo törkeä vai ei.
Poliisin sakkokäsikirjan mukaan sovellettavaksi voivat tulla ainakin kohdat "ohittaminen vaaraa aiheuttaen" (6-20 päiväsakkoa) tai "ajoneuvon ohittaminen pitämättä turvallista väliä" (4-12 ps), joista jälkimmäisessä esimerkkinä on splittaaminen kahden autojonon välistä ruuhkassa.
No johan on tulkintaa.. :ohmy:
Kyllähän siinä autoilijan henki ja terveys vaarantuukin ihan mahdottomasti jos hän itse väistämällä on antanut sinulle mahdollisuuden ohittaa samaa kaistaa käyttäen.
:WAZAAP:
se kotilolla ajava kuski on todellisuudessa motoristi, jonka lulla on syystä tai toisesta varikolla. Totta kai se antaa motoristille tilaa liikenteessä. :D näi on näreet:jpstyle:
Minun tulkintani mukaan tuossa ei ollut yhtään mitään ko. tilanteeseen viittaavaa ja minulla ei ole tiedossa että se olisi jossain erikseen kielletty.
Tulkintani johdosta tästä threadista ei aiheudu muutoksia käyttäytymiseeni tieliikenteessä.
Kevennys:
Hikipedia: "Tieliikennelaki käsitteleekin moottoripyöräilyä kahdella eri termillä, liikenteen vaarantaminen ja törkeä liikenteen vaarantaminen."
http://hikipedia.info/wiki/Moottoripyörä
Näin mäkin oon tulkinnu. Tai sitten se haluais olla motoristi mut elämäntilanne/hallitus tms. estää pyörän hankkimisen sillä hetkellä.
Ite en ohita kun vastaan tulee liikennettä tai näkyvyys on todella huono mutkien/mäkien takia. Muuten kyllä kiitän ystävällisestä eleestä painelemalla ohi lapa pystyssä:thumbup:
Mites suoralla tiellä ollaan max kallistuksessa? Onhan se hyvä pystyä pienet esteet kiertämään, mulla ei oo vaan niissä tilanteissa jalkatapit osunu asfalttiin :;):
:thumbsup:
Aika putkinäköistä meininkiä. Splittaillessa pitäisi joka autoilijan tajuta, että motoristilla on kiire, ja latua pitää tulla. Maantiellä taas melkein pahinta mitä voi tehdä?
Et näe mitään eroa näissä:
1) kaksi autojonoa menee taajamassa tai kehätiellä samaan suuntaan viereisillä kaistoilla hitaasti ja välillä jopa pysähdellen ja motoristi sitten ajaa "keskikaistaa" luokkaa +20 km/h suhteessa autojen nopeuteen.
2) maantiellä autojonojen mennessä luokkaa 70-100 km/h eri suuntiin, motoristi painaa vielä siitä välistä.
??
On noissa mielestäni aika selvä ero.
EDIT: Saatan itsekin ohittaa maantiellä, jos edelläajava selkeästi tekee tilaa ja näen, ettei se sinne reunaan ajaminen johdu mistään muusta. En kuitenkaan ohita tällä tavoin 100 km/h rajoitusalueella, jos autot menevät 100 km/h. Jos autojen nopeus on 80 km/h, niin sitten saatan jo ohittaakin. Usein se reunaan "väistäminen" vilkun kera kertoo jo siitä, että edellä ajava autoilija tajuaa seurata peilejään ja näkee takaatulevan haluavan ajaa kovempaa.
Tosin... eipä ole kyllä koskaan ollut ongelmia päästä moottoripyörällä autoista ohi.
Se on kyllä jännää, että se täällä vaaralliseksi luokiteltu ohitus muuttuu turvalliseksi kun tiehen maalataan ylimääräinen katkoviiva ohitettavan ja ohittajan väliin.
Ohittaminen on helppoa. Sieltä mennään mistä mahtuu ja sieltä ei mennä mistä ei mahdu. Jos ette osaa, katsokaa mallia ranskalaisesta isoäidistä tai italialaisesta skootteritytöstä.
Eikös täällä nyt siis puhuta tilanteesta, kun maantiellä on yhtenäistä jonoutunutta, mutta reilulla nopeudella etenevää liikennettä molempiin suuntiin ja ohituksen helpottamiseksi edelläajava autoilija ajaa koppiaan tien sivussa, jotta takaatuleva moottoripyöräilijä pääsee kopista ohi vastaantulevasta liikenteestä huolimatta ja keskiviivaa ylittämättä.
Jos vastaantulevan liikenteen poistaa ja jos motoristi käyttää reilusti vastaantulevan liikenteen kaistaa (lue: "tiehen maalataan ylimääräinen katkoviiva ohitettavan ja ohittajan väliin"), niin kyllä, mielestäni ohitus muuttuu tällöin turvallisemmaksi verrattuna em. tilanteeseen.
Jos vastaantulevien kaista on tyhjä, niin se on ihan sama, mitä se koppi siinä edessä tekee (jos nyt ei suoraan eteen poikittain käännä) - mopolla kyllä pääsee ohi.
Mahdatko nyt lukea tekstini uusiksi ja kertoa minkä säännön olen keksinyt? Minähän ajan eteenpäin tasaisella nopeudella ajoradan oikeaa reunaa ja maksimi sallitulla nopeudella, koska sama lähteesi ohjeistaa minut niin tekemään muutenkin. Kappaletta ja lukua en jaksa etsiä.
Väännä väännä, mutta laitonta et tekemästäni tässä kirjoituksessa löydä. :häähää:
Ei kannata ohitella tai antaa latua. Aivan liian vaarallista ja vaikeaa suoraselkäiselle suomaiselle.
Peilit on kuitenkin hyvät niin näkee takaa tulevat törppöilijät ajoissa ja kerkeää blokata ne ennen kuin kaikki kuolee.
Mutkat suoriks ja suorat mutkiks. :crash: :p
Pitäsköhän ottaa mallia Bemaristista ja laittaa mopo suosiolla talliin. Kuitenkin ajattaa jonkun edellä ajavan ojaan tai hajoan itse, kun en saa latua.. :no:
Ajan itse ammatikseni k-autoa, bongasin kaksi motoristia ohittavan moottoritiellä matelevan letkan piennarta käyttäen. Älkää koskaan ohittako piennarta käyttäen, voitte menettää jopa kortin,
keskiviivaan tuntumassa saa ohittaa samaa kaistaa käyttäen,mutta jos jatkuvasti vaihdat kaistoja, se menee pujotteluksi ja on taas laitonta. Aja ruuhkassa keskeltä ohi, varovaisuutta noudattaen, kaksipyöräisenkin saa ohittaa autolla vaikka keltaisella sulkuviivan alueella, kunhan ei ylitä sulkuviivaa!
Piennarta pitkin körötellessä ei kortti pala kerrasta.