Re: Vastaohjaus eli työntöohjaus
Autokoulussa pyöräkorttia ajaessa asia selitettiin ainakin mulle hyvin kattavasti, mutta silti kaikki kurssilla olleet eivät sitä meinanneet hiffata edes käsittelyradalla vaikka se lähes kädestä pitäen opetettiin.
1# itse luulin samaa, että eihän pysy pystyssä jos ei osaa, mutta sitten annoin sukulaistytön ajaa skootterilla niin että istuin takana ja varmistan sieltä. hän pysyi pystyssä ja ajoi hyvin suoraan mutta meinasi kääntyä aina väärään suuntaan koska käänsi kuten autoa. Polkupyörä ajo onnistui kuitenkin. En itsekkään uskonut ennenkuin koin sen kyydissä istuen.
Useimmilla aloittelijoilla se vastaohjauksen ymmärtämättömyys tuntuu esiintyvän kallistuspelkona ja siten että kääntösäde vauhdissa on valtava. Omalla kohdalla oli juuri noin eli tuntui, ettei pyörää saanut vain taipumaan kunnolla alussa ja kyse oli vain siitä, ettei se vastaohjaus ja kallistus seurauksena lähtenyt selkäytimestä. Oikeastaan edes ajokoulussa tuo ei ollut ongelma, mutta omalla pyörällä mutkapätkällä hyvin nopeasti kävi selväksi, ettei homma ollut oikein hanskassa...
Ja itse olin ajanut 10 vuotta kevaria ja isoilla pyörillä kunnes kävin radalla. Yksi radallakäynti tuplasi uskon kallistusvaraan. Muistan sen elävästi kuinka kadun mutkissa tuntui että vielä on tuplasti varaa kallistaa lisää.
Niin sen vastaohjauksen tarvitseman mutkaa vastaan kääntämisen voi tietysti tehdä taitava kaveri ilman sitä varsinaista vastaohjausta ohjaustangosta. Oleellista on, että eturengas saadaan ensin kääntymään ulkokurvin suuntaan, jotta pyörä kallistuu ja kääntyminen mutkan suuntaan voi alkaa.