Re: Alusta ja sen säätäminen
Vetomies: Mikä siinä on vikana tai tekeekö jotain venkuiluja (ei käänny, meinaa mutkassa ajautua sisäkanttareelle, keulii herkäati, muljuaa mutkassa, perä on levoton/nousee kovassa jarrussa) tai minkälaisen siitä haluaisit?
Onko iskarit huollettu milloin?
Jos iskareista ei ole mitään tietoa, minkälaisissa asetuksissa ne tällä hetkellä on, paitsi että ei toimi. Niin laittaisin kaikki vakioasetuksiin. Manuaalista näkee jokaiselle meno- ja paluuvaimennukselle alkuperäiset klikit. Sitten pitäis säätää esijännitykset (preload) sun painolle sopiviksi, kun sellaset säädöt iskareistas löytyy.
Muutamia juttuja on, mitä voi tällai netin välityksellä kertoa, mutta vastaileppa eka vähän. [emoji846]
Edit. Unohdit krulaputkien korkeuden yläkolmiossa ja renkaiden profiilit. Eli ns. pyörän geometrian. Mikäs pyörä sulla onkaan? 600 ja 1000 on vähän erilaisia. Onhan rengaspaineet olleet valmistajan suosittelemat?
Re: Alusta ja sen säätäminen
Mä oon joskus ajanut muutaman ratapäivän kaverin kanssa samalla pyörällä. Hän oli mua painavempi. Hälle vedettiin keulan esijännitykset lähes kiinni ja mulle melkein auki. Ne on helpot pyöräyttää räikällä suuntaan tai toiseen. Molemmilla ajelut meni oikein hyvin.
Kadulla alusta saa olla löysempi kun radalla. Mitään "liian löysää" ei periaatteessa ole. Joustoliike on alkuun hyvä indikaattori (ei saa kuitenkaan tujottaa liikaa, kun varsinkin terävät kuopat ja töyssyt vääristää). Eniten on kuskin näppituntuma, mikä vaan tuntuu hyvältä, ni säätää siihen suuntaan.
Sanoisin, että katso mitkä asetukset sulla on ja laita paperille ylös. Nyt kun se radalla toimii, niin ne tiedot on tosi tärkeet. Varmaankin tiiät miten se tehdään, mutta kirjotan tähän vielä.
Eli talttapäinen ruuvari käteen. Jokaista meno-paluuvaimennus-säädintä kierrät myötäpäivään, jolloin ne kiristyy. Niissä on sisällä asteikko (mainitsemasi ~20 klikkiä), niin lasket montako klikkiä tunnet, kunnes ruuvi on pohjassa. Tämä numero talteen. Voimaa ei saa käyttää, sillai melko hennosti [emoji846] Nuo klikkien määrät lasketaan aina täysin kiinniolevasta aukipäin.
Takaiskarin hidas vaimennus (se isompi mutteri) on ilman klikkejä. Siinä vaan katot montako kierrosta menee sisään. Siinä ite oon kattonu 1/2 kierroksen tarkkuudella.
Keulaputkien esijännitys näkyy joko iskareiden yläosassa olevien viivojen lukumääristä tai sitten esijännitys on putken alapäässä, 6-koloruuvilla säädettävissä.
Kun alkuperäiset tiedot on tallella, niin sitten vaan löysäämään ja ajelemaan. Menovaimennusta löysäisin ekana. Ja löysäisin 2-3 naksua kerralla ja koeajon jälkeen sitten muuttaisin suuntaan tai toiseen.
Mulla on endurohommissa aina ruuvari mukana, niin saa säädettyä iskareita päivän vauhdin ja olosuhteiden mukaan siihen suuntaan, mikä tuntuu paremmalta.
Eli rohkeesti vaan ruuvailemaan!
PS. Service manuaali vaan käteen. Siellä on ohjeet.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla