Lainaa:
(RRRami @ Joulu. 20 2005,20:45) kirjoitti
Lauseke eli lause muodostuu muuttujista, luvuista ja (lasku)operaattoreista. Mitään vakioita (jollei nyt numeroita sellaisina pidetä) ei matematiikassa ole vaan toi muuttuja voi olla vapaa muuttuja, johon voidaan sijoittaa jostakin muusta yhteydestä saatu lukuarvo (esim. luonnonvakio). Noin minä olen tuon ymmärtänyt, voin tietysti olla väärässäkin.
Lisäksi harvoin olen kuullut että mikään mittaus olisi yksikäsitteinen?
Öh, voi olla että multa jää nyt joku pointti käsittämättä mutta mikä tuo riittävä tarkkuus on?
Jo tässä joutuu selittelemään. Liekö viinan vai lahjojen vähyyttä näin joulun alla.
Vakiolla tarkoitetaan lausekkeessa nimenomaan noita lukuja. Kun sanotaan, että y= a + b * x + c * x**2, niin siinä on vakiotermejä a, b ja c; x on se muuttuja. Tuo esittämäni kaava oli kolmannen asteen yhtälö muotoa y = a * x**3, jossa vakiotermi oli tuo a, joka voidaan saada vaikkapa esitetyllä kalibrointimenettelyllä ja muuttujaksi jäi nopeus.
Yksikäsitteinen mittaus tarkoittaa sitä, että voidaan tehdä mittaus, joka voidaan todentaa muillakin menetelmillä ja joka voidaan toistaa.
Ja riittävä tarkkuus tarkoittaa sitä, että tuloksen tarkkuus vastaa muitten lähtötietojen tarkkuutta. Ei ole yleensä mitään järkeä vaatia sen enempää tarkkuutta, mitä huonoin lähtöarvo. Jos tuo CvA vaihtelee 20%, niin lopputuloksessa on myös tuo 20% heitto, valitsipa muut tiedot vaikka 0,05% tarkkuuteen.
Nää laskuthan oli tarkoitettu lähinnä siksi, että mietittiin, onko nuo hirmunopeudet edes sillä hehtaarilla, millä ns. normaalipyörät ovat. Ja näemmä tosiaan ovat. Kaavojen avulla saa siis jonkinlaista osviittaa, paljonko tehoa tarvii lisää. Ja kaavahan kertoo, että suhteessa nopeuden kuutioon, siis tehotarve kasvaa rajusti. Kaavat eivät anna absoluuttisia tuloksia ja ovat siksi likimääräistetty.