Lainaa:
(TeroT @ Elo. 08 2009,00:13) kirjoitti
Lainaa:
(pecha @ Elo. 07 2009,23:14) kirjoitti
Lainaa:
(TeroT @ Elo. 07 2009,22:56) kirjoitti
Lainaa:
(pecha @ Elo. 07 2009,19:55) kirjoitti
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?
Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.
Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
Olen kohtuullisen paljon lukenut olemassa olevia onnettomuusraportteja ja selostuksia, Ihan noin niinkuin harrastuksen takia ja osittain kouluttajan velvollisuudestakin. Siksipä kysyinkin että voisitko linkittää vaikkapa yksittäisiä tapauksia joissa sporttipyörän alusta on aiheuttanut onnettomuuden. Aiemminkin tässä ketjussa kommentoin väitettäsi sporttipyörän kovasta alustasta. Jos olet ajanut sporttipyörillä paljonkin, niinkuin olet kirjoittanut, ymmärrät varmaan että niitä voi säätää pehmeäksi tai kovaksi. Et voi yleistää ja sanoa että ne ovat kovia. Kyse on siitä kuinka ne on säädetty. Ihan samoin minä voisin kirjoittaa:
"Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä vaimennuksella ja lötköllä alustalla varustettu katuenduro jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin jämäkällä alustalla ja sopivilla jousivakioilla varustetty kyykkypyörä, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita patteja ja epätasaisuuksia työkseen".
Oleellisin ero noilla kahdella pyörätyypillä, mitä tulee epätasaisten mutkien ajamiseen, on joustomatkan pituus. Jos joustomatka loppuu kesken, silloin ei auta, vaikka jousitus olisi säädetty miten. Radoillakin on toki joskus pomppuista, mutta mittasuhde on hieman erilainen, niitä ei möhköenskalla välttämättä huomaisi ollenkaan. Toisaalta sen alusta ei varmaankaan ole radan tasaisille tai varsinkaan hyvin nopeille osuuksille kovinkaan hyvä, ja pitkä jousto kasvattaa pyörän korkeutta, mikä ei auta ilmanvastuksen kanssa.
Minä en jaksa kanssasi näin päivänselvästä asiasta kinata yhtään enempää. Jos vieläkin epäilyttää, niin tee koe: aja sama huonokuntoinen mutkatie sporttipyörällä ja möhköenskalla, ja tee havaintoja, kumpi oikein hanskaa isommat epätasaisuudet paremmin.