(Zuhnu99 @ Syys. 23 2011,23:46) kirjoitti
Motul 7100 pyörinyt koneessa kohta 43tkm. Melkein aina ollut 10W-40 viskositeetillä. Kerran ollut 20W-50 viskolla intiaanikesänä. Mekaaniset äänet vaimenivat hieman paksummalla olpällä. MA2 luokiteltu 10W-40 on mielestäni vähän hiljaisempi kuin MA-luokiteltu.
Taloudellinen tilanteeni on sen verran vahva, että on ollut varaa sijoittaa tähän öljyyn 30-72 Euroa kesässä. Jos tulee tarvetta tinkiä tästä hinnasta, vaihdan pyöräilyn vaikka shakin peluuseen.
Lueskelin noista öljyistä aika lailla uuden pyörän myötä. Syyt miksi olen päätynyt juuri tähän öljyyn:
Ester-pohjaiset öljyt pitäisi olla ominaisuuksien kärkipäässä.
Halusin täys-synteettisen öljyn suositetellulla 10W-40 viskositeetillä.
En näe tarvetta etsiä halvempaa vaihtoehtoa, kun 4l pönikkä maksaa 30-36 Euroa.
Autoharrastajapuolelta on syntynyt hyvä kuva Motulin tuotteista.
Öljy on ollut likaista 6tkm:n vaihtovälin jälkeen. Eli sitonee likaa hyvin itseensä. 48tkm:n huollossa näkee onko moottori likainen sisuskaluiltaan.
Olen aikaisemmin suosinut Mobilin tuotteita, mutta on ollut huonoja kokemuksia autopuolelta Mobilista. Käytin moottorissa Mobil 1 0W-40 öljyä. Venttiilin nostimet alkoivat naputella 80tkm ajetussa autossa ja kampikammio oli mustan ja yllättävän paksun mustan karstan peitossa. Mobilin laatikkoöljy on myös toiminut huonoiten laatikossa omien ja muiden VAGgilaisten askeissa. Autossa siirrytty myös käyttämään Motulia.
En tiedä, että toimisiko Delvac pyörässä yhtä hyvin kuin HIFI-Motul, mutta haluan käyttää kaikin puolin parasta mahdollista öljyä kaikissa vekottimissani. Haluan pelata varman päälle ja olen valmis maksamaan siitä tällä hetkellä n. 20 Euroa ajokaudessa ekstraa. No, makunsa kullakin sano huora, kun pesi pi#¤Saansa tärpätillä.
Rapakon takana tuntuu olevan kovassa huudossa Amsoilin tuotteet. Niitä ylistetään testeissä ja punaniskafoorumeissa. Googlettakaas noita testejä, niin saatte vetää itse omat johtopäätöksenne.
Öljyasioita käsitellään samalla mentaliteetilla kuin uskon asioita. On paljon näitä "True believer"-henkisiä kavereita, jotka hehkuttavat jotain tuotetta vailla käsitystä kemiallisista tosiasioista ja öljyteollisuuden perusasioista. Nää öljyasiat on vähän niinkun väittelyt eri uskontokuntien välillä. Ne eivät johda mihinkään.
Usien virheellisesti kuvitellaan, että öljy joutuisi erityisen koville tyhjäkäynnillä hellepäivinä. Tyhjäkäynnillä ei esiinny kovia pintapaineita, termisiä kuormia ja resonassiongelmia, jotka saavat öljykalvon pettämään ja öljyn pikeentymään pinnoille. Voitelu joutuu erityisen koville, kun moottoria kuormitetaa äärimmilleen. Esim. ajo huippunopeudella nostaa öljyn lämmöt rakettimaisesti pilviin. Tämä ei ole tyhjentävästi nähtävissä öljynlämpömittarissa. Männissä lämmönnousu on vielä mittaustulostakin hurjempaa. Toki öljynpaine laskee kuumina päivinä tyhjäkäynnillä, mutta tyhjäkäynnillä voitelukalvoon ei kohdistu kovia termisiä tai paineellisia rasituksia.